globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí
 
12.12.2019 v 11:47
Nastalo zimní období a pro mě to znamená opět rozborku stroje z důvody snahy o vylepšení jeho parametrů.
Poprosil bych o komentář k tomuto obrázku:

Dole je fabrické provedení sání,nahoře moje "úprava".Cílem bylo prodloužit sací potrubí a změnit tím průběh motoru,především kroutícího momentu a posunout jeho vrchol směrem dolů.To vše bez ohledu na výkon.Ten je v základním provedení cca 107 koní,z čehož využiju tak polovinu.Pro úplnost dodám,že se jedná o motor Ducati ST3.
Otázka je jednoduchá:Má tento způsob úpravy očekávaný výsledek?Pokud ne,co navrhujete?

Naposledy editováno 12.12.2019 11:48:54

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 12:05 | Nahoru | #1
Jestli jsem to správně pochopil tak jsi prodloužil sání před škrtící klapkou, já osobně bych prodloužil sání za škrtící klapkou, takže mezi klapkou a hlavou motoru.

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 13:08 | Nahoru | #2
To by bylo optimum,ale v praxi nereálné.Respektive by to šlo,ale musel bych použít vstřikování na dvouventilovou ducati a v podstatě si vytvořit nové sací potrubí včetně gum.Tohle mi připadalo schůdnější.A vzhledem k tomu,že se dnes používá variabilní sání,mělo by to taky fungovat.

1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 13:43 | Nahoru | #3
přijde mi žes moc neřešil tvar ústí, což je nejdůležitější. A to koleno je tam úplně blbě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 14:02 | Nahoru | #4
Stev> Koleno je blbě,to je jasné,ale jediný způsob jak dostat delší sání do airboxu.S tím souvisí i to provedení ústí.Dalo se tam co jsem sehnal.Šlo o to vyzkoušet chování motoru.Další krok by byl vytvoření potrubí na 3D tiskárně.

(reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 14:28 | Nahoru | #5
Anti> upřímně já bych to nechal jak to je, ty nátrubky jsou dlouhý dost a st3 není dělaný na výkon v otáčkách, na motorkuch nic moc delšího nenajdeš. Další věc je že vytvoření na tiskárně má svoje omezení ve tvarech aby to bylo tisknutelný.

Obecně ty tvary sání u motorek maj poměrně marginální vliv na výkon, charakteristiku motoru nezměníš bez vaček, komprese, tvaru kanálů, vhodnýho filtru ... Ale to asi víš.

1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

12.12.2019 v 23:22 | Nahoru | #6
Tohle zvětšení sací délky se u dvouválců projevují poměrně markatně ve středních otáčkách, sám jsem si to několikrát prakticky ověřil na brzdě, na průběhu krouťáku i na bohatosti je krásně vidět jak začne motor hltat vzduch, teď už vymyšlím experimenty s rozdílnou délkou, V-Strom 1000 nebo Ducati používají na předním válci kratší větev asi o 6cm. Ale tvoje provedení potrubí je nešťastné, na vstup dej nějaké nátrubky, já používám basreflexové, existují různé typy a stojí to pár korun. Takhle jak to máš možná více ztratíš než získáš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

13.12.2019 v 06:37 | Nahoru | #7
geloš> Basreflexový nátrubek byla první věc co jsem tahal ze skladových zásob.Ale žádný rozměr se nehodil,ani na netu jsem nenašel adekvátní.Tohle je podobný materiál (PE),pokud by dylo potřeba,klidě to nahřeju a napasuju tam ty originální "trychtéře",Předpokládám,že rozdílná délka sání je z důvodu rozdílných délek výfukového potrubí?Nebo je to kvůli horizontální/vertikální?

(reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 16:39 | Nahoru | #8
Anti> Já bych řekl, že sací nátrubky dohromady s airboxem a filtrem tvoří kompletní systém. Díval jsem se jak vypadá airbox pro ST3. Když máš každé hrdlo jinak dlouhé, tak to může být nějaká kompenzace kvůli nepravidelným zážehům u V-motoru.



U ST3 se možná nabízí upravit hrdla na vstupu do airboxu. Něco mě říká, že tlustší a delší by mohly tlakovat airbox v nízkých otáčkách líp.

Naposledy editováno 14.12.2019 16:44:12

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 19:38 | Nahoru | #9
Můj motor dýchá přes tohle:

Bude to špatně pro větší otevření klapek. Možná by to chtělo nápor.

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 20:42 | Nahoru | #10
Ty máš na ST3 airbox z Elefanta nebo na Elefantovi motor ST3 a upravený elefantí airbox?

