bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární
Ahoj všichni nechal jsem si na KTM SX-F 250 r.v. 2006 hodit nové progresivní pružiny od YSS a taky přeplanžetovat tlumiče kvůli váze s výstrojí cca 102 kg na kterou se údajně nedělají originál lineární a řeším na kolik nastavit SAG.. Jestli se nepletu u lineární by měl být SAG cca 112 mm ale kolik bude u progresivní..? Máte s tím někdo zkušenost..?

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 22:41 | Nahoru | #1
Osobne mi trochu uniká smysl progresivních pruzin u krosky - ja mam podobnou hmotnost a pruziny mam KTM. Vzadu K-tech.

Co se zeptat na nastaveni toho kdo ti doporučil tyhle pruziny a predelal tlumic?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 22:47 | Nahoru | #2
assassin> Upřímně tohle řeším poprvé takže nevím jestli bude progresivní lepší a nebo spíš na škodu.. Doufám že ten co mi tohle dělal ví co dělá i když na otázku co jsem sem napsal byla odpověď že přesnou hodnotu nezná a je potřeba to doladit na trati..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 22:56 | Nahoru | #3
LukasZapletal> Ty mas na vidlicich predpeti pruzin? Ja tyhle stary vidle neznam. Mam sxf 2013 a tam neni mozné predpeti ladit.

Asi se budes muset řídit radou “ladice” - ja neznam nikoho kdo by mel v krosce progresivní pruziny.

K tem pruzinam mas nejaky parametry? Tuhost na zacatku, na konci?

Jde o pruziny ve vidlici?

Naposledy editováno 16.02.2020 22:57:53

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:09 | Nahoru | #4
assassin> Na vidlici ne.. jen vzadu.. a řeším hlavně ten zadní tlumič.. protože ten jde vidět okem a díky tomu jsem přišel na to že by měla být progresivní.. u vidlice nevím jaká tam je.. jinak pružiny od YSS jsou na mou váhu v rozmezí 95-105 kg a servis do kterého jsem to dával by se měl zaměřovat hlavně na motorky značky KTM tak doufám že jsem neudělal chybu.. mám ještě kódy nebo označení těch pružin o kterých jsem bohužel moc informací nenašel

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:15 | Nahoru | #5
jo aha, pises o pruzinach - to se pak blbe odhaduje ze jde o jednu pruzinu na centralu.

ja vzadu pruzinu menil, na hmotnost kolem 100kg byla v nabidce jak primo od KTM tak K-tech. vzhledem k tomu, ze tam progresivitu dela prepakovani, tak tam uz progresivni pruzinu nechapu vubec... tak nastav sag jak je zvykem a kdyztak muzes pritahnout/povolit predpeti a vyzkouset co ti sedi ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:25 | Nahoru | #6
assassin> Sorry blbě jsem to napsal.. u novějších modelů je možná větší výběr ale u 2006 mi říkal že jsou jen do 90 kg a já taky nenašel tužší ale na K-Tech jsem se nedíval jinak já ještě přepákování nemám tak možná proto taková pružina.. jinak nejbližší hodnota na kterou jsem se dostal je právě 120mm a matice je u konce takže 8 mm už není takový rozdíl.. čekám ještě na nový píst a rozvoďák takže jak vše dorazí tak podkládám motor a půjde se ladit na trať..

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:30 | Nahoru | #7
Aha, moje chyba. Netusil jsem, ze tam jeste neni prepakovani. Tam by progresivní pruzina smysl mela. Ale asi by výrobce mel vedet jak a proc takovou pruzinu navrhl.

Co ja mam zkusenosti s YSS tak spis kopírují to co uz vymyslel nekdo pred nimi...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:40 | Nahoru | #8
assassin> O tom kopírování už jsem taky někde četl ale pokud to bude fungovat tak proč ne.. snad ta progresivní nebude dělat akorát problémy.. dokud to nevyzkouším budu nervózní že jsem zbytečně vyhodil 12 000 .. ale s pružinami na nějakých 80 kg co tam byli se opravdu nedalo jezdit moc rychle..

Naposledy editováno 16.02.2020 23:42:17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

16.2.2020 v 23:57 | Nahoru | #9
LukasZapletal> vetsi predpeti uz stejne nenastavis, takze ti nic jineho nez vyzkouset tohle nezbyva. pokud budes chodit i tak po dorazech, znamena to , ze ta pruzina ok neni.. ale treba budes must naopak povolit.

pro exc bez prepakovani se taky jako tuning delaji progresivni pruziny... takze nesmysl to neni.

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 00:18 | Nahoru | #10
assassin> Myslím si že teď už to na dorazy chodit nebude.. minimálně ten předek ne.. ale rozhodně díky za info.. trochu jsi mě uklidnil.. teď už zbývá jen trénovat a doladit to na konkrétní trať a styl jízdy aby například moc nekopala a neodskakovala.. nejlepší bude najít si trochu hrbolatý úsek trati a udělat slow motion a podívat se jak se motorka chová ne..?

Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 07:55 | Nahoru | #11
jen malej příprc, často tady vidím psáno SAG.. Nejde o žádnou zkratku, není důvod psát velkými písmeny, jde o normální anglické slovo sag, v překladu pokles...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

Skvělá odpověď, děkuji! 17.2.2020 v 10:35 | Nahoru | #12

LukasZapletal píše: assassin> ... já ještě přepákování nemám tak možná proto taková pružina.. jinak nejbližší hodnota na kterou jsem se dostal je právě 120mm a matice je u konce takže 8 mm už není takový rozdíl....


Koukám, že tady by mohlo být docela veselo. Jestli správně rozumím, tak originál pružina byla moc měkká a s tou novou, tvrdší, se taky nejde dostat s předpětím na správnou hodnotu sag - pořád je moc měkká a zatížená motorka klesne ne o 112mm, ale o 120mm? Podle manuálu je zdvih kola 335mm, static sag 35mm, riding sag 112mm max (107-112mm bude asi nejrozumnější).
Jaké je to katalogové číslo pružiny? Našel jsem v YSS katalogu tohle:

YSS má jednu pružinu pro 85kg až 105kg! Docela dost velký rozsah. A YSS má ke KTM tento ilustrační obrázek pružiny s dvojím stoupáním.

Těch závitů s malým stoupáním je poměrně dost. Dalo by se předpokládat, že při statickém zatížení jezdcem tyto závity dosednou na sebe a dál už bude pružina o dost tužší, než originál. Takže větší než originální sag na takto progresivní (s dvojím stoupáním) pružině by dával smysl.
Co jsem vyčetl, spousta testovacích jezdců hodnotila negativně KTM zadní pružení bez progresivního přepákování s lineární pružinou. Velká tuhost pružení dělala problémy na roletě a menších nerovnostech. V podstatě se vrátili před rok 1982.
Ještě pro úplnost, toto je ona?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 19:04 | Nahoru | #13
Kohlstein> Přesně jak jsi psal stará pružina byla dost měkká a ta nová která vypadá úplně přesně jako ta na obrázku je taky měkčí než by asi měla být.. na pružině je napsáno: YSS-63-80-116-250 jinak sag bez zatížení jezdcem který by měl být 35mm jak sám píšeš je pouze 20mm a se zatížením těch zmíněných 120mm... takže je to nejspíš jak píšeš že pružina dosedne a dál už je tvrdší než klasická a proto nemůžu tyhle hodnoty naměřit.. a jestli jsem tě dobře pochopil tak podle jezdců by měla tahle pružina dělat problémy..? Nebo klasická lineární je o ničem když nemá přepákpvání..? Jinak ano model motorky odpovídá obrázku.

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 19:17 | Nahoru | #14
Kohlstein> Jo a ještě k tomu katalogovému číslu pružiny to bohužel nemám protože od ní nemám krabici.. mám v garáži pouze krabici od předních pružin ale i u těch si nejsem vůbec jistý.. Mechanik který to dělal mohl dát například jinou krabici na staré pružiny a akorát by nás to mohlo zmást

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

Skvělá odpověď, děkuji! 17.2.2020 v 19:26 | Nahoru | #15
LukasZapletal> Pokud zachovali značení ktm tak ta trojice čísel je tuhost pruziny, na zacatku zdvihu, uprostred a ke konci

Spis nez progresivní se označuje jako duální - jo posledni cislo je celková délka pruziny.

Pokud tam neni prepacko a mas pruzinu vybranou tak aby nechodila po dorazech tak pro malé nerovnosti je příliš tuha. S progresivní pružinou by to melo byt lepsi - ta je ale draha, takze to ktm řešila tlumicem s “pds” systemem, ke konci zdvihu se zvětší kompresní útlum, tzn se energie nárazu neakumuluje do pruziny, ale zmaří v tlumici - vysledek je sice ten, ze to nechodi po dorazech, ale neni to tak “pohodlne” jako kdyz je tam prepakovani a tlumic nedohani funkci pruziny.

To cislo bude nekde vyřazené/natistene i primo na pruzine

Jo a souhlasim s kohlsteinem, ze s touhle pružinou bude sag vetsi, dost mozna budes jeste povolovat predpeti az se svezes...

Naposledy editováno 17.02.2020 19:28:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 19:39 | Nahoru | #16
assassin> Aha takže jednoduše řečeno jsem si teď trochu pomohl při skocích a větších nerovnostech ale zase jsem si pohoršil na menších nerovnostech a je dost možné že motorka bude teď dost odskakovat na lehce rozbité trati.. zítra se na to číslo ještě zkusím podívat ale minule jsem ho nikde neviděl..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 19:43 | Nahoru | #17

LukasZapletal píše: assassin> Aha takže jednoduše řečeno jsem si teď trochu pomohl při skocích a větších nerovnostech ale zase jsem si pohoršil na menších nerovnostech a je dost možné že motorka bude teď dost odskakovat na lehce rozbité trati.. zítra se na to číslo ještě zkusím podívat ale minule jsem ho nikde neviděl..



To co popisujes je chování jake by to melo, kdybys dal silnější linearni pruzinu. Ta duální nebo progresivní ma za ukol fungovat ze zacatku zdvihu citliveji a ke konci zdvihu zase pobrat vic... je ale otazka jak dobre se to povedlo vyrobci navrhnout ...

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 19:58 | Nahoru | #18
assassin> Jo takhle.. trošku jsem se do toho zamotal ale už to chápu.. no nezbývá než to zkusit a podle trati a rychlosti nastavit předpětí a následně i další 3 funkce tlumiče tak aby mi co možná nejvíce to nastavení sedělo.. a vám dvěma rozhodně děkuji za zasvěcení do světa tlumičů.. zase jsem o něco chytřejší

Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 20:07 | Nahoru | #19
Ještě mě napadá jedna otázka která mi tak trochu vrtá hlavou i když mezi tohle téma o tlumičích vůbec nepatří.. Co si myslíte o oleji pro tuhle motorku.. spousta lidí včetně mě prý dává olej Motul 5100 10w 40 a tak si říkám jestli to ten motor bude dlouhodobě snášet a nebo je lepší dávat olej předepsaný výrobcem i když je údajně dělaný do vyšších teplot..?

Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 20:31 | Nahoru | #20
Ad olej - to nedokazu rict, jakej to ma vliv. Asi bych nelil neco zasadne jineho nez doporučuje výrobce. Ja tam leju ten nejlepsi bellray thumper - do obou krosek, ikdyz opodstatnění to ma spis u motarda, na mx se na 450jen vozím, tam jezdím snad jen na zvýšený volnobeh takze asi i zalezi jak dobre jezdis - jak ji trapis. Znam jednoho kterymu to tam na nove 250yamaze za posledni rok spadlo uz potřetí - ale toho kdyz vidis na trati tak je snad trvale v omezovaci - no to jsou ti co jedou mistrak na slusnejch místech
Ja se ojeté 250 bal, tu dokaze držet pod krkem lde kdo, takze ta si neodpocinula... 450 od hobika, tam si muzes skoro vsadit, ze se do otacek nepodivala - ja bych asi lil neco “fajnovyho” jen pro pocit, ten motul je dobrej oil, ten to musi umazat v poho...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 20:48 | Nahoru | #21
Výrobce říká že by tam měl být olej 10w50 ale ostatní tvrdí že dávají právě ten motul co jsem psal.. vychází cenově docela dobře ale právě si taky říkám jestli by nebylo lepší dávat pro pocit ten co píše výrobce jinak motorku mám necelého půl roku takže prozatím ji ještě celkem šetřím než se trochu víc vyjezdím ale zase ne úplně... ty 450tky mi přijdou už moc těžké a neohrabané já bych raději 250 ve dvoutaktu

