bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Dva takty jsou víc než dost
Co takhle nějaké postřehy o dvoutaktech? Dejme tomu, že sem občas mrsknem nějaký zajímavý kousek z inzerce.
Nedávno jsem takhle narazil na Hondu CRM125R a neodolal jsem, je doma.

Rejstřík do #1800:

Aprilia AF1 50 - 1031
Aprilia AF1 125 - 219,340,657,1187/88,1424,1574/88
Aprillia Classic - 12
Aprilia ETX 125 - 774,1067
Aprilia MX 125 - 493,1321,
Aprilia Pegaso 125 - 599,602,608,804,1217,1270,1295,1328,1333,1473,1517,1555
Aprilia Red Rose 125 - 823
Aprilia RS 125 - 15,135,193,342,549,632,896,952,1031,1057,1287,1587,1633/06,1711/09
Aprilia RS 250 - 79,104,444,485,592,756,1063,1667
Aprilia RSW 500 – 1667/97
Aprilia RX 125 - 7,575,642,757,774,1037,1405,1517,1598/97
Aprilia ST 125 - 422
Aprilia SX 125 - 313
Aprilia Tuareg 125 - 144,214,384,642,1490,1739/87
Aprilia Tuareg 250 - 1489
Aprilia Tuono 125 - 1153,1216,1319,1367,1776
Aprilia trial - 1518,1519,1532

Benelli SE 2C 125 - 776,1156,1159
Benelli 50 Cross - 1625

Beta 50 – 1635-1637/69
Beta Xtrainer - 18,764,1096,1368,1616/22
Beta 250 cross - 287,291,784
Beta GS 250 - 581,716
Beta 300RR – 532,1096,1368,1619/16
Beta CR 500 – 1725/80
Beta RR 2T 125 - 922
Beta trial - 1519,1535,1537,1540,1787

Bistella - 1668
Bultaco Sherpa 350 - 841,1522

Cagiva C188 – 1669
Cagiva C589 – 1674,1793,1794,1795/C587
Cagiva 250/350 Ala blu - 743
Cagiva Aletta Rosa 125 - 212,268,954
Cagiva Blues - 32,268,268,879
Cagiva Elefant 125 - 200,268,432,952,955,1149,1156,1380,1385,1461
Cagiva Freccia - 404,715,839,938,1089,1338,1403,1471,1554,1791
Cagiva Mito - 11,28,60,97,155,268,293,327,378,412,770,777,957,973,1674/90 1025,1124,1138,1180,1279,1348,1387,1395,1418,1441,1446,1497
Cagiva MXR 250 - 522
Cagiva N90 - 362
Cagiva Planet - 55,268,305,413,548,715,952,962,977,1082,1311
Cagiva Raptor - 87,191,548,952,1087,1411,1457
Cagiva RX 125 - 524
Cagiva RX 250 - 522
Cagiva SST 125 - 531,1402
Cagiva SST 250/350 - 947/350,1558/250
Cagiva SXT 125 - 613
Cagiva SXT 350 - 637,1226,1419
Cagiva Supercity 125 - 227,268,452,471,474,557,766,806,952,1156,1474,1548,1572,1779
Cagiva Tamanaco 125 - 206,681,887,1470,1784
Cagiva W8 125 - 452,582,825,1317,1549,1558
Cagiva WMX 125 - 442,1144
Cagiva manuály - 1023,1028

Casal – 1596,1597

ČZ 125 984,511,516,519 - 161,254,402,758,856,901,1038,1357,1599/516
ČZ 175 992 - 161,665
ČZ 250 513,980 - 105,644,655,1097,1225/73,1298,1671,1692,1800/74
ČZ 250 Enduro - 1671
ČZ 300 (TM) - 822
ČZ 380 514 - 618,660,1001,1114,1541,1671,1692,1706/4k

Derbi GPR 125 - 238,377,1123,1147
Derbi 50 - 661,696,1493
DKW 125 GS – 829

Fantic XE 125 - 793
Fantic XX 125 – 634
Fantic 125 RSX - 884
Fantic 250 Raider - 1577,1580
Fantic 300 – 1717/21
Fantic trial - 1520

Gas Gas 125 Halley - 782
Gas Gas Contact 250 - 380
Gas Gas 125 Pampera – 979
Gas Gas 125 EC – 1624/07
Gas Gas EC 300 – 1776/08

Garelli - 1538

Gilera Apache 125 - 481
Gilera CX 125 - 1145
Gilera Freestyle 125 - 481
Gilera Eaglet - 358
Gilera HX 250 - 100
Giler Ice 50 - 1008,1011
Gilera KK 125 - 354,1424
Gilera KZ 125 - 1611
Gilera NGR 250 - 93,1374,1378,1510
Gilera RC 125 - 483,718,1117,1672/90
Gilera RV 125 - 1771
Gilera RX 125 - 313,314,1118,1169/85,1492/86,1509/86,1586/84,1592/84
Gilera RX 250 Arizona - 94
Gilera Runner 180 SP - 1036
Gilera SC 125 - 373,377
Gilera SP01 125 – 740,1772/89
Gilera TG2 - 576
Gilera XR1 125 - 358
Gilera XR2 125 - 421,1578

