renovuji svou stařičkou Jawu 350-634 z roku 1974 a narazil jsem na "záhadu".
Protože mě zlobí dobíjení tak, že se při jízdě stále nepatrně vybíjí baterie, chtěl jsem
změřit úroveň dobíjení voltmetrem na baterce a nestačil jsem se divit.
Jakmile se se zapnutým voltmetrem v ruce přiblížím k motorce tak na půl metru a blíž-začne mi voltmetr na displayi ukazovat kolísající napětí cca 0-10 voltů aniž bych se měřícími hroty čehokoliv dotýkal !!!
Jakmile se vzdálím tak na 2 metry tak opět nula.
Stejné nesmysly pak ukazuje když se hroty dotknu kontaktů aku.
Vím že tyto 6-voltové soustavy s dynamem a relátkovým regulátorem byly problematické a nespolehlivé, nicméně byly funkční a chci to zatím zachovat.
Nechte si prosím rady typu-dej tam Vape a máš pokoj !
Byl bych rád kdyby se našel někdo, kdo mi vysvětlí jak se na digitálním voltmetru, který je v pořádku (často ho bez problémů používám jinde) může zobrazovat napětí bez připojení ke zdroji a zda to neznačí nějakou závadu na Jawě
(např.:špatné ukostření dynama nebo něco-já nevím co...).
Nebo někdo, kdo už to takto chtěl změřit a narazil (nenarazil) na podobný jev, případně kdyby to někdo na své Jawě 6-voltů s dynamem vyzkoušel zda mu to dělá také.
Vypadá to jako kdyby se u motorky indukovalo nějaké pole např. od zapalovacích cívek pod nádrží nebo tak něco, ale nevím-nejsem profesí elektrikář.
Díky za jakékoliv věcné rady.
Štěpán
Edit:Někdy stačí jiný typ multimetru...
Edit2:Taky se podívej,jestli ti nejiskří přechodový kontakt na regulátoru
Naposledy editováno 04.04.2019 06:05:37
Proto se používají digitály (dražšší cca od 4000,-) který má zabudovaný vnitřní odpor s hodnotou 275 kOhmu.
Sežen si od kamaráda (nebo kup za cca 10,-) odpor cca 200-300kOhmu. Velikost (ztrátový výkon) raději větší, at je pro práci mechanicky pevnější.
Ten připoj paralelně ke svorkám měřáku a máš vše v pořádku. Pak budeš měřit jen skutečné napětí na Jawě.
Je to známá věc u odborníků, ale kvuli levným měřákum z číny se o tom nemluví. Je potřeba prodávat.
Doplnění, velikost zvol takovou, at odpor alespoň vidíš dnes už jsou fakt malinký. Proto nějaký větší (cca 2-3 cm) se kterým už se dobře pracuje.
Nebo v bazaru kup starší ručkový (Avomet a pod.) ten měří dobře. Jen má problém s přesností a odečtem.
Musel by jsi ho nejdříve porovnat s nějakým přesným přístrojem. Digitál má výhodu, že přímo ukazuje hodnoty. Ale většinou nevěř podlednímu číslu.
To většinou bývá udávaná chyba měření. Záleži na typu přístroje. U analogu se odečetla přesnost max na 0,1 V, a stačilo to. Tak proč u digitálu měřit na setiny.
Tak přeji pohodové seřizování relé. Krásná práce. Nejdříve mechanicky seřídit a šroubkem ( vlastně šroubkem a matičkou) jen doladit. Rád jsem to dělal.
Zdraví JVK
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení
Jak jsem napsal,nejsem elektrikář,takže bych byl vděčný za nějaký náčrt toho dodatečného připojení odporu ke svorkám multimetru.
Dokonce mám nějaké odpory doma z let mládí a experimentování s obvody.
Jestli tomu dobře rozumím, tak když si půjčím z práce profi multimetr Berner tak by to nemělo dělat-fajn-vyzkouším.
Nicméně se zeptám,dočetl jsem se dvě rozporuplné věci o regulačním relé.V jednom zdroji psali, že kontakt regulátoru napětí ve fázi přechodu nízké/vysoké otáčky dynama vibruje mezi kontakty a je to normální.V jiném zase psali,že tento kontakt by neměl nadmíru vibrovat, ale být buď v poloze plného dobíjení anebo přes odpor, protože při vibrování dochází k jiskření,opotřebení a nedokonalému dobíjení.
Jak to tedy je ?Co je ideální stav a nebo jsem to špatně pochopil ?
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení
2) na svém digitále určitě máš rozsah na měření odporů. Viz návod. Takže vyber odpor od 100 kOhmu do 200 kOhmu.
Pro Tvé měření na 6V stačí řádově i jednotky kOhmu ( t.j. 1 - 10 kOhmu)
3) odpor připojíš ke svorkám které vedou z měřáku. Nebo ho spojíš na hrotech, přičemž kladný pol (u Jawy kostra) spojiš s kostrou
a záporný pol ( mínus => - ) dáš na baterii. Při seřizování relé ale baterii nepřipojuješ, jinak by jsi musel měřit také proud do baterie.
a to je trochu složitější. Výstup z dynama pro Jawu stačí v rozmezí 7 - 7,4 V.
4) relé reguluje tak, že dává plné buzení, při překročení napětí napájí buzení přes odpor a když je stále buzení velké tak zkratovává výstup.
Takže relé neparně (zdvihem) stále víbruje, je-li baterie nabitá. Je-li baterie prázdná, tak víbruje méně , používá se celý výkon dynama.
takže do práce... Zdraví JVK
ale v nouzi také dobré řešení, když měřím baterii. Ale když měřím dynamo, tak tam už to neplatí, výstup není zcela "rovný"
takže měřák "lítá". Mění se hodnoty (což ručkový nedělá) a u některých digitálu se už nedá nic odečíst, jak se to mění.
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení
a poznámka. moje Jawa 250/559-6 má v dokladech z Týnce napsáno, že už má alternátor.
ale ve skutečnosti stále dinamo. Alternátor se dával je strojům, co byly na vývoz (asi jen Německo).
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 Záhada dobíjení
Jinak jsem se také kdysi trápil s dobíjením na 634, nakonec jsem přišel na to, že byly nějak posunuté uhlíky (už si přesně nepamatuji), kraj uhlíku byl opreny o kraj kotvy a nedosedaly pořádně..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350-634 Záhada dobíjení
tak jsem si z práce půjčil profimultimetr a nestačil jsem se divit. Střídavě jsem měřil tím mým z elektry za dvě stovky a tím profi, abych vyloučil svou chybu měření.
Výsledek: můj "digitál" ukazoval dle otáček motoru cca 7-12 voltů, profidigitál 6,5-8 voltů bez předchozího jevu "rušení". A pak něčemu věřte.
Nakonec to vypadá, že tomu dobíjení nic nebude.
Dával jsem totiž před 14 dny komplet novej elektrosvazek. To dobíjení mi zlobilo ještě před výměnou svazku, ale přičítal jsem to spíše relátku.
Uvidím jak se to bude chovat dál.
Vypadá to,že laciný multimetry můžeme rovnou hodit do popelnice.
Kdyby to nějak zlobilo tak pořídím to elektronické regulační relé od AEV.
Díky všem. Š.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... | Krautkopf | 46 | 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK |
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 | panelák | 8 | 14.3.2024 v 19:26 Pabol |
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 | sadimil | 12 | 24.10.2023 v 11:03 kokoška. |
Kterým směrem se otáčí náhon tachom... Jawa 350/634 | YettiBob | 18 | 7.8.2023 v 10:23 kokoška. |
Kryt řetězu Jawa 350/634, ČZ 350/472 | honzaza | 3 | 2.8.2023 v 12:08 Zdenalbenal |