bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 175/505 rykša, problém s couváním
Zdravím, nedávno jsem koupil tento stroj Jawa 175/505 rykša, předělaný na čtyřkolový traktůrek. Velký problém je křížový přepínač, který slouží k obrácenému chodu motoru tak, aby traktor začal couvat. je nejspíše špatně zapojený, nebo nevím. Další věc je obrácená polarita na připojení baterie + jde na kostru a - do křížového přepínače na couvání, je to tak v pořádku? při zmačknutí kříž. přepínače se začne něco dít v motoru (v klidovém stavu) jako by chtěl naskočit. Sundal jsem kryt a koukal jsem, že když zmáčknu přepínač, tak začnou jiskřit kontakty. Takže by to teoreticky mohla být maličkost, ale zkoušel jsem měnit i baterii. Originál byly 2x 6v, ale od předchozího majitele tam byla 1x 12v beterie. Mohlo by to nato mít vliv? ale jak už jsem psal, zkoušel jsem i jinou 12v baterku a žádná změna. A ještě, dalo by se nějakým způsobem dodělat startování přes baterii, nějaký dynamostartér? aby se nemusel nakopávat? Za rady jak nato děkuji.

Naposledy editováno 28.10.2019 21:28:26

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

Skvělá odpověď, děkuji! 29.10.2019 v 11:21 | Nahoru | #1
Zkus se podívat na stránky Skutrklubu Čezeta tam jsou machři co ti poradí.

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

29.10.2019 v 14:29 | Nahoru | #2
Super díky, mrknu tam

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 07:51 | Nahoru | #3
Nevím jak Jawa, ale doma máme CZ125/473 a tá má taky + na kostru a minus dále na přístroje. Taky jsem z toho byl nejdříve vyjeven, ale je to tak správně.

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 09:19 | Nahoru | #4
mRKEF> Většina motocyklů Československých do roku výroby 1970 (kvůli nějaké vyhlášce ) měli ukostřeno + pól. Po roce 70 min století se sjednocovali prvky řízení a montáže celosvětově (např. anglické motocykly do té doby měli obráceně páku řazení a zadní brzdu).

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 10:14 | Nahoru | #5
Křížový přepínač je tam proto, že je zpětný chod řešen způsobem, kdy je motor dynamostarterem nastartován obráceně. Tímto je stroj schopen couvat stejně rychle, jako jet vpřed............čtyři rychlosti vzad, čtyři rychlosti vpřed.
Pokud ti nefunguje dynamostarter a musíš nakopávat, zpátečka nebude. (n

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 14:54 | Nahoru | #6
Zkus to roztlačit dozadu.

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 15:47 | Nahoru | #7
Dozadu by to roztlačil - jen by musel stejně dát impuls přepínačem - byla tam natáčecí celá destička zapalování s kladívkem a při zpátečce se měnil předstih, aby to nepálilo až za horní úvratí.

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

30.10.2019 v 19:52 | Nahoru | #8
Možná by to ani neroztlačil, ten traktůrek asi bude mít převod hodně dopomala.

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

31.10.2019 v 10:52 | Nahoru | #9
No a nebyly ty dynamostartéry ( a celá elektrika na rikše) šestivoltový ?

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

31.10.2019 v 15:15 | Nahoru | #10
Nebylo - originál jsou tam dvě šestivoltové baterie v paraelním zapojení.Takže 12 V

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

31.10.2019 v 16:02 | Nahoru | #11
Brůča.: Na 12V by musely být v sérii, ne paralelně.

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

31.10.2019 v 16:42 | Nahoru | #12

1100Virago píše: Brůča.: Na 12V by musely být v sérii, ne paralelně.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

1.11.2019 v 09:22 | Nahoru | #13
zdar , startovani na riksi je reseny prepinanim polarity + a - na cele motorce /dynamostarteru + motoru/. ale aji tocenim celeho motoru obracene, tzn zpetny chod nejde nastartovat startpakou

pri startovani na zpatecku se musi startovat pouze pres dynamostarter , ktery pri roztáčení motoru než chytne prehodi polaritu sám sebe
jestli nemas funkcni starterovou cast dynamostarteru , muzes zkusit nejdrive pred jizdou vzad kratkym impulsem z baterky prepolovat dynamo a pak to zkusit roztlacit na couvacku. Pro jizdu vpred pak zase prepolovat dynamo a nastartovat normalne startpákou

kazdopadne na realne vyuziti couvacky je nutny sehnat motor s funkcnim dynamostarterem

Naposledy editováno 01.11.2019 09:38:49

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

1.11.2019 v 17:16 | Nahoru | #14
Kuges>

Ještěš taky musí fungovat ruční přestavení předstihu.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

2.11.2019 v 12:15 | Nahoru | #15
spravne tam ma bejt dvouvalcova deska s dvema kladivkama a reversni spinač prepina signal z druheho kladívka

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

3.11.2019 v 12:59 | Nahoru | #16
foto dynamáku rikša pro ty, kteří ho zjevně nikdy neviděli ..:


Naposledy editováno 03.11.2019 13:00:53

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

3.11.2019 v 15:49 | Nahoru | #17

Kuges píše: spravne tam ma bejt dvouvalcova deska s dvema kladivkama a reversni spinač prepina signal z druheho kladívka



Jo spletl jsem si dynamostarter z rikši s dynamostarterem z velorexu, ten má to ruční nastavování předstihu

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

3.11.2019 v 19:48 | Nahoru | #18

FJRPEPA píše: Jo spletl jsem si dynamostarter z rikši s dynamostarterem z velorexu, ten má to ruční nastavování předstihu


seš si aspoň trochu jistý tím, co píšeš ?
dynamák velorex 350

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

4.11.2019 v 10:34 | Nahoru | #19
Já netvrdím, že to měli všechny, ale setkal jsem se i s ručním přenastavováním předstihu pro obrácené otáčky motoru a nebyla to nějaká zbastlenina ale originál výroba. Ale paměť je krátká a už si opravdu nevzpomenu u čeho to bylo.

Naposledy editováno 04.11.2019 11:07:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

4.11.2019 v 22:30 | Nahoru | #20
FJRPEPA> myslíš dvojvačku na velorexu 250, ale ta neměla křížák a dynamostarter, tedy s čím bojuje autor vlákna.

Naposledy editováno 04.11.2019 22:31:19

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

5.11.2019 v 06:24 | Nahoru | #21

lichořešnice píše: FJRPEPA> myslíš dvojvačku na velorexu 250, ale ta neměla křížák a dynamostarter, tedy s čím bojuje autor vlákna.



Je to možný, jen vím, že jsem se s tím setkal.

(reakce na) Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

9.11.2019 v 18:04 | Nahoru | #22
lichořešnice> Mohl bych se tě zeptat, zda ti jde startovat přes baterii popřípadě jak? Jde nastartovat přes křížový přepínač, nebo tlačítko? a jestli by si mi mohl prosím tě vyfotit, kam pokračují kabely, a jestli máš přístup k regulačnímu relé a jeho zapojení + fotku kabelů kam jsou zapojeny moc by mě to pomohlo. Děkuju mockrát

Jawa 175/505 rykša, problém s couváním

11.11.2019 v 07:42 | Nahoru | #23
tak za prvé, Jawa a rikša? Možná pérák, ale 505 je ČZ ..
Za druhé, kostřený + pól je v pořádku, dle standardu 60. let
Za třetí se stáhni návod na rikšu a nastuduj mechanismus startování. Startuje se zapnutím zapalování (zatlačení boshaku) a spuštěním křížového přepínače
Za čtvrté ve stejné příručce máš schéma zapojení. Tak v čem je problém?

Příručky jsou od toho, aby se nečetly.. A pak jsou tu takové dotazy, jak se startuje a jak je to zapojený

Naposledy editováno 11.11.2019 07:59:55
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Starý motor Jawa Nezařazené Dajdo84 5 6.4.2021 v 10:48 Dolin
Babetta BVH-1 - veteránisti a znalc... [1, 2] Jawa Nezařazené FiZzeR 58 21.9.2020 v 21:58 FiZzeR
Jawa 500/824 Boxer - kde je k viděn... Jawa Nezařazené Bert-Jawatesty 12 1.6.2019 v 12:34 MartinED250
Sedadla na veterána Jawa Nezařazené chmatak1973 4 25.11.2017 v 08:12 V_i_c_i
Jakou byste si přáli a koupili novo... [1 ... 7, 8] Jawa Nezařazené Sofía 215 24.9.2017 v 21:09 AlešT.


TOPlist