bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: zapojení 12V osvětleni na 6V baterii
31.8.2019 v 09:03
Ahoj,

chtěl bych Vás poprosit o radu.

Koupil jsem Suzuki GN 400 (rok 1982) a budu ji přestavovat na cafe racer.

Problém, se kterým se potýkám: motorka má 6V baterii, ale veškeré komponenty, které tam chci dát (jako blinkry, zadní světlo) jsou 12V (zvažuji jak LED, tak i klasické žárovky).

Poradí mi někdo jak to nejlépe vyřešit ?

Děkuji
Předchozí
1 2
Následující

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 10:24 | Nahoru | #1
Zvysovat DC napeti je vzdy drazsi, nez ho snizit. Potřeboval bys menic napeti DC/DC step up. Nejaka nabidka na internetu je, jsou celkem kompaktni, ale nevidel jsem urcenej pro provoz na motorce, tzn. musela by se vyresit zejmena odolnost proti vibracím a v neposledni rade i odolnost proti vyssim teplotam. A urcite bych pridal pojistku na vstupni i vystupni stranu menice.

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 10:36 | Nahoru | #2
Podle mého je to úplně zbytečná věc Nechal bych to tak jak to je

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 11:10 | Nahoru | #3
Měniče používám z arduino-shop.

2 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 14:25 | Nahoru | #4
Pokud dává altík bez usměrnění dostatečně vysoké napětí, tak bych to zkusil rovnou s 12V regulátorem.

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 14:57 | Nahoru | #5
Případně dva okruhy z altíku 6 a 12V, ale je to takové....
Nebo použít jen LED a upravit je na 6V.

Naposledy editováno 31.08.2019 14:58:50

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

31.8.2019 v 19:17 | Nahoru | #6

MungoJerry píše: Pokud dává altík bez usměrnění dostatečně vysoké napětí, tak bych to zkusil rovnou s 12V regulátorem.



taky bych se přiklonil ktomuto řešení , takže změřit kolik ztoho leze na volnoběh , navod zde :
https://www.motorkari.cz/tema/?t=124432

viz stat kontrola altíku

Naposledy editováno 31.08.2019 19:21:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

1.9.2019 v 09:59 | Nahoru | #7
MungoJerry> A co CDI jednotka, snimac na klice, tomu by nejspis zmena na 12V nesvedcila.

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

1.9.2019 v 16:42 | Nahoru | #8

petr.machy píše: MungoJerry> A co CDI jednotka, snimac na klice, tomu by nejspis zmena na 12V nesvedcila.



no jo , to je fakt.....

Naposledy editováno 01.09.2019 16:42:51

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

2.9.2019 v 08:37 | Nahoru | #9
Napadlo mi, snad by cesta viedla aj možnosťou zameniť dobíjanie z novšej mašiny, ktorá ma 12v a pasovalo by to na pôvodné miesto. Akisto Suzuka mala nejaký medzityp s podobnými rozmermi a uchytením, ale novšie a s 12v.

Teoreticky najlepšie riešenie, určite existuje náhrada, prakticky- mrdačka a mnoho času hľadania a skúšania a pýtania...

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

2.9.2019 v 14:28 | Nahoru | #10
Dle mého názoru bude levnější těch pár žárovek koupit 6ti Voltové a ideálně rovnou LED verzi a k blinkrům samozřejmě i jiný přerušovač.
LEDkových žárovek je obrovský výběr a jsou už cenově srovnatelné s halogenkami.

1 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

2.9.2019 v 21:04 | Nahoru | #11
K tomu, co jsem psal minule - můžeš dát dvě 6V baterky do serie a zapalování pohánět jenom z jedné.

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

3.9.2019 v 08:15 | Nahoru | #12

MungoJerry píše: K tomu, co jsem psal minule - můžeš dát dvě 6V baterky do serie a zapalování pohánět jenom z jedné.

promiň ale elektronika asi nebude tvá silná stránka. Vysvětlím: baterie v sérii musí mít totožné parametry a totožný odběr (proudy), jinak bude slabší kus trpět přebíjením a hlubokým vybíjením s možností až přepólování. Další věc je to že baterie která bude v provozu mít menší odběr bude též těžce přebíjena.

