bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350-634 Záhada dobíjení
3.4.2019 v 23:23
Dobrý den,
renovuji svou stařičkou Jawu 350-634 z roku 1974 a narazil jsem na "záhadu".
Protože mě zlobí dobíjení tak, že se při jízdě stále nepatrně vybíjí baterie, chtěl jsem
změřit úroveň dobíjení voltmetrem na baterce a nestačil jsem se divit.
Jakmile se se zapnutým voltmetrem v ruce přiblížím k motorce tak na půl metru a blíž-začne mi voltmetr na displayi ukazovat kolísající napětí cca 0-10 voltů aniž bych se měřícími hroty čehokoliv dotýkal !!!
Jakmile se vzdálím tak na 2 metry tak opět nula.
Stejné nesmysly pak ukazuje když se hroty dotknu kontaktů aku.
Vím že tyto 6-voltové soustavy s dynamem a relátkovým regulátorem byly problematické a nespolehlivé, nicméně byly funkční a chci to zatím zachovat.
Nechte si prosím rady typu-dej tam Vape a máš pokoj !
Byl bych rád kdyby se našel někdo, kdo mi vysvětlí jak se na digitálním voltmetru, který je v pořádku (často ho bez problémů používám jinde) může zobrazovat napětí bez připojení ke zdroji a zda to neznačí nějakou závadu na Jawě
(např.:špatné ukostření dynama nebo něco-já nevím co...).
Nebo někdo, kdo už to takto chtěl změřit a narazil (nenarazil) na podobný jev, případně kdyby to někdo na své Jawě 6-voltů s dynamem vyzkoušel zda mu to dělá také.
Vypadá to jako kdyby se u motorky indukovalo nějaké pole např. od zapalovacích cívek pod nádrží nebo tak něco, ale nevím-nejsem profesí elektrikář.
Díky za jakékoliv věcné rady.
Štěpán

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 05:55 | Nahoru | #1
Prostě rušení.Některé se nechaly změřit,jiné mi dělaly tohle.Teoreticky by za tím mohly být neodrušené fajky,nebo třeba vadný odpor v dynamu.nikdy jsem to blíže nestudoval.Pokud jsem chtěl používat původní dobíjení,celé jsem ho rozdělal,vyčistil,obrousil kontakty a poté nastavil dle knížky.Ideální je nějaká "stolice".Kdysi jsem měl pravý blok s hřídelí na test kotvy a dynama.Kdybych tu hřídel spřáhl s motorem,byla by z toho testovací stolice.
Edit:Někdy stačí jiný typ multimetru...
Edit2:Taky se podívej,jestli ti nejiskří přechodový kontakt na regulátoru

Naposledy editováno 04.04.2019 06:05:37

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 08:07 | Nahoru | #2
to mě digital u kejvačky dělá taky, naštěstí mám ale i starej ručičkovej takže na starou motorku hezky starý měřidlo

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 08:44 | Nahoru | #3
Multimetr měří bez připojení bludy. Je to tím, že má velký vnitřní odpor (cca 10MOhmu). Starší ručkové mají cca 200 kOhmu.
Proto se používají digitály (dražšší cca od 4000,-) který má zabudovaný vnitřní odpor s hodnotou 275 kOhmu.
Sežen si od kamaráda (nebo kup za cca 10,-) odpor cca 200-300kOhmu. Velikost (ztrátový výkon) raději větší, at je pro práci mechanicky pevnější.
Ten připoj paralelně ke svorkám měřáku a máš vše v pořádku. Pak budeš měřit jen skutečné napětí na Jawě.
Je to známá věc u odborníků, ale kvuli levným měřákum z číny se o tom nemluví. Je potřeba prodávat.
Doplnění, velikost zvol takovou, at odpor alespoň vidíš dnes už jsou fakt malinký. Proto nějaký větší (cca 2-3 cm) se kterým už se dobře pracuje.
Nebo v bazaru kup starší ručkový (Avomet a pod.) ten měří dobře. Jen má problém s přesností a odečtem.
Musel by jsi ho nejdříve porovnat s nějakým přesným přístrojem. Digitál má výhodu, že přímo ukazuje hodnoty. Ale většinou nevěř podlednímu číslu.
To většinou bývá udávaná chyba měření. Záleži na typu přístroje. U analogu se odečetla přesnost max na 0,1 V, a stačilo to. Tak proč u digitálu měřit na setiny.
Tak přeji pohodové seřizování relé. Krásná práce. Nejdříve mechanicky seřídit a šroubkem ( vlastně šroubkem a matičkou) jen doladit. Rád jsem to dělal.
Zdraví JVK

