globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Trénink jízdy v náklonu
 
22.8.2020 v 20:53
Dnes jsem si udělal výlet do Goerlitz (omlouvám se germanofilům za ten přepis, ale neumím zadat přehlasované o) na kurz jízdy v náklonu. Zaplatil jsem sice nějaké to euro, ale stálo to za to. Zajímavé to bylo už typem použité motorky, je možno si vybrat mezi Kawou ER-6 a BMW GS 1250. Šel jsem do Bavora, bo když položím takovou stodolu, tak už cokoliv. Dvě třetiny doby výcviku nám dnes propršelo a vidět Géeso projíždět po mokrém asfaltu loužemi v náklonu 45 stupňů bylo moc pěkný. Bez těch padacích křídel by si to nikdo z nás neriskl na mokru takhle naklopit. Doma na suchu si se svou motorkou už každý může trénovat dále. Sešlo se nás tam cca půl na půl- Němci a Češi, celkem 12 jezdců a 2 instruktoří. Ti jsou super, výklad v češtině a v pohodě. Pokud by někoho zajímalo více, tak může nahlédnou na stránky: www.car-pro.eu . Je to tréninkové centrum bezpečné jízdy a krom motorek dělají samozřejmě i jízdy pro osobáky a nákladní vozy, mimochodem i kurzy driftování, pokud bude zájem.


Naposledy editováno 22.08.2020 20:54:50

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 17:43 | Nahoru | #91

crestik píše: ale udělá, těch videí je plný internet, kdy jede chlap po lajně bez držení, nakloní se na jednu stranu a motorka sama od sebe udělá prvotní protipohyb předním kolem na druhou stranu a pak až nasměruje do řidičova náklonu. Zkus si to i sám v garáži, ale spíš s bicyklem, než s motorkou, rychle jí naklopit na jednu stranu, když to držíš za sedlo a pozorovat řídítka


Přesně tak.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 17:52 | Nahoru | #92
Kafoholik> ale udělá, řídítka se i bez držení pohybují

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 18:16 | Nahoru | #93
Krejza> Ale kontra?

Mimochodom, ja som bol vždy v tom, že keď sa motorka nakloní doľava, tak sama od seba riadidlami zatočí doľava. Že to je jeden z hlavných spôsobov, akým sa drží vo vzpriamenej polohe: Keď začne padať naľavo, zatočí riadidlami doľava, tým sa nakloní viac doprava, takže zatočí riadidlami viac doprava a tak stále dokola.

Ale zasa je fakt, že keď človek pustí riadidlá a vysadne si a vykloní sa ako orangutan, tak mu to na tú stranu začne zatáčať, i keď veľmi neochotne. Takže asi mám vo vedomostiach dieru, ako to vlastne funguje?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 18:51 | Nahoru | #94
Metric> napřed si dá kontra a následně se stočí na stranu, kam dáš náklon.

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 18:52 | Nahoru | #95
Metric> Já tomu taky nevěřil, ale časem sem si uvědomil, že když točím levou zatáčku, podvědomě "šťouchnu" do levého řidítka (takže doprava) a točím doleva. Doprava to funguje stejně.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 19:33 | Nahoru | #96
crestik> noo, asi se hádat nebudu, ale nemyslím si. Za klidu to asi není podstatné, ale za jizdy nemyslím. Když se nakláníš a odlehčíš u toho vnitřní stupačku, resp. přišlápneš vnější abys se vychýlil, tak jo. Jenže to vyvolává noha, reakce.
Aale když se jen natočím v kříži k zrcátku a motku držím koleny, nohy pohlídat bez pohybu...?
Zitra zkusim cestou. Ale co mam vyzkoušeno, protože to docela často dělám, tak když s tím cuknu rychle na menší rychlosti, spíš se to má snahu zamknout.

Naposledy editováno 27.08.2020 19:37:18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:09 | Nahoru | #97
Kafoholik> Takových příspěvků ohledně teorie a pak tě jako na potvoru rozebere jeden mokrý přechod. To je prostě pech

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:30 | Nahoru | #98

Craymadape píše: Jasně. Takže pokaždé stejně. Levá zatáčka a točíš doprava ! Jak při smyku, tak při zatáčení. A abys rychle zatočil na supersportu, tak fakt zatlačíš, nebo ťukneš víc. Rychle se to tím sklápí.



Jo jasny, je to porad jen zataceni, motorka zataci porad na stejnem mechanickém principu a je fuk jestli na ni sedi nekdo kdo koukal na tu bibli, byl u srsane a nebo se jen od malička ucil na fichtlu...

Me slo spis jen o tu terminologii, ze se to pouziva v ruznejch situacích a maličký rozdíly tam jsou - protoze kontra se pouziva i pri smyku zadních kol u auta a tam tocis v levé zatáčce Volantem doprava, pritom bez smyku se Točí v levé volantem doleva.

