barth_kveten2




padaky Přidat reklamu

Téma: Studený start + Chcípnutí
19.5.2020 v 08:08
Zdravím vás! Lidi, chci se vás zeptat na jednu „drobnost“. Na motorce se mi dějou dvě věci:

1) Mýmu bajku nedělají dobře studený starty. Otočím klíčkem, začnu startovat, motorka točí, plive do výfuku, točí, plive a pořád dokola (viz TOTO video). Přestanu, vypnu klíček, zapnu klíček a znovu, vše se opakuje. Potom chytne a není sebemenší problém (cca po 15-20s točení startéru). Jakmile jednou nastartuju, tak už startuje na ťuk, bez sebemenšího problému. Baterku jsem nabíjel, takže ta je nabitá. Je ale 6 let stará, tak už asi nebude v top kondici. Na netu jsem četl, že by to mohly být ventilové vůle mimo tolerance (chtěl jsem to nechat na konec sezóny, ale jsem trošku podělanej, abych to nepodělal), co myslíte?

2) Pak se mi děje ještě jedna věc a to je to, že jakmile nastartuju, nechám motor běžet, na plyn nesahám, tak motor cca 20 vteřin běží, pak klesnou otáčky a motor zdechne. Když znovu nastartuju, tak motor běží už bez sebemenšího problému a nic se neděje.

Nevím, jestli by mohly být oba dva problémy nějak propojené, to se chci zeptat vás. Napadlo mě, jestli by třeba to zdechnutí nemohla dělat ta baterie (která je dost možná už hotová) - nějaká změna napětí, odporu, nevím. Co ty ventily, jak jsem už zmiňoval, myslíte, že by mohly toto ovlivňovat? Svíčky měněny 8 000 km nazpět, filtr také (teďka čištěn).

Jinak při jízdě vše ok, bez sebemenšího problému, vše běží jak má.

Díky všem za rady!

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 08:15 | Nahoru | #1
Teploměr? Podívej se na čidlo, někde tam bude. Očistit kontakt, prohlídni drát. Ne to na chladiči, to má jen spínat větrák, bude na hlavě nebo spíš kolem termostatu.
Celkově projdi kabeláž, to je obecně bolest a u italských motorek a aut obzvlášť. Prostříkat co najdeš, domáčknout kontakty.

Já to dělám každou zimu, naučen italy

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 08:38 | Nahoru | #2
Palivové čerpadlo - filtr.

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 08:40 | Nahoru | #3
...zkus před prvním startem vícekrát zapnout/vypnout klíč. Poslouchej, esli čeepadlo mění zvuk.

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 08:56 | Nahoru | #4
Kafoholik: kontakty všechny zkontrolované, profouknuté, prostříknuté kontaktolem a domáčknuté. Na čidlo teploměru zkusím kouknout, v návodu jsem však zmínku pouze o termostatickém ventilu, o čidlu teploměru nic. Uvidím, mrknu.

Ramlik: zvuk mi přijde pořád stejný. Včera jsem s klíčkem otáčel, takže si čerpadlo nasálo. Teď jsem to tedy zkoušel po cca dni - zvuk mi přijde pořád stejný, posuď sám - ZDE - chce to hlasitost trošku nahoru, aby to bylo slyšet. Jinak filtr máš na mysli vzduchový (ten měněn 8 000 km nazpět a je teď jsem ho profukoval?

Naposledy editováno 19.05.2020 09:04:04

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 09:24 | Nahoru | #5


Koukni na oba, asi bych stáhl manuál, budou tam hodnoty. I ten vzduch to může dělat, i pokud je třeba mastný.
To co popisuješ vypadá na to, že jednotka pracuje se špatnou teplotou a blbě dávkuje. Zajímá tě ten snímač na obrázku dvě, za alternátorem, pro jednotku je ten dál od alternátoru.
Jen dotaz, mohl je někdo prohodit mezi sebou, ty kabely, jde to ??

Nebo jestli se dá vyvolat diagnostika, na Caponord byla docela dostupná. Tam pak kouknout jestli hodnoty teploty vzduchu a vody zhruba odpovídají realitě, nebo ne.

Pokud by to nebylo tím, bude chtít kouknout na synchronizaci klapek a krokové motorky na vstřikování, TPS. To už ale asi někdo s vybavením,

Naposledy editováno 19.05.2020 09:27:13

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 09:28 | Nahoru | #6
K bodu 1. První vyzkoušej pořádnou baterku, třeba přes kabely. Na jaře jsem měl podobný problém. Nabití baterky nepomohlo, až výměna.

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 09:44 | Nahoru | #7
Kafoholik: obávám se, že obrázky jsou z jiné motorky, můj airbox vypadá takto (žádné dva kabely tam nemám, pokud dobře koukám):



Ten "air temperature sensor" jsem již kontroloval, nezdá se, že by byl mastný či poskozený atp. - nějaká stručná diagnostika je zabudovaná v palubním počítači a je tam možnost kontroly tohoto sensoru, ale žádná chybová hláška u něj není.



Duk-MZ: ano, to by mohlo všechno vyřešit, možná to tím bude. Otázka - nemohla by ta baterka potenciálně způsobovat i to chcípnutí (třeba změna napětí, odporu atp., či tak něco)?

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 09:56 | Nahoru | #8
Tipuju baterku. Změř pokles napětí na svorkách během startování, pokud jde pod 10V, je to na pováženou, pokud pod 8V, je úplně ve smrti. Čidla kliky a vačky bývají na motorkách většinou indukční, takže pokud se ten motor pořádně neroztočí, nedají pořádný signál a elektronika neví kdy má stříkat a pálit.

Jestli s tím souvisí i to chcípnutí těžko říct, mně kdysi ninja chcípala hned po nastartování (v momentě kdy se po startu automaticky rozsvítily světla), a to baterkou bylo. (Zajímavý je, že před výměnou stála půl roku v mraze bez jakýkoli údržby a ještě měla dost šťávy na to, aby ta motorka na jaře nastartovala )

Naposledy editováno 19.05.2020 09:58:40

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 10:04 | Nahoru | #9
Metudecek> Jasný nemůžem vědět jaký máš rok, tohle má být 08-16 , ale určitě jsou tam změny.
Ty vodní čidla jsou ( mají být) pod airboxem , asi spíš kouknout zboku.

Ale, těch 8 V je opravdu málo, takže bych tu baterku zkusil. Dneska je to tak na dva tři roky a je po ní. Dvouválec navíc má brutální hup, to přehodit přes kompresi je pro starter fakt hodně práce... Ale když už běží, zhasnout by neměla, to už krmí altík a je to stabilní. Proto se obracím na tu teplotu

Naposledy editováno 19.05.2020 10:05:40

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 11:53 | Nahoru | #10
Metudecek> Samozřejmě palivový filtr, bohužel bývá součástí čerpadla. Pokud vyloučíš chybu napájení, šel bych po něm.

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 17:38 | Nahoru | #11
FiZzeR: zkusím nastartovat a změřit napětí při zátěži.

Kafoholik: podle návodu by mělo být vodní čidlo něco takového a mám pocit, že jsem to zahlédl z boku válce pod air-boxem.



Ramlik: vysvětli mi, prosím, jak by mohl palivový filtr ovlivňovat to chcípnutí? Když už se přes něj palivo přeci dostane, tak tam musí být, ne? Nebo myslíš, že by to mohlo ovlivňovat ten horší start?

Naposledy editováno 19.05.2020 17:39:27

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 21:03 | Nahoru | #12
Metudecek> palivový filtr spíš ne, to bys dost zásadně poznal na výkonu. A spíš než že by byl zanesenej, tak by byly seschlý hadice pod krimplsvorkama a utíkal by tlak nebo by se to zavzdušňovalo. Ale říkám, to bys jako první poznal na výkonu.

