Téma: Proč jsem spadl
22.7.2019 v 15:21
Tak jsme dneska na kratke vyjizdce spadl a zajimalo by me proc...
Motorka VFR800 Fi, zadni guma tak ve 3/4 zivotnosti, predni skoro nova (jen asi 4roky stary DOT)
Ja zadny extra pilot ale ani ne novacek
Ostra prava zatacka do kopce (pred Suchym vrchem od Jablonneho, pred odbockou k Vavrovce kdo to zna), rychlost mala ..tipuju kolem 30kmh
Nalitl jsem trochu rychleji nez obvykle tak klopim, rikam si pohoda tak rychle nejedu..a najednou v naklonu motorka povolila a ja lehl....motka doklouzla do pulky cesty,ja ke kraji.
Ja jsme v cajku,jen me poboliva rameno, obleceni taky ok, ani to v podstate neni znat, motorka podreny pravy bok...

A ted proc se to stalo? Mala rychlost na tak velky naklon? Moc velky naklon? Nepodrzela guma? (dnes je teplo ale jel jsem jen par km)

Zadni gumu jsme mel sjetou az na par mm ke kraji uz z rumunska predloni, predni kraj zajety nemela, ted je takovy jemne oskrabany.

Omlouvam s eza roman a mozna blby dotaz ale fakt by me zajimalo co bylo spatne abych se toho vyvaroval a nezacal se bat. Zitra vyrazim se zenou smer Slovensko:) Sice se me snazila presvedcit at jedem radsi na tigrovi ale poedeem na VFR at se nezacnu moc bat, i kdyz z naklonu asi zacnu mit ted strach tak jako tak (akorat musi aspon opravit blinkr, skrabance se poresi pres zimu)


Naposledy editováno 22.07.2019 15:22:24

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

25.7.2019 v 21:47 | Nahoru | #91
Wolferine> Dobrá beru tě za slovo ale malinovku nebumbám Radši se stav na pořádné pivko...a tu podělanou zatáčku ti předvedu jednoruč na peklostroji jménem Jawa
Né konec srandy!taková zatáčka se nedá projet v náklonu rychlosti jenom 30km.Můžeš bejt rád že se relativně nic nestalo(protijedoucí auto kamrdion atd)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

25.7.2019 v 22:07 | Nahoru | #92
Drak1> mam tu krakonose 10,12 a svijany 11 tak si snad vyberes:) jaku jawinu mas?ty ma rada zena:)

(reakce na) Proč jsem spadl

25.7.2019 v 22:09 | Nahoru | #93
Gahan37> urco se stv kdyby ti to vyslo, pokecame a tak:)
ted hlavne se musim trochu zbavit stachu, prave zatacky mi ted jdou nejak hur:) ale to se pooda

(reakce na) Proč jsem spadl

25.7.2019 v 22:13 | Nahoru | #94
Wolferine> Celkem deset kousků a to ještě miláček loudí nějakou ze sajdou.(nic nebude,přece se nepřipravím o její objetí )

3 reakcí na tento příspěvek Proč jsem spadl

25.7.2019 v 23:28 | Nahoru | #95
Jen bych doplnil k těm poznámkám ohledně brzdění zadní brzdou, že ji použiji tak dvakrát do roka, když jsem někde bez náklonu moooc rychlej, za to přední dobržďuji běžně 1/3 zatáčky a to i ty vracáky na GG. Myslím, že nejsem žádnej louda a v motoškole si nepamatuji, že by byla o zadní brzdě zmínka pokud nechce někdo cíleně jít do smyku.....

(reakce na) Proč jsem spadl

25.7.2019 v 23:51 | Nahoru | #96
Ka-wa> Zadní brzda v zatáčce = korekce náklonu a korekce výkonu na výjezdu. Takže je pořád minimálně v pohotovosti a na cvajtaktu v permanenci.

(reakce na) Proč jsem spadl

26.7.2019 v 00:23 | Nahoru | #97
Ka-wa> Ono taky záleží, jakou motoškolu máš na mysli.

(reakce na) Proč jsem spadl

26.7.2019 v 00:23 | Nahoru | #98
t_freedom> Právě proto, že mají načteno

(reakce na) Proč jsem spadl

26.7.2019 v 17:04 | Nahoru | #99

Ka-wa píše: Jen bych doplnil k těm poznámkám ohledně brzdění zadní brzdou, že ji použiji tak dvakrát do roka, když jsem někde bez náklonu moooc rychlej, za to přední dobržďuji běžně 1/3 zatáčky a to i ty vracáky na GG. Myslím, že nejsem žádnej louda a v motoškole si nepamatuji, že by byla o zadní brzdě zmínka pokud nechce někdo cíleně jít do smyku.....