Naposledy editováno 27.08.2020 20:31:59

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:31 | Nahoru | #99

vilemx píše: Kafoholik> Takových příspěvků ohledně teorie a pak tě jako na potvoru rozebere jeden mokrý přechod. To je prostě pech



přesně. Proto říkám že praxe není nikdy dost.
A víš co je nejhorší? Když o tý teorii začneš přemýšlet za jizdy a snažit se podle toho jet... To už radši nedělám, protože pak jedu jak nalitej.

Jo a ten přechod, to byl nějak nově natřenej bo co. Prevít jeden. V Žamberku. Ale nelehl jsem, jen den blinkr, to jsem na sebe pyšnej
Na motardech ještě neumím, nikdy dřív jsem to nejezdil. Mam to obutý 14 dní. Ono to vypadá jako že furt drží a pak najednou zas ne...
A navic kačenka si ráda škubne, když se hudlá po městě

Naposledy editováno 27.08.2020 20:33:31

1 reakcí na tento příspěvek Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:33 | Nahoru | #100
Kafoholik: kup ostrou a sejdem se na okruhu, je to fakt super

Naposledy editováno 27.08.2020 20:33:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:42 | Nahoru | #101
Krejza> asi dvacetkrat jsem ti na tohle napsal, ze riditka se hybou vlivem zavleku predniho kola, ta riditka nekontruji, ta se snazi tu vnesenou poruchu vyrovnat, ale stejne to je a bude marny

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 20:44 | Nahoru | #102

assassin píše: Kafoholik: kup ostrou a sejdem se na okruhu, je to fakt super



Věřím. Měl bych si zajet do Mejta asi. Na ostrou už nemam asi využití, nestihal bych trénovat.
Ona ta 690 něco předvede taky, až to osaham.
Drapák klouže plynule, ale tohleto ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 21:11 | Nahoru | #103
Kafoholik> tak se nehádej a hlavně si to zkus na parkovišti a pak dej vědět, na co jsi přišel. Nachystej se na levou zatáčku a při prvním pokusu škubni řídítkama do levého směru a pak do pravého, co tě víc pošle do levé strany.
Ano, i za klidu to funguje, takže nemusíš ani z garáže...pokud to teda zkoušíš s tím bicyklem a né 200kg motorkou.

Naposledy editováno 27.08.2020 21:14:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 21:56 | Nahoru | #104
crestik> doprava, neboli kontra, to přece nemusím zkoušet...
Ale když ty řidítka pustíš a jen se nakláníš, aniž bys zapojil nohy, tak ti řidítka půjdou rovnou do zatáčky, to jsem psal ( i zkoušel ) .

A o tom právě okruháři říkají, ze při kontra můžeš na vodě nebo v kalupu snadno ztratit přední kolo, protože v tu chvíli jedeš po jeho hraně a při zastavení klonění je tam i prokluz.
Proto zatáčejí těžištěm, kdy zároveň i ten sklon motorky je menší a kola se odvalují čistě. Využijí lépe přilnavost a méně trpí gumy, zatáčky projedou rychleji bez ztrátových driftů.

Ale to jde jen na okruhu, nebo známým místě. Musí to dělat plánovaně a začít daleko před, trvá to a nejde to moc opravovat.
( a proto závodníci neradi jezdí s hobíky pohromadě, protože jsou nečitelní a jedou jinou stopu).
Zkus to naoplátku, drž plyn dvěma prsty, nebo nastav tempomat a ruce nad gripy, abys mohl kdyby něco zasáhnout. A vykloň vnitřní koleno do zatáčky a rameno i loket taky . A uvidíš že řidítka se nehnou proti ani trochu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 22:56 | Nahoru | #105
kerut> a já ti na to napsal, že když máš určitou soustavu, bude fungovat pořád stejně. Ne jednou tak a podruhé onak. Nenulový závlek je podmínkou, ať vychází impulz odkudkoliv.
Asi by to chtělo jezdit, nejen o tom mluvit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:14 | Nahoru | #106
Kafoholik> Ale hnou. Vždy nejdříve do opačného směru a poté se srovnají.
Zmatení nastává díky tomu, že pohyby a tlačení tělem je mnohem tupější, má mnohem horší odezvu než pohyb rukama. K tomu připočti, že se nedokážeš dokonale soustředit, co motorka dělá. To je dost náročné, jet a ještě se ji věnovat.
Potom si člověk vsugeruje, že ze se řídítka buď nepohybují nebo jdou rovnou na stejnou stranu, kam jde náklon motorky.

K zamyšlení. A speciálně i pro keruta.
Rozjezd do zatáčky z nulové rychlosti.

1. Stojím nohama na zemi, zatočí přední kolo/řídítka doprava. Neřeším náklon motorky. Rozjedu se. Udělám mírný oblouk vpravo, nakloním se vlevo a jedu vlevo.
2. Zatočím přední kolo vpravo, nakloním motorku mírně vpravo. Rozjedu se a jedu vpravo.

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:19 | Nahoru | #107
Metric> Ano, sama od sebe zatočí řídítka doleva, ale až jako druhou akci. Nejprve jdou vpravo, posléze vlevo.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:20 | Nahoru | #108

Krejza píše: kerut> a já ti na to napsal, že když máš určitou soustavu, bude fungovat pořád stejně. Ne jednou tak a podruhé onak.



ne to fakt nebude, ze neco funguje z jede strany neni zaruka ze to bude fungovat stejne i opacne, pusobi-li napr. vitr na plachtu plachetnice, napne ji.. ale kdyz napnes plachtu do stejneho tvaru rukou tak skutecne nezacne foukat
...ale to mas fuk, mas to misto v hlave v ruce a evidentne dobre, neni duvod menit cestu kdyz cile zdarne (a velmi dobre) dosahujes

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:27 | Nahoru | #109
kerut> jestli tohle myslíš vážně, tak na mě už nereaguj. Tento tvůj příklad akorát ukázal, že nechápeš ani tu stejnou soustavu...
Trochu ti napovím - plachta+vítr se nerovná plachta+ruka
A když to posunu ještě o kousek dál, tak jde o posun lodě, tudíž vektor a sílu. Když budu schopen rukou vytvořit stejný vektor a sílu jako vítr, v čem je rozdíl?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:39 | Nahoru | #110
Krejza> hele naposled, zbytecne ale zkusim to..
v prvnim pripade pusobis silou na riditka, moment se prenasi tou vidlici, a na pneu vznika reakce vuci asfaltu
v druhem pripade pusobis setrvacnou silou cele motorky na pneumatiku, moment se prenasi a vysledkem je pohyb volnych riditek

stejna soustava, podobny pohyb, uplne jina pricina..

ale stejne to nema smysl, pust to z hlavy,.. mechanika neni nezbytne potrebna k beznemu zivotu ani k tomu aby clovek dobre jezdil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:45 | Nahoru | #111

PetrL3 píše: Metric> napřed si dá kontra

A ako si dá kontra? Dal som ruky dole z riadidiel a oprel sa o nádrž, aby som do toho nežďuchal. Je pravda, že to moc nešlo, ale nakoniec som kurz o pár stupňov zmenil, než som spomalil...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:53 | Nahoru | #112

Krejza píše: 1. Stojím nohama na zemi, zatočí přední kolo/řídítka doprava. Neřeším náklon motorky. Rozjedu se. Udělám mírný oblouk vpravo, nakloním se vlevo a jedu vlevo.

Tu to je veľmi dobre vidieť

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:55 | Nahoru | #113
kerut> souhlasím, že mechanika není nutná k životu a dokážeš to i bez ní.

Uniká ti skutečnost, že řídítka nejsou volná, ale jsou spojena se zbytkem motorky. Jde o jednu soustavu. Akce na jednom části ovlivní druhou a naopak. Přitom je teoreticky jedno, na které části motorky vzniká akce. Prakticky jsou velké rozdíly.

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

27.8.2020 v 23:56 | Nahoru | #114
Metric> Ano, tady vědomě narvou řídítka na jednu stranu, aby jeli na druhou. Zkus si to, je to sranda.

Naposledy editováno 27.08.2020 23:57:23

Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 05:45 | Nahoru | #115
Ale to už jsou nějaká kouzla a čáry máry, zatáčet někam abych jel jinam.
Navíc v téhle nerychlosti to musí přece upadnout, za mě je to video fake...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 10:48 | Nahoru | #116

Metric píše: A ako si dá kontra? Dal som ruky dole z riadidiel a oprel sa o nádrž, aby som do toho nežďuchal. Je pravda, že to moc nešlo, ale nakoniec som kurz o pár stupňov zmenil, než som spomalil...



Vem kolo (ne od auta, ale to se šlapkama), rozběhni se vedle něj (ani nemusíš moc rychle), drž ho za sedlo a zatlač ho do strany a koukej co dělaji řídítka. Pokud škubneš jemně doleva, řídítka se vytočí napřed doprava a teprve potom doleva.

Naposledy editováno 28.08.2020 10:50:06

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 13:38 | Nahoru | #117

kerut píše: ...kdyz napnes plachtu do stejneho tvaru rukou tak skutecne nezacne foukat



to je krásný tohleto... to si musím zapamatovat

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 14:16 | Nahoru | #118

PetrL3 píše: Vem kolo (ne od auta, ale to se šlapkama), rozběhni se vedle něj (ani nemusíš moc rychle), drž ho za sedlo a zatlač ho do strany a koukej co dělaji řídítka. Pokud škubneš jemně doleva, řídítka se vytočí napřed doprava a teprve potom doleva.



Jenže to jsou přesně ty věci který nesouvisí... pokud škubneš doleva, tak řídítka jsou otočeny doprava díky reakci na ten moment, díky působení sil zrychlení a setrvačnosti . Fyzika

Ale to nemá nic společného se silami na podvozku motorky, tam je to dané geometrií , silami v místě styku kola s vozovkou.

Pokud je kolo kolmo, volně se odvaluje bez dalších sil. Hmota na osu kola působí kolmo. Pokud kolo nakloníš, nabíhá kruh na plochu a v náběhu dochází ke tření v místě styku kola s vozovkou. Smyk v přední části je intenzivní, a vyvolává reakci takovou, že kolo má tendenci stále víc zatáčet. Na osu začne působit moment .

Neberu v úvahu gyroskopické síly, to je teď nepodstatné.

Mimochodem, jel někdo stopětadvacítku na okruhu? Určitě ví, jak moc velké zpomalení způsobuje tření gum v náklonu... Pokud v plném tempu na rovině vyvoláš náklon ( zlomením pod sebe ) tak motorka výrazně zpomalí, protože je na konci výkonu a už nepřekoná daný odpor.
Nevím jak dnes, ale 125 sportproduction v roce 2001 se daly jet na plný plyn celé Brno i Most... odpor v zatáčkách byl takový že to prostě nezrychlilo. A kdo blbě zasedl v nájezdu do cílovky a seděl mimo střed motorky, ten ztratil na topspeed nesmysl.

U silných motorek ten vliv je menší, nicméně kdo honí na okruhu desetinky, ten tohle musí hlídat i tam...

Jo, a jsem přesvědčen tom ( nikomu to necpu) , že posaz mimo střed, nebo příčně nevyvážená motorka jsou hlavní důvod proč mají lidi oskákané gumy a netuší proč, vše v pořádku. Stačí těžký výfuk na jedné straně, jako má třeba starý V strom. Nebo rozdílná poloha zrcátek, blastrů způsobí aerodynamicky tlak na řídítka ke straně a jezdec to srovná hmotově, jenže to už se kříží dráhy kol...

Naposledy editováno 28.08.2020 14:17:58

(reakce na) Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 16:14 | Nahoru | #119
Kafoholik> Ale já tě nežádal o rozbor příčin Jen sem psal Metricovi, co se bude dít, jak to proběhne.

1 reakcí na tento příspěvek Trénink jízdy v náklonu

28.8.2020 v 17:21 | Nahoru | #120
kurva voboji se to odviji od toho posranyho zavleku a geometrie vidlice... kdyby byly (v riti ryby...) vidle kolmo k asfaltu a nulovej zavlek, pak byste pootoceny riditka maximalne preleteli... diky geometrii (uhel rizeni) a zavleku vznikne mezi podelnou osou moto (jako od znacky ke svetlu) a bodem kde se kolo dotyka asfaltu kousek mista, vzdalenost, fyzikalne rameno,... a sila ktera na tom rameni pusobi je teziste motorky posouvajici se setrvacnosti po te ose... takze kdyz "zatocim" do leva, sila je v levo, kolo (bod dotyku s asfaltem) ej v pravo, takze motorka spadne logicky do prava.. to je cely...

a stejne tak spadne do prava kdyz z ni na pravou stranu vystoupim(radeji jen povysednu ), nebo kdyz se poradne opru o traktor jedouci stejnou rychlosti v levo rukou, proste musim vytvorit silovy moment a vyhodit motorku z primeho smeru... otazka je pak jak velkou silu vytvorim, vysednutim pulprdele na 200kg mtorce ktera jede relativne rychle vytvori malou silu, kdyz misto vysednuti svoji prdele posunu od osy (kontrarizenim) celou vahu motorky sila je vetsi.. dyt je to tak jednoduchy..

....a v druhem pripade (krejzo ) vznikne prvni ta porucha, nerovnovaha, ta zatlaci pres zminenou geometrii na kolo resp rizeni, rzeni se pohne taky opacnym smerem nez je vnesena porucha, ALE ne proto ze by motorka chtela zatocit, ale protoze se snazi tu poruchu vyrovnat (proto je ta geometrie takova je, kdyby nebyla mirne autstabilni neuridili bychom to)

..no, stejne to nikdo nepochopi, pulka bude vyrusovat a druha v tom uvidi kouzlo, ale coz hrachu je dost...

Naposledy editováno 28.08.2020 17:23:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist