Originální díly PARTSDEPOT





Téma: Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Jak asi bude každý majitel twinu Royal Enfield souhlasit, zadní pérování je indicky dost měkké a houpavé. Při sólo jízdě s Continentalem GT 650 ještě jde, kvůli lepšímu rozložení hmotnosti, u Interceptora je to už horší a při jízdě ve dvou vysloveně mizérie. Ani nastavení předpětí na maximum moc nepomáhá. Většinou se to řeší výměnou celých tlumičů od jiné značky.

Po tragické zkušenosti s tlumiči od britské fy TEC bike parts, které jsem jim hodil na hlavu, byl jsem nucen uspíšit svůj plán na pokus o vylepšení originálních RE tlumičů. Objednal jsem sice emulzní YSS RZ362-360TRL-54-B (necelých 12 tis.), nicméně pandemická lhůta pro dodání je min. měsíc - a jezdit se musí. Zkusil jsem vyměnit pružiny.

Na základě různých guglení, zkušenosti a debat tady na fóru jsem dospěl k závěru, že vhodná bude tuhost 17-25. Původní pružina po vymontování má délku 230 mm, což je trochu atyp. Nulové předpětí je 25 mm. Vyřešil jsem to nákupem pružiny YSS 46-17-25-240, tedy o cenťák delší. Dodáno do týdne. Dolní oko jsem posunul o 5 mm, což jde bezpečně a spolehlivě, čímž se standardní rozteč ok 360 mm posunula na 365. Na TECu jsem si vyzkoušel, že optimum je ke 370, takže pohoda. Horní „nátrubek“ u regulace předpětí odsoustružil o 5 mm (opět v poho, místa a materiálu dost). Tím jsem získal onen centimetr navíc a tedy stejné základní předpětí jako u originálů RE.

Zkušební jízda dopadla nad očekávání skvěle. Mám nějakých 80 kg čisté váhy, tedy s výbavou a svačinou v kapse do 90. Nastavení předpětí na nejmenší. V téhle konfiguraci motorka seděla slušně na silnici, obstojně pobírala nerovnosti, ale nikam neodskakovala a pérování nebylo nijak tvrdé (a už vůbec ne měkké). Řekl bych příjemně lehce sportovní. Co mne vyloženě překvapilo, byl útlum. Čekal jsem „uhoupanost“, ale ono se to chovalo mravně! Při sportovnější jízdě nebo při rychlém manévru bylo znát, že by to sneslo doladit útlum, ale pořád tlumiče fungovaly rozumně. Upřímně, kdyby tam tyhle brka dali už v Indii, asi bych žádnou výměnu „šoků“ vůbec neřešil.

Pokud někdo jezdí jen sólo, pokud nemá 150 kg, asi by se nabízelo ještě jednodušší řešení, a to nechat celou jednotku tak jak je a osadit ji kratšími pružinami YSS 46-17-25-220. Menší základní předpětí by se dalo dohnat přestavením do polohy 3 - 4. To ale nemám odzkoušeno, ať se snaží taky někdo jinej. Stejně jako přeplanžetování, které jsem nedělal, ani nezjišťoval možnosti nebo cenu. Potřeboval jsem rychlé řešení.

Za nějakých cca 1500 Kč je to docela obstojný a levný upgrade zadního pérování twinů Royal Enfield 650.

Nenamontované pružiny: vlevo originál Enfield, vpravo YSS 46-17-25-240


Vymontovaný původní tlumič Royal Enfield twin. V dolní části pružiny je celkem znát, že to s tou progresivitou Ind trochu přehnal


Upravený originální tlumič s pružinou YSS 46-17-25-240, prodlouženou délkou ok na 365 mm a snížením u regulace předpětí
(E: přestříkání nádobky na stříbrno nemá žádný praktický význam, jen se mi od začátku nelíbila ta trochu kýčovitá zlatá a la Öhlins, tak když už jsem se v tom hrabal, foukl jsem ji „hliníkovým“ sprejem.)


O 5 mm posunutá regulace předpětí


Upravená jednotka zpět na interceptoru


Naposledy editováno 17.05.2020 08:50:51
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

16.5.2020 v 22:58 | Nahoru | #1
Tak nakonec to šlo. Proč je to YSS točené DOLEVA ?

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

16.5.2020 v 23:02 | Nahoru | #2
Kohlstein> žiš, jak to mám vědět? Kdybys mi to neřekl, tak jsem si toho vůbec nevšiml. A není to nakonec jedno? Třeba je v Thajsku motaj leváci...

Enfield Interceptor / Continental - pružiny

17.5.2020 v 08:07 | Nahoru | #3
Dobrá práce

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

17.5.2020 v 08:31 | Nahoru | #4
Čau. mám otázku. Tá nádobka za tlmičom, to je len dizajnový prvok? Neviem, či som to dobre pochopil , že to nemá žiadny význam, ako si napísal. Ináč, chválim, pekná práca aj tie nové pružiny vyzerajú funkčnejšie ako pôvodné.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

17.5.2020 v 08:46 | Nahoru | #5
krokoš> Ale né, tak to myšleno nebylo, je to normální tlumič. Chtěl jsem tím říct, že nemá žádný význam přestříkání na stříbrno . Jakože se na nádobce nedělaly žádný úpravy. To napatlání stříbřenkou je právě jen pouhý "dizajnový prvok". Prostě jsem udělal poznámku, aby ta jiná barva někoho neznátla.
E: jsem ten popis raději trochu upravil,

Naposledy editováno 17.05.2020 08:51:36

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

17.5.2020 v 09:11 | Nahoru | #6
sardel> ešte, že tak, som sa zľakol, že sú len falošné.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

30.10.2020 v 17:52 | Nahoru | #7
sardel> Čistě teoreticky, co by to udělalo kdyby se ta originalní pružina dala obráceně. Tím hustějším vynutím nahoru. Někde jsem to viděl. Teda jestli není pružina konická.

Tada není to origiál, ale pro příklad



Ještě jedna originální na Triumphu Thruxton 1200.



Naposledy editováno 30.10.2020 18:13:11

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

30.10.2020 v 19:27 | Nahoru | #8
Konický jsou, resp. dole a nahoře je drobný rozdíl v průměru na osazení, ale to je fuk. Otočením pružin se přece nic nezmění? Charakteristika bude stále stejná...

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

30.10.2020 v 19:29 | Nahoru | #9
sardel> no to právě nevím. nevím jestli se to dá nějak fyzikálě vyjádřit, ale mě to přijde logičtější jak je to a tom Triumphu. Připadá mi totiž, že ta hustější strana je schopná ten tlak přenést dál, ale možá je to blbost. Chce to odborníka na pružiny

Naposledy editováno 30.10.2020 19:34:02

2 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

30.10.2020 v 21:28 | Nahoru | #10
Sardel: jo je to fuk

Naposledy editováno 30.10.2020 21:29:44

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 06:21 | Nahoru | #11
to na tom jezdíte ve dvou jo? :-o

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 07:55 | Nahoru | #12
assassin> Není to fuk.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 08:42 | Nahoru | #13
Kohlstein> Můžeš to nějak upřesit? Zajímalo by mě to Díky

Jestli jsem to doře pochopil tak firma RE nabízí nespokojeným majitelum RE 650 zdarma úpravu zadního tlumiče.

https://news.maxabou...ins-rear-suspension/

Tady borci hodili dopředu na RE obrácený vidle z KTM

https://gaadiwaadi.c...390-usd-forks-video/

Pěkná úprava



https://www.tecbikep...DJ-BLK13-600x400.jpg

Tady je na RE taky pružina obráceně.

Naposledy editováno 31.10.2020 09:18:51

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:10 | Nahoru | #14
assassin> díky, já si to myslel. i z logiky věci to nemůže mít vliv.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:11 | Nahoru | #15
SuperSic58> ano. máš něco protio tomu?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:17 | Nahoru | #16
MilanTST> pochopil jsi to špatně. Odkazuješ na informaci ze začátku prodeje, která se patrně týkala jen indického trhu. Měnily se dorazy (a to ještě jen na vyžádání, nikoliv jako svolávačka). Předpokládám, že jak jsou ty brka měkký a pérování chodí často na doraz, tak to tu gumu rozjebalo. Proto se tam dávala nová z nějakýho odolnějšího/tvrdšího materiálu.

Výměna šavlí je běžná úprava, na RE twinech se tuní kde co. Tak daleko jsem ale ještě nezašel, zvlášť když je motorka ještě dva roky v záruce.

Tec bike parts přede mnou vůbec nevyslovuj!!!

E: jo, to je jeden z prvních tuningů, co se objevil na netu. Ně se to nelíbí. A ta šavle je z nějaký místní indický 350.

