bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
17.9.2020 v 20:05
jaká může být životnost řetězu bez o či x kroužků???

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 20:10 | Nahoru | #1
pokud ho budes pred kazdou jizdou udrzovat (a pokud ta jizda nebude cesta z francie na ukrajinu), a nebudes ho tahat mokrem/destem tak eni duvod aby nevydrzel stejne jako tesnenej bez (s minimalni) udrzbou... ale podle me se to na takhle vykonnej stroj rozhodne nevyplati, rozdil nepoznas..

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 20:23 | Nahoru | #2
rád bych znal názor od někoho kdo jezdil a nebo jezdí rád bych řetěz did 530. čištění a mazání max každých 500 km. teď budu měnit na 50 000 km

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 20:34 | Nahoru | #3
Na běžnou motorku je to podle me blbost, co te k tomu vede? Ja ho vozím na motardu, kazde jezdeni mazu - tzn cca kazdou motohodinu, bude to ani ne 100km. Na krosce jsem ho mel, cistil a mazal jsem kazde jezdeni, vydrzel cca 30mth. Na krosce mi vykon nechybi, takze jsem přešel ba okrouzek.

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 20:36 | Nahoru | #4
dost pochybuju ze by nekdo takovej byl, protize je to pitomost (nic ve zlem) ...nejezdi to ani v GP, a tam by mohli, co se tyka financi, menit retezy klidne i na kazdej vyjezd z boxu, jednou jsme se tu o tom preli a pamatuju ze nekdo prisel s dukazem ze to "uplne bezne a standartne" nevozili snad ani 2T 125 ...nicmene pokud se pletu a nekdo s touto zkusenosti se obevi, moc rad si to prectu, ciste z principu bezztratovosti se mi bezkrouzky tez libi, to ne ze ne

E: bTW 530 je tim spis pitomost a defacto protimluv.. co do sily na pretrzeni je sirka zcela irelevantni, sirka setri akorat rozetu (zejmena pokud jezdis alu).. takze kdyz uz z principu (protoze v realu to bude nezmeritelny) bezztratovej tak aspon lehkej...

Naposledy editováno 17.09.2020 20:42:37

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 20:43 | Nahoru | #5
Jezdím bezkroužkový na Enfieldu protože sem nenašel tak uzký s těsněním. Sem tam ho vyčistím a namažu. Ale ten nízkej výkon a můj malej nájezd jsou pro Tebe informace k ničemu.

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 21:50 | Nahoru | #6
Tak, na silniční sporty se to dává. Ale hlavní smysl je úspora hmotnosti a výkonu. Ale to je o tom, že řetězovou původní nahradíš MX ergalovou rozetou, úzkým kolečkem a řetězem a máš kilo a čtvrt dole.
Má to i menší odpor, u R6 v roce 99 se tvrdilo ze cca dva koně v plným kvaltu. Ale nikdy jsem to neměřil na brzdě ve srovnání s O kroužky, na co.
Půl sezóny to odjede, pak šel dolů aby nekurvil drahý rozety. Byl trochu vytahanej.

Ale na civilní? Kdo by se s tím jebal v dnešní době.

Ono to pak chce tu klasickou údržbu, co jsme museli dělat ve své době.
Vymýt v petroleji, nechat vysušit, nejlip na topeni nebo na slunci, nebo v troubě kdo měl v garáži.
Pak do tý trouby na pekáč fouknout dvě kila vazelíny a nechat rozpustit, vložit řetěz a počkat az vyběhnou bublinky.
Pak nechat zchladnout, tim se nasaje ta vazelina tam, odkud se vyfoukly teplem ty bublinky, do rolen.
No, pak vyndat, setřít přebytečnou vazelínu, optimálně hadrou namočenou v oleji.

A je chvíli klid, tohle tak 6 týdnů na krosové motorce vydrželo, i když se trenovalo 2x týdně a byl humus. Ale neměli jsme wapku, mylo se to kýblem a štětkou na hajzl.
A řetěz se před mytím fest namazal olejem a pak se to po mytí kartáčem sundalo a znova lehce mázlo. Na to jsme doma meli rozmichanou vazelínu s olejem, taková polotekutá věc, to bylo ....

To bych se na to dneska vys....

Naposledy editováno 17.09.2020 21:57:29

1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

17.9.2020 v 22:21 | Nahoru | #7
uspora hmotnsti vynechanim krozku ? to by jeden nerekl ze jsou tak tezky proti bezkrouzkovym retezu v zasade nic nemam ale tohle je fakt moc

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 07:26 | Nahoru | #8
kerut>
... Ale to je o tom, že řetězovou původní nahradíš MX ergalovou rozetou, úzkým kolečkem a řetězem a máš kilo a čtvrt dole.

1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 07:40 | Nahoru | #9
Na všech 3 mých 2t 125ccm motorkách mám netěsněné řetězy 520. Nižší ztráty a jezdíme jen po silnicích. Údržba, když si vzpomenu, tak stříknu sprejem, jednou za rok vyčistím a dobrý. Na 125 ccm bych těsněný řetěz nedával. Ty co tam byly jsem sundal a rozdal. Samozřejmě jsem všude dal nové rozety a kolečka, vesměs lehčí převod 14/43 zubů, jen dcera jezdí 14/42 zubů, protože jezdí sama (50 kg) tak to není potřeba.
Původně tam u zavřených verzí byly převody 14/38 zubů a na nich "O" kroužkové řetězy. Takže na 6-tku nepoužitelné, 5-tka jen po rovině a sám.

Naposledy editováno 18.09.2020 07:45:14

1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 09:08 | Nahoru | #10
ramlik: ale to muzes udelat i u tesneneho retezu… ja jedu na TL alu rozetu a 520 DID ERV3 retez. Ted uz ma nastupce DID ERV7.

mito7: a nezda se ti, ze jsi se 2t 125 trosku exot? tazatel ma nejspis GSXR1000 a tam jsou naroky na retez uplne nekde jinde. to co funguje v rychlostech do 150kmh v rychlostech daleko nad 200 fungovat nemusi.

ja kdysi jezdil netesnenej retez na 400ccm, zadrel se a pretrhl. Na motardech to jezdime, ale to je podobnej pripad jak ta 125ccm - 60konmi, max 1hod bez udrzby, max 120kmh … vymena po par motohodinach, predepsanejch je tusim 20-30hod...

Naposledy editováno 18.09.2020 09:11:26

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 09:18 | Nahoru | #11
Honda Varadero 125 - netěsněný řetěz vydrží podle kvality údržby. První (DID) byl cajk cca 3500 km. Potom se začal zadírat a vytahovat - šponování každých 500 km a v 5000 km šel dolů. Druhý řetěz (také DID) to měl s údržbou horší, protože se jelo do Albánie. Stejné chování (záděr, natahování) ale o 1000 km dřív. Vydržel přesně 4427 km (před garáž).
Závěr: na cross si to dovedu představit, ne běžné ježdění moc ne.

Naposledy editováno 18.09.2020 09:18:58

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 09:38 | Nahoru | #12
assassin> Tak vidíš, že se řeší řetěz i na 125 ccm - dokonce na 4T Varaderu! A nevydrží ani 5000 km, tam musí být to namáhání extrémní. To já řetěz tak často neměním - asi takový tah nemám a ani rychlosti, které to Varadero 125 dosahuje.
Jak dlouho vydrží ta alu rozeta ve velkých rychlostech? Také jsem o ní přemýšlel, ale bylo mně řečeno, že se nehodí do velkých rychlostí.

Naposledy editováno 18.09.2020 09:42:14

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 09:47 | Nahoru | #13
mito7> Jenze pese sem prisel napsat, ze mu ten netesnenej retez nevydrzi ani na 125... tudiz je nesmysl se tim zabejvat u litru.

Alu rozety obecně vydrzi min, ale nevim proc by jim mely vadit vysoke rychlosti. Me tele vic nez 250 nejede a s tim ta rozeta problemy nema

A srovnani mito vs varadero, spis casteji mazes retez / servisujes ... predpokladam, ze na tech mitech nejezdite nekam na balkan

1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 10:00 | Nahoru | #14
Mě by nenapadlo na žádné motorce jet na balkán, natož na varaderu 125. Ta alu rozeta mě láká, jaký je rozdíl váhy? Co tě vedlo k tomu použít na tvé motorce alu rozetu?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 10:05 | Nahoru | #15

mito7 píše: Mě by nenapadlo na žádné motorce jet na balkán, natož na varaderu 125. Ta alu rozeta mě láká, jaký je rozdíl váhy? Co tě vedlo k tomu použít na tvé motorce alu rozetu?



Ciste jen u rozety uz si to nepamatuju, ale budou to stovky gramu. Ja daval komplet retezovku, renthal rozeta, rentahl superlight pastorek a retez 520 misto originalniho 530... rozdil je vic jak 1,5kg

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 10:27 | Nahoru | #16
assassin> Děkuji náčelníku, že jsi se mne zastal . Je to o používání motorky, nikoliv o výkonu. Při běžném ježdění se řetěz parkrát vypláchne, a pokud to není ihned vyčištěné, začne to korodovat a články se vydírají. Jak to začne, jde to potom velmi rychle. Ja jedněch kolečkách jsme na Varaderu odjeli dva netěsněné řetězy. Následovala další výměna celé sady a tam už šel x-kroužek.

myto7> Varadero se nezdá . Balkán není žádný problém, je to pohodlný cesťák, který jede kilo kopec-nekopec (skoro ...).

Naposledy editováno 18.09.2020 10:28:36

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 14:19 | Nahoru | #17
Já jsem ho párkrát viděl, ale když jsem koukal na parametry, tak mě dostává že při té 100-vce to točí 10000 ot. a tak to pořád dřít na plnej by mě nebavilo. A ještě k tomu ta váha. Já stále odlehčuji ty naše motorky a pořád se mně zdá i těch 120 kg hodně. Ale naše jízdy jsou jen po čechách, naposledy Lipno za týden 840 km - to bylo maximum co jsme dali. Ale po dálnici jela žena i 150 km/hod. "to prý pak hezky ubejvá".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 14:23 | Nahoru | #18

assassin píše: Ciste jen u rozety uz si to nepamatuju, ale budou to stovky gramu. Ja daval komplet retezovku, renthal rozeta, rentahl superlight pastorek a retez 520 misto originalniho 530... rozdil je vic jak 1,5kg


Na 1000 používáš stejný řetěz jako my na 125 ccm a ještě k tomu Al rozetu a vydrží to? Mně to výrobce Al rozety rozmluvil, že by to nevydrželo.

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 15:39 | Nahoru | #19

mito7 píše: assassin> Tak vidíš, že se řeší řetěz i na 125 ccm - dokonce na 4T Varaderu! A nevydrží ani 5000 km, tam musí být to namáhání extrémní. To já řetěz tak často neměním - asi takový tah nemám a ani rychlosti, které to Varadero 125 dosahuje.
Jak dlouho vydrží ta alu rozeta ve velkých rychlostech? Také jsem o ní přemýšlel, ale bylo mně řečeno, že se nehodí do velkých rychlostí.



No, to si tedy nemyslím. MX to dávala na okruhu , nevím o ničem, prostě se ty rozety nijak neprojevovaly. Řetězy se měnily, ale proto že se vytahovaly, jinak rozety jen při změnách převodů. Tenkrát to byly tuším Regina... Ale dneska máme Supersprox, jezdí se na ADV , mám ji i na malý 690 Enduro ( pro 520 řetěz), něco má v těle a vypadá furt ok, myslím že průběh standardní cca.

Snad jedině bordel nalepenej v přebytečným lepkavým mazivu by tomu mohl dělat zle, ale to hádám z logiky věci, kdy ten dural se snáz obrousí nalepeným prachem než železo...

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

18.9.2020 v 18:34 | Nahoru | #20

mito7 píše: Na 1000 používáš stejný řetěz jako my na 125 ccm a ještě k tomu Al rozetu a vydrží to? Mně to výrobce Al rozety rozmluvil, že by to nevydrželo.



Jo, 520 se jezdi na okruhovejch 600-1000 bezne, ale samo ne uplne obyc řetězy, koukni se u did na radu erv7. A rozety jezdím od renthalu a drzi.

(reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

19.9.2020 v 12:05 | Nahoru | #21

mito7 píše: Na všech 3 mých 2t 125ccm motorkách mám netěsněné řetězy 520. Nižší ztráty a jezdíme jen po silnicích. Údržba, když si vzpomenu, tak stříknu sprejem, jednou za rok vyčistím a dobrý. Na 125 ccm bych těsněný řetěz nedával. Ty co tam byly jsem sundal a rozdal. Samozřejmě jsem všude dal nové rozety a kolečka, vesměs lehčí převod 14/43 zubů, jen dcera jezdí 14/42 zubů, protože jezdí sama (50 kg) tak to není potřeba.
Původně tam u zavřených verzí byly převody 14/38 zubů a na nich "O" kroužkové řetězy. Takže na 6-tku nepoužitelné, 5-tka jen po rovině a sám.


Důvodem, že to na šestku nejelo, byl snad ten těžký převod, ne?
Pokud by to mělo být řetězem, tak jenom v případě, že by se porovnával starý, opotřebený a zatuhlý a proti němu nový, namazaný a neopotřebený. A k tomu ještě ojetá a nová řetězová kola.
Internet je v tomto směru plný mýtů, dohadů a předsudků, jedno nebo druhé se vynáší do nebe nebo naopak démonizuje, ale seriozní měření ztrát v motořetězu jsem nenašel žádné. Jedině pro bicykly, tam se hraje na watty, ale jediné, co jsem si z toho vzal je, že se dá tribologicky optimalizovat tření pro dané zatížení a rychlost otáčení, v tomto případě pomocí suchých vosků s teflonem. Hodně se tím zabývají na stránkách ceramicspeed.com, např nový vs. starý , pdf test
Na internetu se potuluje obrázek, kde ve vyšších otáčkách je rozdíl 1-2 HP ve prospěch netěsněného řetězu. Bohužel to nic neříká o rychlosti samotného řetězu, snad jen, že je to údaj z dynamometru nějaké 450 krosky, nebo čtyřkolky TRX450R s maximálkou kolem 120km/h. Zdroj


Na stejném webu je stránka o testování mazadel na čtyřkolce TRX450R.
Renthal o-ring s méně než 30h, namazáno offroadovým "lepidlem" Bel-Ray Super Clean a ježděno 3h před samotným testem. Pak vyčištěno a aplikováno nové mazivo Maxima Crystal Clear, asi takto:

Výsledek je 44,8HP vs 42,2HP ve prospěch dobře namazaného o-kroužkového řetězu, přičemž ve vyšších rychlostech je ten rozdíl přes 3HP.


