globalmoto_duben_nolan





Téma: Háže olej z převodovky
Ahoj. Potřebuji poradit s problémem, který může pramenit z toho, že jsem se s dvoutakty potkal teprve nedávno a chybí mi tudíž léta praxe a znalostí jednotlivých závad a jejich řešení.
Mám motor ČZ 125/516 předělaný na rotační šoupě. Poslední dobou začal odfukem z převodovky masivně lítat ven olej. A to tak, že cca 1/2 deci na 10 minut. Jaká může být příčina a řešení? Z několika stran jsem slyšel, že tento motor je náročný na sestavení a seřízení, tak se mi zatím nechce ho bezmyšlenkovitě rozpůlit a hledat, jestli tam náhodou neuvidím nějakou chybu. Děkuji za rady.

Naposledy editováno 07.02.2019 16:53:49

Háže olej z převodovky

7.2.2019 v 10:15 | Nahoru | #1
Jen si tipnu, že za to může netěsnost mezi klikovou skříní a převodovkou. Z kliky to fouká do převodovky a ty tlaky vyhazují olej ven.

Háže olej z převodovky

7.2.2019 v 16:07 | Nahoru | #2
Taky bych to viděl na špatné těsnění mezi klikovkou a převodovkou nebo gufero na klice.

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

7.2.2019 v 16:51 | Nahoru | #3
Také si myslím, že to je gufero na klice. Jen zatím nevím, ze které strany ten motor otevřít, abych napáchal co nejmenší škody. Trochu mě děsí to, že ze strany, ze které by měl být, předpokládám, primární převod k převodovce, je přidané to šoupátko. Takže tak nějak zatím sháním, kdo by se nebál to rozebrat a zároveň sbírám síly k tomu, rozebrat to sám.

Háže olej z převodovky

7.2.2019 v 21:45 | Nahoru | #4
Tlak z válce do prostoru převodovky se může dostat jen dělící rovinou karterů a nebo netěsným guferem, či labyrintem (dle použité varianty). Takže buď přetěsnit celý motor, což jak píšeš, je ta složitější varianta a nebo vyměnit gufero u primárního převodu (asi bych vyměnil raději obě), pokud tam však není zmíněný labyrint. Ten bez půlení nejde vyměnit. Bohužel tento tip motoru neznám a proto píšu obecně, tak mě laskavě nechytejte za slovo Co se týče demontáže šoupátka, tak bych se toho nebál, pohonná hřídel bude mít jistě osazení, takže by nemělo jít nasadit jinak než správně a pokud by ho přecejen neměla, tak si prostě budeš vše značit. Jestli jsi ze Staňkova, tak nejblíže k tobě znám lidi ze Soběslavi, a nebo z Vimperka, kteří by se této operace asi nebáli! Pokud chceš kontakt, tak mi napiš SZ

Naposledy editováno 07.02.2019 21:48:15

(reakce na) Háže olej z převodovky

8.2.2019 v 09:10 | Nahoru | #5

sustrjan píše: Také si myslím, že to je gufero na klice. Jen zatím nevím, ze které strany ten motor otevřít, abych napáchal co nejmenší škody. Trochu mě děsí to, že ze strany, ze které by měl být, předpokládám, primární převod k převodovce, je přidané to šoupátko. Takže tak nějak zatím sháním, kdo by se nebál to rozebrat a zároveň sbírám síly k tomu, rozebrat to sám.

tak tohle by mne konstrukčně moc zajímalo, máš foto jak to vypadá? to sání se přece musí nějak vyhnout primáru a musí procházet spojkovým víkem ne? zajímalo by mne jak to vypadá, nahoď fotky

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

13.2.2019 v 12:36 | Nahoru | #6

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Háže olej z převodovky

13.2.2019 v 14:04 | Nahoru | #7
sustrjan: S prominutím... Které hovado tam namatlalo tu tunu červeného tmelu?