HM CRE 125 – 744,846
Harley – 1788/76/SX125,

Honda ATC 250R – 1603
Honda CR 80 - 1515/84
Honda CR125R - 402,676,1046,1054,1087,1302/87,1414/93,1427/90
Honda CR250R - 168/1996,558,561/86,570/88,590,633,640/91,844/85,858/89,903,904/85,905/87,
1054, 1108/88,1127/01,1184/85,1340/94,1450/90,1465/85,1580/92, 1583/92,1584/93,1690/87,1796/81
Honda CR500R - 417,425,448,683,838/84/49,838/85,1071,1632/08,1715/83/480
Honda CRM125R - 475,502,507,569,573,799,840,1112,1315,1447,1534,1714
Honda MB/MBX 80 - 938,1048,1051,1426,1576/50
Honda MTX 80 - 1,1033,1357
Honda MTX 125 - 1115,1133,1357,1425,1557
Honda MVX 250F - 1702
Honda NS1/NSR 50 - 971,1047,1797
Honda NS 125F - 284,1487,1510,1791
Honda NSR 125R - 59,670,853,981,1003,1015,1078,1166,1345,1488
Honda NSR 125F - 283,292,428,1226,1297
Honda NS 250R - 139,302,382,705,1406
Honda NSR 250R - 126,270,281,670,853,1701
Honda NSR500 – 1793/89
Honda NS 400R - 654,717
Honda RS 125 – 1550
Honda TLM 200 - 1787

Husaberg TE 125 - 16
Husqvarna CR 125 - 926,1567/91,1631/91,1685/80
Husqvarna CR 250 – 333,855,1062
Husqvarna CR 390 automatic - 1569,1571
Husqvarna CR 500 – 333,845,1568/78
Husqvarna SM 125 - 167
Husqvarna TE 300 – 532,1638-1650/19
Husqvarna WR 125 - 826,921,1037,1062
Husqvarna WRK 125 – 1089
Husqvarna WR 250 - 791,1062,1612/02
Husqvarna WR 300 - 1030
Husqvarna WR 360 - 1113/99
Husqvarna WR 430 - 454
Husqvarna WRE 125 - 773,792,1429

Italjet 312,321,1179,1787/trial/80
IŽ - 146

Jawa, enduro - 110,450,754,783,944,1089,1099
Jawa 250/593 - 1008

Kawasaki F-7 175 - 720
Kawasaki F-9 350 - 720,1448
Kawasaki F-11 250 - 720
Kawasaki KDX 125 - 736,945,1105
Kawasaki KDX 200 - 913,917,918
Kawasaki KDX 250R - 551,917
Kawasaki KDX 400 – 1737/80
Kawasaki KE 125 - 919,1057
Kawasaki KE 175 - 732,734,1067
Kawasaki KH 125 - 919,1045
Kawasaki KMX 125 - 298,475,945,1037,1044,1712
Kawasaki KR 250/350 – 738,1759/84
Kawasaki KR-1 – 1763/88
Kawasaki KX 80 - 866
Kawasaki KX 125 – 406,873,1135/87
Kawasaki KX 250 - 333,453/83,492,552,587,902/86,903/87,1109/88,1143/88,1499/87,1605/91
Kawasaki KXF 250 - 874
Kawasaki KX 500 - 491/85,586/92,587/88,678/86,964/88,1244/87,1445,1762/83
Kawasaki Triple - 760,790

KTM 50 – 1694/ Bora, 1718/GXE87
KTM EXC 200 - 1439
KTM EXC 250 – 745,867
KTM EXC 300 - 1563
KTM Freeride 250R - 759
KTM MX 500 - 333,419,1442/96,1443/91,1723/91
KTM 125 LC2 - 386,487
KTM 125 Sting - 957
KTM MC 125 - 984
KTM MC 250 - 644,787,1024,1337/81,1605/78,1719/84,1721/78
KTM GS 250 - 484,605,763,1002,1004,1021,1337/88,1565,1790/86
KTM GS 300 - 1116/85
KTM GS 340/350 – 455,1061,1722/80
KTM GS 500 - 862,1294/91
KTM SX 125 - 895
KTM SX 360 - 1442
KTM historie – 746

Kayo - 1604

Laverda CU 125 - 360,465,469,839,1316
Laverda Lesmo - 1514
Laverda 250 Chott - 1521
Langen - 604

