bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Srovnání zadního a předního kola do roviny
17.7.2020 v 12:08
Ahoj, dopínal jsem na motorce řetěz a řeším, jak obě strany srovnat, aby měly přesně stejnou vzdálenost.. Mám sice na obou stranách stupnici, ale přijde mi, že ta je celkem dost hrubá (milimetr sem, milimetr tam, ale na předku to udělá docela dost). Existují nějaké jiné způsoby než např. lať přes zadní kolo a doměřit na předku (přijde mi, že jakékoliv pohnutí řidítek vše rozhodí a je to takové "hrubé"...

Zde příkládám fota stupnice:



Zkoušel jsem taky měřit šuplerou vzdálenost mezi kyvkou a tím vymezovací čtvercem, viz foto níže. Akorát otázka, jestli je kyvka z obou stran stejná.



Napadá vás nějaký spolehlivý způsob? Díky!

Srovnání zadního a předního kola do roviny

24.7.2020 v 21:25 | Nahoru | #151
No to kolečko točím proti směru hodin, stojím na levé straně motky.

Srovnání zadního a předního kola do roviny

25.7.2020 v 16:30 | Nahoru | #152
Tak jsem si dnes při výměně gumy trochu pohrál s metrem.
Rysky na kyvce mám na obou stranách stejně daleko, měřeno od čepu kyvky.

1 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

26.7.2020 v 21:17 | Nahoru | #153
...a ty ty vzdálenosti, o kerých píšeš, změříš s přesností na tři desetiny?!
Obávám se, že ne.
To pak nemůžeš tvrdit, že máš osy kol přesně v zákrytu nebo alespoň jakž takž.
Právě proto, že téměř okem nepostřehnutelná odchylka od všelijakých stupnic na kyvce vpravo-vlevo udělá sakramensky velkou odchylku v poloze os kol...
Doporučuju přeskoušet obyčejnů lajsňů.
Poznámka - ty (zhruba) tři desetiny v délce napínáku je čtvrt otáčky u šroubu M8 se standardním stoupáním.
To na kyvce nepostřehneš, ale v zákrytu kol ano.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

26.7.2020 v 23:15 | Nahoru | #154
Zdenalbenal> chtěl jsem troufale napsat +-0,2mm
Myslíš, že poznáš vychýlení osy o 2mm? Máš představu, jak se třeba hýbe jednostranná kyvka? Nebo nějaký lovcost jekl?
Při tak krátkém rozvoru a profilu gum poznáme leda hovno.
Tím chci říct, že značky na kyvce jsou pro 99,9% jezdců naprosto dostačující měřidlo. A na svojí motce jsem se přesvědčil, že to tam nikdo nenabouchal od oka. Pokud člověk nemá oko z Kašparovy krávy a není levý, jak turecká šavla, nastaví podle toho kolo dostatečně přesně.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 08:54 | Nahoru | #155

ramlik píše: Zdenalbenal> chtěl jsem troufale napsat +-0,2mm
Myslíš, že poznáš vychýlení osy o 2mm? Máš představu, jak se třeba hýbe jednostranná kyvka? Nebo nějaký lovcost jekl?
Při tak krátkém rozvoru a profilu gum poznáme leda hovno.
Tím chci říct, že značky na kyvce jsou pro 99,9% jezdců naprosto dostačující měřidlo. A na svojí motce jsem se přesvědčil, že to tam nikdo nenabouchal od oka. Pokud člověk nemá oko z Kašparovy krávy a není levý, jak turecká šavla, nastaví podle toho kolo dostatečně přesně.


Tohle nemůže napsat člověk, který tu rovnou lať na srovnání kol do jedné linie alespoň jednou použil.
Radši si bude vymýšlet argumenty, kterýma by se sám před sebou ospravedlnil, že vlastně neví.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 09:00 | Nahoru | #156
Kohlstein> Taky můžeme polemizovat nad Nad tím jak je rovná je ta lat

Na závodních motorkách se kola přehazují tak často, že není čas na tak přesné srovnání. Pro závodní motorky to stačí ale na naše mrdání po silnici je potřeba to seřídit na setiny stupně

