globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: ABS v teréne
22.1.2019 v 13:28
ABS v teréne,je to zlé? Viem,že nejaké tie endurá majú kombináciu zadok vypnutý,predok zapnutý. Je to tak OK,alebo je lepšie,keď je aj ten predok bez ABS? Čo je, prosto,pre jazdu v teréne najlepšie?
Poprosím teoretikov,aby sa radšej zdržali a k téme sa vyjadrovali len ľudia s praktickými skúsenosťami.
Anketa: ABS v teréne- praktické skúsenosti. Čo je lepšie v teréne?
ABS vpredu zapnuté,vzadu vypnuté
27%
3
Vypnuté úplne
73%
8
Předchozí
1 2 3
Následující

ABS v teréne

22.1.2019 v 13:39 | Nahoru | #1
Než jsem ti to doklofal v diskusi k článku o povinném ABS, tak jsi založil vlákno. tak to vložím i sem:

V hodně měkkém terénu se při brzdění před zablokovaným kolem nahrne hromádka bahna, písku atd. která začne působit jako klín, když ajzlbuňáci zastavují vagóny. Proto kolo bez ABS zastaví. Ale tím, že ABS nedovolí na delší dobu zablokovat kolo a upustí tlak, kolo se otočí, přejede teprve tvořící se hromádku a podle Murphyho zákona opět narůstající tlak zablokuje kolo právě na té hromádce. Takže vlastně jedeš z malého kopečka, navíc po rozrušeném materiálu = jako na mýdle.
Pro lepší představivost jsem to trošku jsem to zveličil.
Edit: neřeším už vliv citlivější odezvy, kdy prst má u ne ABS přesnou vazbu na tlak (brzdnou sílu), který ale v případě ABS všemožně kolísá, takže pak po "rozvibrování" tlaku díky zásahu ABS je skoro nemožné odhadnout, jaká síla na páčku je ještě v pohodě a co už kolo zablokuje.

Mimo asfalt je zadní kolo dost často ve smyku, ať už záměrném, nebo prostě proto, že člověk má plné ruce s předkem a na zadní se tolik nesoustředí, prostě ho nechá osudu. Takže dost často zasahující ABS by rušilo, resp. znemožnilo schválně udělat smyk.
Protože EU legislativa vyžaduje ABS pouze na předním kole motorky, může výrobce nabídnout off road mód, kde zadní ABS odpojí a citlivost na předním posune na limit, kdy to ještě proleze homologací. Ale úplně odpojit přední kolo de iure nesmí. BMW nebo KTM ti sice prodají konektor nebo položku v palubním PC, která vypne i předek (Honda ne, ta si to nedovolí). Jenže pak jedeš na motorce nezpůsobilé k provozu (klasické not for road use, for race use only, apod.). Tedy stejně, jako bys vyhodil kat, výfuk nebo nabastlil xenon. V lese nebo na MX trati ti to může být jedno, ale co třeba nějaká nehoda na alpských šotolinkách nebo pyrenejských hliněnkách

Bohužel EU úředník či poslanec vůbec nedomšlí a neřeší, že lidé pak vypadají na poušti nebo v tajze se stále svítícími světly nebo vytahanými pojistkami z ABS jako nesvéprávní kokoti :(

ABS v teréne

22.1.2019 v 13:41 | Nahoru | #2
Na 990 Adventure jsem si ABS upravil tak, že jsem ho na zadku vyřadil, na předku nechal zapnuté stále. Pro mě to byl ideální stav, nemusel jsem myslet na to, abych ho před jízdou do terénu vypnul. Jinak jet s ABS do offroadu je SKORO jako bys tam jel úplně bez brzd...

1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

22.1.2019 v 13:59 | Nahoru | #3
Sete,opýtam sa ešte takto: je lepšie v teréne mať kombináciu predok zapnutý,zadok vypnutý,alebo všetko bez ABS. A prečo?