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

13.2.2019 v 15:15 | Nahoru | #8
Takže podle fotek jednoznačně gufero na klice! Když odděláš to víko, co je tak prasácky zapatlané silkonem, tak by tam měla být spojka a také gufero klikovky. Ten druhý dekl nebudeš muset sundávat Jak jsem už ale psal, tak bych vyměnil i to druhé guferko od zapalování, to asi bude taky po smrti

(reakce na) Háže olej z převodovky

14.2.2019 v 08:24 | Nahoru | #9

udinar píše: Takže podle fotek jednoznačně gufero na klice! Když odděláš to víko, co je tak prasácky zapatlané silkonem, tak by tam měla být spojka a také gufero klikovky. Ten druhý dekl nebudeš muset sundávat Jak jsem už ale psal, tak bych vyměnil i to druhé guferko od zapalování, to asi bude taky po smrti

+1

(reakce na) Háže olej z převodovky

14.2.2019 v 09:06 | Nahoru | #10
1100Virago> Viď. Já bych to také namatlal spíš černým.

Háže olej z převodovky

18.2.2019 v 09:22 | Nahoru | #11
Tožhoši, z nějakého narcistního důvodu, neb jsem v minulosti dvakrát viděl kamaráda měnit píst na babettě, jsem usoudil, že jsem již dostatečně kvalifikovaný a pustil jsem se do operace sám. A jak to tak bývá, operuji a najednou koukám, že už asi pitvám. Nicméně, guffero nalezeno. Část karteru je odfrézována a místo ní vložen díl pro šoupátko. Až nad ním je primární převod. A pod primárním převodem guffero.

Když už jsem byl u rozborky, odkrytoval jsem i druhou stranu.
Jak sundat rotor zapalování?
Dále se mi zdá, že nedostatečně vystavuje spojka. Jak funguje ovládání spojky? Je možná dát tu tyčku, která jde skrz převodovku a tlačí na spojku, dát delší? Nebo tam můžu případným delším krokem něco poškodit?

Jo a červený silikon už jsem odrbal

Háže olej z převodovky

Skvělá odpověď, děkuji! 18.2.2019 v 13:24 | Nahoru | #12
Na spojce máš v prostředku přítlačáku šroubek zajištěný matkou, čím víc jej zašroubuješ dovnitř, tím víc spojka vystavuje. je ale potřeba zachovat nějakou vůli aby ti tyčka netlačila furt.

Háže olej z převodovky

18.2.2019 v 13:49 | Nahoru | #13
Našel jsem si scan manuálu a ten středový šroubek mě také napadl. Děkuji a vyzkouším.

Háže olej z převodovky

18.2.2019 v 14:11 | Nahoru | #14
jo a nastavovat pouze když je složená druhá strana kde je mechanizmus co tlačí na tyčky, jinak spojku správně nenašteluješ ale to ti určitě došlo.

Háže olej z převodovky

28.8.2020 v 12:50 | Nahoru | #15
516 je nekonečný příběh. Střižený klínek na spojení kliky s ozubeným kolečkem primárního převodu. Když jsem to měl rozebrané, zkusil jsem točit klikou a přišlo mi, že jde nějak lehce. Tak jsem preventivně sundal válec. Vůle na pístním kroužku 0,75mm a prasklý píst.

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

28.11.2021 v 18:12 | Nahoru | #16
Tak pokud by někoho zajímalo, jako že předpokládám, že nezajímá, tak motor se letos zastavil. Mázla se ojnice na klice. Kousky lágrů pak motor sežral, takže naklepaný píst. Jinými slovy totálka. Dnes jsem si ho po půl roce přivezl z opravy. Příčinou zadření byly buď vysoké provozní vůle nebo ponechání loňského benzínu pro první (a zároveň poslední) jarní zavrčení. Takže odteď asi budu straré bezníny striktně odsávat a používat už jen na mytí a před každou jízdou míchat nové. Převodovka i šoupátko přežily.

(reakce na) Háže olej z převodovky

28.11.2021 v 21:18 | Nahoru | #17
sustrjan> Mě to zajímá. Kolik mažeš a čím?

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

16.1.2022 v 11:17 | Nahoru | #18
Plně syntetický "midland synqron 2 cycle" a dávám 1:30
V návodu je M2T 1:20 nebo něaká dobová dovozová syntetika 1:40, tak já jsem s tou syntetikou v dávkování někde uprostřed.