Osmička, se zadní brzdou ..pomalá jízda, se zadní brzdou, pomalej slalom se zadní brzdou a brzdění na tvrdo taky si ji trošku hodíš (něco na způsob silnějšího brzdění motorem) a máš metr rezervu ...doslova se tomu jinak říká kontraproduktivita ...a stejně tak zadní brzdu když jezdím po městě protože dvoukotoucovej 4 píst na předku prostě není tak úplně citlivej na "přibrzďování" po městě ... A nevěřil bys jakej to je rozdíl třeba u ty osmičky

Proč jsem spadl

26.7.2019 v 19:31 | Nahoru | #100
Já se nevyjádřím k technice jízdy, protože jsem začátečník a navíc nemám mašinu na kalbu. Ale zaměřím se na něco jiného. Pokud si rozkliknete odkaz na místo nehody, tak podle měřítka odečtete, že průměr zatáčky je cca 50m. Navíc panorama (street view) ukazuje, že to není prudká vracečka nebo nějak extra utáhnuté a představa 30km/h působí dojmem nízké rychlosti. Dnes jsem se schválně v pár prudkých serpetinách v jihočeské vesnici přesvědčil, že jedu +40 a naprosto v poho s rezervou. Přitom najeto mám celkem nula celá nula prd. Proto si netroufnu psát o technice jízdy, ale něco se podělalo. Možná vyplavený štěrk v barvě vozovky nebo nějaký necitlivý zásah do řízení.
Neznám to tam, berte mě s rezervou, ale mě tam 30km/h nepřijde, jako důvod pádu.

Proč jsem spadl

26.7.2019 v 21:29 | Nahoru | #101
A nebylo by lepsi se na to setreni padu vysrat? Odlozil bez skod vicemene, je zdravej, tak si tu zatacku znova projet, kouknout na vyjezt, v klidu otocit a jet za stestim..... To by bylo lepsi, ne? :)

Proč jsem spadl

27.7.2019 v 11:52 | Nahoru | #102
Když mě to klouzne v provozu, tak za tím je většinou bordel na cestě, často není moc vidět, zvlášt když se střídá stín a osvětlená místa atd. Jinak co se týče techniky, tak spadnout se dá na cokoliv v závislosti na okolnostech, jednou je to přidání plynu, jindy ubrání plynu, jednou kvůli přidání brzd, jindy náhlé ubrání brzd...
Pokud jsi byl opravdu ve velkém náklonu tak jsi mohl škrtnout stupačkou, výfukem...nevím co má VFR nejníž. Gumama samotnýma to asi nebude...
Většinou při pádu nikdo moc neví proč vlastně spadl....pokud nemáš video tak se to stejně nedozvíš.

Proč jsem spadl

27.7.2019 v 13:02 | Nahoru | #103
Mě by zajímalo, cos tam měl za kvalt?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 02:52 | Nahoru | #104

Wolferine píše: ja prave jel a zjisitl sem ze klopim malo tak sem kontra trochu pridal a za chvili se vezl
tahle zatacka
zatacka
jestli jsem ubiral uz fakt nevim,rozhodne ne nejak razantne, jestli jo tak jen trosku



Dočetl jsem to až sem. Jen můj názor, nechtělo to žádné kontra, uprostřed zatáčky to motorku rozhodí. Vlastně si ji podrazíš. Spíše by to chtělo více vyklonit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 07:26 | Nahoru | #105
Jojko> Ano, tento názor prosazuje i Sršeň a učí to ve svý motoškole. Podle něj, když zatáčíš pomocí kontra řidítkama, vytáčíš přední kolo mimo stopu tak zvyšuješ boční tření a tím riziko smyku. Tohle se mohlo stát autorovi diskuze.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 09:01 | Nahoru | #106
dave-lister> Jenomže tohle se děje i při zatočení pohybem těla mimo osu motorky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 10:41 | Nahoru | #107

Krejza píše: dave-lister> Jenomže tohle se děje i při zatočení pohybem těla mimo osu motorky.



Nevím, ale tomu moc nevěřím. Máš motorku více pod kontrolou a můžeš si ji trochu odtlačit od těla. Kontrem ji prostě podrazíš pod sebe. Nejsem odborník na zatáčení, takže to nechám zkušenějším.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 10:51 | Nahoru | #108

Krejza píše: dave-lister> Jenomže tohle se děje i při zatočení pohybem těla mimo osu motorky.



Děje,.ale.mnohem.prirozeneji a jemněji než když to tam někdo násilím narve ...

2 reakcí na tento příspěvek Proč jsem spadl

28.7.2019 v 11:02 | Nahoru | #109
Bez kontra řízení by nikdo z nás žádnou zatáčku nevytočil
(beru zpět to "žádnou"..myslel jsem samo zatáčky a ne zvlněnou rovinku jak má Sršeň na videu, prostě kontra nemusí být vždy invazivní pohyb doprotivky, jsou to nuance, který si ani neuvědomujeme... kdo jezdí bez řídítek tak ví, že jen tělem se zatáčet skoro nedá)

Naposledy editováno 28.07.2019 11:15:48

(reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 13:05 | Nahoru | #110

Veverčák píše: Děje,.ale.mnohem.prirozeneji a jemněji než když to tam někdo násilím narve ...



Jemně nebo násilím jdou přehnat obě varianty.

(reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 13:18 | Nahoru | #111
psenap> Naprostý souhlas.

De facto je to jediný způsob, když je váha pouze na zadním kole. Ale není to efektivní způsob.
Čím více váhy na předním kole, tím více pohybu přední kolo vykoná.
Zase při veškeré váze na předním, bude se to chovat podobně jako na zadním.

Ruce máme citlivé, obecně je tak mnohem účinnější a citlivější použít je. Stejně tak je možné použít pouze nepatrný pohyb

(reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 15:05 | Nahoru | #112
psenap> Já všechny zatáčky jezdím s kontra řízením, ale Sršeň tvrdí že je to špatně a snad i nebezpečný. Někde běželo video jak jede bez držení řidítek a celou motorku ovládá jen přenášením váhy. Možná že tento případ by se mu hodil do karet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 15:50 | Nahoru | #113

Jojko píše: Nevím, ale tomu moc nevěřím. Máš motorku více pod kontrolou a můžeš si ji trochu odtlačit od těla. Kontrem ji prostě podrazíš pod sebe. Nejsem odborník na zatáčení, takže to nechám zkušenějším.



Je to presne tak, pri preneseni vahy si da motorka "kontra" sama, zkuste si nekdy na miste cuknout s motorkou do strany. Velikost naklonu pak reguluju jenom prenasenim vahy/vysednutim. Kontra rizeni pouzivam jen pri rychlem uhybnem manevru (napr. kanal), kdy se podseknuti masiny pod sebe hodi. Kontra rizeni se ucilo pred 20 lety, doba je jinde. Nebo jste nekoho v MotoGP videli davat kontra? Ja ne.

Naposledy editováno 28.07.2019 15:51:37

(reakce na) Proč jsem spadl

28.7.2019 v 15:54 | Nahoru | #114

kubikk píše: Je to presne tak, pri preneseni vahy si da motorka "kontra" sama, zkuste si nekdy na miste cuknout s motorkou do strany. Velikost naklonu pak reguluju jenom prenasenim vahy/vysednutim. Kontra rizeni pouzivam jen pri rychlem uhybnem manevru (napr. kanal), kdy se podseknuti masiny pod sebe hodi. Kontra rizeni se ucilo pred 20 lety, doba je jinde. Nebo jste nekoho v MotoGP videli davat kontra? Ja ne.



Když jsem jezdil kontra, tvrdil batůžek, že to do zatáčky hrozně nadskočí. Co jsem to přestal používat, je spokojen s plynulostí jízdy. Proto tomu naklánění věřím více.

Proč jsem spadl

28.7.2019 v 16:06 | Nahoru | #115
Nákláněči vs kontra řidiči ... a přitom je nejmíň sto roků známo, jak motorka nebo kolo zatáčí, projíždí zatáčku a vyjíždí ze zatáčky. Na obrázkách je to pěkně postupně, průjezd levou zatáčkou, od A až do K.

Proč jsem spadl

28.7.2019 v 16:42 | Nahoru | #116
A ještě kinematické schéma. Proč se u stojícího kola nakloněného vlevo otočí řidítka taky vlevo?

Hmota motorky se rozděluje na dvě části - hmotu předního kola s vidlicí a řidítkama a hmotu všeho ostatního spojeného s rámem. Za jízdy v zatáčce, v náklonu, prochází výslednice sil, tzv. přitažlivé a tzv. odstředivé síly, bodem dotyku pneumatiky s vozovkou. Hloubavější si odvodí, že když není tato výslednice rovnoběžně s osou řízení, tak to má na řízení taky vliv.
Když se lehce vykloním do zatáčky, aby spojnice těžiště - bod dotyku pneu byla rovnoběžně s řízením, u širších pneu víc než u užších, výsledek je neutrální.
Když motorku zasednu pod sebe, tlačím ji dovnitř a tělo jde ven, tak mi to rovná řízení.
Když je jezdec vysednutý dovnitř, řízení se zavírá a zatáčí víc.
Podobný účinek má i přenesení váhy dopředu a dozadu, respektive poměr vzdáleností řízení - těžiště - místo kontaktu zadního kola. Váha na předku plus vysednutí dovnitř zatáčí přední kolo do zatáčky. Aby se nestočilo řízení moc, zvětšuje se stopa. Tím se ale zvýší stabilita a nechce se tomu začít zatáčet. Čím větší bude předpokládaný náklon v zatáčce, tím menší bude sklon řízení od svislé osy (např. 24°namísto 30°) a výsledkem budou menší síly v ložisku řízení. Do toho všeho to ale musí taky pružit a geometrie se mění. Proto je na současných závodech tolik laborování s geometrií podvozku a hledá se nejlepší kompromis pro každý okruh.

1 reakcí na tento příspěvek Proč jsem spadl

29.7.2019 v 10:00 | Nahoru | #117
jazda na motorke je ozaj doslova veda...fyzikálne vlastnosti, odstredivá sila atď....niekto hovorí, že treba zatáčať len prenesením váhy...niekto, že tak to nefunguje lebo je treba veľkú silu...niekto kontruj..niekto nie je to na kkt...niekto brzdi zadnou..niekto, že nikdy...asi platí z každého niečo...rovnako reči typu keď vidíš štrk sa uvoľni...každý jeden pri šmyknutí stuhne lebo je to prirodzený reflex pri očakávanom páde, aby si sa vedel uvoľniť by si také šmyky musel prežívať veľmi často...ja napr. pri malých rýchlostiach zatáčam normálne prenosom váhy a vystrčením hlavy von a nehám motorku nech sa sama nakloní resp. jemne s riadidalmi pomôžem...pri väčších si pomôžem kontrou ale len aby som sa položil do zákruty...hlavne sa snažím brať zákrutu po JEMNÝM plynom, aby bol prítlak a grip...aj tak som pokakaný a bojím sa do veľkých náklonov a mám poser pruhy...ale zato nemám motorku na sračky a môžem sa voziť celú sezónu... a áno používam zadnú brzdu na dobrzďovanie na križovatke atď už len z dôvodu, aby mi nezatuhla a napr. aby som prešiel STK ...btw. samý závodník to je na ceste ale podľa mňa 90% nemá ani správne nastavené tlmiče, čo má veľmi veľký vplyv na prejazd zákrutou...

Proč jsem spadl

29.7.2019 v 12:02 | Nahoru | #118
aniz bych chtel rozpoutavat bouri, tak celkem logicky je pri kontru riziko klouznuti rozhodne vetsi, protoze zmena smeru kola vuci asfaltu je podstatne rychlejsi,.. ale na druhou stranu je (prekvaive) reakce motorky na kontr taky podstatne rychlejsi nez reakce na plynule preneseni vahy.. ze..

Naposledy editováno 29.07.2019 12:03:07

Proč jsem spadl

29.7.2019 v 14:48 | Nahoru | #119
Jestli to s tou teorii moc nepřeháníte, to jsou rozbory jak z leteckého red bull race....to Vfr je těžký, málo plynu, špatný nájezd, pád na ztrátu rychlosti apod....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem spadl

29.7.2019 v 16:10 | Nahoru | #120
jandam> Je to přesně tak, jak píšeš. Já neříkám, že kontr nefunguje - ten právě funguje až moc (a pokud dám kontra v hlubokém náklonu, tak musím počítat s tím, že se přední guma prostě urve). Jen říkám, že při správném přenesení váhy si dá motorka jemného kontra sama. Pokud mám v cajku gumy (tzn. s hezky kulatým profilem), je pak zatáčení radost a nemusím se nijak prát s řízením.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
VFR 800 VTEC - špatné studené start... Honda VFR 800 Stratocaster2 2 15.10.2019 v 13:46 Stratocaster2
Plyn ON/OFF [1, 2, 3] Honda VFR 800 Moto68 70 12.10.2019 v 05:07 Kajx
VFR 800 FI - zimní radovánky a znov... Honda VFR 800 dtr 10 27.9.2019 v 21:42 BranoVFR
VFR 800 VTEC - teplota chladící kap... Honda VFR 800 Stratocaster2 3 7.9.2019 v 20:58 Gapyra
Moto na dloooooouhé cesty [1 ... 4, 5] Honda VFR 800, Yamaha FZ6 Fazer, Honda XL 650V Trans... Rado_ 146 2.9.2019 v 20:18 manxt6

TOPlist