bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350/639
Dobrý večer,
nedávno jsem objevil ve stodole starou motorku Jawu 350/639. Byla tam asi 25 let. Tak se Vás chci zeptat, jak mám postupovat abych ji zase zprovoznil? Moc se v tom nevyznám, tak bych potřeboval nějaké rady. Děkuji za odpověď.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350/639

Skvělá odpověď, děkuji! 28.4.2020 v 10:21 | Nahoru | #1
Potřebuješ určitě novou baterku, stará bude nejspiš dvacet let po smrti. Koukni do nádrže jestli tam není rezatost. Vypucuj aspoň vyfoukáním vzduchem hlavy válců aby ti dovnitř nenapadal nějakej bordel až budeš vyndávat svíčky a zkoušet jestli dávají jiskru. Pokud v nádrži něco je, tak i když byly dřív benzíny dobrý stejně po tolika letech už to nebude ono, prostě vyndej hadičku z kohoutu nebo z karbecu a co je v nádrži prostě vypusť. Uvidíš co poteče. Pokud to poteče čistý a dobře, nalej novej benál s přidaným olejem ( dlouho to stálo, tak raději namíchej poměr 1:30 ) Nandej novou baterku, sundej pravej dekl převodovky kde je altík a zapalování ( možná budeš muset sundat páku zadní brzdy ) koukni se jak vypadají kontakty na kladívkách, mázni pár kapkama oleje filc u vačky, vyšroubuj svíčky, nasaď jim fajfky a polož je na hlavy válců tak aby se dotýkaly kovem kovu , zapni bošák tím že ho na doraz zastrčíš, koukni se jestli je chcípák na pravý straně řídítek uprostřed a měla by se ti rozsvítit červená kontrolka dobíjení - to jako že motor neběží a altík nedělá proud.To je normální stav. Pak samozřejmě jestli tam máš neutrál (měla by svítit zeleně kontrolka neutrálu) zatlač startovačku k převodovce a přetoč ji po směru hodinovejch ručiček do startovací polohy. No a startuj a zároveň koukej na svíčky jestli házejí jiskru. Když jo, zašroubuj je zpátky, nasaď fajfky, pusť benál a zvedni na karbecu páčku sytiče. Vytáhni bošák, třikrát nebo čtyřikrát šlápni, zasuň bošák a startuj. Pokud nic, vytáhni bošák , vyšroubuj svíčku a přičichni jestli z ní ucítíš benál a koukni jestli je aspoň trochu od benálu vlhká. Když nebude, tak prostě zkus párkrát pustit a zavřít benzín a poklepej na karbec. Pokud furt nic, čeká tě vymontování karbecu a jeho vyčištění. Může být zahnojenej i když jawky jsou známý tím že i když stojí spoustu let, tak se dá novej benál, nabije se baterka nebo se dá nová , párkrát se šlápne a ono to naskočí bez nějakých zádrhelů. Tak ať se daří

(reakce na) Jawa 350/639

28.4.2020 v 15:33 | Nahoru | #2
Bimbam>

Super návod, ale pokud tomu nerozumíš, tak to raději svěř někomu, kdo tomu rozumí... protože 20 let odstavená Jawka umí pěkně potrápit a to i když stála v teplé garáži.

Kolega Bimbam (Zdravíčko ) tady popsal slušnej návod, jak rozchodit motor, ale pokud na tom chceš taky jezdit a nezabít se, tak toho budeš muset udělat ještě moc a moc.
Ještě jeho "výpověď" před první jízdou doplním o rozlepení lamel spojky a kontrolu oleje v převodovce. Spojku rozlepíš tak, že necháš motor vypnutej, motorku postavíš na kola, zařadíš třeba dvojku, zmáčkneš spojku a začneš motorku roztlačovat. Ona prve nepůjde, protože jsou slepený lamely, ale po nějakém cloumání se určitě rozlepí. Toto je lepší udělat před nastartováním (já to dělám i po zimě), protože to "chroustnutí" při zařazení a nepříjemný "vystřelení" motorky vpřed po zařazení ničemu dobře nedělá.

Kažodpádně čistě pro příklad, co budeš muset před reálným ježděním řešit:
Vyměnit přechodku mezu karbecem a airboxem - ta bude zkamenělá a pak rozláme airbox.
Kompletně namazat řetěz, udělat případně nohavice apod.
Lahůdka bude hydraulika přední brzdy, protože to, co se tam lilo, to snad nebyla ani brzdovka... každopádně tady budeš pro jistotu to muset celé rozhodit a udělat, protože ten stav ze zkušenosti bývá strašnej.
Olej v přední vidli velmi doporučuji a to i s výplachem třeba naftou nebo potrolejem (pokud nechceš rozebírat). Počítej s tím, že ani nebude chtít vytéci, protože pod šroubkem bude z kekelu "hlenová zátka".
Dále vřele doporučuji namazat nebo rozebrat a namazat uložení kyvky.
Určitě namazat lanko spojky a dole ten automat.
Stejně tak namazat lanko zadní brzdy a obecně zkontrolovat stav obložení vpředu i vzadu
Dále zkontrolovat stav kabeláže(zejména u baterky, pokud jí tam někdo nechal, tak bude nejspíše sežraný kabelový očko), u usměrňovače a u relátka kontrolky dobíjení (tam naoxidujou kontakty a svítí kontrolka, i když to dobíjí).
Taky bych komplet vyčistil vejfuky.
Doporučuji namazat náhony tacho a točkoměru, zezadu namazat hřídelky budíků (jinak je zadřeš) a kompletně vyměnit pod budíkama ty silentbloky, protože ty vydrží tak 2 roky (holt Jawa).

Takových věcí bych vymyslel ještě spousta, ale na vyděšení to stačí .

Každopádně vše co jsem vyjmenoval, tak se nechá udělat "za práci" a není na to třeba nic moc kupovat (i když bych po tolika letech přemýšlel možná o nových pneu)... a zbytek záleží spíše na tom, v jakém ta motka je stavu... to by chtělo vidět. Každopádně pokud to není vrak a nkdo se jí pořádně zavěnuje, bude věrně sloužit dalších spoustu let...

Howgh!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 ddhu 18 21.5.2023 v 11:27 papiboy
Brzdy Jawa 350 639. - 638?? [1, 2] Jawa 350/639 Kete 32 17.5.2023 v 12:16 Johny_R
karburátor Jikov - co tam patří A n... Jawa 350/639, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 350/633, Ja... Dolin 5 25.12.2022 v 18:34 Zdenalbenal
Jawa 350/639 - nastavenie hladiny p... Jawa 350/639 Geofrey 0 28.8.2022 v 22:28 Geofrey
Aretacni kolik Jawa 350/639 nejde v... Jawa 250/559, Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/6... naked11 16 23.8.2022 v 12:07 Mimísek


TOPlist