(reakce na) Háže olej z převodovky

24.1.2022 v 21:56 | Nahoru | #19
sustrjan> Ta tvoje syntetika obsahuje 10-25% petroleje a zbytek je polybuten. Stejné, jako Mogul Alfa 2T za třetinu ceny a skoro všechny JASO FD oleje. Dávej to 1:20 a do Vervy 100 nebo Maxxmotion, kde je místo lihu ETBE, takže se ti směs s olejem hned tak nezkazí.
Ten Bel-Ray MC-1 z návodu už se nedělá, a čert ví, jaké bylo jeho složení. Možná směs ricinového oleje a nějakých esterů, aby se to spolu sneslo, jako je Rotax XPS DYE

1 reakcí na tento příspěvek Háže olej z převodovky

12.4.2022 v 23:28 | Nahoru | #20
Pokračuji v mazání Midlandem, neb ho mám nakoupený do zásoby. Zvýšil jsem dávkování na 1:25. Používám jen "100 oktanové" benzíny od Benzíny, OMV nebo Shellu. Dnes první zkušební jízda po "generálce" motoru. Výkony nepřesvědčivé. Špatně to řadí. Chyba částečně nalezena v tom, že se táhlo řazení opíralo o sedačku a řadící páka se nevracela. To jsem odstranil, ale i tak je řazení takové nepřesvědčivé. Dále prakticky nevystavuje spojka. Vím, že to už jsme v této diskuzi dříve řešili, ale popravdě pořád pořádně nechápu princip spojkového systému. I když lanko přitáhnu tak, že je na "páčce" nulová vůle, ani pak při plném zmáčknutí spojkové "páčky" spojka nevystaví.Musel bych ji zmáčknout výrazně víc. Tak jestli i tohle se řeší tím středovým šroubkem spojky, jestli mám vlastně páku spojky naštelovat do nějaké jiné polohy? Každopádně jakýkoli takový zásah by znamenal vypuštění loeje a demontáž vík těsněných fungl novými těsněními. Ale si mi nic jiného nezbyde.

Háže olej z převodovky

13.4.2022 v 09:42 | Nahoru | #21


Udělal jsem takový náčrt, aby bylo patrné, kde jaká vůle co zanemná.
Nejzásadnější je vůle, která se nastavuje přímo na mechanizmu v motoru - u tebe to dělá ten šroub v přítlačném talíři.
Vůle na páčce je už jen takový detail - špatné nastavení bude způsobovat buď lehké klouzání, třeba i záveslé od natočení řídítek a nebo bude páčka plandat.
Pokud zkoušíš vystavování v dílně, na stojícím motoru, tak ony se ty lamely vždy trochu slepí, obzvlášť, pokud jsou nové. Na běžícím motoru se to potom chová úplně jinak.
Jinak jde páčka spojky volně, neopírá se třeba páka na motoru o rám?
Potom mne ještě napadá další věc, třeba neoriginální, kratší páčka na řídítkách, co má krátký krok - spojka by šla vystavovat hodně z lehka ale krátký krok by nestačíl na plné vystavení.

(reakce na) Háže olej z převodovky

13.4.2022 v 10:19 | Nahoru | #22
sustrjan> Proto mají seriová víka středový otvor se zátkou, aby vypínací hřídel u řetězového kolečka byla správně postavená a dávala dostatečný chod. Všimni si, kudy vede spojkové lanko.

Doporučuju číst návod k ČZ 125 / 516:


Naposledy editováno 13.04.2022 10:19:57

Háže olej z převodovky

10.6.2022 v 16:33 | Nahoru | #23
Děkuji všem za rady a obrázky. Marně jsem zkoušel nastavovat. Nakonec jsem celou spojku demontoval a odhalil jednu podložku, která byla nasazeno obráceně. Koš spojky byl tím natvrdo utažen s hřídelí a to, jestli se lamely od sebe odlepujé, či ne, nemělo na toto pevné spojení žádný vliv. Po otočení podložky začal motor startovat, spojkovat, řadit. Nebyla by to však 516, kdyby se nepokazilo zas něco jiného. V první jízdě se povolil v karburátoru držák hlavní trysky. Po sešlápnutí plynu se tak motor začal dusit a mohl jsem jet od půlky jen na volnoběh. Po nalezení a utažení následovalo pěkné a svižné svezení Jen tu ztrátu z první jízdy už se smazat nepodařilo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
spotřeba ČZ 125/516 martintymr 4 7.9.2023 v 12:57 doktorM
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved
Jawa ČZ Liberec a okolí ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 12 8.1.2022 v 17:43 Gahan37
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22
Zadní tlumiče na ČZ 125/516 ČZ 125/516, ČZ 125/511 Tuareg-Tengai 10 10.2.2020 v 17:11 Zdenalbenal


TOPlist