ABS v teréne

22.1.2019 v 14:21 | Nahoru | #4
vyskusal som s ABS a vyskusal som bez ABS, vysledok je ze uplne bez a slo prec aj z masiny. Pre mna ma je uplne bez ABS vyhoda v terene. Treba si potrenovat cit na predok a zadnou napr. vobec nebrzdit lebo zadok ti brzdi motor a aj tak nemas bohvieco citu v cizme. Ja pouzivam zadnu brzdu v terene len v rezime binarnej sustavy (bud nie alebo smyk). Za mna vypinatelne ABS zadneho kolesa nema velky zmysel.

ABS v teréne

22.1.2019 v 14:25 | Nahoru | #5
Bez to tak, že v při jedné projížďce v terénu zažiješ tolik smyků od obou kol, kolik nedáš ani za sezónu na silnici (myslím běžnou turistiku). Proto dostaneš pod kůži automatické návyky, kdy odhadneš, jaký smyk je ještě "normální" a co už musíš řešit. Takže i to tolik omílané "zadupnutí" brzdy při úleku nebo "automatické" ještě silnější stlačení brzdy při přebrzdění, kdy díky smyku motorka pocitově nebrzdí, si v podvědomí odbouráš a nahraješ si tam program pro řešení těchto krizovek (např. pustit brzdu, přenést všechnu váhu na jednu stupačku a zatáhnout za řidítko na druhé straně + dát kontra, ale jakmile se motorka začne rovnat, hned musíš začít opět brzdit, nečekat, jinak vylítneš ze zatáčky! Ale hned musíš brzdit o fous méně. Jenže pokud máš ABS, hrozně blbě se ti odhadne to "o fous". Mezitím totiž neplatí, že síla stisku = síla na kotouči, protože mezitím ti ABS tuhle rovnici posunulo jinam. Do toho vstupují předimenzované velké dvoukotouče, kdy odhadovat to podle síly stisku je složité, takže se to kombinuješ i podle intenzity zpomalení (síly do rukou, když se zapíráš o řídítka), polohy páčky, resp. prstu/ů.
Omlouvám se za možná zmatený příspěvek, ale strašně špatně se popisuje něco, co děláš podvědomě.

1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

22.1.2019 v 15:09 | Nahoru | #6
Takže vravíte,lepšie bez ABS. Pridal som anketu.

(reakce na) ABS v teréne

22.1.2019 v 16:22 | Nahoru | #7
Capan> tvl jel jsem jen jednou na 990 adv s abs v terenu , protoze jsem si to zapomel vypnout a to se neda. Po tom co ti napsal vilemx , nema cenu nic psat, bude to akorat popisovani stejne veci jinejma slovama.

ABS v teréne

22.1.2019 v 16:29 | Nahoru | #8
Mnohokrát opakované téma. Pár faktů: 1. Závodní motorky nemají ABS. 2. ABS prokazatelně nezkracuje brzdnou dráhu. 3. Pokud za Tebe řeší blokování kola elektronika, nikdy se to nenaučíš pořádně dávkovat. 4. Při jízdě v drážce z prudkého kopce na hraně adheze se motorka s ABS rozjíždí. 5. Přejetí jakékoli nerovnosti (i na silnici) způsobí odlehčení kola (na velice krátkou dobu). ABS okamžitě zasáhne a trvá mu cca 5m, než přestane. V tu chvíli naprosto nesmyslně brzdnou dráhu prodlouží.
5. Vývoj jde dopředu a ABS se stále vylepšuje, takže je stále měně cítit jeho zásah. To vlastně znamená že by nemělo správně zasahovat vůbec nebo by to jezdec neměl poznat. 6. Motorka má dvě kola a pokud se netočí to přední, končí to pádem (kromě bodu 4.). Se zablokovaným zadním se nechá jet dost daleko. Nakonec můj osobní názor: Při kochání na asfaltě i polňačce je mi to jedno. V hrubším terénu, rychlejší jízdě a zvláště z prudkých kopců vypnout vše co jde.

(reakce na) ABS v teréne

22.1.2019 v 19:51 | Nahoru | #9

Capan píše: Sete,opýtam sa ešte takto: je lepšie v teréne mať kombináciu predok zapnutý,zadok vypnutý,alebo všetko bez ABS. A prečo?



Mě to tak jak jsem to měl naprosto vyhovovalo. ABS se na předku na silnici hodí, obzvláště se špunty, v terénu mi nevadilo. Naopak na zadku jsem bez něj uměl žít i na silnici. A hlavně jsem nemusel myslet na to, abych před sjezdem ze silnice do offu zastavil a vypnul ho.

ABS v teréne

22.1.2019 v 21:25 | Nahoru | #10
Sleduj toto video, chlap bez brzdenia zadného kolesa ide dole kopcom. Brzdí len predné koleso a zadné spojkuje aby ho brzdil. Nohy pevne na stupačkách a udržuješ rovnováhu a riešiš problémy. Ja som tak pomaly v živote dole kopcom nešiel, ale takto sa to dá. Žiadne ABS k tomu nieje treba (ak máš ho netreba vypnúť a ak ho nemáš ti ho netreba)


Naposledy editováno 22.01.2019 21:56:30

2 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

22.1.2019 v 21:50 | Nahoru | #11
NemaLbc - na ceste: ABS skracuje brzdnú dráhu , na každom povrchu okrem suchej vozovky, kde len niektoré systémy ABS dokážu skrátiť brzdnú dráhu. Adhézia práve počas brzdenia so zablokovaným kolesom klesá, to sa deje najmenej významne práve pri suchej vozovke, kde pomalšie systémy nemusia reagovať dostatočne rýchlo. Dnes sa už pomalšie systémy nerobia - môžeš mi veriť pracujem v tomto obore. KaždopádneABS počas kritického brzdenia dovoľuje do istej miery meniť smer počas brzdenia , a to celkom bezpečne. Bez antibloku možno dáš rovnakú dráhu ale akonáhle blokneš, pri malom manévri nemáš možnosť ovládania motorky, ide len podľa prvého Newtonovho zákona (zákon zotrvačnosti pre tých čo nesedeli v škole).
Ťažký terén je jednoznačne úplne iná kapitola kde neplatia zákony také ako na ceste, ale do istej miery sa dá jazdiť aj v teréne s ABS - akurát jazdec podlieha panike keď namiesto spomaľovania zrýchľuje, pokiaľ to dáš ako pán vo videjku v mojom predošlom príspevku tak ABS vážne nepotrebuješ ani vypínať. V teréne je totiž funkcia každého ABS príliš pomalá , pretože adhézia dosahuje mizivé hodnoty. Tým pádom dostávaš šmyk keď to nečakáš a zrýchľuješ keď to nečakáš, ale ak nemáš dole kilometrový strmák tak to zídeš aj na zapnutom antibloku. Hovoriť o tom že ABS je akokoľvek nebezpečné je hlúposť. Je to bezpečnosť ktorá funguje u všetkých vodičov, nie len u tích ktorí vedia brzdiť. Funkcia ABS je názorne ukázaná v priloženom videu:

ABS v teréne

22.1.2019 v 21:57 | Nahoru | #12
"Ja som tak pomaly v živote dole kopcom nešiel, "

A nebude to tým,že je to spomalené?

ABS v teréne

22.1.2019 v 22:23 | Nahoru | #13
Ked niekto nejazdi teren a dostane sa napriklad s 1190 na vylete na sotolinu a mysli si
ze mu bude lepsie, bezpecnejsie, s vypnutym ABS , tak je na veeelkom omyle

(reakce na) ABS v teréne

22.1.2019 v 22:35 | Nahoru | #14
Destroyer> Prosím, jak jsi myslel toto:
ABS skracuje brzdnú dráhu , na každom povrchu okrem suchej vozovky,
V teréne je totiž funkcia každého ABS príliš pomalá , pretože adhézia dosahuje mizivé hodnoty
Neodporuje si to?

ABS v teréne

22.1.2019 v 22:43 | Nahoru | #15
Jo a mimochodem jedno z našich aut je jedničková octavka bez ABS. Už dlouho jsem nejel s ničím, co by na sněhu tak brzdilo, zatáčelo a ještě bylo zábavné.... A6 Q je hrozná.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne

22.1.2019 v 23:24 | Nahoru | #16
Destroyer> Mně se "líbí", jak snad ve všech propagačních videích člobrda při ukázce bez ABS absolutně nereaguje na zablokované kolo, stále jako ovce drží brzdu a nechá sebou praštit o zem.

(reakce na) ABS v teréne

22.1.2019 v 23:46 | Nahoru | #17
vilemx> Nechtěl jsem mu to podat takhle natvrdo. Již dávno vítězí komerce nad zdravým rozumem.
Víš, co mi připomíná tahle diskuze, když jsem měl řidičák ne moc dlouho a v zimě s Wartburgem a Š120 poznával jak se chovají na sněhu a bylo ho i na silnicích dost. (A docela mi to šlo...) A pak jsem často slýchával (tenkrát naživo) skazky, o tom, jak mu to "ustřelilo" s předním náhonem a tak dupnul na plyn a ten přední náhon ho z toho vytáhnul. Po pár námitkách jsem byl raději zticha. Protože ten mladej tomu prostě nerozumí.

ABS v teréne

23.1.2019 v 00:11 | Nahoru | #18
..."jak mu to "ustřelilo" s předním náhonem a tak dupnul na plyn a ten přední náhon ho z toho vytáhnul."

1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

23.1.2019 v 00:21 | Nahoru | #19
Když už jsem se tak rozepsal, tak auto, které se pohybuje kolmo na směr jízdy (dveřma napřed) zpomaluje na sněhu o dost víc než když jede popředu.

1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

23.1.2019 v 00:34 | Nahoru | #20
Abs nezvládne ani zvlněnou silnici, na tož cokoli připomínajícího terén. Takhle to bohužel dopadá, když nikým nevolený úředník, který motorku viděl jednou na obrázku, tvoří regulace jako na běžícím pásu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 04:03 | Nahoru | #21

NemaLbc píše: Když už jsem se tak rozepsal, tak auto, které se pohybuje kolmo na směr jízdy (dveřma napřed) zpomaluje na sněhu o dost víc než když jede popředu.



Ses si tim jistej i u modernich zimnich pneu? Jakej fyzikalni jev by to mel zapricinit?

Ja teda s abs na zadnym svym aute nemam problem, brzdi lip nez jak to dokazu ja bez elektroniky - pocit, ze elektronika brzdi hur nez ja jsem mel prave u jednickovy oktavky (u ktery teda nestoji za nic ani brzdy ani podvozek) a pak u dvojkovy fabie...

(reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 08:01 | Nahoru | #22
assassin> "Ses si tim jistej i u modernich zimnich pneu? Jakej fyzikalni jev by to mel zapricinit?"
Možná to co popisuje vilemx:V hodně měkkém terénu se při brzdění před zablokovaným kolem nahrne hromádka bahna, písku atd. která začne působit jako klín, když ajzlbuňáci zastavují vagóny.
Určitě to jde ještě lépe boční hranou.

(reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 08:05 | Nahoru | #23

Mr.Dreamer píše: Abs nezvládne ani zvlněnou silnici, na tož cokoli připomínajícího terén. Takhle to bohužel dopadá, když nikým nevolený úředník, který motorku viděl jednou na obrázku, tvoří regulace jako na běžícím pásu.



Myslím, že pokud není povrch téměř hladký, dochází k rychlým chaotickým změnám trakce a elektronika nutně "zblbne." Na to stačí kamenitá cesta.