2 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

3.9.2019 v 21:55 | Nahoru | #13
Nevím, co je na baterce elektronického. V sérii poteče baterkama stejný nabíjecí proud. Vznikne ideální dělič napětí. Ten 1 ampér do zapalování to nezabije.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

3.9.2019 v 22:29 | Nahoru | #14
MungoJerry>
Nemúžeš. Musel bys použít balancer.

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

3.9.2019 v 22:33 | Nahoru | #15
Já mám výborné zkušenosti s DC-DC step up měničema z Aliexpressu. Fungujou bezvadně, spolehlivě a jsou za hubičku.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 09:06 | Nahoru | #16

Borntobewild píše: MungoJerry>
Nemúžeš. Musel bys použít balancer.


Najdi mi balancer na schématu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 10:52 | Nahoru | #17

Borntobewild píše: MungoJerry>
Nemúžeš. Musel bys použít balancer.

Ano - protoze kazda Pb baterka ma mezi clankama balancer, to da rozum ....

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 10:57 | Nahoru | #18
.

Naposledy editováno 01.01.2021 13:53:05

zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 10:59 | Nahoru | #19
Nejcistsi by asi bylo, pokud alternator da dostatecne napeti, vymenit regulator a baterku za 12V, celou sit prekopat na 12V a jenom to, co nelze (CDI apod.) napajet z 12V baterky pres 6V stabilizator, coz je jedna soucastka za par korun.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 12:36 | Nahoru | #20

Medved píše: Ano - protoze kazda Pb baterka ma mezi clankama balancer, to da rozum ....


U ty baterky neodebiras proud mezi clankama. Muzes zapojit bterky do serie, ale musis odebirat proud ze vsech stejnej

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 12:39 | Nahoru | #21
1100Virago> na tom schematu se neodebira prud mezi baterkama jak navrhuje Mungo

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 14:29 | Nahoru | #22

MungoJerry píše: Nevím, co je na baterce elektronického. V sérii poteče baterkama stejný nabíjecí proud. Vznikne ideální dělič napětí. Ten 1 ampér do zapalování to nezabije.

Vždyť říkám že elektronika není tvoje silná stránka. Tak se v tom nevrtej a věř zkušenějším... Jo a baterie je samozřejmě elektronická součáska, nikoli letecká / mechanická / raketová...

E: ten jeden Ampér do zápalka to skutečně a spolehlivě zabije.
Udělej si test: vem 6V baterku a připoj k ní 10V 1A zdroj, třeba adaptér a sleduj co se do hodiny stane.. Tato situace bude přesně simolovat stav kdy ti zápalko po nějaké době provozu skoro vybije jednu baterku a ta druhá bude dostávat čouda. Nezapomeň že na palubě nastartovanýho stroje je nějakých 14,6V takže se ti to může v tuhle chvíli dělit takto: vybitá baterie od zápalka: 4,6V v zátěži vs přebíjená baterka s 10V na svorkách a přes kterou se dobíjení snaží naládovat tu vybytou ségru. Než začneš zkoušet, povol si odvzdušnění na baterce, nechci mít na svědomí popáleniny od kyseliny... be safety!

Naposledy editováno 04.09.2019 14:42:11

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 14:31 | Nahoru | #23
Borntobewild> přesně

2 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 20:37 | Nahoru | #24
grooll - elektrická a elektronická součástka? Cítíš ten rozdíl?
Když chceš balancér, tak stačí zapnout zároveň se zapalováním třeba 5W žárovku k druhé baterce

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 21:07 | Nahoru | #25
MungoJerry>
Jo a ta 5W žárofka by mohla být ten balancer . Ovšem pouze za předpokladu, že bude odebírat naprosto stejný proud jako to zapalování. Což nebude. Musel bys k ní dát obvod, který bude měřit napětí na obou baterách a podle toho upravovat odběr. A pak to bude balancer a bude to fungovat

1 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 21:23 | Nahoru | #26

1 reakcí na tento příspěvek zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 21:27 | Nahoru | #27
To schéma Tatranu jsem vložil proto, že kámoš to přesně takhle koncem 80 let provozoval. Klekla mu zapalovací cívka, tak tam dal šestivoltovou z Jawy a aby neshořela přepětím, přivedl na ni odbočku z můstku mezi akumulátory. A jezdil s tím zhruba dva roky než to prodal, a baterie (jugoslávská značka Trepča) to zdárně přežily.

