globalmoto_duben_nolan





Téma: Gold Wing GL1200 - konektor alternátoru chtěl vyměnit
19.5.2020 v 14:17
Gold Wing GL1200 – konektor alternátoru

Na úvod trocha teorie, ta nikoho nezabije a bude jenom taková povrchní, žádné detaily. Alternátory můžeme v zásadě rozdělit na dva typy. S cizím buzením a s permanentním magnetem (např. JAWA 50 Pionýr nebo GL1200). U prvního typu regulátor napětí nastavuje vhodný proud buzení, aby výstupní napětí odpovídalo požadavkům. Mění tedy intenzitu rotačního magnetického pole podle zatížení a otáček. Čím je odběr motocyklu menší, tím menší proud teče buzením a je menší zátěž regulátoru. S permanentním magnetem je to jinak. Rotační magnetické pole má stále stejnou intenzitu a napětí, které dávají jednotlivá vinutí statoru roste o otáčkami (ne do nekonečna, ale třeba do 60 V). Regulace spočívá v tom, že když napětí jednoho vinutí překročí 14 V, regulátor toto vinutí sepne do zkratu a tím ho „vyřadí“. Vinutí jsou tři, stejně jako zkratovací tyristory. Alternátor má jmenovitý výkon 360 W a ten prostě dává. Část výkonu spotřebuje elektrická výbava motocyklu – zapalování, světla, houkačky, vyhřívání, rádio, … a zbytek se promění v teplo ve zkratovacích tyristorech. Proto regulátor tak hrozně hřeje. Zde tedy platí, že čím je odběr motocyklu větší, tím méně regulátor hřeje.
Alternátor GL1200 má jmenovitý výkon 360 W. To je 10 A na každý ze tří výstupů vinutí. Mimochodem, to jsou jediné tři dráty, které do alternátoru vedou. Jsou žluté a jsou vyvedené vlevo před baterku. Tam je třípólový standardní konektor, ze kterého vedou dál tři žluté vodiče do regulátoru napětí v kapotáži mezi koleny řidiče. Ten konektor se chudák krčí v proudu horkého vzduchu z motoru a ve výparech kyseliny sírové hned vedle odvětrání baterky. Trvale jeho kontakty teče 30 A a to vše mu dává zabrat. Podle toho, co jsem nastudoval je tento konektor nejporuchovější díl celé el. výbavy GL1200 a patrně i celé motorky.

Mně to dobíjelo dobře, takže proč se v tom vrtat? Ale přesto jsem se na konektor podíval. Vřele to doporučuji i Vám. V jakém stavu jsem konektor našel já je vidět na fotce.



Jedno z doporučovaných řešení je konektor vyrvat a ty tři dvojce drátů navzájem propájet. Je to funkční, ale velmi nepraktické. Musíte dráty rozpájet nebo přecvaknout nejenom když potřebujete vyhodit motor, ale i v případě, že máte třeba problémy s dobíjením a chcete alternátor jenom proměřit. Proto jsem tam dal třípólový 60 A konektor se zlacenými kontakty. Používají ho např. modeláři ve svých elektrických modelech. Ty jejich motory mají taky pěkné odběry. Zkuste si ho nají na e-bay třeba jako „MT60 3-Pole 3.5mm“.


Žluté dráty připájíte na oba díly konektoru, každý spoj zajistíte teplem smršťovacími bužírkami a máte vystaráno. A na závěr něco pozitivního: Nezáleží na tom, v jaké pořadí jednotlivé žluté dráty připájíte, je to jedno.






Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda goldwing 1200 nebo 1100 Honda GL1200 GoldWing, Honda GL1100 GoldWing Princezna_s_moto 2 27.3.2024 v 07:32 LuckyLoser
Servisní interval+ pohodlí pro spol... [1, 2] Suzuki GS 500E, Yamaha XJR 1300, MZ ETZ 251, Suzuki ... Apo-Rider 32 23.9.2023 v 16:43 dettektorr
Oprava motoru Honda GL1200 GoldWing 091257 12 18.7.2023 v 11:41 t_freedom
Vhodný servis na větší údržbu MZ ETZ 150, Honda GL1200 GoldWing, Honda CX 500, Hon... Apo-Rider 8 29.6.2023 v 16:18 Apo-Rider
problém s dobíjením na 1200 goldwing Honda GL1200 GoldWing gw1200 26 16.1.2022 v 08:48 Wingfr


TOPlist