Malaguti - 1266
Malanca 125 - 225,802,1561
Maico 250 – 882/82,909-911/1982/historie,1748/79
Maico 400/440 – 946/79,1622/79
Maico Tajfun 400 - 1622
Mega – 1102
Minarelli – 1698,1699
Montesa trial – 1526,1787
Morini Franco Motori - 1700
Moto Guzzi 125 Custom - 1042
Moto Guzzi 125 TT – 1043
Motobecane – 1752/TM4,1753/350/73
Motobi 125 – 422,1067
Motron - 1263,1264
Motorhispania – 1403
MZ – 1760/RE125

Ossa Super Pioneer 250/350 - 252,997,1786
Ossa Desert Fuego 250 - 1786
Ossa trial - 1525
Penta – 1502,1626,1700
Peugeot Speedfight - 319,595
Praga ED 250 – 749,885,943

Rieju 300 Ranger - 820
Rotax 100 – 159

Sachs 125 - 269,327,362,697,1104
Scorpa Trial - 1787
Sherco 125 SE-R - 29,1545
Sherco 250 SE - 894
Sherco 300 SE - 780
Sherco SM 125 - 834
Simonini - 936
Suter - 1256

Suzuki GT 125 - 248,957,958,1110
Suzuki GT 185 – 1446,1777/74
Suzuki GT 250 - 708,741,941,1110,1216,1508/T69,1516,1560
Suzuki GT 380 - 286,289,729,956
Suzuki GT 550 - 478,730
Suzuki GT 750 - 789,967,992,1381,1629,1695,1740,1750
Suzuki RG 80 – 437,849,1035,1172,1385
Suzuki RG 125 - 436
Suzuki RG 250 - 935,939,1364,1686/85,1687/87
Suzuki RG 400 - 906
Suzuki RG 500 - 1306
Suzuki RGV 250 - 121,392,395,397,942
Suzuki RM 125 – 365/83,868,1609/00,1783/84,1785/85
Suzuki RM 250 - 333,458,598,742/89,810,1150/84
Suzuki RM 500 - 333, 1101/76/370,1408/79,1484/85
Suzuki RMX 250 - 457,490,808
Suzuki RV 125 - 1104
Suzuki T/GT 500 - 577,682,684
Suzuki TM 400 – 1736/75
Suzuki TR 500 – 577
Suzuki TS50 - 1593
Suzuki TS 80 - 1033,1291
Suzuki TS 125 – 584,836,137,1788/80
Suzuki TS 250 – 362

SWM 125/175 - 1040,1041
SWM Silver Vase 250 ES - 832,1041
SWM trial - 1525

Vespa - 539,543
Vihur - 148
Voschod - 1032
Villa – 784,863,1337,
Vins - 604
Weber carb - 1095

Tula - 1038,1039
TM 125 EN - 1361,1372
TM 250 EN - 807
TM 300 / ČZ 300 - 822,1151,1483/SM,1546/03,1774/07
TM fabricca - 1434

Yamaha BOP 50 - 1119
Yamaha DS-7 250 - 187
Yamaha DT 80 - 180,186,1033
Yamaha DT 125 - 52,172,176,177,193,253,456,969,1037,1044,1237,1318,1363,1788/78
Yamaha DT 175 - 1423,1506
Yamaha DT 250 - 134
Yamaha DT 400 – 1491/74,1710/75
Yamaha FS-1 - 163
Yamaha Chappy 50 - 1382
Yamaha 125 Tenere - 934
Yamaha MX 360 - 1466,1565
Yamaha R3 350 - 1400
Yamaha RD 50 - 1542
Yamaha RD 125 - 165,594,786,1104,1125
Yamaha RD 250 - 689,692
Yamaha RD 350/400 - 190,429,927-933,1607/77
Yamaha RD 350LC - 77,81,97,243,445,652,737,1313
Yamaha RD 350 YPVS – 1661/88
Yamaha RD 500LC - 78,122,835,1010,1074,1227,1238
Yamaha RS 100T – 1751/78
Yamaha TDR 125 - 48,292,293,616,772,991,1318,1363,1797
Yamaha TDR 250 - 39,651,848,986,1623
Yamaha TZ 250 - 254,982
Yamaha TZ 750 - 1454
Yamaha TZR 50/80 - 1035,1058
Yamaha TZR 125 - 44,62,262,265,477,983,1131,1741/88
Yamaha TZR 250 - 392,398,1000
Yamaha WR 500 - 585
Yamaha YZ 125 – 162/02,1111/92
Yamaha YZ 250 - 333,556,742/84,1341/82,1500,1746/01
Yamaha YZ 490 – 49,496,742/83,1157/82,1610/80/465,1634/85,1768/82
Yamaha TRI-Z 250 - 960,1083

