globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Virago 535 20 kW a odškrcení
7.6.2020 v 21:13
Ahoj všem, rád bych se zde rozepsal s příběhem, jaké trable mi přinesla oprava kamarádova Viraga a případně se poradil, pokud by někoho něco napadlo Všechno začalo když se na začátku sezony kamarád vrátil z Irska na Viragu 535, které tam během pobytu koupil. Dle irského techničáku je to klasická otevřená 535ka, která však jela dost katastrofálně. Mysleli jsme, že jsou to zahnojené karburátory (což navíc i byly, motorka byla celkově v otřesném stavu) a pustili se do jejich velkého servisu. Při rozborce jsme objevili popraskané příruby sání a načaté membrány.

Bez hlubšího studování těch rozpadlých jsme objednali membrány se šoupátky a příruby na standardní verzi dle roku výroby. Zároveň jsme objednali sadu těsnění, ve které byla i jehla a trysky. Až všechny díly přišly a my se pustili do skládání, všimli jsme si, že staré příruby byly kuželovitě seškrcené a je na nich vyraženo "20kW", ve starých šouplatech byla navíc dírka pro omezení podtlaku, namísto hlavních trysek 135 a 137,5 byly osazeny 105 a 107,5. Odlišná byla i jehla. Ta co přišla v opravné sadě měla pozvolnější kónus - tzn. s narůstajícím výkonem začala obohacovat dřív a pozvolněji. Všechny konstrukční odlišnosti jsme přisuzovali seškrcení na 20 kW a při seskládávání dali všechno nové z té opravné sady - pozvolnější jehlu, šouplata bez děr a trysky dle originální dokumentace.

Po nakopnutí motorka vůbec nešla seštelovat. Byla asi příšerně bohatá směs. Volnoběh šel velice nepravidelně a po pár desítkách vteřin bez plynu se zadušoval. Motorka špatně táhla a po puštění plynu lítaly plameny z výfuku. Při seřizování synchronizace dokonce střelila do sání a z příruby odfoukla měřící hadičku.

Během dlouhého laborování jsme nakonec vrátili původní jehlu. Neškrcené šoupátko a trysky 135 a 137,5 jsme tam zatím nechali. Tato změna hodně pomohla. Motorku se zdařilo seštelovat a volnoběh je super. Když jsme ji zkusili projet kolem garáže, byl průběh zátahu podivný. Do cca 3,5 - 4000 otáček (35 km/h na jedničku) šla motorka krásně za plynem. V podstatě bych řekl, že se chová jako odškrcená a že je zátah takový, jaký být má. Ve vysokých otáčkách výkon postupně zvadne. Z 35 na 45 už zrychluje velmi neochotně a gumově. Chystáme se ještě vyzkoušet, co se stane, když tam vrátíme malou hlavní trysku. Přijde mi to ale celé nelogické. Tělo karburátoprů vypadá stejně jako na fotkách a v manuálu, nevypadá jako nějaká jiná speciální verze. Myslel jsem, že pokud vyměníme vše společně za originální hodnoty, mělo by to být ok.

Můj dotaz teda zní (kromě toho, že jsem se potřeboval vypovídat ): Setkali jste se někdy s Viragem 535 seškrceným na 20 kW? Nevíte, co dál by na 20 kW verzi mohlo být dopraseno jinak proti originálnímu modelu? Přemýšlím, co udělá ta malá hlavní tryska. Myslím, že by mohla vyřešit gumový vršek otáček, ale zase nedojde k odškrcení a bůhví jak se pomele s nezavřenými přírubami a nevrtaným šoupátkem. Je to fakt alchymie.

Virago 535 20 kW a odškrcení

7.6.2020 v 23:11 | Nahoru | #1
Konkretne s viragem skrcenym zvfabriky zkusenost nemam, ale pokudnje neco skrceno z fabriky tak to byva i na vacce. Takze ikdyz date karburatory do normal stavu, porad v motoru behaji "tupe" vacky a pak to neni mozne naladit a chova se to strasne.

Virago 535 20 kW a odškrcení

8.6.2020 v 09:30 | Nahoru | #2
Dát polovinu věcí z úplně jinak nastaveného karburátoru nemůže fungovat.
Jinak k přestavbě z 20kW na cca 32kW se tu něco málo nedávno psalo, počti si:
https://www.motorkari.cz/tema/?t=214582
https://www.motorkari.cz/tema/?t=214008
https://www.motorkar...mp;pgr=1#goto9096363

1 reakcí na tento příspěvek Virago 535 20 kW a odškrcení

8.6.2020 v 09:55 | Nahoru | #3
JirkaRCK:
dali jste jinou gumovou přírubu mezi karburátor a sací kanály? Jak uvádíš, ta původní je na 20kW a je kuželovitě zaškrcená a omezuje plnění válců vzduchem. Asi proto je to neochotné jít do větších otáček. A ještě drobnost. Pokud má malým průřezem té gumy protéct stejné množství vzduchu, jako velkým, musí se ten vzduch v malém průřezu urychlit. Větší rychlost proudění vzduchu strhne více kapiček benzínu a směs bude bohatá s novými tryskami a jehlou. Natočení škrtící klapky na to nebude mít takový vliv, jako u neškrcené verze.

Naposledy editováno 08.06.2020 10:07:03

(reakce na) Virago 535 20 kW a odškrcení

8.6.2020 v 11:35 | Nahoru | #4
Mirekdoda> Pleteš průřez difuzoru s něčím, co je až kilometr za karburátorem.

Virago 535 20 kW a odškrcení

8.6.2020 v 21:37 | Nahoru | #5
Díky za reakce. Příruby jsme dali odškrcené. Z mého pohledu se v karburátorech vyměnilo všechno, co na seškrcení mohlo mít vliv a teď je tam vše originální jako na 35 kW - jehla, tryska, nevrtané šoupě a otevřené příruby za karburátorem. Takto se to chovalo katastroficky bohatě. Po navrácení "seškrcené" jehly do karburátorů osazených neškrcenou tryskou a šoupátkem je do 3,5k otáček/min vše téměř ideální a pak nastává dusivý propad. Jako další věc vyzkoušíme k jehle i původní hlavní trysky. Pokud nebude následovat zlepšení, tak už zbývá snad jen navrtat nová šoupátka a případně splašit škrcené příruby.

Virago 535 20 kW a odškrcení

9.6.2020 v 09:31 | Nahoru | #6
JirkaRCK:
ještě se podívejte na vstup vzduchu do filtrboxu, tam by to teoreticky mohlo být také zaškrcené. Takovou vychytávku měla 125 Virago.

1 reakcí na tento příspěvek Virago 535 20 kW a odškrcení

9.6.2020 v 12:53 | Nahoru | #7
Dekl filtrboxu vypadá úplně jinak než na schematech z Partsdepotu. Partsdepot uvádí prostě jednoduchý dekl se sáním zboku, tady je součástí plastu ještě nějaká pomocná komora. Polovina vzduchu jde napřímo ze sání do filtru, druhá polovina je vedená do té komory a pak zpět k filtru. Dekl jsme s jehlou z opravné sady zkusili oddělat a nechat odhalený filtr, pořád střílela a nic se nezměnilo. Zkusíme teď s tou původní jehlou, co to udělá při jízdě.

PS nevíte jestli mělo Virago standardně eko ventil pro přisávání kyslíku do svodů? Je možné že model z roku 93 pro západní Evropu to měl, nebo je to nějaká šílená skládačka?

Virago 535 20 kW a odškrcení

9.6.2020 v 16:55 | Nahoru | #8
JirkaRCK: AIS evropská Viraga standardně nemívala, ale potrpěli si na to Švýcaři, takže je možné, že to pochází odtamtud.

A jak píše cuir, budou tam tupější vačky a možná i jiná jednotka zapalování. Odškrcování 535 je vždycky drahá loterie.

(reakce na) Virago 535 20 kW a odškrcení

9.6.2020 v 17:11 | Nahoru | #9
JirkaRCK> Asi pohledej někoho, kdo se Viragem trochu víc zabývá. Napadá mě http://www.iron-moto.cz/servis . Teď mají na prodejně jenom jednu 535, ale co vím, tak jim tohoto typu prošlo přes prodejnu a servis velké desítky kusů a do Starého Města to zas až tak daleko nemáš.

Naposledy editováno 09.06.2020 17:11:31

Virago 535 20 kW a odškrcení

11.6.2020 v 21:27 | Nahoru | #10
Tak už nám to jezdí, zatím ne dokonale, ale asi jsme na dobré cestě a máme závěr. (Servis by byla až ta poslední možnost, je to proti naší filosofii motorkářství )

V úvodu bych řekl, že jsme debilové že jsme to nezjistili dřív. Ta motorka je skládačka. Na bloku motoru je sériové číslo začínající 4FT, což je podle mého názoru navzdory VINku a techničáku XV500. Je tam ten rakouský motor přiškrcený na vrtání a vačkách a k němu byly vyladěné karburátory... Nicméně se zdá, že se nám to i tak daří vyladit s částečným nastavením karbeců z XV535 a že se z toho vymáčkne o něco víc výkonu.

Momentální nastavení: Jehly 20 kW, hlavní trysky 34 kW, neškrcené příruby a neškrcené šoupátko. Po sundání deklu a tlumiče sání před vzduchovým filtrem motorka jede jak ďas ve všech otáčkách. Tlumič sání je opravdu velmi odlišný od Viraga 535 z roku 93 viz partsdepot. Je mírně přiškrcený a před vzduchovým filtrem je ještě nějaká dutá vzduchová komora, přes kterou se vzduch z části zdánlivě bezvýznamně honí. Udělali jsme prasárnu a okrájeli jsme ten dekl tak, aby netlumil, ale pouze držel na svém místě vzduchový filtr a kryl bordel po směru jízdy. Kolem garáže do devadesátky motorka lítá jako drak. Zkusmo jsme ji smontovali, abychom viděli, jak se bude chovat celkově...spotřeba a barva svící po delším výletu, maximálka, a hlavně studené starty. Pokud bude motorka zlobit za studena nebo budou svíčky jak bota, vyměníme hlavní trysky za něco na půl cesty mezi škrcenými a 135kami, které ma origo 535 a které tam jsou nyní. Pak se možná mírně sníží výkon, ale jsem si už skoro jistý, že to bude top.

Jinak ještě pro vysvětlenou ze sociálního aspektu, protože asi musíme vypadat jako blázni Kámoš motorku koupil v Irsku, kde dva roky žil. Projel na ní celou Evropu a má ji i přes ten stav fakt rád. Legislativa ala typové číslo motoru a to že to je i vzhledově stavba je mu v Irsku u zádele, protože tam na tuhle kubaturu nahlížejí svobodně asi tak jak u nás na dvourychlostní babetu... Je na tom celkem dobře, takže ho ty prachy za díly moc nebolely a bral to jako zábavu k víkendovému pití piva v garáži. Na druhou stranu by se do větší motorky teď mentálně nedokopal a poopravit to už fakt chtělo. Já jen tak pro vysvětlení, protože číst to jako nestranej, asi už bych dávno řekl "Zahoď to a kup za 40 druhý Virago."

Díky všem za pomoc a názory

Naposledy editováno 11.06.2020 21:29:46
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XIV Velká Virago Vyjížďka 2024 se ... [1 ... 346, 347] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10401 24.2.2024 v 11:46 rancher
schopný opravář na Chomutovsku Yamaha XV 535 Virago Pavel3319 5 8.2.2024 v 09:21 TaťusPájus
Virago výkon a trysky Yamaha XV 535 Virago CubaLibre 4 18.12.2023 v 13:54 CubaLibre
Mate nekdo zkusenost s Axel Joost D-Box Yamaha XV 535 Virago Dragomirkrastin 23 10.11.2023 v 19:11 TomasNBK
Problém s řazením Yamaha XV 535 Virago Jarda354 20 23.10.2023 v 09:40 KeyteR

TOPlist