Téma: jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta
Čaute.
Takže jsem se v pracech na repasi vzpomínky na mé mládí (Jawy 350) slušně posunul. Při kontrole čištění a leštění jsem zjistil, že ráfky začínají mít rezavé pupínky a špice na předním kole (jen některé-asi vada od výroby) jsou slušně porezlé. Celkem mě to štve a zvažuji koupi jednoho ráfku+špic (buben je v pořádku). Přešpicuji, nechám vycentrovat a při té příležitosti dám i novou pneu(tu co mám je asi ještě z roku 1992).

1)Jsou v nabídce špice: asi a)pozink, b)chrom, c)nerez-nějaké zásadní nevýhody některé z nich?
2)Ráfky-Jdou ještě koupit originál Jawa (ČR)? Vidím nabídku Taiwan a Indie-má s nimi někdo zkušenost(kvalita, tvrdost, povrchová úprava, je tvar schodný s původními, nebo mají viditelně jiný profil v řezu)?

Potom by mě zajímal rozdíl v rozetách-kvalita, tvrdost? viz odkaz.
https://www.motojeli...CZ-476-488-d5163.htm
https://www.motojeli...CZ-476-488-d2604.htm

A hlavně výfuky-mám jeden poškozený (promáčklý) z pádu moto a druhý má zase vadný chrom z výroby a začíná rezivět v místě vady.
Našel jsem nějakého Slovenského dodavatele replik(tuším 7000kč za 2ks) a zároveň jsem měl v ruce nějakou repliku asi z Taiwanu (za 3300kč za 2ks-vypadaly moc pěkně a ani mi nepřišly nějak moc lehké-ojebané).
Má někdo zkušenosti s výměnou výfuků na tuhle moto?

Děkuji za konstruktivní odpovědi i za trpělivost všech fandů jawy.
Na jawamánii mě neodkazujte-nějak jsem tam válčil s registrací(neúspěšně)

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

3.1.2019 v 06:36 | Nahoru | #1
Nazdar!
Neodpoviem na všetky otázky, ale aspoň ťa upozorním na rôzne varianty výfukov.
Ide o vzdialenosť otvorov pre šróby od "kolena".
Over si akú máš, podla toho kupuj. Niektorí predajcovia to uvádzajú na svojich stránkach.

Špice si pozri napr. tu:
https://www.motoren....ity-krytky-k341-sp15

Tak zatiaľ to je všetko. Ku zbytku sa nevyjadrím, nechám priestor ostatním.

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 3.1.2019 v 08:19 | Nahoru | #2
Já měnil výfuky za nějaké levné, asi Taiwan nebo Turecko a do roka měli oba lišku a to jsem jezdil málo... Levné nebrat a ráfky už vůbec ne.
Měnil jsem oba výfuky protože měli potrhaný plášť v místě úchytu, už měli naběháno snad 100 tisíc km.

Nerezové špice jsem dával na fichtla, byl to nějaký zbytek co mi dal táta, nejspíš ještě kupované za Kčs a jsou luxusní. Jen jsou většího průměru nežli ocelové takže jsem musel trochu zvětšit otvory v bubnu ale jen o desetinku.

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 3.1.2019 v 08:31 | Nahoru | #3
dělal jsem jinou 350, výfuky buyak super, ráfky indy nemají zatím problém, špice mám nerez a renovátor,,který chtěl prodat vlastní materiál mi tvrdil nesmysl že praskají, takže za 4 roky nepraskla žádná , před montáží si je akorát přelešti

1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 3.1.2019 v 11:01 | Nahoru | #4
Tak ještě jednou já...

... záleží na tom, jestli chceš dělat "totální renovaci" nebo "jen" restaurování... a to taky souvisí s tím, jak to budeš provozovat.