Ony jsou ty proudové toky trochu složitější. Do cívky nejde proud jen ze "spodní" baterie (mezi kostrou a +6V), ale odbočuje tam i ten, který protekl "horní" baterií mezi +6V a +12V. Tehdy už tuším platila povinnost motorek svítit (ale jistý si tím nejsem), takže oba akumulátory byly navíc zatížené odběrem světel a blinkrů. Možná to na to taky mělo vliv. Takže ano, balancer by byl samozřejmě správné řešení, ale může se to obejít i bez něj a katastrofa přitom nastat nemusí.

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 21:55 | Nahoru | #28

majonm píše: https://www.mulac.cz/menice-napeti/6v-12v/


Nebo z Aliexpressu prakticky totéž za $ 4,50

Naposledy editováno 04.09.2019 21:56:06

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

4.9.2019 v 21:57 | Nahoru | #29

1100Virago píše: To schéma Tatranu jsem vložil proto, že kámoš to přesně takhle koncem 80 let provozoval. Klekla mu zapalovací cívka, tak tam dal šestivoltovou z Jawy a aby neshořela přepětím, přivedl na ni odbočku z můstku mezi akumulátory. A jezdil s tím zhruba dva roky než to prodal, a baterie (jugoslávská značka Trepča) to zdárně přežily.

Ony jsou ty proudové toky trochu složitější. Do cívky nejde proud jen ze "spodní" baterie (mezi kostrou a +6V), ale odbočuje tam i ten, který protekl "horní" baterií mezi +6V a +12V. Tehdy už tuším platila povinnost motorek svítit (ale jistý si tím nejsem), takže oba akumulátory byly navíc zatížené odběrem světel a blinkrů. Možná to na to taky mělo vliv. Takže ano, balancer by byl samozřejmě správné řešení, ale může se to obejít i bez něj a katastrofa přitom nastat nemusí.


Právěže ten proud, co přiteče z tý horní pak chybí v té spodní.

(reakce na) zapojení 12V osvětleni na 6V baterii

5.9.2019 v 11:34 | Nahoru | #30

MungoJerry píše: grooll - elektrická a elektronická součástka? Cítíš ten rozdíl?
Když chceš balancér, tak stačí zapnout zároveň se zapalováním třeba 5W žárovku k druhé baterce

Nic jako elektricka soucastka jsem zatim neslysel a to jsem z oboru a padesatku mam uz vic jak deset let. Zato vim o elektrickem zarizeni, elektronicke soucastce, elektrotechnicke soucastce, elektrice, elektronice ( obor - nezamenovat s ridicim obvodem ). Jeste muzeme o baterii mluvit jako o elektrochemicke soucastce. Rad se i poucim ale ani Google nevi co je elektricka soucastka. A jako o elektricke soucastce bych uvazoval tak treba o vypinaci nebo o vodicich.
O rozdilu mezi elektrikou a elektronikou bys nas tu mohl trochu poucit, at je legrace
Za mne vsechno, nebudu se prece hadat s nekym kdo odmita dobrou radu.. Jo a sorry za hacky a carky.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výměna brzdové pumpy / hydraulický ... Suzuki GN 400 berry78 9 25.4.2023 v 10:40 berry78
koncové světlo Suzuki GN 400 Smradson 10 21.8.2016 v 17:37 Smradson
nehází jiskru Suzuki GN 400 kučis1234 1 26.11.2014 v 20:19 rancher


TOPlist