Zabel – 879,882
Zundapp - 1663


Naposledy editováno 29.01.2023 18:53:17

Blokovaní uživatelé: Sysel2

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dva takty jsou víc než dost

10.11.2021 v 12:06 | Nahoru | #1681
mito7> Na otázky začínající slovem Proč? obvykle odpovídám: Pro slepičí kvoč. To slovo se mi vůbec nelíbí.
Ale budiž. Délka pružiny, její předpětí, je nastavená dle návodu na nějakou délku +/- 1mm. Předpětím nejde změnit tuhost pružiny a pokud není předpětí úplně mimo (statické propružení 0 nebo naopak úplně bez přepětí), tak předpětím nejde nijak zvlášť ovlivnit vlastnosti pérování.
Že se pohybem páky po kružnici bude malinko měnit i nelinearita pružení, to je jasné. Jde o to, že ta geometrie páky na Mitu zůstává pořád přibližně 1:1, ale nemění se např, na 1,5:1 nebo 2:1.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dva takty jsou víc než dost

10.11.2021 v 12:13 | Nahoru | #1682
assassin> Co ale mohlo být příčinou, že někdo sepsal následující věty?
The shock layout did help Mamola deliver spectacular wheelies throughout the season.
With the rear shock limiting the ability to get power to the ground, results were below expectations, finishing 18th.
The horizontal rear shock absorber layout proved a mistake.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dva takty jsou víc než dost

10.11.2021 v 12:32 | Nahoru | #1683
Beranidlo> Popravdě, mi to prijde trochu jako novinarskej blabol. Kdyby to nepreneslo vykon na asfalt tak to hrabe a ne ze se to vzpina. A to ze se to vzpina je asi spis vec teziste a geometrie - antisquatt je zavislej na tom kde je osa kyvky a jaka je linka řetězu. Tlumic leda, ze by byla moc mekka pruzina a nebo ta výsledná charakteristika prepakovani je malo progresivní a propadá se to do zdvihu, ale to by byl vinou geometrie te paky a ne umístěním tlumice.

Jinak ja se taky umím vymlouvat na techniku kdyz zajedu mizerný časy a nakrmit lidi v depu nakym moudrem - to je moje specialita

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 09:00 | Nahoru | #1684

Beranidlo píše: mito7> Na otázky začínající slovem Proč? obvykle odpovídám: Pro slepičí kvoč. To slovo se mi vůbec nelíbí.
Ale budiž. Délka pružiny, její předpětí, je nastavená dle návodu na nějakou délku +/- 1mm. Předpětím nejde změnit tuhost pružiny a pokud není předpětí úplně mimo (statické propružení 0 nebo naopak úplně bez přepětí), tak předpětím nejde nijak zvlášť ovlivnit vlastnosti pérování.
Že se pohybem páky po kružnici bude malinko měnit i nelinearita pružení, to je jasné. Jde o to, že ta geometrie páky na Mitu zůstává pořád přibližně 1:1, ale nemění se např, na 1,5:1 nebo 2:1.


? takže předpětím pružiny se vlastně nic nemění. Stále jsem přesvědčen, že je tam progresivita. Až bude čas, tak sundám pružinu a proměřím to v celém zdvihu-někdy v zimě.

Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 09:35 | Nahoru | #1685
HSQ CR 125 tady na bazaru na zimní projekt

1 reakcí na tento příspěvek Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 16:35 | Nahoru | #1686
Nemáte někdo zaručená čísla do příští Sportky? Občas bych nakupoval, až bych brečel ...
2x Suzuki RG 250, 1985 za 159

Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 16:36 | Nahoru | #1687
A 1987 za 167

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 20:51 | Nahoru | #1688

Beranidlo píše: O Claudiovi se toho asi napsalo mnohem víc. Oba bratři byli spolumajitelé Cagivy, než ji v roce 2008 jako součást MV Agusty prodali Američanům (Harley) za veliký balík peněz. Claudio zemřel v r. 2011, rok poté, co získal MV o dost levněji zpět. Gianfranco je dnes osmdesátiletý dědek, kterého tahají po soudech za to, že nechtěl platit daně tak, jak by se současným italským úředníkům líbilo. Na fotce s Cagivou C10 / 1985 je Gianfranco ten škaredší a bez psa:


Uplynuly tři dny a italské weby píšou že Gianfranco Castiglioni zemřel. Ve svých tryznách píšou mimo jiné i o tom, že zatímco Claudio byl spíše hlásnou troubou a osobou prezentující Cagivu, tak Gianfranco byl ten opravdový mozek firmy, určující strategií a dělající zásadní rozhodnutí, i když nebyl tolik vidět. Věřil bych tomu, že kdyby to byl Gianfranco, kdo by odkoupil MV Agustu zpět, svět by dnes jezdil na Cagivách a MV Agusta by nebyla prošustrovaná, jako se to podařilo jeho neschopnému synovci Giovannimu.

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

11.11.2021 v 22:09 | Nahoru | #1689

assassin píše: Beranidlo> Popravdě, mi to prijde trochu jako novinarskej blabol. Kdyby to nepreneslo vykon na asfalt tak to hrabe a ne ze se to vzpina. A to ze se to vzpina je asi spis vec teziste a geometrie - antisquatt je zavislej na tom kde je osa kyvky a jaka je linka řetězu. Tlumic leda, ze by byla moc mekka pruzina a nebo ta výsledná charakteristika prepakovani je malo progresivní a propadá se to do zdvihu, ale to by byl vinou geometrie te paky a ne umístěním tlumice.