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 10:33 | Nahoru | #4
Díky všem za odpovědi.
Jak jsem napsal,nejsem elektrikář,takže bych byl vděčný za nějaký náčrt toho dodatečného připojení odporu ke svorkám multimetru.
Dokonce mám nějaké odpory doma z let mládí a experimentování s obvody.
Jestli tomu dobře rozumím, tak když si půjčím z práce profi multimetr Berner tak by to nemělo dělat-fajn-vyzkouším.
Nicméně se zeptám,dočetl jsem se dvě rozporuplné věci o regulačním relé.V jednom zdroji psali, že kontakt regulátoru napětí ve fázi přechodu nízké/vysoké otáčky dynama vibruje mezi kontakty a je to normální.V jiném zase psali,že tento kontakt by neměl nadmíru vibrovat, ale být buď v poloze plného dobíjení anebo přes odpor, protože při vibrování dochází k jiskření,opotřebení a nedokonalému dobíjení.
Jak to tedy je ?Co je ideální stav a nebo jsem to špatně pochopil ?

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 15:23 | Nahoru | #5
Multimetr mi dělá to samý u dvou šestivoltových motorek ze čtyř co mám. Jednou mě napadlo chytit ty koncovky kabelů multimetru do jedný ruky a ejhle, přestalo to a byl jsem schopnej než to zase začalo je přiložit na baterku a změřit ji při běžícím motoru. Při měření na baterce to neblblo.

(reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 15:31 | Nahoru | #6
Iridias1> 1) multimetr si pujči, ale at Ti "majitel" sdělí, zda má rozsah se sníženým vstupním odporem. Né každý přístroj to má. Spíše je to vyjimka
2) na svém digitále určitě máš rozsah na měření odporů. Viz návod. Takže vyber odpor od 100 kOhmu do 200 kOhmu.
Pro Tvé měření na 6V stačí řádově i jednotky kOhmu ( t.j. 1 - 10 kOhmu)
3) odpor připojíš ke svorkám které vedou z měřáku. Nebo ho spojíš na hrotech, přičemž kladný pol (u Jawy kostra) spojiš s kostrou
a záporný pol ( mínus => - ) dáš na baterii. Při seřizování relé ale baterii nepřipojuješ, jinak by jsi musel měřit také proud do baterie.
a to je trochu složitější. Výstup z dynama pro Jawu stačí v rozmezí 7 - 7,4 V.
4) relé reguluje tak, že dává plné buzení, při překročení napětí napájí buzení přes odpor a když je stále buzení velké tak zkratovává výstup.
Takže relé neparně (zdvihem) stále víbruje, je-li baterie nabitá. Je-li baterie prázdná, tak víbruje méně , používá se celý výkon dynama.
takže do práce... Zdraví JVK

(reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 15:35 | Nahoru | #7
Bimbam> máš pravdu. Baterka to vyfiltruje. Ale v takovém případě měřidlo nezjisti případné přechodové odpory.
ale v nouzi také dobré řešení, když měřím baterii. Ale když měřím dynamo, tak tam už to neplatí, výstup není zcela "rovný"
takže měřák "lítá". Mění se hodnoty (což ručkový nedělá) a u některých digitálu se už nedá nic odečíst, jak se to mění.

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

4.4.2019 v 21:59 | Nahoru | #8
Ať to budeš měřit jak chceš, dojdeš k závěru, že ti to dobíjí málo a pak bude řešit to co já, kdo ti to nastaví! Pokud by jsi byl z okolí Olomouce, tak mám člověka, který ti to za malý poplatek nastaví! Musíš pouze vytáhnout dynamo i s rotorem a relátko a člověk, který má doma měřící stolici ti relátko nastaví! Pak bude dynamo naprosto spolehlivé. Mám také 634-ku s dynamem, které jsem si nechal seštelovat a dobíjení mám v pořádku a to jezdím s PAVem

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení

5.4.2019 v 08:33 | Nahoru | #9
JVK - jen drobné poopravení - 634 už je šestivolt modernější konstrukce než kulatý jawy z padesátých a šedesátých let, takže už má kostřený - pól. Já u jedné staré malé kejvačky s ještě prastarým regulátorem dobíjení přímo na dynamu, který zlobil tak že to furt přebíjelo problém vyřešil zakoupením elektronického relátka dobíjení z AEV Kroměříž. . Ejhle, funguje to a napětí na svorkách 7,2V ať svítím nebo i zároveň blinkruju a motor jde na volnoběh. Takže pro už hodně špatný a nenastavitelný relátko klasický dvoucívkový mimo motorovej prostor který má 634, by to byla možnost volby.

(reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení

5.4.2019 v 08:40 | Nahoru | #10
Bimbam> Děkuji za doplnění. To jsem přehlédl. Mám starší mašinu, kde je ještě kostra +.
a poznámka. moje Jawa 250/559-6 má v dokladech z Týnce napsáno, že už má alternátor.
ale ve skutečnosti stále dinamo. Alternátor se dával je strojům, co byly na vývoz (asi jen Německo).

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení

5.4.2019 v 10:19 | Nahoru | #11
Merak ti blbne neodrusena fajfky, stačí vyměnit.
Jinak jsem se také kdysi trápil s dobíjením na 634, nakonec jsem přišel na to, že byly nějak posunuté uhlíky (už si přesně nepamatuji), kraj uhlíku byl opreny o kraj kotvy a nedosedaly pořádně..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení

5.4.2019 v 12:29 | Nahoru | #12
dva_hrnce> To rušení nemusí na 100% dělat fajfky, ale mě to dělalo i kladívkové zapalování! Na něm také dochází k jiskření a to právě ruší digitální měřáky! Já jsem si kvůli tomu pořídil analogový měřič a mám pokoj. Digitál používám jen na bezkontaktní zapalování

(reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení

5.4.2019 v 14:38 | Nahoru | #13
udinar> máš recht

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

6.4.2019 v 23:56 | Nahoru | #14
Dobrý den,
tak jsem si z práce půjčil profimultimetr a nestačil jsem se divit. Střídavě jsem měřil tím mým z elektry za dvě stovky a tím profi, abych vyloučil svou chybu měření.
Výsledek: můj "digitál" ukazoval dle otáček motoru cca 7-12 voltů, profidigitál 6,5-8 voltů bez předchozího jevu "rušení". A pak něčemu věřte.
Nakonec to vypadá, že tomu dobíjení nic nebude.
Dával jsem totiž před 14 dny komplet novej elektrosvazek. To dobíjení mi zlobilo ještě před výměnou svazku, ale přičítal jsem to spíše relátku.
Uvidím jak se to bude chovat dál.
Vypadá to,že laciný multimetry můžeme rovnou hodit do popelnice.
Kdyby to nějak zlobilo tak pořídím to elektronické regulační relé od AEV.
Díky všem. Š.

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

7.4.2019 v 14:15 | Nahoru | #15
8V je trochu moc, mělo by tam být max 7,5V. Je možné, že ti to kurví baterku, vyváří ti voda a ničí se

Jawa 350-634 Záhada dobíjení

7.4.2019 v 21:44 | Nahoru | #16
Těch 8 voltů ti to dávalo i se zapnutejma světlama?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... Krautkopf 46 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 panelák 8 14.3.2024 v 19:26 Pabol
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 sadimil 12 24.10.2023 v 11:03 kokoška.
Kterým směrem se otáčí náhon tachom... Jawa 350/634 YettiBob 18 7.8.2023 v 10:23 kokoška.
Kryt řetězu Jawa 350/634, ČZ 350/472 honzaza 3 2.8.2023 v 12:08 Zdenalbenal


TOPlist