Takže co se týká "špic"... což přesně nevím, co znamená, každopádně pokud se budeme bavit o "drátu" na "nyplu", pak původně Jawa používala dráty pozinkované (ČZ niklované) a nyple jsou v obou případech z patřičných technologických důvodů (mosaz) niklované.
Dají se sice koupit dneska ještě verze chromované a nerezové, ale já bych ani jedno nechtěl. Nerezové bych nechtěl proto, že je to "měkké bláto" ve smyslu prodlužování, protože už se mi stalo, že se furt musel dotahovat výplet, jak se to natahovalo (a nikoli vytlačovalo do sedla v bubnu). Chromované zase nechci proto, že když se někde odloupne chrom, což se na drátech může stát prakticky kdekoli, tak je veškerá ochrana proti korozi ta tam, protože chrom je bariérová a nikoli elektrochemická ochrana, narozdíl od zinku. Dále je technologům jasné, že není možné nachrmovat ten závit pro nypl, protože ta vrstva by byla velmi tlustá a nešel by na to nypl našroubovat... Vždycky mě baví, jak na burze mají krásně chromované dráty, s krásně orezlýma závitama (od zbytků galvanických lázní), protože tam se to prostě rozumně ochránit nedá. Lze to řešit při montáži buď tak, že se ten nypl zalepí lepidlem na šrouby a tím se vytěsní prostor pro případnou vodu (ale pak se nedá docentrovat), nebo se to dá pořádně namazat a ono to poměrně dlouho vydrží.
Největší trapas je, když má někdo vypletené nové kolo s chrom ráfkem a chrom drátama a vytejká mu po projetí první louže zpod nyplů rezavá voda po nachromovaném drátu.
Na závěr rada... já toto dělám tak, že opatrně rozpletu původní výplet (u těchto strojů nepamatuju, že by to bylo zarezlé), zkontrouu původní dráty, které by se ve výpletu o sebe neměly opírat (ale někdy se stane a v tomto místě se o sebe ošoupávají) a dám je do galvaniky nově nazinkovat (chromované nebo nikované takto snadno bohužel nejdou renovovat). Lehká koroze nevadí, ta se stáhne v první lázní HCl a o zbytek se také postará galvanika. Pak mam původní dráty s novým zinkem, jsou "vystárlé" tedy vytahané a už se neprodlužují, historicky je to taky v pořádku a jedna sada vyjde přezinkovat na nějakých 50 kč.
Nyple jako mosazné jsou většinou v pořádku, takže je umeju, lehce přeleštím nikl a vracím zpět.

No a k ráfkům a výfukům po obědě

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 3.1.2019 v 11:18 | Nahoru | #5
Dávám do všeho nerezový dráty, mám na tom najeto desetitisíce km i v závodních režimech a dráty drží na všem.
Jiný bych pro tohle užití nedával.

Všechny díly seženeš tady a máš to v Praze Partdeck

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 3.1.2019 v 12:25 | Nahoru | #6
Po obědě pokračování...

... z heldiska ráfků je otázka, jestli není lepší je vyleštit a nějak nakonzerovovat a nechat původní. U ráfků totiž nejde jen o chrom na místech viditelný, ale hlavně o to zapertlování na bocích ráfků, kde je dutina, kterou nelze ochránot galvanikou (po zutí to bývá ve žlabu pěkně schnilý). U pečlivě leštcích majitelů se pak stává, že na pohledové straně mají ráfky rozleštěné jak psí kulky, ale uvnitř schnilé, že projedeš kanál a ráfek se zlomí (odzkoušeno jedním kolegou na pinďouru).
Já jsem toho názoru, že pokud může mít motorka patinu a není ten ráfek shnilej v tomto místě (vyšší level je, že je to shnilé i z vnitřní strany ráfku v místech, kde dosedá pneumatika), pak rozlešit, nakonzerovat a zpět na své místo.
Pokud se rozhodneš pro nový, pak moc zkušeností nemam, jen upozorním, že i Jawa do dnešních dnů tyto ráfky používá, kde a jak je bere, to nevím, každopádně je tam snad dokážeš koupit... nicméně co si pamatuji, tak od začátku 90. let měla Jawa v prvomontáži ráfky značené na viditelném místě rozměrem a nápisem "Jawa xx" kde xx zastupovalo poslední dvojíčíslí roku výroby. Toto na veterány nedávám, protože to tam nepatří, ale pokud by nevadilo, asi podobné ráfky seženeš.

Jinak po zkušenostech dělám po montáži ráfku to, že právě tu onu dutinu v něm ošetřuji stejně jako se dělají dutiny u auta (protože z technologického důvodu tam není možné to nachromovat) a používám k tomu již existujcí technologické otvory, kterýma se vylévají galvanické lázně a má tudy odtékat voda, která se tam za provozu dostane (tedy nezalepovat!). Podle charakteru provozu (nebo u renovovaných kol) ještě dělám to, že hotové kolo před obutím ve žlabu včetne nyplů natřu základovkou a nějakou jenoduchou vrchní barvou. Za prvně tím provedu alespoň nějakou ochranu před korozí pod pneumatikou a za druhé utěsním nyple do ráfku, aby pod pneumatiku netekla voda za provozu (bohužel tam nateče kolem ventilku, ale to je alespoň jen jedno místo a né dalších 36).

