globalmoto_duben_nolan





Téma: Tunelové vidění
5.3.2019 v 13:37
Zrovna jsem v jedné diskusi o bezpečnosti provozu narazil na problematiku tunelového vidění. Kupodivu jsem o tom moc odborných článků nenašel. Všude se jen opakuje, že ve vyšších rychlostech člověk vidí ostře jen úzký úhel před sebou a tím to hasne.

První problém tak je, že vlastně nevím, co přesně to tunelové vidění je. Já si to vždy vykládal tak, že při tunelovém vidění se člověk soustředí jen na prostor před sebe a zbytek nevnímá. Jiné názory ale jsou, že vidí ostře jen prostor před sebou a zbytek vidí rozmazaně.

A teď k praxi: Četl jsem nějaký články, že tunelové vidění (ať už to je cokoliv) nastupuje kolem 130 km/h. To je smaozřejmě blbost a ve 130 má tunelový vidění snad jen dítě, co nikdy nejelo na ničem rychlejším než na tříkolce.. Považuju zároveň za velmi pravděpodobný, že se dá tunelový vidění trénovat, a tak lidi jezdící pravidelně rychle budou mít jeho nástup ve vyšších rychlostech oproti loudům. Naopak úzkostlivé brzdy provozu ho můžou mít kldině v těch 130.

Kdy ale cca opravdu nastupuje u průměrně schopných řidičů tunelové vidění? Myslím, že 160 dá každej v pohodě, 180 většina snad taky. Já třeba vím, že nad cca 230 v autě a 210 na motorce se už hodně soustředím na věci před sebou a nemám čas koukat po kozách na louce. (Rychlosti uvedeny při slabším provozu na dálnici, protože jeho intenzita má určitě taky vliv.) Vše ale vidím ostře. Kdyby se něco dělo na krajnici, tak to až skoro do bodu projetí registruju, jen se mnohem víc soustředím přímo před sebe.

Nicméně když jsem koukal na nějaký best of záběry z TT Isle of Man, tak jsem si uvědomil, že jedou takovou pilu, že v některých místech onboard záběry prostě nestíhám a vidím okolí po straně rozmazaně. Je až tohle to tunelové vidění? Máte s tím někdo zkušenost, řešil jste to třeba někdo v rámci svých závodních příprav / rozborů, ..?

Imho docela zajíamvý téma, o kterým jsem tu nic nenašel.

Tunelové vidění

5.3.2019 v 13:52 | Nahoru | #1
Já bych řekl že to je dost ovlivněný taky velikostí volného prostoru kolem jezdce, je rozdíl 2kila na vesnický silnici mezi křovím a nebo na dálnici s minimálním provozem to se i v těch 200 dá někdy koukat co kolem litá. Jinak třeba co já jsem vysledoval tak u mě tunelový vidění dost ovlivňuje kalendář, takhle třeba v sobotu nebo v neděli nad ránem to mě kolikrát přepadne neskutečný tunelový vidění a to klidně stojím na místě.

1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

5.3.2019 v 14:08 | Nahoru | #2
... zjevne trpite na tunelove videni i pred monitorem, kdyz nejste schopni najit vlakno, nazvane "Tunelove videni"... tady..

(reakce na) Tunelové vidění

5.3.2019 v 14:09 | Nahoru | #3
DrDNA01> Hm, to asi jo Ale v tom případě je tu rozbitý hledání, pač jsem zadával "tunelové vidění" do hledání a našlo mi to čistou nulu.

edit: Už vím, kde byl problém. Prohledával jsem jen názvy témat a ty mi to kvůli těm uvozovkám ve starším tématu nenašlo. Když hledám i příspěvky, tak mi ho to najde.

Funny fact je, že jsem se zúčastnil i toho staršího tématu Nicméně aspoň jsem si ověřil, že mám konzistentní názory.

Naposledy editováno 05.03.2019 14:16:07

1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

5.3.2019 v 15:05 | Nahoru | #4
...já už neviděl kozy na louce pěkně dlouho

Tunelové vidění

5.3.2019 v 15:34 | Nahoru | #5
Hlasím že při cca 320 km/h, jsem na žádné tunelové vidění nenarazil

Tunelové vidění

5.3.2019 v 16:31 | Nahoru | #6
Otazka: Pri zvysovani rychlosti se zorne pole ridice? Odpoved: Zuzuje. Testy k ziskani ridicskeho opravneni 2018-2019. Ale nebojte urcite budete mit moznost si to v autoskole znovu promrskat az vam za tu rychlost daji papiry do cistirny ;)

Tunelové vidění

5.3.2019 v 16:32 | Nahoru | #7
hlasim ze pri cca 20km/h zazivam tunelove videni celkem bezne, obcas k tomu i cernobily filtr s funkci mute.. ale to se nebavime o jizde na motorce samozrejme

1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

5.3.2019 v 17:00 | Nahoru | #8
To znam to znam.....kdyz jdu domu z hospody mam pocit ze jsem v tunelu ktery nema konec.....a kdyz uz na ten konec pojdu tak me vzdy zbije zlobr

(reakce na) Tunelové vidění

5.3.2019 v 17:39 | Nahoru | #9
HornisGSX> znas to prislovi "vsude dobre,.. doma manzelka" vid ?

