motozem_rijen





Téma: Sláva dvoutaktům
Co takhle nějaké postřehy o dvoutaktech? Dejme tomu, že sem občas mrsknem nějaký zajímavý kousek z inzerce.
Nedávno jsem takhle narazil na Hondu CRM125 a neodolal jsem, je doma.

Má to psáno 21kW, velikost normálního endura, asi 120kg bez paliva, zdvihy kol nějakých 270mm, samozřejmě na značkách.
Rejstřík:
Aprilia AF1 125 - 219,340,657
Aprillia Classic - 12
Aprilia MX 125 - 493
Aprilia Pegaso 125 - 599,602,608
Aprilia RS 125 - 15,135,193,342,549,632
Aprilia RS 250 - 79,104,444,485,592,756
Aprilia RX 125 - 7,575,642,757
Aprilia ST 125 - 422
Aprilia SX 125 - 313
Aprilia Tuareg 125 - 144,214,384,642

Beta Xtrainer - 18,764
Beta 250 cross - 287,291
Beta GS 250 - 581,716
Beta 300RR - 532

Cagiva 250/350 Ala blu - 743
Cagiva Aletta Rosa 125 - 212,268
Cagiva Blues - 32,268,268
Cagiva Elefant 125 - 200,268,432
Cagiva Freccia - 404,715
Cagiva Mito - 11,28,60,97,155,268,293,327,378,412
Cagiva MXR 250 - 522
Cagiva N90 - 362
Cagiva Planet - 55,268,305,413,548,715
Cagiva Raptor - 87,191,548
Cagiva RX 125 - 524
Cagiva RX 250 - 522
Cagiva SST 125 - 531
Cagiva SXT 125 - 613
Cagiva SXT 350 - 637
Cagiva Supercity 125 - 227,268,452,471,474,557
Cagiva Tamanaco 125 - 206,681
Cagiva W8 125 - 452,582
Cagiva WMX 125 - 442

ČZ 125 984,511,519 - 161,254,402,758
ČZ 175 992 - 161,665
ČZ 250 513,980 - 105,644,655
ČZ 380 514 - 618,660

Derbi GPR 125 - 238,377
Derbi 50 - 661,696
Fantic XX 125 - 634
Gas Gas Contact 250 - 380

Gilera Apache 125 - 481
Gilera Freestyle 125 - 481
Gilera Eaglet - 358
Gilera HX 250 - 100
Gilera KK 125 - 354
Gilera NRG 250 - 93
Gilera RC 125 - 483,718
Gilera RX 125 - 313,314
Gilera RX 250 Arizona - 94
Gilera SC 125 - 373,377
Gilera SP01 125 - 740
Gilera TG2 - 576
Gilera XR1 125 - 358
Gilera XR2 125 - 421

HM CRE 125 - 744

Honda CR 125 - 402,676
Honda CR 250 - 168,558,570,590,633,640
Honda CR 500 - 417,425,448,683
Honda CRM 125 - 475,502,507,569,573
Honda MTX 80 RII - 1
Honda NS 125F - 284
Honda NSR 125R - 59,670
Honda NSR 125F - 283,292,428
Honda NS 250R - 139,302,382,705
Honda NSR 250R - 126,270,281,670
Honda NS 400R - 654,717

Husaberg TE 125 - 16
Husqvarna CR 250 - 333
Husqvarna CR 500 - 333
Husqvarna SM 125 - 167
Husqvarna TE 300 - 532
Husqvarna WR 430 - 454

Italjet 312,321
IŽ - 146
Jawa, enduro - 110,450,754

Kawasaki F-7 175 - 720
Kawasaki F-9 350 - 720
Kawasaki F-11 250 - 720
Kawasaki KDX 125 - 736
Kawasaki KDX 250R - 551
Kawasaki KE 175 - 732,734
Kawasaki KMX 125 - 298,475
Kawasaki KR 250/350 - 738
Kawasaki KX 125 - 406
Kawasaki KX 250 - 333,453,492,552,587
Kawasaki KX 500 - 491,586,678
Kawasaki Triple - 760

KTM EXC 250 - 745
KTM Freeride 250R - 759
KTM MX 500 - 333,419
KTM 125 LC2 - 386,487
KTM 250 MX - 644
KTM GS 250 - 484,605,763
KTM GS 350 - 455

Laverda CU 125 - 360,465,469
Langen - 604
Malanca 125 - 225
Motobi 125 - 422
Ossa Super Pioneer 350 - 252
Peugeot Speedfight - 319,595
Praga ED 250 - 749
Sachs 125 - 269,327,362,697
Sherco 125 SE-R - 29

Suzuki GT 125 - 248
Suzuki GT 250 - 708,741
Suzuki GT 380 - 286,289,729
Suzuki GT 550 - 478,730
Suzuki RG 80 - 437
Suzuki RG 125 - 436
Suzuki RGV 250 - 121,392,395,397
Suzuki RM 125 - 365
Suzuki RM 250 - 333,458,598,742
Suzuki RM 500 - 333
Suzuki RMX 250 - 457,490
Suzuki T/GT 500 - 577,682,684
Suzuki TR 500 - 577
Suzuki TS 125 - 584
Suzuki TS 250 - 362

Vespa - 539,543
Vihur - 148
Vins - 604

Yamaha DS-7 250 - 187
Yamaha DT 80 - 180,186
Yamaha DT 125 - 52,172,176,177,193,253,456
Yamaha DT 250 - 134
Yamaha FS-1 - 163
Yamaha RD 125 - 165,594
Yamaha RD 250 - 689,692
Yamaha RD 350/400 - 190,429
Yamaha RD 350LC - 77,81,97,243,445,652,737
Yamaha RD 500LC - 78,122
Yamaha TDR 125 - 48,292,293,616
Yamaha TDR 250 - 39,651
Yamaha TZ 250 - 254
Yamaha TZR 125 - 44,62,262,265,477
Yamaha TZR 250 - 392,398
Yamaha WR 500 - 585
Yamaha YZ 125 - 162
Yamaha YZ 250 - 333,556,742
Yamaha YZ 490 - 496


Naposledy editováno 28.10.2020 22:45:23

Sláva dvoutaktům

9.9.2020 v 16:29 | Nahoru | #721
Ještě co jsem našel pár obrázků, tak tehdy u Kawasaki dost tvrdohlavě prošlapávali různé slepé uličky.
Ta šoupátková 350 F9 vycházela z F5 (cca 1970-71)

A 250 měla taky šoupátkového předchůdce F8 (cca 1971)

Motory složité jak holubník třeba tahle 100ccm z r. 1970:

nebo 1972

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

9.9.2020 v 16:37 | Nahoru | #722
Kohlstein: Myslíš, že by stálo za to tu F11 koupit a zachránit ? Jde na to vůbec něco sehnat ?
Miluju tyhle starý silniční endurka ze 70. let.

(reakce na) Sláva dvoutaktům

9.9.2020 v 21:29 | Nahoru | #723
PinkPanther> Zachraňování já se moc nevěnuju. Třeba to do poslední chvíle jezdilo polní kros a motor nebude zarezlý. Ale základ tam je, nádrž, kola. Zbytek jako blatníky, sedlo, světla nějak dobastlit, stejně nikdo neví, jak to má vypadat.

Sláva dvoutaktům

10.9.2020 v 07:15 | Nahoru | #724
Nechci to bastlit, ale když tak dát do origo původního stavu. Ale ty díly budou asi problém. Třeba na mobile.de není teď ani jedna .
No uvidím.

Sláva dvoutaktům

10.9.2020 v 11:04 | Nahoru | #725
Zajímalo mě, tak jsem se mrknul, jak to mají ty šoupátkové Kawy se šoupátkem.
Kartery s dírou do kliky a kotoučovým šoupátkem celkem standardní provedení:

Pak přijde víko šoupátka a primární převod:

Pak pravý dekl, karburátor, olejové čerpadlo. Nakonec se to celé zakrytuje a vzduch to saje přes tu komůrku, co dělá za válcem ten hrb:

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

14.9.2020 v 10:22 | Nahoru | #726
Možná někomu něco řekne jméno Pavel Štrunc. Podle bazoše to vypadá, že - edit: nerozprodává, ale naopak rozšiřuje "edit konec - to svoje muzeum.
https://www.bazos.cz...2155&jmeno=Pavel Štrunc
Najdou se tam chuťovky motory, vodník pionýr

šoupátková vodou chlazená, původně krosová ČZ 250?

nebo šoupátková kývačka

Komplet motorky všeho druhu




Zvláštní kategorie je socialistik dragster - na rajčeti je to pak s popisem, kdo na čem jezdil.




Naposledy editováno 14.09.2020 14:54:06

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

14.9.2020 v 12:11 | Nahoru | #727
Píše "koupím".

(reakce na) Sláva dvoutaktům

14.9.2020 v 14:47 | Nahoru | #728
Koudy01> V tom případě jsem vytvořil virtuální muzeum tady.

Sláva dvoutaktům

16.9.2020 v 20:16 | Nahoru | #729
GT380 na bazosi za 128.

Sláva dvoutaktům

16.9.2020 v 20:19 | Nahoru | #730

(reakce na) Sláva dvoutaktům

16.9.2020 v 20:40 | Nahoru | #731

Kohlstein píše:



typycotojehusty to chcu

Naposledy editováno 16.09.2020 20:41:39

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

19.9.2020 v 19:27 | Nahoru | #732
Nazdar!
Syn mi to našiel, normálne som padol do pokušenia...

https://motocykle.ba.../kawasaki-ke-175.php

Sláva dvoutaktům

19.9.2020 v 20:17 | Nahoru | #733
Ta je!

(reakce na) Sláva dvoutaktům

19.9.2020 v 20:23 | Nahoru | #734
Eastrider> No jo, je tam, za 55 našich v Uherském Hradišti, bazoš.cz

A není tam sama, za 60 je ještě jedna ve Varech, bazoš

Jak jsem vyčetl, dělaly se v letech 1976 - 1982, a zprvu to byly modernizované šoupátkové F7, viz. #720
Tyhle s výfukem vlevo a se sáním řízeným pístem byly novější ročníky

Ty první měly šoupátkový motor, asi do r. 1978 nbo 1979

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

19.9.2020 v 20:39 | Nahoru | #735
Hmm, díky!
Občas pozriem toto vlákno, predsa vôňu spáleného oleja ničím nenahradíš...
Vie mi prosím niekto navrhnúť novodobú, podobnú motorku, dajme tomu od roku 2005/2010 podobnej konštrukcie/stavby ako tá Kawa...
Čo to je? Scrambler? Cestné enduro? Off nie, určite.
A prosím!!! KTM nie!!!

(reakce na) Sláva dvoutaktům

19.9.2020 v 21:32 | Nahoru | #736
Eastrider> Nepoznáš dual sport?
KDX 250 se ti nehodí? #551 a pořád je na cz bazoši. Ale možná je prodaná, na sk bazoši už zmizela. Tak máš možnost KDX 125, bazoš za 1850e , v porovnání s KMX 125 je to trochu lepší mašina.



Naposledy editováno 19.09.2020 21:51:15

Sláva dvoutaktům

21.9.2020 v 11:09 | Nahoru | #737
RD 350 LC za 90000.

Sláva dvoutaktům

21.9.2020 v 12:36 | Nahoru | #738
Heslo webu http://www.zweitakte.de
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, 4-Takte sind zwei zuviel
V technickém okénku tam mají pár pěkných zajímavostí. Jak je z fotek patrné, Kawasaki měla na konci sedmdesátých let na závodní 250/350 jenom tři přepouštěcí kanály! Jakoby to byla vodou chlazená kopie MZ 125 z předchozí dekády, samozřejmě s přidaným válcem "před motor". V porovnání s Yamahou poměrně archaické řešení kanálů, ale nakonec se jim ten motor podařilo vyladit tak, že s ním byli Ballington a Mang v letech 1978-1982 téměř neporazitelní. U Japonců se zdá být poměrně obvyklé, že závodní motorku dělá nějaká skupina lidí, kteří se sveřepě drží zadání a nějaká inspirace tím nejlepším okolo nich je vůbec nezajímá. Buď se úspěch dostaví a nebo ne, proč navazovat na úspěšný model a osvědčené řešení, když to jde udělat znova a tentokrát blbě?
Překládat netřeba.