Jinak ja se taky umím vymlouvat na techniku kdyz zajedu mizerný časy a nakrmit lidi v depu nakym moudrem - to je moje specialita



Strávil jsem včerejší večer hledání "svatého grálu" pro nastavení ideální charakteristiky pérování a co myslíš? Samozřejmě, asi jsem to měl čekat, ale ani posledních 40 roků nestačilo výrobcům motorek, aby vymysleli něco opravdu fungujícího ....
Z celého jsem si odnesl dvě nebo tři věci, které jakékoliv naladění dělají ještě obtížnější:
- progresivně nebo vícestupňově vinutá pružina nikdy nefunguje podle předpokladů, protože je navlečená na tlumiči, který funguje stejně v celém svém zdvihu.
- ať už je charakteristika pružení lineární, progresivní nebo degresivní, optimálně funguje pouze v nějakém malém rozmezí, např. průjezd zatáčkou, brždění na roletě, při doskoku, a zbytek je kompromis.
- do pérování radši nezkoušet vnést příliš moc vlastní invence (úpravy přepákování, planžet, viskozity) bez důkladné znalosti problematiky.

Že s tím mají problém i ti nejlepší je vidět třeba v motokrosu, kde se třeba u Hondy každý druhý rok psalo ve stylu "loni to nebylo dobré a letos to není lepší". Nebo v GP, kde se na každou trať staví jiná motorka, s jinou geometrií, s jiným přepákováním; jiné pružiny a tlumiče netřeba ani zmiňovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dva takty jsou víc než dost

12.11.2021 v 14:55 | Nahoru | #1690
Beranidlo> Další 1987 CR250R, za 97 je o něco levnější. Ale radši nevolejte, majitel vás neuslyší rád.


Dva takty jsou víc než dost

12.11.2021 v 23:08 | Nahoru | #1691
Čtení na dlouhé zimní večery od Race Techu je možno stáhnout zde

Dva takty jsou víc než dost

13.11.2021 v 10:22 | Nahoru | #1692
Údajně investiční záležitost, jedna nejetá a druhá ani nenastartovaná. Na co jiného než do muzea pak může být obyčejná 513 / 514? Nechtěl bych to.
ČZ 380 / 514 za 170



ČZ 250 / 513 za 180


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dva takty jsou víc než dost

13.11.2021 v 22:10 | Nahoru | #1693

Kohlstein píše: Beranidlo> Další 1987 CR250R, za 97 je o něco levnější. Ale radši nevolejte, majitel vás neuslyší rád.




to je '88 má to tam blbě napsané ale jako kilo to už je fest...a gdyž se za kilo prodávají i čezety...

Naposledy editováno 13.11.2021 22:12:27

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

13.11.2021 v 22:38 | Nahoru | #1694
tomasNJ> Ti lidi jsou hrozní. Píšou do inzerátů blbosti a my abychom to tady po nich dávali do kupy.
Nebo to nenapíšou vůbec a, ale peněz jak šlupek by za unikát chtěli. 25 za nějaké KTM 50 s motůrkem ze Svinibrodu.

Správně se to jmenuje KTM Bora.

Dva takty jsou víc než dost

14.11.2021 v 10:53 | Nahoru | #1695
Vodní buvol se sajdou (GT 750 od Suzuki) za 300+ s náhradním motorem

2 reakcí na tento příspěvek Dva takty jsou víc než dost

16.11.2021 v 15:10 | Nahoru | #1696
Zdar pánové, jdu na radu. Za mlada jsme klikový prostor leštili, ale pak jsem někde četl (možná se to probíralo i tady?), že to není úplně OK a lepší je matný, lehce hrubý povrch. Další věc, přechod k přepoušťákům je dost ostrý, nemám ho obrousit na nějaký pozvolnější? A poslední dotaz, třetí kanál bych mohl rozšířit až k vložce, nebude v tom nějaký problém? Jde o toho skůtra. Dík

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

16.11.2021 v 17:29 | Nahoru | #1697
DRN.> Zkus si do té skříně ještě vložit klikovku, ať vidíš, kam sahají setrváky, jak chodí píst a jakou cestou se ta směs nasává a odkud kam přefukuje.
Třetí kanál naproti výfuku je nejvíc seškrcený na svém šikmém vyústění do válce a moc bych na něj nesahal, ať místo očekávaného přírustku výkonu nedojde jenom ke zvýšení spotřeby.