Na jiném více opotřebeném řetězu už je efekt dobrého mazání menší - TRX450R, factory chain (520 o-ring, převod 14/39z) se 100h, +1,7HP po aplikaci Maxima Crystal Clear.


Další test na stránkách Scottoiler, pdf. Suzuki GSX-R 1100 s řetězem 530 se nechala zrychlovat na dynamometru z počáteční rychlost 40mph po dobu 6,28 a 6,24 sekundy.


V tomto testu mělo olejování vliv jen na netěsněný řetěz. Ze 120HP sežraly podle tohoto měření x-kroužky asi tak 2HP ve 200km/h, jenže to taky mohlo jít na vrub jiného způsobu mazání mezi čepem a pouzdrem.

Třetí měření se týká závodní Aprilie RS250, zdroj , kde těsněný řetěz dával o 3HP vyšší výkon. Jednalo se o závodní RK GB520TRU, který má hodně nízké tření v těsnicích kroužkách.



Naposledy editováno 19.09.2020 19:23:20

životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1

19.9.2020 v 12:51 | Nahoru | #22
Zrovna včera jsem měnil na Planetu řetěz, nějakou levnou japonskou 520 s o-kroužkama a pár článků mě zbylo. Pomocí kuchyňské váhy jsem změřil sílu potřebnou na protočení jednoho článku. Váha ukazovala mezi 500g a 700g , t.j. síla v průměru 6N na rameni asi 16mm (rozteč článků je 15,88mm přesně). To je docela dost, takže jsem zkusil nový řetěz ČZ 520 o-ring a ukazovalo to jenom o kapku míň, asi 500g na váze. Jenže tohle je řetěz z krabice, který neměl ani 20°C. Stačilo ho trošku rozhýbat a jak se ohřálo mazivo na kroužkách, hned kleslo tření na polovinu, 200-300g na váze.

Takže jsem z toho spočítal výkonovou ztrátu v o-kroužkách. Ta závisí jenom na rychlosti, zatímco ztráty třením mezi rolnou a pouzdrem a mezi čepem a pouzdrem jsou závislé na přenášené síle, která může být výrazně zvětšená u opotřebeného řetězu nabíhajícího na opotřebené zuby.
Uvažoval jsem převod 14 / 40 zubů. Při pootočení rozety o 1 zub se na rozetě jeden nabíhající článek pootočí o 1/40 otáčky, stejně tak jeden článek na výběhu z rozety, a na pastorku to bude 2x 1/14 otáčky.
Moment potřebný pro otočení článkem je M = 6N x 16mm = 0,096 Nm, zaokrouhleno na 0,1Nm
Energie potřebná k pootočení pro otáčivý pohyb je E = M x úhel . Úhel jedné otáčky je 2pí, pro úplnost. Pak E = 2x 0,1 x (2pí/14 + 2pí/40) = 0,12 J na pootočení řetězu o 1 článek zároveň na rozetě a pastorku.
Zadní kolo má obvod asi 2 metry, na 1m ujeté vzdálenosti se uvažovaná rozeta pootočí o 20 zubů a o-kroužky sežerou energii 2,4 J.
Ztráta výkonu bude závislá na rychlosti (fyzika, 1J = 1 Ws), takže třeba pro rychlost 100km/h, t.j. 28m/s, bude ten ztracený výkon 2,4J x 28m/s = 67 W.
Motorka potřebuje pro dosažení 100km/h asi 7kW, takže těch 67W ve 100km/h je nic, a pro ohřátý a rozhýbaný řetěz je možné uvažovat klidně i polovinu z toho.
Edit - desetinná čárka, měl jsem na papíře 24J místo 2,4J.

Naposledy editováno 19.09.2020 19:16:44
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Ochotný domácí kutil či mechanik v ... [1, 2] Suzuki GSX 1400, Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX-R 750, ... Tomas463 40 11.7.2018 v 21:09 Julip
palivový kohout suzuki Suzuki GSX 1100 E bonifacdruhy 2 15.3.2016 v 21:36 bonifacdruhy
Vadný regulátor napětí? Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX 1100 EF, Suzuki GSX 1100 E Petaheaven 5 14.8.2015 v 21:03 Petaheaven


TOPlist