bmw_r1300gs_cartec





Téma: Praga ED 610 / Husaberg
4.1.2019 v 19:16
Ozval se mi kolega ze Švédska s dotazem na Pragu ED 610, viz níže. Bohužel, tohle jde mimo mne, tady nemám žádný zkušenosti, znalosti... Je možný, že to má nějaký díly z Husy? Ať už licenční, nebo rovnou koupený? Snažil jsem se letmo projet net, ale žádný takhle podrobný informace jsem nikde nenašel.

"Dear Vojtech,
Have you got any information regarding the Praga ED 610 engine?
I have found that Martin Kratky and Jaroslav Šůs have been involved in the development. Unfortunately I can't find any contact information to them!
See picture below of the engine. The cylinder head looks exactly like Husaberg! I wonder how the engine was developed. Parts must have been bought from other companies.
Best regards
Ralf"
Předchozí
1 2
Následující

Praga ED 610 / Husaberg

4.1.2019 v 21:06 | Nahoru | #1
ty 610 byly snad jen prototypy, v prodeji byly 250 s dvoutaktním motorem z jawy¨

tady nějaké čtení
1

2

Praga ED 610 / Husaberg

4.1.2019 v 22:29 | Nahoru | #2
Asi nejlepší možnou odpověď dostane na FB ve skupině "Czechoslovak off-road motorcycles"

Tak ho zkus přesměrovat tam

Praga ED 610 / Husaberg

4.1.2019 v 23:00 | Nahoru | #3
Dalo by se zjistit. Kazdopadne to urcite nekupovali od hqv, proste to okopirovali... klasika ceskej inzenyring :D

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 10:32 | Nahoru | #4
Díky všem. Ten první odkaz jsem taky našel, ale o motoru tam je jen že má " dunivý zvuk, který se jasně liší od ječivého tónu dvoudobého kolegy". Projel jsem ten druhej, je toho tam víc, díky, ale ani tam moc o konstrukci a vzniku nepíšou...
K fejsbuku mám přirozený odpor, ale taky je to řešení. Pošlu mu link.
Okopírovali... to je otázka... Přece jen v době vzniku už nešlo jen tak něco v tichosti ukrást. A že by si doposud nikdo nevšiml podobnosti/kopie komponentů?

Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 13:33 | Nahoru | #5

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 19:50 | Nahoru | #6
Zkusil bych pana Cejchana. Tusim kdysi psal ve svem casopisu motoxpress o Pragach a v clanku bylo, ze pri psani clanku i jednu koupil.

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 20:04 | Nahoru | #7
mvmoto> nojo, to je fakt, honzy bych se mohl zeptat. dík!

Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 23:01 | Nahoru | #8
Asi kecám ale podle mě ty motory byly stejné
To je odpověď co?

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 23:16 | Nahoru | #9
Kamarad ales - tady nick teamWHD jezdil zavody na tom VM610 - takze se muzu zeptat, ale jsem si jistej, ze nekupovali dily z hqv a ani zadnou licenci - ze by kupovali licenci na predpotoni svedskou husqvarnu od italu? Nebo na hsb od rakusaku?
Ten motor uz v dobe kdy ho delala praga byl predpotopni a vyvoj ve svete sel uplne jjnam

Bylo to jak s tou 1000jawou - lidi o tom mudrovali na netu, jakej se v cechach zase podaril uspech a jak by si to koupili a do terenu by si to ve finale nekoupil nikdo, ta motorka (a to mluvim o te VM610) byl strasnej krap :D

Ze na tom sem tam nakej top jezdec co to dostal zadara neco zajel urcite nebylo tou motorkou, dejte bartosovi do ruky fichtla s drapakama a smazne pulku enduro zavodniku v ceskym mistraku :)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 23:36 | Nahoru | #10
assassin> To by mě tedy opravdu zajímalo, v čem byl podle tebe ten motor předpotopní a kam šel ten vývoj ve světě?

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

5.1.2019 v 23:57 | Nahoru | #11
sardel> Dej sem fotky, co máš od toho Švéda. Jsem zvědavý jestli fotil Pragu a nebo nějakého Husaberga. Pak to tady můžeme konfrontovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 00:04 | Nahoru | #12

Beranidlo píše: assassin> To by mě tedy opravdu zajímalo, v čem byl podle tebe ten motor předpotopní a kam šel ten vývoj ve světě?