A k vejfukům jen to, že existuje více verzí, což už tady padlo a to, že Jawa ještě tyto výfuky dělá, takže i tam bys je mohl případn koupit. Akorát ten kroužek na konci jsem poslední dobou viděl jen v černé a o kvalitě nemůžu svědčit - nezkoušel jsem.

Howgh!

1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

3.1.2019 v 12:31 | Nahoru | #7
U Jawy nové výfuky 638 podle mého nesežene. Leda ty zvednutý na 640.

(reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

3.1.2019 v 13:22 | Nahoru | #8

Sema píše: U Jawy nové výfuky 638 podle mého nesežene. Leda ty zvednutý na 640.



To je asi pravda... pokud si dobře vzpomínám, tak kolega má jednu z porevolučních 638 (určených zejména do SSSR), které už mají výfuky nahoru jako 640 aj. ... a ty by tam asi ještě sehnat mohl (rovné dlouhé už asi fakt ne, to je pravda).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

4.1.2019 v 00:30 | Nahoru | #9
Sofía> Ten nápad se zinkováním se mi celkem líbí. Ta cena 50 kč za zinkování je oficiální, nebo ti to za tuhle částku dělá někdo pod rukou na fušku?

(reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

Skvělá odpověď, děkuji! 4.1.2019 v 12:12 | Nahoru | #10

Boss.trx850 píše: Sofía> Ten nápad se zinkováním se mi celkem líbí. Ta cena 50 kč za zinkování je oficiální, nebo ti to za tuhle částku dělá někdo pod rukou na fušku?



Asi takto... nejprve musíš najít nějakou galvaniku, která je ochotná udělat malé zakázky (některé dělají jen velké). Pokud nějakou takovou najdeš, pak u ní najdeš i nějaký ceník a co znám z našeho okolí, tak ceny jsou podle zvoleného způsobu zinkování asi takto:

a) zinkování závěsové - vhodné na větší díly. Lidově řečeno, normálně se to pověsí jak ozdoba na stromeček a nechá se to vykoupat v příslušných lázních. Výrobek pokud obsahuje dutiny (trubkková konstrkce, krabičky...) musí mít udělané otvory pro případný výtok zbytků galvanických lázní.
Zde se cena nejčastěji vypočítává dle pozinkovaného povrchu, takže pokud chceš nazinkovat kupříkladu ráfek (ten by šel na závěs), pak se nějak změří/odhadne jeho povrch a podle toho se určí cena. Běžně tato sranda vyjde cca na 9 Kč/dm.

b) zinkování v bubínku - používá se pro hromadné zinkování drobných součástek typu šrouby, matice, podložky aj. Toto funguje tak, že malé věci dáš do bubínku vypadajícího jako zmenšenina bubnu u pračky a zikuješ to v něm/i s ním a abys to měl rovnoměrně pozinkované, tak s ním musíš pomalu točit.
Vzhledem k tomu, že asi těžko bude někdo přemýšlet, jestli tenhle šroub má takovou plochu a tahle podložka jinou, tak se to účtuje na kilogramy... takže necháš si nazinkovat 1 kg drobné veteše a zaplatíš dle ceníku 1 kg zinkování, což může vycházet na nějakých cca 30 Kč/kg.

Tu jsem náhodně pomocí strýčka vyhledavače vytáhl ceník jedné galvaniky.

A poznámky:
Uvedené dráty budou tak na bubínek, protože za prvně je nemáš ani za co pověsit (nemají žádné díry) a za druhé by se nikdo nedrbal s tím aby věšel jeden drát vedle druhého. Takže zrovna z hlediska drátů budeš dělat bubínek.

Dneska se prakticky automaticky dává na galvanický zinek ještě tzv. "chromát", což je další vrstva chránící proti korozi (detaily viz literatura - od toho tu nejsme ).
Například "modrý" chromát (tak tomu říkají u nás), je přesně to, co mají na sobě dnes kupované metrické šrouby a matice... prostě lesklý stříbrný povrch a moje doměnka je taková, že tato vrstva při pohledu proti světlu šikmo se jeví jako namodralá, ale to je moje spekulace. Spíše pro porovnání, například vruty jsou často žluté, což je taky zinek, ale tentokrát se žlutým chromátem, japonci na autech a motorkách zase používají tzv. "olivový" chromát (zejména šrouby), což je taková tmavě zelená a je to zase jen zinek s chromátem, ovšem to je asi nejodolnější zinek z hlediska soli a podobných korozních prostředí. Asi existují ještě další verze (černý), ale to už sem asi nepatří.

Z hlediska přípravy to musíš zbavit barev, maziv, bláta a jiné špíny, takže to musí mít čistě kovový povrch, Může na něm zvostat zbytek zinku nebo to může být lehce rezatý, ale spíše povrchově. Pokud bys na něčem měl hlubší korozi (důlkovou apod.), pak to musíš nechat nejdříve lehce otryskat, protože lázeň to nevezme a máš z toho součástku pozinkovanou ze které leze koroze.
Já pro jednoduchost u těchto malých věcí si to předem vyvařím v louhu NaOH co koupíš v drogérii ve formě bílých perliček (slabá koncentrace), protože ten stahne bahno, většinu starých barev a také původní zinek (nemusím nic škrabat a nehrozí, že někde zbyde nějaké stopové mnžství barvy a pak to tam není nazinkované).
Dále pro zinek platí to, co pro chrom... tedy že zinkovaná vrstva je velmi tenká (cca 7 mikro), takže pod ní nic neschováš. Takže pokud chceš mít něco hezky lesklého a hladkého, tak to musíš předleštit, pokud renovuješ šrouby, tak okousance, ostré hrany a všechno podobné musíš odstranit před zinkováním, protáhnout závity aj. Stejně jako u svařenců nepřezinkuješ strusku (obal) a "strusku" z COčka také galvanika nesundá, takže taky dolu.
Dále galvanické zinkování má jednu takovou nemilou vlastnost, že se v tom elektrolytu pohybují volné atomy vodíku, které jsou moc a moc malé a tak strašně rády difunfují do zbylých prostor mezi atomy železa v krystalové mřížce zinkované součástky, což se té mřížce nelíbí, pne tam a způsobuje se tak tzv, "vodíková křehkost". Normálně ta součástka může zkřehnout a snadno prasknout, proto u součástek s větším nebo cyklickém namáhání (pružiny, výpletové dráty, pružné podložky...) je třeba se toho vodíku po zinkování zbavit, což by měla daná galvanika také nabízet pod označením "ODVODÍKOVÁNÍ"... takže to bych si také připlatil k zakázce.

A jinak pár organizačních... jak již bylo uvedeno, nejdříve musíš sehnat galvaniku, která bude ochotna udělat tyto drobnosti, nicméně některé si počítají třeba nimimální paušál zakázky třeba 100 Kč a pokud přineseš věci za méně, tak stejně zaplatíš tolik, jiné zase počítají paušál za bubínek a když bude prázdný, stejně ho zaplatíš a podobně. Takže to si dohodni s konkrétní galvanikou a jí to dělám nejčastěji tak, že zavážím jedou za x msíců, když toho mam více, případně se dohodnu s kolegy a uděláme nějakou hromadnou větší zakázku.
Dále při předání asi budeš muset mít položkový seznam, co jim tam dáváš (protože když něco ztratí, alespoň se máš o čem hádat... a občas se nějaká drobnost opravdu vytratí) a já to dělám tak, že to nafotím, dám ke každé položce v malování na fotku číslo a k tomu tabulku, co to je... protože když tam napíšeš jen označení "čep stupačky" bez fotky, tak v galvanice těžko poznají, jestli je to to nebo tamto.
Pak taky se občas vytrousí některé opravdu malé matičky, podložky apod. což já dělám tak, že je po dohodě s galvanikou navlíknu jako korálky na kus měděného drátu (holého, nikoli lakovaného trafodrátu), chce to hodně volně, ať se to může volně hýbat a dám to do bubínku na drátu.

A to je asi vše.

1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

4.1.2019 v 12:55 | Nahoru | #11
Martin Hadrávek
Horusice
Veselí nad Lužnicí

vyrábí ráfky i výfuky včetně kolen.

Naposledy editováno 06.01.2019 08:33:39

1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

4.1.2019 v 13:08 | Nahoru | #12
Ráfky mají tady - vyrábí je na původních válcovacích strojích koupených přímo z fabriky, takže by snad měly být kvalitní - http://www.ceskerafky.cz/e-shop/

A špice udělají tady - https://www.sroubma...zech/firma/firma.htm - akorát je nejlepší jim poslat vzorovou špicu a připsat jim tam "udělejte mi těchto xx v nerezu" například.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

4.1.2019 v 19:54 | Nahoru | #13

FJRPEPA píše: Martin Havránek
Horusice
Veselí nad Lužnicí

vyrábí ráfky i výfuky včetně kolen.



