barth_kveten2




padaky Přidat reklamu

Téma: AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí
V servisním manuálu pro Benelli BN302 se píše:

Charging system
Voltage setting 14.5 + 0.3 V (5000 rpm 10 A 77°F)

Battery
Model (trademark) YTX9-BS

To znamená, že originální a správně fungující regulátor napětí dává do originální baterky typu AGM 14.5 - 14.8V (naměřil jsem cca 14.6V ), ale já jsem se dočetl, že je to pro AGM baterku moc, a baterka takto rychle odejde.

Řeším to po necelém roce a 24 tisících km od koupi nové motorky, protože to vypadá, že baterka je opravdu skoro hotová, napětí při startování klesá po několika několikavterinových startech třeba i pod 8V, a ačkoli starter točí, tak motorka nechytá.

Co s tím?
1. Napětí je v pořádku, a baterka byla nejspíš vadná z výroby
2. Smiř se s tím a každej rok kup novou baterku
3. Zkus tam dobastlit nějakej jinej neorigo regulátor

V autě mám origo baterku už devátej rok. Sice čekám, kdy klekne, ale zatím se drží statečně a ani v zimě jsem neměl zatím problém, tak mi to přijde trochu v nepoměru.

Naposledy editováno 18.05.2020 13:12:13
Anketa: Kolik let vám vydrží AGM bezudržbová baterie?
1
13%
3
2
4%
1
3
8%
2
4
25%
6
5
0%
0
6
13%
3
7
4%
1
8
13%
3
9
4%
1
10 a víc
17%
4
Předchozí
1 2
Následující

AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

18.5.2020 v 13:38 | Nahoru | #1
jeste je moznost dat tam lithiovku ktera tech 14,6V nejspis zvladne lepe.

Naposledy editováno 18.05.2020 13:38:30

AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

18.5.2020 v 14:03 | Nahoru | #2
Reklamovat a požadovat regulátor, který dává o půl voltu míň.

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

18.5.2020 v 21:03 | Nahoru | #3
14,8V je pro AGM v pohodě a třeba varta přesně tohle napětí doporučuje pro AGM , origo dobíječky yuasa s tímhle napětím taky pracujou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

18.5.2020 v 22:33 | Nahoru | #4
combust> 14,8V limit je pro nabíjení. Ale co když už je nabitá? Pak je to moc. A při teplotě nad 20°C je potřeba napětí snížit.

AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

18.5.2020 v 23:21 | Nahoru | #5
Naměřil tam 14,6 V což je v uváděným rozmezí (není to náhodou ještě v nějaký záruce?). A např. ktm uvádí u 690 s agm dobíjecí napětí až 15V. U mojí jsem taky naměřil okolo 14,5V a originál baterka v tom vydržela 8 let.

AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 07:03 | Nahoru | #6
V záruce by to být mělo, ale vzhledem k mým zkušenostem s autorizovaným servisem po prvních 1000km, jsem se rozhodl si tam raději něco zkurvit sám, než jim to znovu svěřit, tak si vše dělám sám, a asi bych se s nima musel o té platné záruce dost dohadovat, a na to nemám čas ani nervy.

Jen namátkou:
Olej přelili o víc než půl litru a dali tam jinou viskozitu než se doporučuje v manuálu (což není nejspíš fatální, ale přesto...) . Vzhledem k tomu, že nezkontrolovali ani hladinu oleje, pochybuju, že kontrolovali cokoli jinýho, co kontrolovat měli, jen shrábli za pouhou výměnu oleje dost peněz.
Dali tam olejovej filtr, kterej tam nepatří (on tam pasuje, ale má jinej tlak obtokovýho ventilu, což opět není nejspíš fatální, ale přesto...), a když jsem si ten stejnej od nich chtěl koupit, v domnění, že je to ten správnej, tak mi člověk, kterej přímo dělal předtím ten servis řekl, že tam patří jinej :)

Každopádně, co bych asi tak měl reklamovat? Regulátor pracuje správně podle specifikace výrobce a na baterku se záruka 2 roky nevztahuje.

Naposledy editováno 19.05.2020 07:13:10

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 07:31 | Nahoru | #7

Kohlstein píše: combust> 14,8V limit je pro nabíjení. Ale co když už je nabitá? Pak je to moc. A při teplotě nad 20°C je potřeba napětí snížit.


O té teplotní kompenzaci jsem taky četl, ale dost pochybuju, že nabíjecí systém u většiny bude tak sofistikovanej, že by si hlídal teplotu, a nejspíš to tam pere pořád stejný napětí, nebo se pletu?

AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 08:07 | Nahoru | #8
U auta bez start stopu atd. mně nabíjí za mrazu i 14,4 V a v létě při vedrech max. 13,9 V.

2 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

Skvělá odpověď, děkuji! 19.5.2020 v 08:41 | Nahoru | #9
Přebíjení je bolest většiny motorek. A taky nových aut s inteligentním dobíjením.
U aut to pracuje tak, že řídící systém nechá baterku vybít na limit, kdy altík je odpojen. Pak zapojí altík a zrychleně dobíjí... Baterky jsou za tři roky KO.
U motorek regulátory taky přebíjí, protože baterky jsou malé a proudy pro start extrémní. I tady to znamená rychlou smrt.

Fyzika olověného akumulátoru je stále stejná, optimálně by nabíjecí napětí nemělo přesáhnout 13,8V .

Výrobci si ale hrají se závislostí proud/ napětí. Pokud se přikloní k vyššímu napětí, jsou schopni se dostat na stejný nabíjecí čas s menším proudem, tedy menším zatížením alternátoru ( mechanický odběr výkonu) .
Umožní to snížit emise, zvýšit výkon motoru, udělat menší alternátor ( lehčí), urychlit nabíjení mezi starty, menší průřezy vodičů, menší namáhání konektorů... Ale baterky tím trpí. Což nevadí, protože mají samostatnou záruku.
Navíc, baterie je zboží podléhající opotřebení, takže ze zákona je záruka na kapacitu jen půl roku, kdy by mela dosahonat tuším 75%. Dva roky je na životnost, tedy že baterie je funkční .

(reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

Skvělá odpověď, děkuji! 19.5.2020 v 08:51 | Nahoru | #10

RometZ175 píše: O té teplotní kompenzaci jsem taky četl, ale dost pochybuju, že nabíjecí systém u většiny bude tak sofistikovanej, že by si hlídal teplotu, a nejspíš to tam pere pořád stejný napětí, nebo se pletu?



Teplotu baterií si nic nehlídá, je to dané chemií (hustotou elektrolytu) . U alternátoru to je tak, že po dosažení jeho maximálního napětí dobíjí, baterka je zátěž. Jakmile se napětí na baterii bez zátěže zvýší, vyrovnají se rozdíly a samovolně klesá proud - jednoduše: baterie je plná, další energii nepobere.
S rozdílem teplot se hustoty liší, díky tomu lze za studena naměřit vyšší napětí, ale mělo by se to měřit vždy okolo cca 20°C.

Vysoké teploty jsou největší zabiják baterií, li-ionek i olověných. Bohužel to je problém v létě, násobený snahou o urychlené dobíjení jak píšu výš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 09:36 | Nahoru | #11

Kafoholik píše: Přebíjení je bolest většiny motorek. A taky nových aut s inteligentním dobíjením.
U aut to pracuje tak, že řídící systém nechá baterku vybít na limit, kdy altík je odpojen. Pak zapojí altík a zrychleně dobíjí... Baterky jsou za tři roky KO.
U motorek regulátory taky přebíjí, protože baterky jsou malé a proudy pro start extrémní. I tady to znamená rychlou smrt....


Jo, nedávno jsem o tom četl na garáž.cz
Hrozné, jak v tom článku mluvčí škodovky tvrdí, že bez "inteligentního" dobíjení tě to auto zabije.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 09:55 | Nahoru | #12
Kohlstein> Všechno je to kvůli emisím u aut a teď už i natvrdo u motorek.
Ale je fakt, že u motorek to začalo, kde se výrobci pochopitelně snaží o minimalizaci váhy a kradení výkonu alternátorem.
I motorky se vstřikováním jsou energeticky náročné, čerpadla, pohony plynu, vstřiky, zdvojená světla ( teď to už je lepší s LED kami...)

To si o zvýšení napětí přímo říká, s tím že baterky jsou levný a je to malé zlo. Pakárna je ale, že mimo to ještě praskají žárovky, hlavně ty aftermarketové, jejich specifikace taky nepočítá s vyšším napětím.

U motorky to nevím jak řešit... asi nijak. Pokud by se upravil regulátor, nestíhalo by to nabít třeba při pocukách, musela by být fyzicky větší baterka a pár dalších věcí.
U aut se odpojuje snímací kabel pro inteligentní dobíjení, což zruší i start stop. Ale taky to zruší nezávislé topení, kdo má. To je easy, jeden drát od baterky...

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 10:12 | Nahoru | #13
Hmm, takže mě z toho vyplývá, koupit tu nejlevnější baterku, co seženu, a za rok dva znovu. Investovat do dražší kvalitní baterie je asi nesmysl. Nehledě na to, že kvalita ne vždy koreluje s cenou, a zatímco nižší cenu vidím na první pohled a mohu ji objektivně porovnat, tak rozdíly v kvalitě porovnat neumím.

Když si spočítám kolik ročně mě stojí obutí, řetězovka, olej, filtry, svíčky, a o benzínu už ani nemluvím, tak 700Kč ročně za baterku není zas až tak moc.

Naposledy editováno 19.05.2020 10:21:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 10:19 | Nahoru | #14
DVI> Trošku ti ten popis zvýšení napětí versus proud a snížení mech.odběru zavání perpetuum mobile ne?

(reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 10:23 | Nahoru | #15

RometZ175 píše: Hmm, takže mě z toho vyplývá, koupit tu nejlevnější baterku, co seženu, a za rok dva znovu. Investovat do dražší kvalitní baterie je asi nesmysl. Nehledě na to, že kvalita ne vždy koreluje s cenou, a zatímco nižší cenu vidím na první pohled a mohu ji objektivně porovnat, tak rozdíly v kvalitě porovnat neumím.



Hele, já používám Vartu, i do aut. Je to taková docela ověřená kvalita a ta cena celkem není nějak hrozná. Nikdy jsem s Vartama neměl žádné potíže, nevím o nich.Ty tři roky mi vydrží vždycky, ale pak už to většinou prodám, spíš dřív....

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 10:29 | Nahoru | #16
Už mám objednanou Yuasu, byla o dvě stovky dražší než Varta, ale aspon to pak můžu porovnat jestli vydrží dýl. Když ne, příští rok jdu do Varty.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 10:40 | Nahoru | #17
HMS> Ani ne, když vezmeš v úvahu že i ty motory jako starter a podobně pak potřebují menší proud k dosažení daných otáček resp. výkonu. Potřeba se na to dívat jako na celý vyvážený systém.

Kdybys dejme tomu přešel u motorky na systém 24V, všechny díly včetně relátek by mohly být menší, pro dané potřeby výkonů. Ale, byla by větší baterka, musela by mít větší počet článků.
Což je zase nevýhodné, takže se výrobci snaží jen navýšit na maximum napětí ve 12V soustavě. Ale osobně předpokládám, že ke zvýšení napětí časem začnou přistupovat a olovo nahradí Li-Ion články, které vychází váhově a velikostí lépe, mají daleko vyšší energetickou hustotu ( Wh / litr , nebo někdy Wh / kg )

Ty Watthodiny (Wh) pokud se používají, tak to pak taky jako perpetum mobile nevypadá. Je to jiná vypovídací hodnota. Ale není to u vozidel zatím obvyklá hodnota. ( jedna Wh je 1 Ah krát napětí)

Naposledy editováno 19.05.2020 10:41:35

(reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 11:21 | Nahoru | #18
Kafoholik> Pokud vím tak zvýšené napětí pro snížení odběru výkonu používají systémy s dobíjením formou rekuperace,na motorce s generátorem s buzením perm.magnety to nemá smysl.

(reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 12:50 | Nahoru | #19

RometZ175 píše: Už mám objednanou Yuasu, byla o dvě stovky dražší než Varta, ale aspon to pak můžu porovnat jestli vydrží dýl. Když ne, příští rok jdu do Varty.



Dobře jsi udělal

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 14:02 | Nahoru | #20
Koukám že budu muset kámošům s hondama vysvětlit, že mají ty jejich agmka už 4 roky vyvařený (a zdařile to ignorujou) bo ten hondí regler to jejich dobíjení omezuje na 15,5V.
A konstruktéři z Benelli jsou buď diletanti nebo rovnou zralí na žalobu za záměrné uvádění zákazníka v omyl protože jejich doporučení k nabíjení aku podle zdejších poznatků nejspíš povedou k destrukci akumulátoru - viz. servisní manuál ve zdejším motokatalogu str.96.
Ale snadná pomoc - stačí sehnat třífázovej zkratovej regulátor 50A 14,4V, nejlíp z něčeho staršího (akorát to chce zkontrolovat že to dává to co má protože třeba fjr1300, která měla ještě zaplavenou baterku měla sice podobně výkonný altík ale regulaci nastavenou na 14,8V).

(A pak se stavim na všech školách kde jsem studoval a vysvětlím jim že mi celou dobu valili do hlavy blbosti o termodynamickejch zákonech a přitom stačí zdvihnout napětí a systém dodá víc při stejným nebo menším vstupu (viz. kafoholik -"Výrobci si ale hrají se závislostí proud/ napětí. Pokud se přikloní k vyššímu napětí, jsou schopni se dostat na stejný nabíjecí čas s menším proudem, tedy menším zatížením alternátoru ( mechanický odběr výkonu." ).
A ještě je třeba předefinovat jednotku "Watt" protože doteď to bylo v soustavě SI tak že 1W =1A x 1V ale podle " jedna Wh je 1 Ah krát napětí" to bude asi 1W= 1A x libovolný U [V]. )

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 14:16 | Nahoru | #21
Ve dvou jiných vláknech jsme řešili lithiovky. IMHO jsou dnes lithiovky za takovou cenu, že nemá cenu kupovat agm, není-li k tomu jiný důvod.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 14:20 | Nahoru | #22
combust> jo, tu watthodinu jsem posral, koukám... Tedy ...kapacita ve Wh se rovná... tam mělo být.

Ale nechápu co je nesprávně na tom, že zdroj při zvýšení napětí o dejme tomu 10% dodá stejnou práci ve W při nižším proudu ?
A dále, co je špatně na tom, že výše uvedený mechanický zdroj ( alternátor) pracující s nižším proudem spotřebuje méně mechanické práce na pohon?
Napětí na článek u olověného akumulátoru se nějak změnilo od doby co nejsem ve škole? ( možná jo, ale nějak nerozumím jak. Protože třeba nabíječky stále regulují na 13,8, pokud vím. Proč? )

Naposledy editováno 19.05.2020 14:22:29

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 14:40 | Nahoru | #23

Borntobewild píše: Ve dvou jiných vláknech jsme řešili lithiovky. IMHO jsou dnes lithiovky za takovou cenu, že nemá cenu kupovat agm, není-li k tomu jiný důvod.



S lithiovkama dělám, ale podle všeho co jsem doteď nasál na školeních je považuju za nevhodné do vozidel. Možná se pletu, možná se dá nějak pomoci elektronicky, ale problém je správné nabíjení. Narozdíl od olova jim vadí vysoké nabíjecí proudy a nestabilní nabíjení. Životnost pak podle výrobců násobně klesá. Vadí jim i vyšší teploty, a také mráz. Oboje u vozidel běžná věc.

Všichni nás učí, že musí být dodržená metoda nabíjení pro daný typ článků, takže je například rozhodně nejde nabíjet pomocí nabíječů na olovo, nebo jiný typ článků... Samozřejmě, pack s lionkami obsahuje elektroniku (BMS) která to asi nějak umí kompenzovat, ale i podle praxe co s tím lidi mají, asi to není zatím úplně ono.
Asi by byla jiná situace, kdyby někdo připravil do nové motorky kompletní systém dobíjení na lionky, ale to se zatím moc neděje. Myslím že je to proto, že ta technologie zatím není úplně pro daný účel naladěná.

V nejbližší době by se měla zpřístupnit novější technologie článků, jejich hlavní výhoda ( krom vyšší energetické hustoty) má být možnost intenzivnějšího, rychlejšího nabíjení. Jsou vyvíjeny v souvislosti s elektromobilitou hlavně. To bych řekl, že bude cesta jak nahradit startovací akumulátory lion technologií.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 15:12 | Nahoru | #24
Kafoholik> Provozuju samodomo baterky složené z lifepo4 článku bez elektroniky uz několik let a v pohode nabijet se da jako olovo, ja to sem tam srovnam balancerem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 15:23 | Nahoru | #25
assassin> Abys nám nevyhořel. Jak v tom není olovo, tak se moje důvěra v domácí bastly mění v nedůvěru ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 15:34 | Nahoru | #26
Kohlstein> U lifepo4 je riziko minimální.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 15:36 | Nahoru | #27
Kafoholik>

A dále, co je špatně na tom, že výše uvedený mechanický zdroj ( alternátor) pracující s nižším proudem spotřebuje méně mechanické práce na pohon?

To jako alternátor 24V na výrobu 100W spotřebuje méně mechanické energie než 12V?To je stejná blbost jako že Varta je dnes kvalitní baterka.

Naposledy editováno 19.05.2020 15:39:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 15:43 | Nahoru | #28
assassin>
No, to bych asi jako návod nikomu nedával. Možná jsem přestrašenej z těch školení... ale průserů bylo a je dost.
Já osobně se toho bojím, párkrát jsem viděl zahoření, kolik proudu to umí dát, a jak to nejde uhasit dokud z toho leze energie. To je o jednou.
Z olověný baterky vyteče při požáru náplň a hned za ní olovo, a je klid. Poleješ vodou, zameteš a je uklizeno. Ale tyhle svině lithiový vydrží neskutečný věci a furt dávají proud a žhaví.

Nechal jsem po fabrice rozmístit sudy s vodou, to je jediný co můžeš dělat, že to tam hodíš. Dej pokoj...

1 reakcí na tento příspěvek AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 16:04 | Nahoru | #29
Když funguje dobíjení/regulátor tak dát kvalitní Pb a je vystaráno na několik let. Dávat si pod prdel lithiovku tak to ani náhodou
Až to bude v mašině od výrobce a bude k tomu origo dobíjení tak s tím bych problém neměl. Viděl jsem co dokáže udělat lithiovka s velkým modelem vrtulníku...moc toho z něj nezbylo a to byl dobíjený kvalitní nabíječkou s balancérem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

19.5.2020 v 16:08 | Nahoru | #30

Kafoholik píše: Přebíjení je bolest většiny motorek. A taky nových aut s inteligentním dobíjením.
U aut to pracuje tak, že řídící systém nechá baterku vybít na limit, kdy altík je odpojen. Pak zapojí altík a zrychleně dobíjí... Baterky jsou za tři roky KO.
U motorek regulátory taky přebíjí, protože baterky jsou malé a proudy pro start extrémní. I tady to znamená rychlou smrt.

Fyzika olověného akumulátoru je stále stejná, optimálně by nabíjecí napětí nemělo přesáhnout 13,8V .

Výrobci si ale hrají se závislostí proud/ napětí. Pokud se přikloní k vyššímu napětí, jsou schopni se dostat na stejný nabíjecí čas s menším proudem, tedy menším zatížením alternátoru ( mechanický odběr výkonu) .
Umožní to snížit emise, zvýšit výkon motoru, udělat menší alternátor ( lehčí), urychlit nabíjení mezi starty, menší průřezy vodičů, menší namáhání konektorů... Ale baterky tím trpí. Což nevadí, protože mají samostatnou záruku.
Navíc, baterie je zboží podléhající opotřebení, takže ze zákona je záruka na kapacitu jen půl roku, kdy by mela dosahonat tuším 75%. Dva roky je na životnost, tedy že baterie je funkční .



Téměř nic z toho není pravda.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
nova motorka Benelli BN 302 dablik12 26 28.5.2020 v 00:39 alpel
Rozvody, otočení vaček o 180 stupňů... Benelli BN 302 RometZ175 10 19.5.2020 v 00:40 cita29
Velmi malé pánské oblečení Benelli BN 302 Lukino_256 18 21.10.2019 v 16:07 for-street-racing
Plexi v zahraničí (Rakousko) Benelli BN 302 Beny73 4 4.7.2019 v 22:49 Lume123
Rozdílné servisní intervaly Benelli BN 302 RometZ175 16 8.6.2019 v 10:30 RometZ175


TOPlist