.
.
.
.
.
Zdarec hoši.. tak naposled a pak už bude se vším snaď klid.
Odhodlal jsem si koupit to VAPE na zetku, abych pořádně svítil a měl snad bezproblémový provoz.
Koupil SZ13-1 a k tomu rozpojovací relé a k tomu ještě navíc ten přerušovač z feldy .. akorát v místním vrakáču měli tedy jen se 4 kontaktama.
Zapojení bude asi jednoduhé kontakty 49 a 49a zapojím dle staryho a 31 na kostru C2 necham být.
Vše jsem nafotil, rozšrouboval, perfektně vyčistil, vyměnil guferko na klice a pustil se do montáže. Naskytlo se pár problémů, které se lehce vyřešily.
1) krátké šrouby na uchycení nosiče statoru - vyřešeno koupí delších o 5mm
2) plastové koncovky na koncích drátků se nedali všude provlict a tak jsem je musel zatim dát pryč
3) průchodka, která by se měla zasadit do přepážky u zapalka, byla moc krátká (vyměnil jsem za starou)
4) vodič neutrálu jsem protáhl bužírkou, která vede od statoru a namontoval vape .. zalepil šrouby středněpevnostním loctitem.
A přišlo na to čeho jsem se obával .. zapojení.. koupil jsem 12V 3Ah AGM READY baterku od exide a tu jsem uložil na její bok do kastlíku.. vyšla tam tak hezky, že tam kvedlá tak 1mm a zůstal mi rozumný prostor na lahvičku s olejem.
Dle přibaleného plánku jsem všechno smontoval, ale hold ostatní stará elektroinstalace zůstala odpojená.
Nový regler jsem dal do kastlíku namísto původního na gumu.. stejně jako byl původní.
Cívku jsem hodil pevně na plech pod nádrž jak má být.
Vykuchaný kabely od alternátoru bez vodiče neutrálu
Mno a právě v tuhle chvíli mi tam zůstalo dost drátků, který byly napojeny na starý relé.
2. kabely z indukční cívky z čehož je jeden již "neplatný" a ten druhý modrý se rozdvojuje pryč někam ke spínačce a do staryho rele.
Pohled na všechny nepřipojené kabely:
Zapojení všeho možnyho do starýho relé:
A taky mi zbyl kablik od spínače zadní brzdy
A otázka je:
Má někdo nějakej plánek jak to má být zapojený v kombinaci s VAPE?
Napadlo mě to vše zapojit jak bylo, ale to by seš z toho regulátor mohl poserinkat jelikož prostě nesmí být ukostřený plus.
A taky by mě zajímalo jestli pojistka, která má být originálně na kabelu mínus pólu má být i teď? ..(na kabelu mezi reglerem a baterii)
Jo.. vzal jsem si moc velky sousto, teď záleží jestli je to tak jak to má být nebo jestli je ta stará elektroinstalace nějak "vytuněná" a proto by mohl být problém to zapojit.
DÍKY.
Naposledy editováno 11.09.2021 23:50:29
1 reakcí na tento příspěvek VAPE ČZ 125/488
a) Sežeň si schema kompletního zapojení VAPE... dá se stahnout na jejich stránkách nebo si jej dostal se sadou. Na tom zapojení je vidět, že regulátor propojuješ s barerkou + pólem a - pól kostříš na tělo regulátoru. Dají se k tomu použít původní kabely od baterky. Tato sada tvoří samostatnou sestavu zdroje a zapalování, tj. musíš respektovat její zapojení. Připojení k původní elektroinstalaci je pak jen na straně zdrojové (u baterky) a na straně vypínání zapalování (modrý kabel ukostření. Vše ostatní používá moto v původní elektroinstalaci.
b) V tom zapojení uvidíš i zapojení kontrolky dobíjení, které původně vedlo na staré relé. Tento kabel se dá znovu využít.
c) Co si pamatuji, tak neprotáhneš kabeláž s konektorem dole karterem (tou dírou pod kastlík). Je třeba vyndat ty jednotlivé konektory z pouzdra, protáhnout karterem a zase totam vrátit.
d) V mojí sadě (kupovaná cca 2014) po montáži nedosáhla kabeláž od alternátoru až k relátku do kastlíku. Pod sedlem jsem tedy dělal "prodlužovačku", ale konektory jsou v běžném elektru koupitelné - není to nic speciálního.
Toto jsou jen kusé vzpomínky, každopádně je třeba v prvé řadě bezchybně zapojit celou sestavu VAPE dle jejího návodu a na její periferie připojit zbytek (zdroj a chcípání). Nic mimořádného v tom není.
Howgh!
1 reakcí na tento příspěvek VAPE ČZ 125/488
Mé doporučení ohledně Vape:
1. Regulátor nedávej do kastlíku, namontuj ho někam na vducháč, kde na něj bude trochu foukat. Narozdíl od regulátoru dynama, regulátor alternátoru s permanentním buzením z principu funkce hřeje a musí se chladit. Místo v kastlíku si nech třeba na nářadí.
2. Regulátor alternátoru se připojuje na baterku přímo (bez pojistky) - má na to červený a bílý drát, pokud si barvy pamatuji. Ten bílej po cestě ukostři, nebo ukostři baterku zvlášť. Pojistka patří na drát vedoucí od baterky do zbytku motorky - tedy do spínačky. Tělo regulátoru není potřeba kostřit.
3. Jediný drát z původní instalace, který příjde připojit k regulátoru Vape, je od kontrolky dobíjení. Původně vedl na svorku D regulátoru, ten druhý, co nevedl do dynama.
4. V původní elektrice jsi měl nějaké dráty ke spotřebičům obcházející spínačku, nejspíše do spínačů brzdového světla a do klaksonu. Doporučuji je přepojit na spínačku kontakt 15 nebo 54. Tím budou fungovat jen se zacvaklým klíčkem. Takže ti zaseklý nebo vadný brzdový spínač nevysvítí do smrti baterku. Připravíš o zábavu parchanty, kteří se baví troubením zaparkovaných motorek. Z dobrého důvodu tyhle spotřebiče u normálních motorek fungují jen se zapnutým klíčkem.
1 reakcí na tento příspěvek VAPE ČZ 125/488
2 reakcí na tento příspěvek VAPE ČZ 125/488
Sofía píše:
a) Sežeň si schema kompletního zapojení VAPE... 1. Na tom zapojení je vidět, že regulátor propojuješ s barerkou + pólem a - pól kostříš na tělo regulátoru. Dají se k tomu použít původní kabely od baterky. Tato sada tvoří samostatnou sestavu zdroje a zapalování, tj. musíš respektovat její zapojení. Připojení k původní elektroinstalaci je pak jen na straně zdrojové (u baterky) a na straně vypínání zapalování (modrý kabel ukostření. Vše ostatní používá moto v původní elektroinstalaci.
b) V tom zapojení uvidíš i 2. zapojení kontrolky dobíjení, které původně vedlo na staré relé. Tento kabel se dá znovu využít.
Howgh!
1. to jsem zvládnul - + zapojit akorát mě zajímalo jestli tam má být pojistka jako na origu na -, ale nemá.
2. viz schéma
Deadman píše: Tvé původní zapojení zdá se trochu divoké. Už tím, že původní svorku B regulátoru používá jako rozvodnici. Ale nejspíš je to tak už z výroby.
Mé doporučení ohledně Vape:
1. Regulátor nedávej do kastlíku, namontuj ho někam na vducháč , kde na něj bude trochu foukat. Narozdíl od regulátoru dynama, regulátor alternátoru s permanentním buzením z principu funkce hřeje a musí se chladit. Místo v kastlíku si nech třeba na nářadí.
2. Regulátor alternátoru se připojuje na baterku přímo (bez pojistky) - má na to červený a bílý drát, pokud si barvy pamatuji. Ten bílej po cestě ukostři, nebo ukostři baterku zvlášť. Pojistka patří na drát vedoucí od baterky do zbytku motorky - tedy do spínačky. Tělo regulátoru není potřeba kostřit.
3. Jediný drát z původní instalace, který příjde připojit k regulátoru Vape, je od kontrolky dobíjení . Původně vedl na svorku D regulátoru, ten druhý, co nevedl do dynama.
4.V původní elektrice jsi měl nějaké dráty ke spotřebičům obcházející spínačku, nejspíše do spínačů brzdového světla a do klaksonu. Doporučuji je přepojit na spínačku kontakt 15 nebo 54 . Tím budou fungovat jen se zacvaklým klíčkem. Takže ti zaseklý nebo vadný brzdový spínač nevysvítí do smrti baterku. Připravíš o zábavu parchanty, kteří se baví troubením zaparkovaných motorek. Z dobrého důvodu tyhle spotřebiče u normálních motorek fungují jen se zapnutým klíčkem.
1. ALE prej kdybych dal pryč tu gumu co jsem teď pod něj dal, tak by mohl zůstat v kastlíku protože hliníkovej filtrbox by ho "chladil" dobře odváděl teplo
2.
3. na D kontaktu byly 3 kabely.
1) -pól
2) jde do "bužírky s modrým" a pokračuje do velké bužírky
3) jde do spínače brzdového světla zadního
taakže ten 2. by jste napojil na zelenožlutej kablik z relé jo?
4. takže nějakej drát z klaksonu společně s tím 3. červeným drátem co jde se spínače brzdovýho světla zapojím na kontakt 15 nebo 54 a bez kličku si nikdo ani nepípne jo? to by bylo super
Naposledy editováno 12.10.2020 12:38:31
1 reakcí na tento příspěvek VAPE ČZ 125/488
Takže úplně jinak:
- to očko na kterym je ten šroubek, který bylo originálně na +(origo kostře), kdybych hodil nyní na -(novou kostru) tak by to fungovalo?
- To očko nechám přišroubovaný,ukostřený na regulátoru. Bude vadit regulátoru když na jeho tělo bude napojený + přímo z baterie?
- Bzučák nechám připojenej na + baterie tak jak byl.
- Přemýšlím, že když je teď kostra naopak, tak jestli to vše můžu nechat nebo jestli musím přehodit na bzučáku drátky a jesli ještě na něčem?
- a ten poslední červenej co jde na kontakt 30 byl spojen s tím kablikem co jde ze spínače zadní brzdy. Tyhle dva byly propojeny na starým regulátoru, takže když je teď jen tak spojím tak by to vše mohlo fungovat ne?
Naposledy editováno 12.10.2020 18:56:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE ČZ 125/488
PeVeln píše: Bude vadit regulátoru když na jeho tělo bude napojený + přímo z baterie?
To nedělejte, pouzdro a zároveň chladič regulátoru může být buďto vnitřně buďto:
a) Izolován - není s ničím propojen. Pak připojení plusu na něj nevadí, ale také nemá žádný smysl ho tam připojovat.
b) Propojen s mínusovým drátem. Pak připojení plusu na něj způsobí tvrdý zkrat. A samozřejmě není důvod to dělat.
Ty varianty se mohou vyskytnout obě v průběhu výroby s drobnýma změnama mezi sériema. Např. změna plošňáku kvůli změně nějaké součástky, co se přestala vyrábět.
Každopádně s připojením plusu na pouzdro nikdo při návrhu nepočítal. Počítá se s tím, že regulátor je přišroubován buďto k plastovému dílu, pak není vodivě spojen s ničím, nebo je přišroubován ke kovové části motorky, pak je vodivě spojen s mínusem.
Ukostřený plus nikde na motorkách není kromě krátkého omylu v 60-tých letech. Kostřit plus teď není žádný důvod a jen byste si naběhl na další problémy, např. nepřipojitelnost přerušovače blinkrů z auta.
Deadman píše:
4. V původní elektrice jsi měl nějaké dráty ke spotřebičům obcházející spínačku, nejspíše do spínačů brzdového světla a do klaksonu. Doporučuji je přepojit na spínačku kontakt 15 nebo 54. Tím budou fungovat jen se zacvaklým klíčkem. Takže ti zaseklý nebo vadný brzdový spínač nevysvítí do smrti baterku. Připravíš o zábavu parchanty, kteří se baví troubením zaparkovaných motorek. Z dobrého důvodu tyhle spotřebiče u normálních motorek fungují jen se zapnutým klíčkem.
Na tohle co jste sem psal jsem se díval a i klakson a zadní světla jsou napojeny na kontakt 30.. do něj půjde asi furt šťáva.. tak to předělám na kontakt 15 nebo 54 (snad jsem to pochopil dobře že si můžu vybrat. Nebo to není jisté který z těchto dvou je správný?)
Kontakt 30 je přívod do spínačky, jsou tam dva. Je tedy trvale pod napětím z baterky.
Kontakt 15 nebo 54 je úplně jedno. Důvod, proč je ten vypínač ve spínačce dvojitý, je aby kontrolka dobíjení nebyla vodivě spojena se zapalovací cívkou při vyplé spínačce. V původním zapojení s dynamem a klasickou zapalovací cívkou, když vypnete běžící motor, napětí indukované dynamem způsobý proud skrz kontrolku dobíjení zpět do čehokoliv co je k ní připojeno (většinou další kontrolky) a případně i do zapalovací cívky, pokud by byla na stejném kontaktu spínačky. Ten proud je sice slabý na plnohodnotné zapalování, ale stačí na to aby to ještě chvíli blafalo. Proto tam ty kontakty jsou v originále dva oddělené, přitom ke stejnému účelu.
S Vape tento problém neexistuje, cívka má své vlastní napájení přímo z nezávislé cívky v alternátoru (které se pro vypnutí zkratuje) a regulátor spíná kontrolku kolektorem tranzistoru, žádný zpětný proud z tama téct nemůže.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |
olej do tlumiče ČZ 125/488 | Stapio | 8 | 27.3.2022 v 20:28 cmiral |
pístní kroužky ČZ 125/488 ČZ 125/488 | Stapio | 9 | 13.2.2022 v 21:46 Stapio |
Válec ČZ ČZ 125/488 | Stapio | 7 | 31.1.2022 v 18:30 Destroyer |
Jawa ČZ Liberec a okolí ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 12 | 8.1.2022 v 17:43 Gahan37 |