(reakce na) Tunelové vidění

5.3.2019 v 18:44 | Nahoru | #10

banda1250 píše: ...já už neviděl kozy na louce pěkně dlouho


Citace dne

2 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

Skvělá odpověď, děkuji! 5.3.2019 v 20:08 | Nahoru | #11
Studií je poměrně hodně, tady máš jednu hojně citovanou.
TLDR; Tvé oko vidí většinu tvého zorného pole v nízkém rozlišení a jen malou část tak dobře, jak to vnímáš. Mozek ale skládá obraz, který vidíš z minulých obrazů, takže například pokud sedíš v obýváku, tvůj mozek díky předchozímu pozorování ví, jak vypadá váza na kraji tvého zorného pole a i když ji aktuálně oko vidí jen ve velmi malém zobrazení, ty ji vnímáš normálně, ostře, se všemi detaily.
Pokud jedeš pomalu, tvé oko zvládá zmapovat tvé okolí a ty mozek má možnost sestavit celý obraz ve vysokém rozlišení (a barevně), pokud jedeš rychle, nemáš dost informací abys takovou scénu mohl sestavit a proto dobře vnímáš jen část zorného pole, na které se dobře soustředíš.
Rychlost určit nelze, jde o fyziologii každého jedince, ale pochopitelně čím rychleji jedeš a čím různorodější je tvé okolí, tím hůře je vnímaný obraz sestavený.

Tunelové vidění

5.3.2019 v 22:32 | Nahoru | #12
...taky na to má velký vliv únava. Po 13-15h za volantem se mě to stalo i v 70-80km/h. Naštěstí se už tou dobou pohybuju kolem "komína", takže jak psal Mr.Dreamer, mozek normálně "dopočítává" okolí. Prostě vnímám jen ten svůj pruh silnice. Naštěstí to na sobě už poznám a tak mě to nevyleká. Ostatní doufám taky ne .
Mimo nadměrnou únavu jsem to zatím nezažil. Ale taky běžně nejezdím přes 200.

(reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 10:52 | Nahoru | #14

(reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 13:55 | Nahoru | #15
Mr.Dreamer> Pekne napísané, treba si uvedomiť, že mozog si nielen domýšľa, ale ani si to vedome nepripúšťa.

1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

6.3.2019 v 14:10 | Nahoru | #16
Tady se řeší ta část, co mozek stíhá a jak ten obraz skládá, ale podle mého to máš ještě jednu rovinu, danou adrenalinem. Pak je samozřejmě otázka, do jaké míry to na koho působí, jak se na to dá zvyknout, jak to ovlivňuje krizovka, provoz, atd.

Pamatuju si živě svoje zápasy box/K1, kdy vůbec nevnímáte okolí a to ani to nejbližší, vzdálenosti, rozhodčího, svůj roh (vizuálně), už vůbec lidí okolo ringu a nic podobnýho, jen vyloženě soupeře a tam si pamatuju fakt tunelový vidění jak přes optiku snajprovky nebo spíš jak když se ve filmech cestuje červí dírou víte, co myslím. Na moto mívám to první, kdy obraz mimo střed mozek tak nějak dopočítává.

Naposledy editováno 06.03.2019 14:11:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění

Skvělá odpověď, děkuji! 6.3.2019 v 14:15 | Nahoru | #17
Mr.Dreamer> Jj, přesně. Stejně tak parádní odpověď od ramlika.

Jenže je v tom více. Krásně je to rozebráno ve Twistu (knize, film tam má o tomhle tématu prd).
Na jednom konci je receptor - oko, které vnímá nejostřeji v úhlu několika málo stupňů od místa, na které se soustředí. Ostatní v zorném poli vidí neostře, ale vidí to pořád. Dokonce bych se vsadil, že i ve vysoké rychlosti vidí všechno.
Na druhém konci je řídící jednotka - mozek, který zpracovává dané informace a vyhodnocuje jejich důležitost. Evolučně nejsme stavěni na pohyb vysokou rychlostí, takže je třeba trénink.