Naposledy editováno 16.11.2021 17:31:35

1 reakcí na tento příspěvek Dva takty jsou víc než dost

17.11.2021 v 14:04 | Nahoru | #1698
Fantic jede. Fantic lehce upravuje pro enduro (#793 ) a motokros (#634 ) Yamahy a vyhrává s tím kde co, třeba v EMX. Fantic si loni vyměnil pár podpisů s Yamahou a pořídil od nich továrnu Motori Minarelli. Tím získal vlastní motorárnu a taky prostor pro vlastní vývoj, protože co si budeme namlouvat, číňani jsou čím dál víc dražší a kvalita všelijaká. Fantic hodlá představit vlastní dvoudobou třístovku se vstřikováním a v továrně Motori Minarelli slaví 70 roků od založení. Takhle to tenkrát vypadalo:

Jak je z transparentu patrné, sedmdesátiny by měly slavit továrny dvě. Tehdy se dali dohromady Vittorio Minarelli a Franco Morini a začali s výrobou motorů pro jiné značky. Protože odbyt samotných motorů byl nestálý, kompletní motorky F.B.M. na sebe nenechaly dlouho čekat. Ovšem soužití dvou kohoutů na jednom hnojišti s sebou vždy přináší komplikace, cesty obou budoucích velikánů se po pěti letech rozešly. Franco Morini si založil svoje. Vittorio Minarelli zůstal a Fabbrica Bolognese Motocicli se přeměnila na FB Minarelli . Domenou byly mopedy, skútry a motory ke všemu maloobjemovému, pár ukázek na bazošu:
Dvoukvalt na způsob Stadionu, za 12 tisíc


O něco mladší věc za 5 tisíc


V osmdesátých a devadesátých letech přišly na mopedy prodejní krize, ale u Minarelli se z toho vyhrabali tím, že sestrojili a hromadně vyráběli snad nejúspěšnější padesátku AM6 (tj šestikvalt) a její klony s menším počtem rychlostí, tady v zachovalé Jawě Dandy za 50 tisíc


A taky se dohodli s Yamahou na licenční výrobě jejich motorů pro menší evropské výrobce - známe hlavně čtyřtakt 660ccm a dvoutakt 125ccm pro DT / TDR / TZR. Yamaha nakonec převzala kontrolu nad firmou v r. 2001.

Edit - nikdo mě neupozorní, že je to o Minarelli, ale všude píšu Morbidelli? Dávát tu editaci tučným písmem.

Naposledy editováno 03.02.2022 23:15:30

Dva takty jsou víc než dost

17.11.2021 v 14:51 | Nahoru | #1699
Když Vittorio Minarelli vyráběl v sedmdesátých letech čtvrt milionu motorů ročně a a k tomu nějaké ty mopedy (a pak i skútry), rozhodl se na stará kolena utratit prachy na závodech. A aby to nebyly vyhozené peníze, najal si Jörga Möllera. Ten stál za úspěchy padesátek Van Veen Kreidler a cílem obou nebylo nic menšího, než tituly mistrů světa ve třídě 125ccm, a to hned. Za tímto účelem stvořili tohle:

Řadový dvouválec s kotoučovými šoupátky a perfektně tvarované výfuky dovolujicí točit 14.000rpm, největší výkon 33kW/13.600rpm. Na chlup stejné obrázky si pamatuju ze slovenského časopisu Stop a teď už vím, odkud to přetiskli (pdf ke stažení z pěkných stránek )



Motocykly Minarelli dominovaly v MS v sezónách 1978 -1979 -1980 -1981 . Pak se ale stalo, že Vittorio umřel. Aby závodní tým mohl pokračovat, vše přešlo pod značku Garelli a Nieto dál vyhrával na přejmenované mašině na tituly.

Naposledy editováno 17.11.2021 14:53:27

Dva takty jsou víc než dost

17.11.2021 v 16:21 | Nahoru | #1700
Značka druhého ze zakladatelů firmy F.B.M.se sedmdesátin nedožila. Po rozdělení obou tvůrců vznikla nedaleko Bologně firma Morini Franco Motori a časem se z ní stal také specialista na motory do mopedů a padesátek všeho druhu. Třeba i do Fanticu, který měl svoje motory jen pro vyšší kubatury (#1577 ). Francův strýc Alfonso měl značku Moto Morini, ale nenašel jsem nikde ani zmínku o tom, že by Franco dělal pro strýce motory. Možná díly, ale navenek se tyto dvě firmy prezentovaly odděleně. Ukázka z bazoše, slovenská Penta Dakarino 50 někdy z r. 1995 a stejně jako v tomto inzerátu, spousty dalších starších strojů jsou označované jako Moto Morini, přestože nemají s touto značkou nic společného.


Firma Morini Franco Motori zanikla, když se Franco pokusil o záchranu rodinného stříbra. Moto Morini měli (nebo měly, oni nebo ony?) v sedmdesátých a osmdesátých letech jeden motor ve dvou variantách, 350ccm a 500ccm vidlicový dvouválec OHV. To vedlo k postupnému úpadku, a když firmu odkoupila Cagiva v r. 1987, už to bylo jenom zombie. V Cagivě se pokusili z toho know-how, které zbylo, ještě něco vytěžit a vznikla Morini Dart:

Pokus nevyšel, záměr prodávat Frecciu s 4T OHV motorem nenašel pochopení u zákazníků (1989-1990).

Další využití motoru bylo v podvozku, který vypadal, že má hodně společného s Cagivou Blues (#32 ) a ČZ Roadster - Morini Excalibur, zde za 30 tisíc

Pak ležela značka Morini pár roků u ledu, než ji odkoupil Franco v r. 1999. Ve vývoji motorů V2 1200 / 950ccm pro Corsaro utopil jmění a asijská konkurence v oblasti malých motorů dokonala zbytek na podzim 2009, kdy praskla velká bublina automobilového průmyslu. Fotka z r.2004, když byl svět ještě "v pořádku" a tříválec Benelli TNT 1130 byl ukázkou dobré práce firmy Franca Moriniho.


Naposledy editováno 17.11.2021 16:30:40

Dva takty jsou víc než dost

18.11.2021 v 20:27 | Nahoru | #1701
V Opavě se nakupovalo na japonské aukci a je z toho fotka CRT monitoru ... až přijede tahle Honda NSR250R MC21, bude za neskutečných 388 tisíc.

V inzerátu se zmiňuje NS250R z #1406 , ktera má obnovený inzerát
Ale zpátky na zem. Kdyby chtěl někdo NSR205R jako okruhovku, tak za 98 tisíc je MC16 z roku 1986 / 87, která se údajně pozná tak, že jediná má třípaprsková kola.


Cituji:

Honda NSR 250, model MC 16, r.v. 1987, dovoz Japonsko, bez jakýchkoliv dokladů. Upravena pro Clubsportové závodění, laminátové kapoty, odstraněna světla, směrovky atd, do rámu nebylo řezáno, originální přístrojková deska, elektrosvazek zachován (pouze zaslepeny nevyužité konektory), odstraněn kryt zapalování na levé straně motoru, odstraněn airbox. Mechanický chod motoru je nádherný, motocykl drží perfektně volnoběh a má výbornou reakci na plyn v každých otáčkách, karburace sladěna s motorem a výfukem. Motocykl je vhodný buď pro ježdění na okruhu pro radost, veteránské závodění, nebo nastrojení do "originálního" stavu (vyřešit světla, ovladače, směrovky, zrcátka) a pokusit se ji vrátit do provozu na veteránských značkách. Motocykl uskladněn přes 4 roky ve sbírce, nyní na prodej z důvodu změny koncepce sbírky. Svezení je opravdu zážitek, v tomtu set-upu oproti jiným sériovým 250 2t je výkonově ještě o třídu výše. K motocyklu nejsou žádné další původní nebo jiné náhradní díly.


Kteréže muzeum se rozprodává? Podle všeho http://www.automoto-museum.cz/ , ale web je z důvodu jakéhosi budování naprosto prázdný.
Je zmíněn nárust výkonu proti serii a tomu by se dalo věřit. V Japonsku byl výkon omezen předpisem na 45HP (33kW) a NSR se příliš neexportovaly. Proti tomu exportní verze RGV250 měly taky asi 45, ale v kW.
Edit - ještě sem dám odkaz na téma Honda NSR 250 Restomod . Co se asi stalo, že Milanos je už přes rok neaktivní?

Naposledy editováno 18.11.2021 21:05:31

Dva takty jsou víc než dost

18.11.2021 v 20:59 | Nahoru | #1702
Motory všech NSR 250R a NS 250R byly dvouválce do V. Všechny NSR měly výfukovou přívěru RC valve (stejně jako na NSR / CRM 125R)

Odstrojená okruhovka MC16:

Motor předchozích NS (MC11) měl na pouze jeden výfuk naroubovaný ATAC a karburátory směřují dopředu:

Zlí jazykové tvrdí, že motor NS bylo pokračování motoru MVX 250F z roku 1983. Jenže MVX existovala i jako čtyřstovka a obě byly tříválce, tedy pokračovatelem byla tříválcová NS 400R. Tady je MVX 250F:


Ve Světě motorů k té MVX vyšel tehdy článek, dávám jenom text:


Naposledy editováno 18.11.2021 21:07:30

Dva takty jsou víc než dost

22.11.2021 v 12:45 | Nahoru | #1703
Tohle na mě vyskočilo na trubici

Je to z filmu L'agression, vraždící gang na triplech
https://www.csfd.cz/...2114-agrese/galerie/
Edit - měním video za lepší a delší.
Edit 2 - spoiler. Stáhnul jsem to celé a shlédnul taky celé. Trintignant sice dostal od borců v černých Bellkách do držky, ale vraždicí monstrum byl někdo jiný , C.B...


Naposledy editováno 22.11.2021 22:47:47

1 reakcí na tento příspěvek Dva takty jsou víc než dost

23.11.2021 v 15:04 | Nahoru | #1704
Motor z vodního skůtru, kdyby někdo chtěl tunit třeba motokáru.

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

23.11.2021 v 15:52 | Nahoru | #1705
DRN.> Vidím to na projekt Wartburgosaurus Se stejným převodem to musí gumovat do 180km/h.

An 1071 cc two-stroke, three-cylinder engine with crankcase reed valve induction outfits the Kawasaki ZXi for performance. At 6,750 revolutions per minute, the ZXi produces 120 horsepower. A bore and stroke of 80 by 71 millimeters and a compression ratio of 5.8 to one defines its piston power. The carburetion system has three Keihin CDCV 38s. With an oil capacity of one gallon, the watercraft is lubricated by Kawasaki's "Superlube" oil injection.


Výfuk a sání pod kapotu vlezou

Vpředu bude altík se startérem

A místo Hardy spojky nějaký setrvák v piksle


Naposledy editováno 23.11.2021 15:56:21

Dva takty jsou víc než dost

23.11.2021 v 23:12 | Nahoru | #1706
Válec na ČZ 380 s označením 514 za 6 tisíc, což je pro mě hlavolam.




ČZ 250 / 513 a ČZ 380 / 514 byly v době vzniku v r. 1983 už asi pět roků zastaralým typem (přeháním, ale ne moc, tehdy šel světový vývoj dopředu daleko rychleji, než v ČZ stačili kreslit výkresy). Tříkanálový čtyřkvalt, kanály nazývané "sloní uši", pro ty nejhorší ve Svazarmu a do Ruska, s ohromnou spotřebou a mizerným výkonem, ale díky velkému množství směsi prošlé skrz motor to dobře chladilo a mazalo. V návodu je to takto vyobrazené.


Nejspíš tedy pro lepší lidi existovala i verze s válcem odvozeným od továrních 978 (250) a 981 (380). Test jedné takové věci je k dispozici GP’s Classic Steel #3: 1989 CZ400 Type 514 . Tady je fotka té ameriky, sice nemá klapky na sání, jako ta z #655, ale odlitek válce by tomu z inzerátu tvarově odpovídal.


Naposledy editováno 23.11.2021 23:25:32

Dva takty jsou víc než dost

23.11.2021 v 23:20 | Nahoru | #1707
Ještě jedny válce v inzerci , ze starších typů 980 / 981, tedy bočáky (kvůli vyústění výfuku), kde jsou ty sloní uši jasně vidět.



Ten menší válec s hranatějšíma kanálama by měl být z ČZ 125 / 984. A je tam i vložka pro čtyřkanálovou ČZ 250

Dva takty jsou víc než dost

24.11.2021 v 00:40 | Nahoru | #1708
Beranidlo: jo odpruzeni je neco na rozhrani vědy a magie

Suspension bible od zakladatele amerického racetechu mam v tištěné podobě a pro pochybeni “základu” to neni urcite spatne čtení

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

24.11.2021 v 07:33 | Nahoru | #1709

DRN. píše: Zdar pánové, jdu na radu. Za mlada jsme klikový prostor leštili, ale pak jsem někde četl (možná se to probíralo i tady?), že to není úplně OK a lepší je matný, lehce hrubý povrch. Další věc, přechod k přepoušťákům je dost ostrý, nemám ho obrousit na nějaký pozvolnější? A poslední dotaz, třetí kanál bych mohl rozšířit až k vložce, nebude v tom nějaký problém? Jde o toho skůtra. Dík

Prý je nejlepší lehce opískovaný povrch, který podporuje lepší víření směsi, u leštěných ulpívá víc směsi na stěnách. Nejlepší jsou dolíčky jako na golfovém míčku, vytvoří na povrchu vzduchové kapsy a luft jde skoro bez odporu... Třeba žraločí kůže jak je drsná funguje takhle ve vodě...

(reakce na) Dva takty jsou víc než dost

24.11.2021 v 16:36 | Nahoru | #1710
Beranidlo> Další Yamaha DT 400 za 99 . Nevím proč je teda předělaná na krosku, ale původní díly na tom před opravou byly. Taky je vidět do klikovky, takže inspirace, jestli to zaoblování hran na karterech dává smysl a pokud ano, tak kde. A porovnání kanálů Yamaha s ČZ výše.



Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Sedlo Yamaha TDR 125 Yamaha TDR 125 posmiros 4 8.4.2024 v 13:12 posmiros
Kawasaki KDX 125 Kawasaki KDX 125 Fready 4 5.4.2024 v 22:24 ja1
Domazávání-odvzdušnění Yamaha TDR 125 komatkiller 8 25.5.2023 v 11:52 Krautkopf
Aprilia Rs 125 Nestartuje Aprilia RS 125 Tesin 1 23.5.2023 v 20:19 kokoška.
3tydny stala a nedává jiskru Aprilia RS 125 Jawák81 19 6.5.2023 v 14:27 Jawák81


TOPlist