Je to 600+ ccm kladivo, kdo na necem takovem jezdi od te doby mx nebo enduro?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 00:41 | Nahoru | #13
assassin> Takže co se týká techniky, nemáš argumenty? Ten motor vznikl v době, kdy končila v enduru jeho kategorie, to je celé. Klidně mohl pokračovat dál v objemu 500. Jediné, co selhalo, byl obchodní model firmy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 01:02 | Nahoru | #14

Beranidlo píše: assassin> Takže co se týká techniky, nemáš argumenty? Ten motor vznikl v době, kdy končila v enduru jeho kategorie, to je celé. Klidně mohl pokračovat dál v objemu 500. Jediné, co selhalo, byl obchodní model firmy.



Hele nevim, jel jsi na tom? Proste je to starej husar, takovej ingot ... Nevim co chces slyset vic. Je to jako kdybys dnes na okruh vytahl gsxr1100 ... "Modernost" rozvodu ozubenejma kolama, mokre vlozky valce atd se mi nejak nechce podrobovat polemice..

Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 09:09 | Nahoru | #15
To se bavíte o tom dvoutaktnim motoru který pak predelali na 4T?

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 09:35 | Nahoru | #16
zajímavá debata. jak jsem v tomhle mimo...
poslal mi tohle.

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 09:44 | Nahoru | #17
assassin> Ani se nedivím, že nechceš polemizovat, protože plácáč páté přes deváté a pleteš si svoje dojmy a faktické pojmy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 10:00 | Nahoru | #18
sardel> Tak mu můžeš v klidu odepsat, že ta hlava je z venku podobná některým Husabergům, protože to vyplývá z technického řešení. Rozhodně není stejná. V odkazech, které dal Humusus, je katalog dílů. Tam je perfektně vidět, že to Husaberg není, i když to má dva výfuky, víčka na štelování, svíčku z boku a spoustu dalších prvků, které by snad mohly někomu připomínat Husaberg.
Ať si dá Švéd fotky vedle sebe a pak dvě a dvě dohromady, než začne kolem sebe šířit nějaké dezinformace třeba o plagiátech.

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 10:31 | Nahoru | #19
Beranidlo> Tak sem mu to napsal. Teda, tu poslední větu jsem vynechal!

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 11:32 | Nahoru | #20

Beranidlo píše: assassin> To by mě tedy opravdu zajímalo, v čem byl podle tebe ten motor předpotopní a kam šel ten vývoj ve světě?



Assassin má 100% pravdu, v r.2001/2 kdy to jezdilo, to bylo opravdu "předpotopní kladivo" staré školy, v té době už frčelo YZ426, na podzim 01 vyjela CRF450, motory s "polovičními" rozměry a váhou, živé, točivé... úplně jiné generace, které umožnily úplně jinou, kompaktní stavbu celé moto....

A co lovím v paměti, těch motorů bylo pár kusů, odlitky měli vlastní, ale "střeva" byly v hojné míře použity od jiné značky, myslím že ne HUSB, ale HUSQ610...

Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 12:52 | Nahoru | #21
Beranidlo: bylo mi zle, nechtel jsem se poustet do detailu. jde celkove o pristup ke konstrukci - minimalizace rozmeru, setrvacnych hmot. ano starej hsb je nesmrtelne naradi a ma proto sve priznivce, ale u mx jde spis o sportovni uspechy a tam je vsem jedno jestli ten motor da 400hodin bez vymeny pistu...
jak kompaktni muze byt valec s mokrou vlozkou, nebo ty setrvacniky - ten HSB je plnej ruznejch kolecek... celej ten motor ma vyrazne vetsi velikost i hmotnost nez "nova generace" mx motoru....

Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 16:00 | Nahoru | #22
Ralf píše:

"Something for the forum:
Find five faults or differences.
Attaching a picture of a Husaberg cylinder head."

Tak nevím....

Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 18:17 | Nahoru | #23
Ta hlava ma minimalne jiny odlitek. Jina vicka pro kontrolu vule, odvetrani, je tam toho dost jinak. Konstrukcni schema ventiloveho rozvodu asi bude stejne, ale ty hlavy jsou tvarove rozdilne.

Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 18:34 | Nahoru | #24
tak to zas nikdo netvrdil, ze by v pragovce zaformovali HSB motor

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 18:38 | Nahoru | #25
teda, aniž bych to nějak urputně studoval, tak zrovna odlitky mi přijdou hodně podobný. pár drobných odlišností tam je, což může být individuální úprava formy, ale základ....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 18:44 | Nahoru | #26

sardel píše: teda, aniž bych to nějak urputně studoval, tak zrovna odlitky mi přijdou hodně podobný. pár drobných odlišností tam je, což může být individuální úprava formy, ale základ....



slysel jsem o tom nejaky zakulisni info, ale nechci sirit drby

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 18:51 | Nahoru | #27
assassin> ale vo ty drby právě jde!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 20:07 | Nahoru | #28
sardel> Pokud chceš sestrojit něco jako Husaberg, tak vezmeš Husaberg a podíváš se, jak je to udělané, to dá rozum. Ale jestli si myslíš, že vezmeš kokilový opracovaný odlitek a uděláš z něho modelové zařízení pro ruční zaformování do písku, tak je to hodně limitující. Budou ti chybět 2% na smrštění, takže tvůj nový odlitek bude mít např. rozměr 98mm namísto původního 100mm. Musíš všude přidat materiál na opracování. Odlitky do písku obecně potřebují silnější stěny. Kanály můžeš zkopírovat pomocí Lukoprenu, ale to můžeš zkopírovat kanály z jakéhokoliv motoru. Vodní prostory nezkopíruješ nijak. Takto si pomůžeš, když budeš kopírovat činky, ale ne hlavu motoru.
Prostě se musíš podívat jak na to, vnést do toho svoji vlastní invenci, aby výsledek odpovídal zadání a zkonstruovat hlavu svoji vlastní.

Naposledy editováno 06.01.2019 20:09:53

(reakce na) Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 20:26 | Nahoru | #29
Beranidlo> Jak se dělaj odlitky opravdu vím. A mohu tě ujistit, že jsem viděl "v garážových" podmínkách udělaný perfektní modely a pak odlitky celejch motorů. Čili, kdyby mi někdo doložil, že je to skutečně u nás okopírovaný Husaberg, neměl bych důvod mu nevěřit. Zas tak neřešitelný problém to není, zvlášť s "fabrikou" za zády. Teda, technicky to není problém, právně už by to asi bylo jinak.

Upřímně, doteď mi byla celá pragovka u řiti, jen jsem věděl, že něco takovýho bylo. Chtěl jsem jen blbým dotazem pomoci zahraničnímu kolegovi. Ovšem teď už mě to samotnýho začíná zajímat!

E: ale spíš by mi přišlo snazší koupit rovnou motory z Husabergu a udělat na ně nový deklíky s nápisem "Praga". To je u nás dost osvědčený (a výnosný) postup!

Naposledy editováno 06.01.2019 20:45:59

1 reakcí na tento příspěvek Praga ED 610 / Husaberg

6.1.2019 v 21:19 | Nahoru | #30
Katalogy dílů na čtyřdobé Husabergy jsou zde, takže můžeme konfrontovat: http://www.husaberg.../Firetakt/1989-1999/
Víko je tvarově podobné, ale u Pragy robustnější. Propojení s hlavou je na podobných místech, Praga má pod víkem vahadel šroub navíc. Ve víku jsou osy vahadel, takže konstrukční řešení je i tady podobné. O exakní kopii nemůže být řeč. Praga je na obrázku vždy vpravo.


V odlitku Pragy je vyztužení mezi dvojicí ventilů.


Z obrázků nejde poznat rozměr a sklon ventilů, ale vahadla a vačka Pragy vypadají o něco robustnější. Vodní pumpa je na vačce stejně jako u Husabergu ze stejné doby.


I Husaberg logicky konstrukčně navazuje na předchozí typy - fotky patří Husqvarně 510 z roku 1991.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek


TOPlist