Pod tou "vystouplou krabičkou" na regulátoru je schovaný výkonový tranzistor (tuším, případně ať mě nějaký elektrikář opraví), jehož jeden pól pe připojený kvůli chlazení na těleso toho tranzistoru. Jeho montáž je provedena přímo na tu spodní větší krabičku, takže ta krabička je jednak jedním pólem toho tranzistoru, zároveň je jeho chladičem. No a teď je otázka, zda je lepší "hnát" elektrický proud z tělesa tranzistoru do toho kostřícího drátu skrze né moc spolehlivé fast-ony, nebo jej rovnou "sbírat" takto na tělese tranzistoru, potažmo přímo regulátoru.
Do hlavy konstruktérů regulátorů nevidím, kažopádně jako mladý kluk jsem je z hecu opravoval (zejména tento typ), proto tuto konstrukci znám. Dále je třeba respektovat, že v tom regulátoru musíš mít kostření pro řídící obvody (konstruované "separátně") i výkonové (taktéž "separátní") a dává jistý smysl je i separátně kostřit. Jako paralelu přikládám k zamyšlení, že některé regulátory od jiných výrobců mají vyvedeny dva zdánlivě totožné kabely +, ale nezapojují se jako jeden.
A ještě zkušenosti:
První a nejdůležitější pravidlo motoelektriky zní - ukostření není nikdy dost, i kdyby mělo být udělané pospojováním jednotlivých elementů. Vyhneš se tak budoucímu složitému hledání jednoduché závady.
Konektor na regulátoru často stojí za houby (oxidace, mechanické poškození kvůli nekvalitnímu materiálu...), takže občas odejde regulátor u Jawek jen kvůli přechodovým odporům nebo peakům napětí způsobeným přerušovaným kontaktem v tomto konektoru. Takže doporučuji tento konektor pečlivě kontrolovat/udržovat v dobré kondici (výhradně jako kabely do usměrňovače).
Howgh!
1 reakcí na tento příspěvek El zapojení regulátoru
1 reakcí na tento příspěvek El zapojení regulátoru
Nikdy som to neriešil(nie som elektrikár)
Zapojil, jazdím.
Prekvapuje ma skôr, že vám dvom odchádzali regulátory.
Mne zatial ani raz.
Ale usmerňovač, to už hej. Asi tak 4x
Inak problém odstránený.
Na mojej fotke vidno úpravu usmerňovača, vyrobeného podľa návodu, ktorý teraz nebudem hľadať, z novodobých diód za pár drobných.
Pospájané 2,5 káblami, ale "predtým" zhoreli aj tie ako slama.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) El zapojení regulátoru
Snad si to pochopil správně... ještě připojím jeden známý didaktický příklad: občas vidíš přívěsný vozík se špatným ukostřením osvětlení, což vypadá tak, že když je puštěné jenom koncové světlo, tak to svítí normálně, ale když k tomu pustíš ještě blinkr, tak začnou obě společně blikat, protože prostě kostření není dostatečné. Z tohoto důvodu se "zdrojově" oddělují právě výkonové a řídící obvody, aby když je špatný spoj na ýkonové větvi, aby to zároveň neovlivňovalo tu řídící )speciálně u vícefázových strojů, kde by se pro řídící část vzal jen jedna fáze a kdyby na ní byl problém, tak to zlobí celé a nikoli jen jedna fáze).
Mj. tranzistor v reguátoru je v tomto pouzdře - tj. to je to, co je pod tou menší krabičkou:
Tyto polovodičové regulátory jsou držáky, pokud jsou kvalitně připojené - mylšeno dobré kontakty na spojích. Já jej za 20 let ježdění sám nikdy neměnil a mám původní. Opravoval jsem je pro kolegy, kterým to zlobilo právě kvůli horší elektroinstalaci.
Ano, odchází občas usměrňovače, ale to kvůli tomu, že se v nich uklepe mechanicky spojovací drát mezi výstupním konektorem a vlastní diodou, ale u originálu se tam dá dostat, tak jsem to přepajoval pájkou (myšleno "cínem") s větším obsahem olova (měkčí) a od té doby jsem neměl od nikoho jedinou reklamaci.
Dále dnes lze koupit jako náhradu usměrňovač+regulátor v jednom od VAPE, svého času se vyráběl ve stejném pouzdře samostatně jen usměrňovač a ten fungoval také suprově. Občas se to ještě někde po burzách najde, ale originálně to snad již nedělají.
A jinak k drátům... já mám původní elektroinstlaci a tam je tuším vše v 1,5 a nemám s tím na žádné Jawce problém, ale pokud již to děláš, tak bych do 2,5 mm dal výkonou část, když už je ta monžost. Ve schématu jsou to šedé vodiče mezi alternátorem a usměrňovačem (ozn. "X", "Y", "Z"), zajisté červený mezi usměrňovačem a baterkou (+ pól), určitě - pól baterky a když se ti bude chtít, tak můžeš udělat i bílý mezi alternátor a baterku (zde jako pomocné kostření, na které ses ptal)... k regulátoru stačí ten 1,5.
Ovšem zdůrazňuji, že to musíš správně nalisovat fast-ony, protože on takový naoxidovaný spoj mezi žílou a konektorem, kvůli mizernému nalisování se strašně těžko odhaluje. Pokud nemáš dostupné dobré technologie lisování, skoro je lepší to pájet, i když to není také ideální řešení. Jo a asi bych zvolil fast-ony pocínované, ale to ať rozsoudí skutečný elektrikář.
P. S.: Zkušenost s VAPE mě naučila, udělat ještě jedno ukostření navíc. Pokud má někdo tzv. "malé" VAPE, tedy původní altík Magneton a na tom jen snímač + jinou cívku, pak jsem po zkušenosti vždy tahal jeden nový kablík s ukostřením, který jsem na jednom konci dával pod šroub uchycení alternátoru nebo do závitu po původním držáku kondíků a nahoře přímo na cívku VAPE. Ona je totiž zase kostřená na své těleso, ale její uchcení na Jawě je natolik nešťastné (na kulaté trubce), že ten jeden šroub to moc nenakostří a pak to chvilku jede a chvilku ne. A navíc je evergreen, že ten originál drřák se cyklickým namáháním ucykluje a praskne od té díry pro šroub ven. já jsem proto vždy dělal jiné držáky na 2 šrouby po původních cívkách. Možná ještě doma nějaký najdu, pač jsem jich svého času nadělal asi 40 kousků pro celý náš gang a jiné potřebné.
Howgh!
1 reakcí na tento příspěvek El zapojení regulátoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) El zapojení regulátoru
Odkaz nefuguje.
Obsah je blokovaný.
Divný, zatím to každýmu jelo... Mám to v deníku motorky... Ale tak dám ty fotky aj sem...
Zapojil jsem to tak, abych nikde nic nestříhal, takže klidně můžu zpátky nahodit tu elektrárnu jawí. A dával jsem to hlavně kvůli tomu, abych tam mohl používat Motobatt MB5U baterku - je to AGM bezúdržbová a ještě má 7AH oproti klasickým, který mají 5. Mám malý VAPE (MZ04), tu Motobatt baterku a R04 regulátor or VAPE a funguje dobře vše zatím. S tím regulátorem ale nevim přesně kolik mám najeto (ale bylo to před instalací digi tacho a na tom mám 6000km bez pár drobných), takže asi 6000km už to drží takto.).
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 | frds1206 | 18 | 8.7.2023 v 01:00 frds1206 |
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 | misooo4623 | 37 | 13.4.2023 v 22:52 Julip2 |