Naprosto v pohodě se stačí soustředit (koukat) na nějaký objekt, řešit k tomu něco dalšího (třeba mluvit) a projde před vámi člověk a mozek ho ani nezaragistruje, že by tam byl.

Ve Twistu se tak zmiňuje "soustředění". Chápu ho jako řídící program, který nějak funguje, ale můžu ho určitým způsobem přepsat, aby fungoval pro moje lepší použití.
Konkrétně při jízdě na motorce není nezbytně nutné neustále dostávat detailní informace o okolí (přímý ostrý pohled), důležitější je mít velký přehled o okolí i za cenu nižšího rozlišení (periferní vidění). V knize je to jako "širokoúhlé vidění". Když je potom potřeba, zaostřit na problém ke získání detailů je otázkou zlomku vteřiny.

(reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 14:20 | Nahoru | #18
Animals21> Přesně tak. Jde o to, na co se soustředíš a jak moc se na to soustředíš. Při těch zápasech prostě nic jiného než soupěř neexistuje/není důležité. Stejně tak to mám při závodech, kdy je po dobu jízdy důležítá jen trať a okolí mne nezajímá.

Tunelové vidění

Skvělá odpověď, děkuji! 6.3.2019 v 14:27 | Nahoru | #19
Jeste je dobre si uvedomit, ze mozek si opravdu to co oko ciste nevidi domysli, tam kde to zname za pomoci pameti aniz by jsme si to nejak uvedomili. Paradoxne nejriskantnejsi to pak muze byt tam kde to dobre zname protoze mozek do periferniho videni doplnuje staticke obrazky okoli jenze bez vseho co tam obvykle neni. Je to jedna z nejcastejsich pricin srazeni chodce/cyklisty/motorkare autem kdy ridic prisaha, ze ho proste nevidel. To je samozrejme i bez ohledu na rychlost. Kdyz se do toho prida jeste vysoka rychlost pri ktere se zorne pole zuzi tak pro toho kdo ma pocit, ze se ho nejake tunelove videni vubec netyka to bude nejriskantnejsi, mozek stiha doplnovat informace, jenze to, ze nemusi byt vubec spolehlive je vec druha. Cim vyssi je rychlost tim vice udaju mozek doplnuje a tim mene odpovidaji realite.

Pekne video o tomto efektu ma (v anglictine) na youtube kanal FortNine.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 15:38 | Nahoru | #20

Krejza píše: Mr.Dreamer> Jj, přesně. Stejně tak parádní odpověď od ramlika.

Jenže je v tom více. Krásně je to rozebráno ve Twistu (knize, film tam má o tomhle tématu prd).
Na jednom konci je receptor - oko, které vnímá nejostřeji v úhlu několika málo stupňů od místa, na které se soustředí. Ostatní v zorném poli vidí neostře, ale vidí to pořád. Dokonce bych se vsadil, že i ve vysoké rychlosti vidí všechno.
Na druhém konci je řídící jednotka - mozek, který zpracovává dané informace a vyhodnocuje jejich důležitost. Evolučně nejsme stavěni na pohyb vysokou rychlostí, takže je třeba trénink.

Naprosto v pohodě se stačí soustředit (koukat) na nějaký objekt, řešit k tomu něco dalšího (třeba mluvit) a projde před vámi člověk a mozek ho ani nezaragistruje, že by tam byl.

Ve Twistu se tak zmiňuje "soustředění". Chápu ho jako řídící program, který nějak funguje, ale můžu ho určitým způsobem přepsat, aby fungoval pro moje lepší použití.
Konkrétně při jízdě na motorce není nezbytně nutné neustále dostávat detailní informace o okolí (přímý ostrý pohled), důležitější je mít velký přehled o okolí i za cenu nižšího rozlišení (periferní vidění). V knize je to jako "širokoúhlé vidění". Když je potom potřeba, zaostřit na problém ke získání detailů je otázkou zlomku vteřiny.



Podobné knížky musíš brát s rezervou. Jedná se o subjektivní pozorování založené na zkušenosti malé a nekontrolované skupiny, ne odborné pozorování založené na předchozích, důsledně odcitovaných, studiích, které prošlo přes peer-review.
Ta knížka je psaná dobře a rozhodně je dobré si ji přečíst, ale nelze ji brát jako bernou minci a k informacím v ní přistupovat skepticky, je to věc na zamyšlení, ne tesání na zeď.
K informační hodnotě YouTube kanálu obchodu s výbavou a doplňky na motorku se raději ani nevyjadřuji, to je podobné jako bych svůj názor na praní v pračce zakládal na reklamě pro Ariel.
Pokud mě nějaké téma zajímá, většinou se první podívám na Scholar, asi nejlepší z Google projektů z doby, kdy ještě nezapomněli na heslo "Don't be evil", najdu si pár publikací k danému problému, pokud články nejsou dostupné přímo, jdu na sci-hub nebo LibGen (také super zdroj pro beletrii) a jak si utvořím nějaký základ, tak se teprve začnu dívat i na populární a více čtivé zdroje informací, s tím, že už o problému něco vím a mohu kriticky zhodnotit, to, co si přečtu....

(reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 15:50 | Nahoru | #21
Mr.Dreamer> Píšu snad někde, že to je jediný pohled? Nic o tesání do kamene jsem nenapsal. Jestli sis z mého textu odnesl nekritickou propagaci této knihy, tak je to dost škoda.

Nehledě na to, že to, co v knize píše, mám vyzkoušené taky ze střelby, taktiky, běžné pracovní náplně (viz příběh o kolegovi, kterému branou prošel člověk, přitom na něj koukal) a vůbec normálního života.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 16:34 | Nahoru | #22
Mr.Dreamer> Eh rekl bych, ze si to pletes s jinym kanalem, tohle neni obchod s vybavenim, jen typek co dela videa a testy. Ano neni to komplexni studie, je to video ktere behem 10ti minut vysvetli polopaticky zaklady toho efektu tak aby je pochopil kazdy a dle meho jako takove je velmi pekne udelane a svuj ucel plni. Rekl bych podivej se a pak az kritizuj.

Naposledy editováno 06.03.2019 16:37:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 19:59 | Nahoru | #23

Wolfgar píše: Mr.Dreamer> Eh rekl bych, ze si to pletes s jinym kanalem, tohle neni obchod s vybavenim, jen typek co dela videa a testy. Ano neni to komplexni studie, je to video ktere behem 10ti minut vysvetli polopaticky zaklady toho efektu tak aby je pochopil kazdy a dle meho jako takove je velmi pekne udelane a svuj ucel plni. Rekl bych podivej se a pak az kritizuj.



Já jsem se podíval, ty asi ne, jmenují se zcela shodně jako ten obchod, plus to mají přímo v popisu

The engine behind our channel is fortnine.ca. Canada's largest online powersport retailer gives us the freedom we need to produce legitimate reviews. We are not indebted to the manufacturers we cover, and that means we don't have to pull any punches!

(reakce na) Tunelové vidění

6.3.2019 v 20:31 | Nahoru | #24
Mr.Dreamer> Ano maji sponzoring bez ktereho by moc tahle uroven videa delat nesla, jako hromada dalsich, ale neni to primo kanal urceny pro prodej a demonstraci produktu jako treba RevZilla, podle me docela podstatny rozdil. U FortNine to nijak neovlivnuje jejich content a uz vubec nechapu jak by to melo ovlivnovat toto specificke video kde se resi pouze bezpecnost a demonstrace toho jak funguje vnimani prostoru kolem sebe pri jizde na motorce i z pozice plechovkaru. Je tam snad nejaka informace se kterou tak primo nesouhlasis nebo te proste jen dozira, ze v dnesni dobe je opravdu pro vetsinu lidi mnohem srozumitelnejsi a jednodussi pustit si video na youtube nez hledat k danemu problemu odborne clanky. Takova je doba a je fakt ze beznemu cloveku co proste jen jezdi na motorce a chce rychlou a snadno pochopitelnou informaci jak jezdit bezpecneji vzhledem k omezeni jeho vnimani je to mnohem lepsi format nez nejaky clanek.

Tunelové vidění

6.3.2019 v 23:30 | Nahoru | #25
nechci vam do ty odborny debaty moc kecat, ale oko samo o sobe ma rozliseni asi jako 15let starej digitalni fotak, ..velky rozliseni vznika az tim ze oko prakticky stale kmita a zoomuje, tak jak si mozek usmysli, z cehoz si mozek nasledne modeluje 3D projekci (vcetne toho co nevidime, napriklad vime jak vypada mistnost za nami i kdyz tam zrovna nekoukame).. zpusobu jak to ochcat - a tim dokazat - je samozrejme mraky..
v te rychlosti (na motorce napr.), stejne jako pri odkysliceni mozku (u me behem, u Animalse21 kick-boxem) to nektery clanek retezce oko-mozek uz proste nestiha a proto vznika "tunelove videni" nic vic,nic min...

E: Wolfgar to uz psal, pardon, nechtelo se mi to cely cist

Naposledy editováno 06.03.2019 23:33:21
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist