bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka
8.3.2020 v 21:39
Koupil jsem k renovaci nepojízdnou ale zachovalou Jawu 90 Roadster, rok výroby 1973. Motor rozebran, vyměněny gufera, ložiska, těsnění. Po složení a a vyzkoušení rachotila dvojka, ostatní rychlosti a neutral OK.
Znovu rozebráno, vidlička dvojky byla asi 1,5 mm vyhnuta mimo pravý úhel, vyrovnáno, dany vymezovací podložky na hnané hřídelí tak jak mají být, 1 mm na levou a 1,5 mm na pravo (dle schématu řezu převodovkou), původně na pravo ze strany výstupu na řetězové kolečko chybely. Na ozubených kolech díry a kolíky nejsou sjeté. Pro jistotu dáno papírové těsnění mezi karty.
Poskládáno, zkušební jizda problém zůstal, lze řadit všechny rychlosti, neutral. Dvojka rachoti a navic nyní i obcas vyskakuje.
Máte někdo zkušenost / tušení v čem může být problém ? Diky za radu.
ZZ

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

8.3.2020 v 23:18 | Nahoru | #1
V typu,.... Dostal sem do rukou originál motor, nejetý, uloženka. Nikdy nemamontovaný ND. Po namontování se po jednom prošlápnutí svěsila startovačka (nikoli v uložená páka/hřídel), ale v motoru!!! Vypadla z A zvuky u tohoto nového motoru? Děsběs,...Nemám rád ani jednu motorku z té fabriky :D Už 90 Manet,..každý vergl má dva kartery,..ne ne Manet tři! :D

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 11:43 | Nahoru | #2
Ta dvojková vidlička...a kolo.
Pokud tohle někdy spolu fungovalo dýl, može byt řadicí drážka na vidličku v kole špatná, nemusí byt taky dobře složené hřídele (jedno kolo - už nevím, esli trojkové a nebo čtyřkové - je na peře) atd.
Vidle musí byt k tyčce kolmá ve všech rovinách, nesmí byt do vrtule.
Když se motor dává dohromady, musí byt komplet převodovka v pravém deklu a vyšroubovaný šnapr zajišťování řadicího válce.
Kartry musí jít dohromady jen rukou. Pokud by to někde vázlo (třeba středicí futra silenbloků a podobně), musí se udělat opatření, aby vše šlo hladce (složit bez střev).
Svěšená startovačka - nejspíš vypadlé pero startovací páky (vysmeknuté z kolíku na hřídeli) a nebo prasklé. Někdy se taky nějakému "mechanikovi" podaří ulomit vyřazovací kolík startovacího segmentu...

(reakce na) Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 17:19 | Nahoru | #3
Startovacka vyřešena, praskla pruzina, koupena nová na motoren.sk.
Kolo vychozenou drážku nemá ale vidlička je vychozena od kola misty pod úroveň tloustky. Když jsem ji porovnal tak jsem ji kontroloval nasazením na vodící tyč a přiložením týče k úhelníků jsem meril rovnoběžnost a vzdálenost obou konců vidličky od úhelníků, je kolmá a není do vrtule. Žeby to částečně vydrení vidličky mnelo až takovy vliv ? Je to tak 0,5 mm. To sousední kolo do kterého zapadají díry kola 2 stupně je kolo 4 stupně, je na peru ale žeby se mohlo vysunout ?

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 17:27 | Nahoru | #4

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 17:28 | Nahoru | #5

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 17:30 | Nahoru | #6

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 18:29 | Nahoru | #7
Bez zátěže na stojanu jede dvojka tiše a nevyskakuje. Při jízdě, zátěži rachot v převodovce a vyskakuje.

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 20:05 | Nahoru | #8
Čéče, ty vidle na téj fotce sů všelijak...doufám, že je tam montuješ správně .
To čtverkové kolo se posunout může, kór když je převodovka starší a pero je trochen nastřihlé...sme ho dělávali z lepšího matrošu.
Nekde si pohledej rozměry obou hřídelí přes kola, v dílenském manuálu by to mělo byt.
My sme ty vůle dělali "tak nejak akorát", ale fungovalo nám to a jak sme závodili, jéjej!
Právě to posunutí čtverkového kola nekdy dělalo problémy, protože při řazení to šlo těžko, tak se zabralo...a vidla se ohla. Je dobré se podívat, na jaků stranu. A nebo z keré je ošlahaná.
Ono půl milimetru sem, půl tam - a hnedle je to v poloze, kdy vidla kolo neudrží.
A mezi bloky patří papír, kreslicí čtvrtka a nebo neco takového, když nemáš originál.

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

9.3.2020 v 21:39 | Nahoru | #9
Na poslední fotce je vidla zastrčená opačné, ale tak jsem to nemontoval, ani by to nešlo slozit .
Vidla je ošlehaná ze směru kola, co je logické když zatlačuje 2 kove směrem do 4 kového. Jinak papír mezi karty jsem daval, je na fotce špatně vidět protože je šedý.
Zkusím to rozebrat, už po treti . a změřím vzdálenost 4 kového kola na hřídelí, máš pravdu, v dílenské příručce je kota 4 kového kola 67,2 asi by ji neuváděli jenom tak. Pak se podívám jestli se neohly vidličky a v jakém směru. Ještě mne napadá tím že jsou vidle už vyšlehané jemně je vyhnout z pravého úhlu ve smeru řazení dvojky.
Jak jsem měl naposledy poskládané cvičné karty jenom s převodovkou tak všechny rychlosti šly a točily se soukolí bez problémů, ale rachocení se projeví až při zátěži a to vyzkoušet jen s cvičné složenou převodovkou moc nejde.
Každopádně problém je že se dvojkové kolo nezasune dostatečně což může být problém samotného kola, vidličky nebo polohy 4koveho kola na hřídelí. Jina past by tam neměla nastat když zbytek funguje jak má.
Musím se psychicky připravit a pustit se do třetí rozborky
Dám vědět.
Díky za radu !!!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

11.3.2020 v 19:46 | Nahoru | #10

zbza píše: Bez zátěže na stojanu jede dvojka tiše a nevyskakuje. Při jízdě, zátěži rachot v převodovce a vyskakuje.


Skoro, skoro si myslim, ze po demotazi/ montazi ujela sousost lozisek/pulskrini a ted to taha ven kola.Asi bych vynechal papir mezi kartery, ten cos tam narval navic.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

12.3.2020 v 21:09 | Nahoru | #11
Po prvním složení motoru jsem papír mezi karty nedával a problém z dvojkou byl také, při druhém složení jsem to chtěl dat jak origo, to znamena s papírem a vymezovací podložky na hnané hrideli jak mají být. Nějak nechápu tu ujetou souosost ložisek, poloha ložisek je jasne dana a poloha kartu vůči sobě také, jaký ma na to vliv papír a proč to dělá jenom při dvojce ?

(reakce na) Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

13.3.2020 v 21:09 | Nahoru | #12
zbza> Dvojkové kolečko je uloženo na hřídely na pero. To se ti střihlo, proto ti bez zátěže (na stojanu) frčí normálně,protože odpor na hřídely to zvládne unášet, ale při zátěži se začne protacet. Musíš kolečko stáhnout z hřídele a pak ti bude všechno jasné.
Pic.
Doufám, že jsemto popsal dobře... protože todle se mi stalo asi před 40lety a motor jsem pulil po slepu asi 10x než jsem na to přišel.
Ale zapomenout se to nedá!

Naposledy editováno 13.03.2020 21:54:02

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

14.3.2020 v 15:14 | Nahoru | #13
Díky za rady, zítra po třetí rozebírám tak se zaměřím na vše co mi doporučujete. Zejména jestli se vyhly vidle, jak je na tom kolečko uložené na hnané hřídeli na pero a jeho polohu na hřídeli, jestli se nepřetáčí. Převodovku naskládám cvičně do levého kartru at mám dobře přístupné a viditelné kolečko a vidle dvojky, otáčet řadici kulisou a sledovat co se tam děje při řazení dvojky. Dám pak vědět co jsem zjistil.

(reakce na) Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

14.3.2020 v 16:56 | Nahoru | #14
zbza> Když dáš hřídel do svěráku a chytneš kolečko sikovkama, tak ho protočíš. Myslím, že to bylo podle výkresu na pos. 8 (ale ber to po těch letech s rezervou)

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

15.3.2020 v 19:28 | Nahoru | #15
Tak jsem to dnes už po třetí rozebral, vidle dvojky zase vyhle o 1,5 mm z pravého uhlu v opačném směru než řazení, tak nedotlacuji kolo do záběru jak mají. Měřil jsem soukolí na hnané hřídelí, dle schématu pos 8 ta má být dle dílenského manuálu 67, 2 + 0,2 a je 66,2. Když jsem přiložíl hnací hřídel k hnanemu tak návazně kolo bylo také o 1 mm přesazené. Pero střihle není a nepretaci se. Poskládal jsem převodovku do levého kartru i s vyhlymi vidly dvojky a při zařazení jedničky je vůle mezi kolem 8 a 4 až 9,5 mm (při maximální vůli vychozene vidle v drážce) a při zařazené dvojce je vůle mezi kolem 8 a 4 až 3,5 mm. Tak když při výšce kolíků v kole 5 mm dvojku drželo jenom 1,5 mm ! a k tomu nějaké vychozeni koliku na cele tak se nedivím že to neudrželo a vyskakovalo.

Chci udělat následující úpravy. Mezi kolo pos 7 a 8 dám distanční podložku 1, 2 mm tím se mi sníží vzdálenost mezi koly pos. 8 a 4, dle schématu by neměla být kolize s jinými koly. Zbytek vůle poresim dorovnanim vidliček, i za cenu mimo pravý úhel do směru řazení dvojky. Tím že mám převodovku cvičné v levém kartru tak si můžu funkčnost pěkně zkontrolovat. Ideální by bylo nově vidle dvojky, ty bohužel nikde nejsou k mání

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

15.3.2020 v 19:33 | Nahoru | #16

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

15.3.2020 v 20:32 | Nahoru | #17
Člověče ty budeš šikovné kluk... a to myslím opravdu upřímně.

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

22.3.2020 v 13:29 | Nahoru | #18
Tak jsem to dnes poskládal, mezi kolo 7 a 8 jsem dal tři vymezovací podložky 0,5 mm, tak celkem 1,5 mm. Vidličku dvojky jsem dohnul o 1 mm, celkem jsem vzdálenost mezi koly 8 a 4 zmenšil o 2,5 mm. Zkusebni jizda a vse funguje jak ma
Děkuji všem za rady a doporučení

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

22.3.2020 v 13:40 | Nahoru | #19

Jawa 90 Roadster - rachoti, vyskakuje dvojka

22.3.2020 v 16:29 | Nahoru | #20
Tak to udělali soudruzi na Slovensku jasnou chybu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Převod motorky Jawa 90 Roadster loguran 7 6.3.2023 v 17:22 Fyro
Jawa 90, nestartuje Jawa 90 Roadster David8888 18 21.1.2022 v 18:52 Zdenalbenal
JAWA 90 roadster - barva držáku pře... Jawa 90 Roadster Allahnabar 5 24.11.2021 v 16:38 Allahnabar
Problém s laminátovou nadrzou Jawa 90 Roadster Zenda11 1 28.7.2021 v 10:20 gugo
Kastlik jawa 90 Jawa 90 Roadster Zenda11 1 13.5.2021 v 18:49 udinar


TOPlist