On to není Havránek, ale Hadrávek. Jinak www.HFmoto.cz. Kvalita suprová, ceny přiměřené kvalitě. Jinak ještě poznámka k zinkování. Zinek nic neschová. Jinými slovy čím lépe to pod něj připravíš, tím lépe to bude vypadat. Pokud tam necháš rezatá místa, budou mít jiný odstín a nebudou hladká. Pokud všechno hladce přebrousíš, nebo i vyleštíš, bude to po zinkování vypadat hodně dobře.

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 04:22 | Nahoru | #14

ráfek cz/ind, dráty nerez, neřešim problém

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 08:28 | Nahoru | #15

Deyva píše: Ráfky mají tady - vyrábí je na původních válcovacích strojích koupených přímo z fabriky, takže by snad měly být kvalitní - http://www.ceskerafky.cz/e-shop/

A špice udělají tady - https://www.sroubma...zech/firma/firma.htm - akorát je nejlepší jim poslat vzorovou špicu a připsat jim tam "udělejte mi těchto xx v nerezu" například.



Však taky ty ráfky berou od Hadrávka.

(reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 08:32 | Nahoru | #16

Milos1 píše: On to není Havránek, ale Hadrávek. Jinak www.HFmoto.cz. Kvalita suprová, ceny přiměřené kvalitě. Jinak ještě poznámka k zinkování. Zinek nic neschová. Jinými slovy čím lépe to pod něj připravíš, tím lépe to bude vypadat. Pokud tam necháš rezatá místa, budou mít jiný odstín a nebudou hladká. Pokud všechno hladce přebrousíš, nebo i vyleštíš, bude to po zinkování vypadat hodně dobře.



Jo já vím, překlep, Jinak jsem od něj mladýho a ještě předtím starýho bral dost věcí a vždy spokojenost. Jednou jsem koupil nějaký indický ty byli šišatý jak vejce a ani nešli vycentrovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 09:03 | Nahoru | #17

FJRPEPA píše: Však taky ty ráfky berou od Hadrávka.


Hadrávek už ráfky několik let nedělá, ten z těch ceskerafky.cz si je vyrábí komplet sám.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 14:05 | Nahoru | #18

kuba350 píše: Hadrávek už ráfky několik let nedělá, ten z těch ceskerafky.cz si je vyrábí komplet sám.



Tak já jsem od něj kupoval před rokem a půl ráfky na Jawu 250/353 ale je možný,že měl ještě strý zásoby.
V tom případě ty mašiny na výrobu ráfků přeprodal a ty byly opravdu původní originál na kterých se vyráběli ráfky pro Jawu či ČZ.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 14:13 | Nahoru | #19
FJRPEPA> a viděls u něj ty mašiny?

(reakce na) jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

6.1.2019 v 14:25 | Nahoru | #20

kuba350 píše: FJRPEPA> a viděls u něj ty mašiny?



Ne neviděl, ale jednou jsem se zakecal ze starým Hadrávkem a on mi říkal, že má originál mašiny.
I když dneska si objednáš ráfkový profil v šesti metrech, myslím, že u ferony a pak už stačí upravená velká stáčečka do kruhu.

jawa 350/638 špice, ráfky, výfuky, rozeta

9.1.2019 v 12:07 | Nahoru | #21
Ono stačí někdy zajet na antik-motoburzu,třeba Tchořovice u Blatné poskládáš tam celý stroj😁 české vyfuky 2300+
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640 Jawa 350/638, Jawa 350/639, Jawa 350/640, Jawa 350/6... Raptík 21 23.2.2019 v 13:06 Ivancic
Výbrus a repase kliky Hradecko ČZ 175/477, Jawa 350/634, ČZ 175/487, Jawa 350/638, ... Mi3ka 10 20.2.2019 v 13:12 Mi3ka
Vyztuzeni podsedlovych trubek proti... Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 Doly_cz 12 20.2.2019 v 09:08 Doly_cz
Barva podsedlového plechu Jawa 350/638 Jawa 350/638 tomas21 6 5.2.2019 v 20:42 tomas21
výbrus Jawa 350/638 Jawa 350/638 hondaxs 17 7.1.2019 v 12:46 mito7


TOPlist