Naposledy editováno 21.09.2020 17:38:21

Sláva dvoutaktům

22.9.2020 v 10:07 | Nahoru | #739
Ještě se vrátím k té KR250 a KR350. Poprvé vyjely do závodů v roce 1975, jenže zrovna v tom samém roce Kawasaki zastavila výrobu tříválců S1 (250ccm), S2 (350), H1 (500) a H2 (750ccm). Když pak skončily i dvoudobá endura, Kawasaki rezignovala v závodech GP a od roku 1983 se soustředila pouze na čtyřtakty v Endurance a AMA Superbikes.
I když jsem napsal, že tři přefuky jsou archaismus, na závodech jim to fungovalo. Zatímco u Yamahy zajišťovala výkon efektivita vyplachování válce, tzn. malé množství směsi smíchané se spalinami a ztracené ve výfuku, u Kawasaki vsadili na množství. Tři kanály mají obrovský průřez, požadovaný objem směsi zajišťuje rotační šoupátko na sání a jako bonus měli nejlepší výfuk té doby.
K tomu výfuku zkopíruju, co už jsem napsal v tématu Honda NSR 250 Restomod:
... čím blíž je nějaká nepravidelnost tvaru nebo skoková změna průřezu k válci, tím víc to naruší odraženou tlakovou vlnu a tím i průběh výplachu ve válci. Proto se svary zevnitř vybrušují a zlomy se vyklepávají do plynulé změny průřezu. Toto se začalo postupně uplatňovat v sedmdesátých létech, a čím menší byl motor, tím propracovanější začaly výfuky být. Tento vývoj je možné vidět u Kreidleru a pak u Morbidelli a Minarelli, všude kde pracoval Jörg Möller. Dneska už toho z té doby moc neuvidíme, protože originální motorky buď nejsou, nebo byly prodány dál s úplně jinými díly. Ze starých fotek toho taky nejde moc vyčíst, jsou to většinou nekvalitní přetisky z časopisů.
V té době se na optimalizaci tvaru výfuku soustředili i u Kawasaki. Začali v roce 1977 a v následujících pěti letech vyhráli Ballington a Mang skoro všechno.
První fotka by měla být 350 model 1978, ale třeba brzdy bych řadil do předchozího roku a ten výfuk nevypadá jako ten, který měl Ballington na 250.

Ani tohle ještě není to nejlepší, co Kawasaki uměla - zde 350, opět model 1978:

Tvar výfuku, se kterým já počítám, pochází tak trochu od tohoto pána, na fotce se svým modelem 1982:

Tenkrát se po depu v Brně mohl ještě potulovat kde kdo, lidi byli vstřícnější a důvěřivější. A tak se stalo, že chytří pánové od motokár začali panu Antonínovi v boxu pochvalovat, jak krásně má svařený výfuk na dvěstapadesátce a jestli by se na ty svary nemohli podívat zblízka. Během pár vteřin přišel na řadu svinovací metr a šuplera ... Jenže co s tím odhaleným tajemstvím, když ti to nikdo nevěří, poučení amatéři se obrací k "osvědčeným konstrukcím" a v obou našich továrnách budou tvrdošíjně trvat na tom, že přece nezahodí dvacet roků vlastního vývoje jenom kvůli tomu, že to není dobře.

V HD je něco málo vidět na KR 250:


Naposledy editováno 22.09.2020 10:09:44

Sláva dvoutaktům

23.9.2020 v 09:41 | Nahoru | #740
Gilera SP01 za desitku na díly nebo na pracu. Bez TP.



Naposledy editováno 23.09.2020 09:42:26

Sláva dvoutaktům

25.9.2020 v 08:50 | Nahoru | #741
Suzuki GT250. Bez papíru, ale za dost dobrou cenu - 38000.

(reakce na) Sláva dvoutaktům

25.9.2020 v 21:19 | Nahoru | #742
Kohlstein> YZ250 1984 z července se prodala, místo ní je v NJ YZ250 1986. Bazoš za 70



A taky YZ490 z roku 1983 za 90 táců.



A ještě RM250 1989 za 60

Sláva dvoutaktům

28.9.2020 v 17:15 | Nahoru | #743
Cagiva 250 Ala blu na bazoši za 57 . Moc se nevidí, dělala se cca v letech 1983-1984 jako modernizace SXT. Pak přišla řada Ala rossa se zadním centrálem, dvěpade už nebyla a třipade byla čtyřtakt.



Někoho by mohlo zmást, že na deklu je 350:

Ale devět chladicích žeber odlišuje 250 od 350 s osmi žebry na další fotce:

A ještě katalog

Sláva dvoutaktům

29.9.2020 v 21:50 | Nahoru | #744
Nejvíň dva roky je na bazaru m.cz inzerát endura HM CRE 125 od italské firmy HM Moto S.p.A., model z roku 2007 za rovných 100 tisíc (takže to nikdo nechce). Firma HM se svého času věnovala přestavbě motokrosových Hond na legální endura a toto je poslední 125ccm model, který takto udělali. V roce 2007 totiž Honda ukončila výrobu dvoudobých stopětadvacítek, a nutno napsat, že po deseti letech převelikého trápení v této kubatuře. V roce 1998 udělali i pro 125ccm tuhý a nepoddajný hliníkový rám, a v něm ne moc dobrý motor s malým otáčkovým rozsahem a jenom pětistupňovou převodovkou. Od roku 2002 už byl rám podruhé přepracován k lepšímu, ale motor zůstal beze změn a tu samou motorku pak Honda prodávala až do r. 2007. No a HM vzala špatnou krosku, přidělala k tomu světla a stojánek, a máme tady enduro na značkách, které jede na jedničku 50km/h a na pětku 100.




Nějakou dobu trvalo, než HM došly zdroje dílů, ale nakonec si poradili. Rámy a podvozkové díly šly stále ještě nakoupit a na motoru se dohodli s Rotaxem. Měl by to být typ 122, známý z novějších Aprilií. Honda CR s řetězem na pravé straně, v Itálii je jich na prodej dost:


1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

30.9.2020 v 22:24 | Nahoru | #745
KTM EXC 250 1991 na bazoši za 59


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sláva dvoutaktům

30.9.2020 v 23:08 | Nahoru | #746
Beranidlo> Na téhle KTM z roku 1991 není ni extra zvláštního, nebýt toho, že je z roku 1991, tedy poslední "echt stará KTM". Po ní už byly jen ty současné, od "zachránce" značky Pierera. Toho zachránce dávám do uvozovek, protože už se asi nikdo nedozví, jak to tehdy s tou záchranou doopravdy bylo. Stalo se tak v době předinternetové, pamětníci pomalu mizí ze scény a současná KTM Public Relation tvrdě maká na tom, aby zůstalo u několika málo oficiálních vět, dokonce se objevují formulace jako na en.wiki: "It was formed in 1992 but traces its foundation to as early as 1934."
Takže jak to bylo, nebo mohlo být doopravdy?
Šikula jménem Stefan Pierer pracoval jako obchodní manažer v továrně na topení a klimatizace Hoval. V roce 1987 založil vlastní firmu Cross Industries, která se od začátku až dodnes věnuje spekulacím na akciovém trhu. Skupoval a prodával, k tomu potřeboval správné informace, takže to zavdává důvodu, že se dobře a důvěrně vyznal v prostředí bank a politiky. A že měl i informace o tom, co se v roce 1991 chystá na KTM. Spekulovat se dá i o tom, jestli nezačal být aktivním hráčem v kauze KTM už před jejím bankrotem.
Zpět ke KTM. Starý zakladatel Hans Trunkenpolz umírá v roce 1989, když předtím mu přestalo hrát do karet. Investoval do výroby nejen motorek, ale i skútrů, kol, chladičů (protože s příchodem vodního chlazení do motorek chladiče pro ně nikdo nedělal), jenže prodeje z různých důvodů ve druhé půlce osmdesátek klesaly. Než umřel, stihnul od něho koupit 51% akcií nějaký Josef Taus, na rakouské lidovce napojený bankéř a vydavatel knih, prostřednictvím bankovní společnosti GIT. Ten měl v úmyslu udělat to samé, co v jiných společnostech v úpadku, které takto koupil - reorganizovat, zainvestovat, ozdravit prodeje. Což taky jeho lidi udělali. Přišel nový design, nové motory, nástrojárna KTM měla asi hodně práce. Pro rok 1991 se motorky přebarvily z bílo-modré na bílo-zelenou, když na konci téhož roku přišel bankrot. Josef Taus měl snad příslib, že jeho bankovní půjčky nebudou zatíženy úrokem a splácení odloženo, jenže dohoda padla, a z původního Trunkenpolzova dluhu 20 mega šilinků byla miliarda. Hodně tomu údajně pomohlo i to, že když firmy napomáhající při vývoji viděly, že na šilink se nehledí, tak si taky řekly o svoje.
Po bankrotu se podařilo výrobu chladičů prodat do Itálie, výroba kol byla vydána na bankám taky na prodej. V tom okamžiku vstupuje oficiálně do hry Cross Industries, která pro tento účel zakládá KTM Motorradholding GmbH spolu s hlavními importéry z Německa, Itálie a Holandska. Piererovi se s jejich pomocí a záštitou nějak podaří přesvědčit banky, aby mu prodali továrnu a značku za 55 mega šilinků a k tomu o něco později i nástrojárnu KTM. Zbytek dluhu musel rakouský stát nějak urovnat. Pro rok 1992 ještě zůstala bílo-zelená, ale s dalším novým designem začaly KTM od roku 1993 postupně oranžovět. No a pak už to všichni známe, od té doby jenom samá pozitiva a jistoty. Stefan Pierer mezitím přišel ve známost taky jako štědrý dárce rakouským lidovcům a jeho účetní umí taková kouzla, že tomu nedokáže přijít na kloub ani ministr financí.

Naposledy editováno 01.10.2020 09:05:16

(reakce na) Sláva dvoutaktům

1.10.2020 v 06:21 | Nahoru | #747
Beranidlo> Díky za osvětu. Holt některé věci fungují všude stejně...

Sláva dvoutaktům

1.10.2020 v 08:58 | Nahoru | #748
Ještě sem mrsknu nějaké odkazy. Základ je wikipedia, německy, plus další dostupné jazyky.
Pak jedna rakouská stránka, kde sbírají informace o lokálních pletichách
http://theaustrianba...nFRv0s6VsBFjK664v423
V roce 1992 napsal článeček "KTM comes back from the brink" do Cycle World Magazine nám dobře známý Alam Cathcart, link google books , tady je screen:



Naposledy editováno 01.10.2020 09:02:04

Sláva dvoutaktům

7.10.2020 v 16:00 | Nahoru | #749
Jawa ED 250 na bazoši . Snad jen, že ostrá není zas až tak ostrá a v databázi místních uživatelů se asi člověk dozví nejvíc.

1 reakcí na tento příspěvek Sláva dvoutaktům

7.10.2020 v 16:14 | Nahoru | #750
Myslim praga pisu jawa
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
právní rada - prodej motorky [1, 2, 3] Honda CRM 125 (R) Kokoska73 80 27.10.2020 v 21:17 Johny_Servis
plasty Yamaha TDR 125 Kollda007 0 20.10.2020 v 14:12 Kollda007
Zadřeno na klice nebo ojnici Aprilia RS 125 Wardene 19 17.10.2020 v 18:36 Rolda89
brzdy na Aprilia RS 125 Aprilia RS 125 Matyjede 20 3.10.2020 v 21:39 Kohlstein
Odpojení oilmasteru na Aprilia RS 125 Aprilia RS 125 Matyjede 12 2.10.2020 v 13:53 Matyjede

TOPlist