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 09:29 | Nahoru | #157
assassin> Rovnou lať poznáš okem a taky tak, že ji na zkoušku otočíš. Při měření ji ke kolům přikládáš zleva a zprava vždy stejnou stranou.
Také na závodních motorkách jsou šponováky, a těma se hýbe jenom při změně převodu, ne při přehazování přezutých kol. Provázkovou metodu spousta lidí zavrhuje, protože je pracná (ale spíš je to pro někoho až příliš velká makačka na bednu). Přiložit lať je otázka minuty, stačí mít pomocníka, který podrží motorku za řidítka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 11:54 | Nahoru | #158
Kohlstein> Představ si, že jsem to s latí kontroloval dvakrát, klasickou zednickou stahovací hliníkovou, takže žádným prohlým klackem. Byl jsem "mimo" cca o 2cm. Po druhé cca 0,5cm. Ale ani v jednom případě jsem to na jízdních vlastnostech nepoznal. A proto na celou lať seru a řídím se značkama na kyvce.
Teď jsem v sobotu přezouval, tak esli se mě bude chtít (spíš esli si vzpomenu), přiložím schválně lať. Ovšem dopředu říkám, že motka jede rovně, zatáčí na obě strany v rámci mých schopností a protože už to mám taky za ty roky v oku (moji motku), tipnu si, že se do toho 1 cm vlezu.
...jsi spokojen? Jak říkám, poznáme leda hovno, většinou je problém v "hlavě".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 12:03 | Nahoru | #159
ramlik> 2cm a 0,5cm, a to jsi nechal být, nebo jsi to zkorigoval na nulu? A jak jsi se na ty numera vůbec dostal, když máš "přesné rysky"?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 13:47 | Nahoru | #160
Kohlstein> ty 2cm jsem zkorigoval, na 0,5 jsem se vysral.
Ono taky stačí tu gumu pootočit a 0,5cm je pryč, takže taky přesnost žádnáceláněco. Kontroloval jsem to čistě ze zvědavosti, ono ty dva cenťáky jsou půl otáčky na šponováku. Ale to už se opakuju, že stejně při jízdě poznáme velké kulové. Si to vyzkoušej.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 14:06 | Nahoru | #161
ramlik> Ty jsi ukázka toho, že když někdo nedělá věci správně, tak by to nemělo být ostatním podsouváno, jakože to stačí.
Na autě se taky předepisuje sbíhavost +/-1mm a nikdo nezkouší tvrdit, že 5mm je ještě v pohodě, protože prostě není.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 14:10 | Nahoru | #162

Kohlstein píše: ramlik> Ty jsi ukázka toho, že když někdo nedělá věci správně, tak by to nemělo být ostatním podsouváno, jakože to stačí.
Na autě se taky předepisuje sbíhavost +/-1mm a nikdo nezkouší tvrdit, že 5mm je ještě v pohodě, protože prostě není.



Teď to vypadá jako kdyby výrobce motocyklů předepisoval seřízení a kontrolu souososti kol pomocí latě

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 15:49 | Nahoru | #163
Kohlstein> Prosím tě, podívej se pořádně na ty tolerance při sbíhavosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 15:51 | Nahoru | #164
assassin> Aj bych si tipl, že to v některém návodu k motce bude. Něco jako - v případě pochybností překontrolujte souosost kol pomocí dlouhé latě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 16:12 | Nahoru | #165
ramlik> Tak furt lepší podle návodu - oba šponováky stejně, než od oka proti vidlici. Zkoušel jsem zapátrat,odkud já mám znalost měření latí, a nic

Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 16:17 | Nahoru | #166
...tolerance sbíhavosti 0-18'
Kolik to dělá při délce 1500mm?

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

27.7.2020 v 16:20 | Nahoru | #167
Kohlstein>
... A proto na celou lať seru a řídím se značkama na kyvce.

1 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

28.7.2020 v 20:29 | Nahoru | #168
Já bych teoretiky typu Kohlstein chtěl někdy vidět na okruhu nebo alespoň někde na úzké zakroucené cestě, asi by to dodalo hodně kontextu.

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

28.7.2020 v 21:05 | Nahoru | #169

Mr.Dreamer píše: Já bych teoretiky typu Kohlstein chtěl někdy vidět na okruhu nebo alespoň někde na úzké zakroucené cestě, asi by to dodalo hodně kontextu.


5mm na délce rozvoru se poznává těžko, ale 20mm dělá v levé / pravé znatelný rozdíl. Ale zrovna teď mám kola v lati, takže ti o tom rozdílném chování při průjezdu zatáčkou moc referovat nemůžu.

Srovnání zadního a předního kola do roviny

28.7.2020 v 22:26 | Nahoru | #170
Jo ty latě!
Jak jsem říkal, 4mm rozdíl.
Ještě před výměnou gumy jsem měnil pastorek z 16 na 15z, takže pohyb na šponovácích byl větši, než obvykle a kdybych si dal víc záležet a lépe shlídl gumu, mohlo to být přesnější. I podle značek na kyvce to bylo znatelné.
Na srovnání jsem pootočil šroubem šponováku o půl otáčky.

1 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

28.7.2020 v 22:27 | Nahoru | #171

Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 07:32 | Nahoru | #172
Na těch fotkách je vidět, že to poznat je.
Bylo by poznat aj čtvrt otáčky.
Takže prd na šponováku "hodí" znatelnou odchylku kola.
Jen tak podotýkám, že jsem na silničních motorkách nejezdil, jen na enduru. A můžu tady, jsa zcela při smyslech prohlásit, že aj na takových strojích lze jakýkoliv zásah do geometrie poznat.
Nejenom co se týká třeba zákrytu kol, ale i jinýc "špeků", kerýma se dají ovlivnit jízdní vlastosti stroje.

1 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 07:43 | Nahoru | #173
No já z těch fotek tedy moc moudrej nejsem :D

Ještě se to dá řešit tak, že si na asfaltový cestě vytvoříš kaluž vody, rozjedeš se rovně a pokud se ti podaří udělat jednu souvislou lajnu, tak je to v cajku

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 08:34 | Nahoru | #174
Harry007> A pro pincka se radilo projet blatem a srovnávat tak dlouho, dokud stopa předního kola nebyla úplně a symetricky překrytá zadní gumou.
Tak jak to má Ramlik poštelované, tak změříš metrem a otočením řidítek nastavíš z jedné strany přední kolo rovnoběžně s latí a pak z druhé strany musí být taky rovnoběžně.
Když je rozdíl v šířce předního a zadního kola menší, tak přimáčknu lať rukou ve dvou bodech k přednímu kolu a v jednom místě k zadku, a pak kontroluju mezeru mezi latí a zadkem zadního kola. To samé udělám z druhé strany, a musí to být stejně. Když je rozdíl v šířce větší, vkládám mezi lať a přední kolo kratší destičku. Nejzdlouhavější na tom je najít a přinést správnou lať.

Naposledy editováno 29.07.2020 08:46:04

1 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 10:57 | Nahoru | #175
V dnešní době laseru, používat lať

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 11:40 | Nahoru | #176
FJRPEPA>

Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 13:38 | Nahoru | #177
Taky jsem latí srovnával Jawu. Bude ale záležet na vycentrování zadniho kola. Pokud bude házet 2mm tak na konci latě budou třeba 2cm

(reakce na) Srovnání zadního a předního kola do roviny

29.7.2020 v 21:17 | Nahoru | #178
ramlik> podle čeho si rovnal souběžnost latí zadní kolo versus přední kolo ?? Taky jsem to zkoušel dle místních rad a návodů. Latě, kovově tyče, hliníkový profil a vše na h..no. Pokud nesrovnáš super přesně zadní kolo a podotýkám že guma není taky dokonale rovná , tak jsem měl vždy na konci různé míry. Nakonec kyvka je kyvka a proč by to tam vlastně jinak výrobce dělal.

Naposledy editováno 29.07.2020 21:21:00

Srovnání zadního a předního kola do roviny

3.8.2020 v 18:53 | Nahoru | #179
Super přesně to nesrovnáš nikdy a lejzr je v tomto případě spíš kontraproduktivní, zkrátka nahovno.
Všecko by se mělo dělat tak nejak s nadhledem a s vědomím, že vím, co dělám.
A tým štelováním se snažit dostat k co nejpřesnějšímu výsledku - zkrátka mět jistotu (nebo pocit?) že to líp nejde.
Nicméně musím říct, že to, co sem viděl u mladýho za štafle na Banditu nebo R6ce, sem neměl ani na fichtlu, s kerým sem kdysi spadl z mostku.
Takže je dobré si neco nachystat a chvílu se s tím problémem popasovávat. Nakonec sám dojdeš na to, že to néni až tak složité...a že to funguje.
S tím házením gumy si taky zručný a inteligentní mechanik poradí, ani to nemusí vycentrovat na nulu (aj když 2mm "osmica" je dost).

2 reakcí na tento příspěvek Srovnání zadního a předního kola do roviny

6.8.2020 v 11:56 | Nahoru | #180
Safra, jak to tady čtu, začínám mít pocit, že se budu muset přihlásit do večerní školy na strojárnu abych mohl napínat řetěz
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Aprilia Shiver 750 35kw Aprilia SL 750 Shiver V2OTZ 7 4.4.2024 v 21:22 V2OTZ
Brzdová kapalina + spojka Aprilia SL 750 Shiver Lovaisek 2 10.3.2024 v 18:57 Gahan37
Aprilia Shiver 750 x BMW F800R Aprilia SL 750 Shiver, BMW F 800 R QuincyMax 29 20.1.2024 v 16:06 dracek117
Zadní brzdič demontáž Aprilia SL 750 Shiver, Aprilia SL 750 Shiver GT fanda.hudek 0 24.7.2023 v 19:46 fanda.hudek
krk řízení aprilia shiver 750 [1, 2] Aprilia SL 750 Shiver Czlad 53 6.4.2023 v 21:29 Vlada


TOPlist