Studený start + Chcípnutí

19.5.2020 v 22:34 | Nahoru | #13
Já jsem přehlídl, že to jinak jede!
...tak to bych prve pořešil tu baterku.

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 08:57 | Nahoru | #14
Ok, ok, půjdu nejprve po té baterce

Jen ještě jeden dotaz, který už jsem původně pokládal - myslíte si, že by mohly být zmíněné problémy (neochota startovat anebo chcípnutí) způsobeny těmi ventily (pokud by byly vůle rozhozené), anebo je to blbost? Díky.

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 09:02 | Nahoru | #15
Metudecek> To s tím taky nejspíš souviset nebude. Vůle se u DOHC většinou zmenšujou, takže kdybys měl ventily na nule nebo podpálený, sice by to blbě startovalo, ale dřív teplý než studený. A taky bys to poznal, běželo by to jak pumpa na hovna, mohlo by to střílet apod. (Ale zkontroluj je, o tom žádná.)

Naposledy editováno 20.05.2020 09:03:11

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 09:08 | Nahoru | #16
To chcípnutí po startu by ještě mohlo souviset s automatickým sytičem, předpokládám že nemáš hejblátko na sytič (fskutečnosťy ruční plyn). To bych pak musel kouknout do návodu jak to funguje a co to dělá a na to jsem asi línej Každopádně mění to nějakým způsobem směšovací poměr, tak jestli se to třeba nezaleje nebo naopak jestli to neochudí moc brzo a o moc; u některejch motorek bývají u klapek různý podtlakový hadičky, tak je zkus najít a projít, jestli tam někde nebere faleš - třeba RSVčka s tím měly docela problém a ital je nepoučitelnej

To je jenom takovej nápad po ránu, možná je to blbost, ale za zamyšlení to asi stojí.

Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 10:06 | Nahoru | #17
Ahoj, hlavne tomu startéru nedělá moc dobře takto dlouho startovat. Nemá žádné chlazení. Takže startovat max 5 sekund a nechat ho chvilku odpočinout. I když, je to Ital, já vím, ten točí trochu déle...

Naposledy editováno 20.05.2020 10:06:56

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 15:56 | Nahoru | #18

FiZzeR píše: To chcípnutí po startu by ještě mohlo souviset s automatickým sytičem, předpokládám že nemáš hejblátko na sytič (fskutečnosťy ruční plyn). To bych pak musel kouknout do návodu jak to funguje a co to dělá a na to jsem asi línej Každopádně mění to nějakým způsobem směšovací poměr, tak jestli se to třeba nezaleje nebo naopak jestli to neochudí moc brzo a o moc; u některejch motorek bývají u klapek různý podtlakový hadičky, tak je zkus najít a projít, jestli tam někde nebere faleš - třeba RSVčka s tím měly docela problém a ital je nepoučitelnej

To je jenom takovej nápad po ránu, možná je to blbost, ale za zamyšlení to asi stojí.



Je to stříkačka... žádný sytiče. Dokonce ani plynový lanko to nemá...

Naposledy editováno 20.05.2020 15:57:10

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

20.5.2020 v 15:59 | Nahoru | #19
Kafoholik> A myslíš že stříkačka neobohacuje směs/nezvedá volnoběh při studeným startu? A motorek co maj stříkačku a ruční sytič (fskutečnosťy ruční plyn) je vcelku dost.

1 reakcí na tento příspěvek Studený start + Chcípnutí

21.5.2020 v 21:52 | Nahoru | #20
Tak jsem baterku pořádně dobil, měl ji i přes noc na udržovacím napětí a po odpojení jsem nastartoval - chytla bez problémů, napětí při startu pokleslo na 9,66V. Nechal jsem ji připojenou i chvíli po startu (motor běžel) a napětí se pohybovalo max do 13,5V na volnoběh. Při přidání plynu a zvýšení otáček naopak napětí kleslo k nějakým 13,1V a pak se zase vrátilo. Nevím, jestli je při jízdě napětí jiné (vyšší), ale jelikož napětí, na kterou se tyto baterky standardně nabíjí, je 14,4V, tak mi přijde 13,5V poměrně málo. Nevím, jestli je to standardní a je to záměr, ale možná prostě není baterka jízdou dostatečně nabita a proto zlobí (říkám, nevím, jestli je toto napětí ok, anebo mám nějaké podělané dobíjení).

(reakce na) Studený start + Chcípnutí

21.5.2020 v 22:13 | Nahoru | #21
Metudecek> to by mohl být regulátor v háji, nebo stator. Mrkni po forech jestli to nebo to, ale asi ten regl.
Kolem 10 voltů při startu studenyho dvouvalce s kompresí 11:1 , to by šlo.

Teď si nevybavuju, jestli u Dorsa jde navolit voltmetr na displeji? Kdyby jo, tak to tam dej a kousek projed, co se bude dít. Ono by to mohlo furt být i baterkou, ale jestli moc nepadá na startu, tak spíš ne.

Naposledy editováno 21.05.2020 22:23:09

Studený start + Chcípnutí

21.5.2020 v 23:11 | Nahoru | #22
Tady je video, jak jsem dneska startoval - - ze začátku jsem několikrát otáčel klíčkem, aby si čerpadlo nasálo (delší dobu jsem nejel).

Nene, voltmetr na displeji bohužel navolit nejde. Ale dneska když jsem přijel z projíždky, tak jsem za chodu motoru připojil aku na měřák a ukazovala pořád okolo 13,5V.

Jinak důležitá otázka - jak poznám, jestli je to regl nebo stator? A ještě jedna otázka, nemůže bejt takový napětí prostě u týhle motorky "normální"?

Studený start + Chcípnutí

21.5.2020 v 23:57 | Nahoru | #23
Kazdej navod na mereni nabíjení zacina formulkou, ze musis použit zdravou a nabitou baterku. Cele tohle tema je o tom, ze mas pochybnosti o tom, ze je ta baterka ok. Pokud ma uz to nejlepsi za sebou tak nameris nesmysly i pri mereni nabíjení.

Btw mereni nabíjení se tu řešilo uz asi tisíckrát, použij políčko hledat. Bývá tam odkaz na postup pro blbce.

Studený start + Chcípnutí

22.5.2020 v 00:05 | Nahoru | #24
assassin: díky, už jsem pohledal a našel, nikoliv teda pro blbce, ale pro lamy viz - https://www.motorkari.cz/tema/?t=124432

Studený start + Chcípnutí

23.5.2020 v 15:15 | Nahoru | #25
Ahoj, oddelej sarter a koukni do něho, já ho měl rezavej jak liška. Dělalo to to samé.

Studený start + Chcípnutí

23.5.2020 v 15:29 | Nahoru | #26
A asi trosku “ukostřil” když se startovalo ani v servise nevěděli proč
Ten startér je tam na raně. Jinak já se bal vždycky zmoknout,
to jse pak děly věci.
´

Studený start + Chcípnutí

24.5.2020 v 21:08 | Nahoru | #27
já se omlouvám, ale musím.
A tímto příspěvkem se chlubíš nebo si stěžuješ? Většina majitelů těchto strojů nemá takové štěstí aby nastartovali tak buď rád
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Aprilia Dorsoduro 750 - madla spolu... Aprilia Dorsoduro 750 M0891557 1 23.5.2020 v 19:46 Promoe
Aprilia Dorsoduro 750 - držák SPZ Aprilia Dorsoduro 750 M0891557 1 19.5.2020 v 17:18 Fernando1
Dorsoduro 750 - ztráta chladící kap... Aprilia Dorsoduro 750 rachec 7 5.4.2020 v 19:59 rachec
Přetesnění předních vidlic Aprilia Dorsoduro 750 jirkatr 3 12.10.2019 v 20:54 Maerek
Zadní LED světlo - oprava Aprilia Dorsoduro 750 Milan92 11 7.9.2019 v 09:12 Rohal


TOPlist