V tom stavu v jakém to je, by možná nebylo od věci začít se vstupem do airboxu po vzoru toho ST3 - krátké rovné nátrubky a zkusit nějaké délky. Ty choboty a kolena jsou možná brzdou v sání.
Nápor vzduchu pro nízké otáčky nepomůže, pokud si vzpomínám, tak Ram-Air funguje znatelně až při rychlostech kolem 150km/h a výš.

1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 21:18 | Nahoru | #11
B je správně
Tak nějak se mi to rýsuje v hlavě a choboty půjdou pryč,kolena taky.Ve hře budou zkrácené a zvětšené choboty,případně jeden a lehce prodloužené (nastavené) originální "trychtéře" z ST3.
Když koukám na ten rozkres,tak no těch chobotech mají být koncovky,nikdy jsem je tam neviděl...

Naposledy editováno 14.12.2019 21:38:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 23:07 | Nahoru | #12
Anti> nevim jak je to tam umisteny, ale nejsou tam ty choboty aby nasavaly studenejsi vzduch?

(reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 23:21 | Nahoru | #13
Stev> Toť otázka. Já zas myslel že to udělali k "zendurovatěni" monsteráckýho motoru. Žádný kousek co jsem vlastnil to neměl v originálním stavu,ale dá se říct že tam moc variant není. Ty trubky bývají proti směru jízdy směrem dolů jakoby za chladič.

Naposledy editováno 14.12.2019 23:24:33

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 23:33 | Nahoru | #14
Hodím do placu postřehy při servisování starých Afriky s různě samo-domo upravovanými airboxy.

RD-07 od '93 má vstup do airboxu až do prostoru filtru strašně úzký a dlouhý. Je to takový baj voko 20 cm dlouhý tunýlek shora dolů po přední straně airboxu směrem mezi válce. Na netu kolují návody, kdy se tenhle tunýlek navíc doplní o několik kruhových otvorů o průměru cca 5 cm, které se vyříznou do airboxu kolem dokola filtru, takže vzduch do airboxu jde přímo odvrtanou plastovou stěnou pár cm od filtru. Tahle úprava sice způsobuje nárůst výkonu od středních otáček nahoru, ale od volnoběhu do nějakých cca 3 tisíc motor dost škube, běží nepravidelně a pocitově má díru (něco jako Ducati ). Navíc se enormně zvýší hluk, kdy do uší jdou až nepříjemné pulsy. Díry jsou pár cm pod plastovým krytem nahoře před nádrží hned u víčka nádrže a jet na tom s neutěsněnou helmou mi přišlo po chvíli dost na palici.

RD-07A od '96 stejný airbox, ale navíc má ve vnitřních nátrubcích jdoucím uvnitř airboxu od filtru na příruby karburátorů bokem vyvedené plastové nádobky - rezonanční komory. Bez detailního odbrzdění ale není poznat rozdíl mezi nátrubky bez rezonátorů nebo s nimi.

RD-03 a 04, tj. nejstarší Afriky do '92, stejně jako šestikila Transalpy, mají vstup do airbovu jedním cca 5 cm velkým kolenem s docela velkou boční rezonanční komorou. Od filtru pak vede docela dlouhý tunel zakončený ostrými víc jak 90 st. koleny přímo na příruby karburátorů. Vstup do airboxu je pod levým podsedlákem, takže při jízdě v prachu a písku si všechne bordel hezky saje. V poušti stačí pár zahrabání na místě, kdy kolo hází písek na podběh, ale okolní vzduch ho jízdou nestrhává pryč, a motor umře - v airboxu se před filtrem nahromadí snad kilo písku. Proto jsem do pouště udělal takovou prasáckou úpravu, kdy jsem na vstupní gumové koleno nasadil elektrikářský 32 mm husí krk a ten vyvedl tak 20 cm mezi nádrž a sedlo. Motor sice ve vysokých otáčkách přijde o fůru koní, takže na dálnici se mu moc nechce a o půl litru až litr vylítne spotřeba, ale až do středních otáček jede stejně, jako bez husího krku. Takže jsem na trajekt jezdil bez krku a jakmile v Africe vyjel z civilizace, sundal jsem podsedlák, narazil tam tuhle vopičárnu a rapidně se snížilo zanášení airboxu pískem. Fakt nevím, který dement vymyslel vstup do sání blízko zadního kola u motorky postavené na Dakar

Ačkoliv se airboxy starých AT do 93 naprosto liší od novějších od 93, tak motory mají +- stejný max. výkon. Je to můj pocit, ale do 93 jedou v nízkých otáčkách lépe než od 93. Jestli je to tím, že do 93 je cesta od vstupu do aiboxu po filtr docela krátká a široká, naopak za filtrem dlouhá a široká s krátkým a ostrým zakroucením k oběma karburátorům, kdežto od 93 je vstup k filtru dlouhý a úzký, naopak od filtru ke karburátorům vedou uvnitř airboxu dva samostatné nátrubky? Spíš ale ten pocitově výraznější spodek dávám za vinu karburátorům s válcovým šoupátkem (do 93), protože od 93 jsou karburátory s plochým šoupátkem.