Naposledy editováno 17.02.2020 20:50:04

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 20:57 | Nahoru | #22
LukasZapletal> Ja pri jízdě nedokazu rict, ze by byla 250 pocitove lehčí - ale jezdil jsem jen jednu 250 mx - novou TM pro testování, mel jsem tam svoji 450 a spis ta 250 byla takova “tužší” - proste zavodak. Papirove je mezi stejne starou 250 a 450 par kilo rozdíl, spis bude vic znat ten vetsi “setrvačník” - me rozhodne nelimituje “neohrabanost” motorky, ale moje staryho psa novým kouskum nenaučis. Pak jsem jeste jezdil novou 250 husqvarnu, ale enduro. Nastaveny na lehčí holku, takze zase moc měkký... ta hqv bych skoro rekl, ze je tezsi nez ta 450 stara kroska

Mam sxf450 2013 a fc450 2014 - 90procent dílu je tam stejnejch a pocitove je ta ktm o hodne lehci, podle zvedání na stojan - pritom je tam rozdilnej jen podsedlak alu-ktm a plast-hqv

2t se mi libi, ale neumim na tom jezdit - pro cloveka co neni moc sikovnej je 4takt hodnejsi - ktm mam 4kvalt - celou trat objedu na 2ku a posbira se i z volnobehu - na 2t bych nestihal radit, spojkovat - jsem rad kdyz se trefim do drážky mel jsme chvili berga te300 - jako super stroj, ale neslo mi to

Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 21:14 | Nahoru | #23
To já zkoušel od známého Suzuki 450 a od druhého zase Hondu 450 líbí se mi ten široký rám okolo stupaček protože tam nohy drží jako přibité což se o té mé KTM říct nedá.. ale zkoušel jsem i novější ktm 250 a jak říkáš je už taková tužší ale zase mi přišla ovladatelnější v zatáčkách kdežto 250 dvoutakt zase letěla jako píchlá svině no a co bych si chtěl někdy zkusit je stará 500 ve dvoutaktu kterou má známý v garáži údajně se na ní nedá moc jezdit je to prý spíš utrpení tak na 1 kolo pak ji člověk nemůže udržet já osobně bych se chtěl nejdříve naučit na té mé 250 a pak zkusit třeba ten 2t a uvidí se.. zatím mi hodně pomohlo naklikat si tlumiče podle trati.. byli hrozně měkké a nedalo se na tom jezdit.. po úpravě jsem byl prý jednou tak rychlejší takže jsem zvědav na ty nové pružiny

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 23:10 | Nahoru | #24

LukasZapletal píše: Kohlstein> Přesně jak jsi psal stará pružina byla dost měkká a ta nová která vypadá úplně přesně jako ta na obrázku je taky měkčí než by asi měla být.. na pružině je napsáno: YSS-63-80-116-250 jinak sag bez zatížení jezdcem který by měl být 35mm jak sám píšeš je pouze 20mm a se zatížením těch zmíněných 120mm... takže je to nejspíš jak píšeš že pružina dosedne a dál už je tvrdší než klasická a proto nemůžu tyhle hodnoty naměřit.. a jestli jsem tě dobře pochopil tak podle jezdců by měla tahle pružina dělat problémy..? Nebo klasická lineární je o ničem když nemá přepákpvání..? Jinak ano model motorky odpovídá obrázku.


Hodnoty 63-80-116-250 jsou přesně podle té tabulky, co jsem dal výš, pro 85-105kg. Uvidíš, až s tím pojedeš. KTM píše v manuálech úplně konkrétní hodnoty pro sag bez jakékoliv tolerance a třeba ne každému to musí vyhovovat. Japonci jsou v tomto směru mnohem volnější, kolikrát ten sag ani nenapíšou, spíš, že máš vycházet z jízdních vlastností. Hodím sem pár obrázků z manuálu pro RM 250 / 99. Suzuki má samozřejmě přepákování, ale k tomu, samotného mě to překvapilo, ještě i tu "neznám nikoho" progresivní (nebo duální) pružinu.


A ještě pro zajímavost předek, jak lze množstvím oleje ve vidlici ovlivnit charakter pružení, protože vzduch nad hladinou oleje je vzduchová pružina s progresivní charakteristikou. K tomu je variabilně měkká pružina na předek, která má taky pár závitů s menším stoupáním.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

17.2.2020 v 23:33 | Nahoru | #25
Kohlstein: docela zajimavy je porovnat tabulky pruzin Origo KTM vs Ktech - treba u moji sxf - podle KTM tabulky je motorka osazena pruzinama na 70kg pilota a podle Ktech jsou ty predky na 100kg a vzadu na 70 coz sedi i s andreanim, vepredu jedu seriovou pruzinu, vzadu tvrdsi...

Kamarad dela mx tlumice a pouziva setup od Ktech - pruziny, shim stacky atd podle hmotnosti s jizdniho stylu pilota. Uz byli zakaznici, co si nechali udelat ktech do treninkovky a nasledne prinesli i vidlici ze zavodaku kam se vracela origo kartridz s ktechem a ohlíns kartridz sla do inzerce ..... a taky lidi, co se na motorce zhoupli v depu a rekli, ze to jde moc do zdvihu, ze to je nesmysl, vratit do originalu

To je presne co jsem se hadal s kerutem, s pristupem mechaniky je to proste jen blba hmota, pruzina tlumic, buzeni a par pohybovejch rovnic jenze ve finale to co udela cas na trati je pocit jezdce a kazdej ti zajede na uplne necem jinym... magic

On i pristup ladicu se diametralne lisi ... treba prave andreani vs reactive suspension vs ktech ? Kazdej ti na skoleni rekne trosku neco jinyho. Andreani rekne, ze nic lepsiho nez ttx neexistuje a gareth ti zase vysvetli (a ukaze na dynu ), ze ttx nefunguje a aby ho prinutili trochu pracovat, ze z nej vlastne udelali klasickej tlumic (mx ttx-a)

Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

18.2.2020 v 09:38 | Nahoru | #26
vždy bych se poradil někým kdo tlumiče dělá .,ono síla drátu zrovna u k tech je úplně jinde ,bývají i kratší
,.racetech má na webu i kalkulačku ,ale kdo ví jak je to přesný

.,prostě když to někomu dáš budeš určitě spokojenější ,.ti udělá i go tlumiče a máš jistotu

za mě pan "Bureš""mifamoto"" mi naprosto zahranil .,když mi napasoval ppsf1 vidle na moje crko 2t ,,od oka a ani sem nic nemusel ladit ,,nic
a takhle jsem je nikdy za dobu co to mam nenaladil ,,to sem vyzkoušel vše tlumiče dělalo několik lidí ..
i centrál byl původně upravený a když se složil běžně byla to hrůza ,,jen si toho nikdo kromě jeho nevšiml

na to že psf1 není úplně ideal vidle i na nových crf ,tohle se mu opravdu povedlo

(reakce na) Nastavení SAGu u progresivní pružiny oproti lineární

18.2.2020 v 11:46 | Nahoru | #27

assassin píše: ...... jenze ve finale to co udela cas na trati je pocit jezdce a kazdej ti zajede na uplne necem jinym...



Některé věty, by se měly "tesat do kamene"
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jakou motorku Suzuki RM-Z450, Suzuki RM-Z250, KTM 250 SX-F, KTM 45... Erik416 4 9.7.2023 v 12:56 ja1
Jakou motorku Suzuki RM-Z450, Suzuki RM-Z250, KTM 250 SX-F, KTM 45... Erik416 0 8.7.2023 v 17:15 Erik416
Výměna ojnice na ktm sxf 250 2010 KTM 250 SX-F velký_hovno 1 6.6.2023 v 18:46 krokoš
nejde do otáček KTM 250 SX-F ThSwen 6 17.5.2023 v 18:33 ThSwen
Světla na cross KTM sx125 KTM 125 SX, KTM 450 SX, KTM 250 SX, KTM 520 SX, KTM ... Jirka2948 7 13.10.2022 v 10:41 Elfmen


TOPlist