2 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

23.1.2019 v 08:50 | Nahoru | #24
Lepsi abs ale taky hrne ten “klín”. A otočit auto tak aby jelo bokem a brzdilo - to se mi fakt nikdy nepodařilo - utrhnout a kontra, pak jedes v nejakym úhlu, ale je cejtit jak po tom utrhnuti to uz klouze spis snáz. Nebo v posledni fázi brzdění, poslednich par km/h to bokem natocim. Ale treba v 80kmh otočit auto o 90stupnu aby pak takhle pokračovalo, to fakt nedam ani nahodou. Tohle si fakt nedokazu ani predstavit, jak s autem nastorc dobrzduju na snehu lip nez popredu. Navic z boku ta pneu zas az takovou hranu nema a ve smeru jízdy ma spousty lamel. Tomuhle fakt neuverim, dokud neuvidim klasickej srovnavak treba 100-0 a měření brzdné drahy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 09:17 | Nahoru | #25
assassin> Dík za věcný příspěvek. To co popisuješ je naprostá pravda. Určitě v rychlostech okolo 100km/h a ještě k tomu v krizovce to těžko někdo bude zkoušet. Ale v noci, prudkých zatáčkách, několika průjezdech a dobré znalosti terénu si můžeš vyzkoušet ledaco. Cituji: Mám dojem, že mám někdy zadní kola v zatáčce dřív než přední.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 09:20 | Nahoru | #26

NemaLbc píše: assassin> Dík za věcný příspěvek. To co popisuješ je naprostá pravda. Určitě v rychlostech okolo 100km/h a ještě k tomu v krizovce to těžko někdo bude zkoušet. Ale v noci, prudkých zatáčkách, několika průjezdech a dobré znalosti terénu si můžeš vyzkoušet ledaco. Cituji: Mám dojem, že mám někdy zadní kola v zatáčce dřív než přední.



Nema: ja to samo nemyslim tak, ze se s tebou hadam - nemam svuj nazor cim podlozit, takze ciste jen dojmologie. Navic uz dost odbocujeme - auto je hodne rozdilne od moto a na motorce bych v terenu abs taky nevyuzil.

(reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 09:21 | Nahoru | #27
assassin>
ne,bez ABS je to lepčí a taky spojka je lepčí s lankem!
už tady chodíš dost dlouho,aby jsi to věděl,ne?

(reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 10:30 | Nahoru | #28
assassin> Souhlas.

1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

23.1.2019 v 10:42 | Nahoru | #29
Ještě mě napadla taková věc. Možná by ledaskomu víc prospělo sehnat lehkou motorku např. 250 4t do 20KW a hlavně do 130kg bez všech elektronických pomocníků. No a pak se učit a učit....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne

23.1.2019 v 11:23 | Nahoru | #30
NemaLbc> Plus keď je človek kilometer za domom alebo kúsok od dodávky s motorkou, ktorú zdvihne jednou rukou, tak si môže dovoliť viac riskovať a tým sa aj lepšie naučiť, než keď je niekde v prdeli a pád znamená riešenie, ako dotiahnuť ten vrak desiatky kilometrov niekam, kam poň môže auto. :D
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
KTM - dostupnost náhradních dílů [1, 2] KTM 1190 RC8, KTM 1190 RC8R, KTM 1190 Adventure R, K... Kalanis 38 14.12.2022 v 20:42 tenere
Obutí na RSVMetzeler M7RR nebo Brid... Aprilia RSV 1000, Honda VTR 1000 SP1, Honda VTR 1000... Mates92 12 12.6.2020 v 08:50 Ti_rex
kroska bez papírů na silnici Kawasaki EN 500, Kawasaki EL 252, Kawasaki ER 5, Kaw... brilu 20 7.1.2019 v 10:06 Menhir
KTM 1190 RC8 & KTM 1190 RC8R KTM 1190 RC8, KTM 1190 RC8R kotel 15 6.11.2010 v 14:56 Perňa_81
Oprava plastové nádrže KTM 1190 RC8R Perňa_81 9 6.6.2010 v 09:25 oldaster


TOPlist