Naposledy editováno 31.10.2020 09:18:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:28 | Nahoru | #17
sardel> jj není to svolávačka, ale ptal ses v RE? nečetl jsem tam nic že je to jen pro Indii. U těch šavlí mi ty obrácený vidle přijdou už moc tlustý, k celku RE. Už je zminovat neudu

E: To bys musel jezdit ve dvou někde v dírách, abys šel tak často na doraz a nebo s motorkou naloženou po Indicku

Naposledy editováno 31.10.2020 09:37:30

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:31 | Nahoru | #18
MilanTST> Tak, jak ty se ptáš, to nějakým zatěžujícím silám fuk je, kterým koncem kam pružina míří.
Já mám na mysli dynamické chování, kdy nahusto vinuté závity umístěné u kola zvyšují neodpruženou hmotu. U RE se to neprojeví nijak znatelně, ale v MX přední vidlici se zdvihem 300mm už to vliv mít může.
Trošku off topic je pak dynamické namáhání a chování samotných pružin. To se řeší až při velkých zrychleních a při rychlostech, které jsou podobné, jako když se pružina rozkmitá vlastní frekvencí, například ve ventilových rozvodech.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 09:42 | Nahoru | #19
Kohlstein> mm jasný

Možná volba pro někoho kdo v pneu nechce duši.

https://www.bartfact...om/products/?lang=en

Naposledy editováno 31.10.2020 09:57:08

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 10:06 | Nahoru | #20
MilanTST> neptal, proč taky. Nevím, jak by mi ty špunty mohly pomoci, navíc už tam mám YSS. Krom toho, ptát se na něco ve VG.... Hele, já nevím, z mých zkušeností já z nich tak vodvařenej nejsem, jako mnozí jiní...

Ten odkaz je na indický web a mluví se v něm obecně o indickém trhu, indických cenách atd.

Obávám se, že se mýlíš. Až si zas budeš půjčovat twina, zkus jedno. Vem šroubovák (nebo cokoliv podobnýho) a ty dorazy vytáhni nahoru. Nebo stačí jen do půlky. Jsou tam jen volně. Pak se projeď okolo komína a napiš mi, kde se ty dorazy nacházej. A nemusí to být jen RE. Můžeš testnout jakoukoliv jinou motorku podobné konstrukce.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

31.10.2020 v 10:14 | Nahoru | #21
sardel> mrku na to

E: Doufám že si už twina pujčovat nebudu, že si ho koupím.

Naposledy editováno 31.10.2020 11:12:39

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

19.11.2020 v 22:55 | Nahoru | #22

sardel píše: MilanTST> ...Nevím, jak by mi ty špunty mohly pomoci, navíc už tam mám YSS....



Dokázal bys nasát nějaké porovnání tvé úpravy origo tlumičů a YSS kompletu?
Dost by mě to zajímalo, mám o 15kg víc než ty na moto jezdivame nezřídka ve dvou... :c)

Enfield Interceptor / Continental - pružiny

20.11.2020 v 12:57 | Nahoru | #23
no.... myslím, že jsem to celkem popsal tady i v profilu. Stran chování pružin jako takových samozřejmě není v podstatě žádný rozdíl. Oboje, jak ty samotný na výměnu, tak ty na kompletu, jsou stejný YSS, stejných hodnot. Rozdíl můžeš poznat jen podle toho, jaký zvolíš základní předpětí, tedy jestli půjdeš cestou té drobné úpravy u pružin délky 240 mm, nebo zachováš vše origo a dáš kratší 220 mm. Těch 230 mm, jako má původní indická pružina, se prostě nedělá.

Pak je ještě třetí možnost, kterou jsem nezmínil, tak využiju příležitost, aby mi někdo třeba nenadával. Průměr osazení na spodním konci origo tlumiče je menší než vnitřní průměr YSS pružiny. Takže tam jakoby vaklá. Teda, v reálu pochopitelně nevaklá, protože je stlačená. Je ale trochu ujetá ke straně. Na funkci rostlináře to samozřejmě nemá vliv, ale z technického hlediska to není úplně čisté. Já tohle už nijak neřešil, maje už objednány kompletní tlumiče, jen jsem chtěl alternativu ze zvědavosti vyzkoušet.

Takže, vzít 220 mm YSS, vytočit malou redukci (10 mm) / kroužek z aluminia - a jsme na původních rozměrech a vše pasuje bez dalších úprav.

No, a co se týká praktických zkoušek a porovnání, jak jsem řekl, chování pružin je zákonitě obdobné. Rozdíl je v útlumu, kterej je u origa daný. Prostě přitlumit by každopádně chtěly. Na druhou stranu, čekal jsem to výrazně horší. Ovšem, cenový rozdíl úprava / výměna je přes 10 tisíc kaček. Což už je pak na zvážení každého soudruha.

Pokud bys chtěl, můžu ti ty moje upravený originály půjčit na vyzkoušení. Leží mi stejně bez užitku v garáži. Jsou to 4 šrouby, výměna snadná, práce jestli na 15 minut. Projedeš si to a rozhodneš se.

Stačí odpověď takle?

E: ještě na jednu důležitou věc jsem zapomněl, YSS tlumiče maj nastavitelnou rozteč ok, s tím se taky dá experimentovat a případně upravit jízdní vlastnosti.

Naposledy editováno 22.11.2020 20:25:22

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

22.11.2020 v 18:35 | Nahoru | #24
Teda, to je slovo do pranice... pokud se rosničky umoudří a bylo by tlumítka kde vyzkoušet, určitě bych je rád za nějakou odměnu vyzkoušel :c)

ještě mě napadla poslední varianta, vzhledem k tomu, že zatížení mojí moto je reálně 100-200kg (dle počtu lidí a hmotnosti bagáže), nebylo by zajímavé použít pružiny 240mm a namáčknout je na origo tlumiče beze změny? znamenalo by to, že i v základním nastavení bude pružina už o 10mm předepnutá víc, než origo, což by mohlo na mojí "základní" hmotnost ideálně stačit :c)
plus tedy je tam další plus - neporušil bych úpravou záruku :c)

T.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

22.11.2020 v 19:32 | Nahoru | #25
Netopyr> Pleteš si předpětí a tuhost. Měkkou pružinu můžeš předepínat jak chceš, neztvrdne.

1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny

22.11.2020 v 19:43 | Nahoru | #26
jj, tlumičům fakt nerozumim, do toho se nehrabu, tak se ptam tak blbě :c)
nicméně i tak mi vychází, že bych pro své zatížení mohl nechat předpětí o těch 10mm víc... nebo ne? co by to tedy udělalo? fakt to neni dobrej nápad? rád si nechám poradit :c)
T.

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

22.11.2020 v 20:08 | Nahoru | #27
Netopyr> Ty YSS pružiny jsou výrazně tužší než originály. Ostatně, to také byl důvod výměny, že. Zas bych to se základním předpětím nepřeháněl, mysllím, že tak jak to mám já ti to bude bohatě vyhovovat. I pro jízdu v tandemu.

Pokud nechceš zasahovat do těla kvůli záruce, nech tedy tělo jak je, pružiny 220 a přidej výše zmiňovaný distanční kroužek. Místo 10 mm na dorovnání délky originální pružiny dej třeba 15 mm. Ale podle mne je to skoro přehnaný, až nesmyslný.

Enfield Interceptor / Continental - pružiny

23.11.2020 v 08:07 | Nahoru | #28
zkusil bych ty tvoje, jestli nabídka platí a podle toho budu vymýšlet dál - je fakt, že 12k za komplet se mi teď zrovna moc "nechce"... :c)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

23.11.2020 v 08:31 | Nahoru | #29
Kohlstein> tak kdyz uz jsi me v tom tak pekne vykoupal, tak muzes uvest ktera motokrosova vidlice pouziva progresivni/dual rate pruziny ..

(reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny

23.11.2020 v 09:29 | Nahoru | #30

assassin píše: Kohlstein> tak kdyz uz jsi me v tom tak pekne vykoupal, tak muzes uvest ktera motokrosova vidlice pouziva progresivni/dual rate pruziny ..


Suzuki RM 250 1999. Nepsal bych to, kdybych si nepamatoval, že tuhle zvláštnost jsem tady už jednou dával.
https://www.motorkar...mp;pgr=1#goto9997691
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Nová nebo starý železo [1 ... 5, 6] Royal Enfield Continental GT StrangerPetr 176 7.12.2020 v 20:27 pma1
Honda H'Ness CB350 Kawasaki W 800, Royal Enfield Interceptor, Moto Guzz... Geodet 18 31.10.2020 v 06:30 SuperSic58
Zakoupený bike v německu Co vše je ... Royal Enfield Continental GT Alceste 13 18.5.2018 v 14:18 Alceste

TOPlist