Zkoušel jsem naroubovat novější karburátory s plochým šoupátkem z RD-07 do staré RD-04. Ale je to zklamání. Nepodařilo se mi je naladit tak, aby motor neměl po přidání lehkou prodlevu a pocitově tomu chybí takový ten kopanec (ne že by jakákoliv AT byla nějaký divočák).

1 reakcí na tento příspěvek Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

14.12.2019 v 23:37 | Nahoru | #15
Taky myslím, že choboty jsou tam kvůli přívodu chladnějšího vzduchu. Vstupní průřezy vypadají dostatečně velké a řešit různě dlouhé nátrubky na vstupu do airboxu nedává žádný smysl, veškeré efekty rezonancí tlakových vln ovlivňuje délka sání za filtrem.
Otázka na Antiho, ten motor z ST3 v kombinaci s jiným typem airboxu má nějaký špatný průběh krouťáku, pociťuješ při jízdě nějakou díru nebo jsi ho měl na brzdě?

(reakce na) Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

15.12.2019 v 05:54 | Nahoru | #16

geloš píše: ...Otázka na Antiho, ten motor z ST3 v kombinaci s jiným typem airboxu má nějaký špatný průběh krouťáku, pociťuješ při jízdě nějakou díru nebo jsi ho měl na brzdě?


Ten motor jede vcelku dobře,i když při poslední vyjížďce jsem zjistil že nad 170 se mu nechce,nicméně hlavní důvod existence tohoto vlákna je to sání ošetřit nejlepším možným způsobem.
V kostce,při prvním skládání jsem měl k dispozici starší provedení vstřiků a bez trychtýřků.To co jsem tam udělal byla z části z nouze ctnost,zčásti experiment.Věděl jsem že to budu muset upravit.Nicméně vůbec nevím jaký je přínos,jestli vůbec nějaký je.Samozřejmě není problém si to vše odzkoušet reálným testem,ale diskuze na taková témata mi připadají zajímavé a obohacující.Navíc,venku je hnusně...
Budu instalovat jiné vstřikování a k němu nejspíš jinou mapu,asi do toho zainteresuju i lambdu a nejspíš šáhnu na sekundární převod,Spousta proměnných,takže výsledek bude ovlivněn více způsoby.
Podle toho kam se diskuze ubírá,bude asi lepší se soustředit na provedení sání do airboxu,Takže vyhodit kolínka a řešit choboty...

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

17.12.2019 v 11:52 | Nahoru | #17
Trochu se stydím, že jsem si za půl roku nenašel čas. Tak doufám, že tahle diskuse toho ze mě dokáže vydolovat víc.
Anti, jaké tam máš teď ty výfuky? Klasika elefant?

Nebo k tomu ST3 motoru je potrubí s tím Ducati křížkem?

Kdybychom se bavili o dvou samostatných výfukových trubkách, tak předběžně navrhuju propojit je slabší trubkou někde v prostoru za motorem, viz. žlutá čmouha na obrázku pájovo sloníka. Omezí to hluk a asi to pomůže i vyrovnat křivku točivého momentu. Propojka musí vycházet ve stejné délce od obou válců, jako to mívá Guzzi nebo GPZ500S a podobné dvouválce se zážehem 270°/450°.


Naposledy editováno 17.12.2019 11:53:17

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

17.12.2019 v 12:15 | Nahoru | #18
Mám to podobně jako Páka19(poslední obrázek) a spojené svody jsou až kousek před tím než se stáčí k výfukům.Foto dodám později.Podle toho co jsem vyčetl z profilů Dalila a Pája19 je to maximum co můžu udělat.Je to spojené v místě kde se dotýkají vyřezáním dír a přeplátováním.Výfuky jsou bez tlumítek a stejně je to docela tiché.
Jinak jsem měl strach z nerovnoměrné distribuce výfukových plynů,ale minimálně na volnoběh tlakují oba výfuky stejně..

Naposledy editováno 17.12.2019 12:21:15

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

17.12.2019 v 19:48 | Nahoru | #19
Neuškodí polepšit zvenku airbox odrazovou fólií, aby se tolik nehřál od motoru. Přínos asi spíš pocitovej (u mý malý motorky to trochu poznám v létě, kdy motor tolik nevadne), ale psal jsi, že chceš vylepšovat, tak proč ne

Dá se koupit samolepící Al páska od 3M, co dobře drží.

Zimní téma-Teorie a praxe provedení sacího potrubí

1.3.2020 v 21:48 | Nahoru | #20

Nakonec došlo na hříbky,pokud budu chtít natahovat,pořeším to na hadicích víka airboxu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist