globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Užitečná hmotnost-občasné přetížení
Ahoj.
Jak velký vliv na životnost centrálu, příp. riziko destrukce rámu(prasknutí podsedláku), má občasné přetížení motorky.
Vyjma Suzuki, a některých echt cestovních modelů, mají všechny japonské motorky nosnost do 200kg(třeba Transalp 170kg )..
Coby dobře živený středoevropan mám při cestě s velitelkou a jejími "důležitostmi" problém vlézt se do užit.zatížení motorky 195kg ...
Je pravda, že najedu celkem prd a ve dvou s bagáží asi jeden víkend v roce, ale i tak by mě zajímalo, jaké s tím máte zkušenosti, příp. jak moc se mám bát, že něco odrovnám...
Při jízdě se motorka chová vzorně a přetížení necítím ( asi 10kg nad limit ).


1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 12:11 | Nahoru | #1
budeš se cejtit líp ,když ti to někdo schválí?...tak jo můžeš..
...jeden víkend si dej bacha na díry v silnici a buď v klidu

2 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 12:18 | Nahoru | #2
Jsem dobře živený středoevropan s dobře živenou středoevropankou, která sice netahá blbosti,ale za to vezeme do Řecka nějaký flašky jako prezenty a zpět vozíme zase oliváč a jejich víno. Jsme vždy přetížení o cca 30kg.Zpět možná i více. Mám Stroma a zatím žádný problém nemám. Podsedlák nepraskl,kyvka se neohla,tlumiče nevytekly,spotřeba furt stejná,i při velice opatrné jízdě po šotolině,popř. polňačce se nic nezničilo. Podotýkám,že je to 1x max 2x do roka.
Za těch 14 dní si tak zvyknu na tu váhu,že když to po dovolené odmašlím,středoevropanka sesedne a jedu se projet sám,tak mě i ten litrový Strom připadá jako bych vodil dětské kolo a připadá mě to vysoký jako koza

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 12:31 | Nahoru | #3
Ja si myslim, ze dost tech, co cestuji ve dvou, toto zatizeni presahuji. Ja toho takhle ve dvou najezdim docela dost a krom toho, ze central obcas vlitne do dorazu, nic nepozoruju. Ja su vysoke hubene a batuzek je male hubene, ale s bagazi a vybavenim pod stan (stan, spacaky, kalimatky, varic, nadobi, nejaky jidlo, voda na piti a vareni, atd atd.) se do uzitne hmotnosti urcite nevlezem. To s beznym vybavenim ani pri nasich skromnych telesnych proporcich nejde.

Naposledy editováno 30.10.2018 12:37:14

1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 12:38 | Nahoru | #4
Spíš než přetížení jako takového bych se bál rozložení nákladu. Pokud to všechno ponese podsedlovka (ještě líp všechen náklad v topcase) tak může být problém. Pokud bude náklad v bočních kufrech s rozumným nosičem uchyceným třeba do stupaček spolujezdce tak pár kilo navíc vadit nejspíš nebude.

(reakce na) Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 13:54 | Nahoru | #5

fatman píše: dafikk> A kolik máš na něm najeto?


Přes 70000km....

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 14:32 | Nahoru | #6
Bavíme se tu o Japonských mašinách, ale já ti dám příklad! Jawa 350/634 užitečné zatížení 180 Kg, jedem s manželkou na dovolenou, já mám 110 Kg bez hardů, s koženýma hadrama 125 Kg, moje žena 75 Kg bez hadrů s koženýma hadrama 90 Kg, už v tomto okamžiku jsme přes limit a to ještě nemáme sbaleno! Teďka tedy výbava, t.j. oblečení pro dva na týden, stan, spacáky, dvě celty a protože to je Jawa, tak pro jistotu nějaké to nářadí a nějaký ten díl na případnou opravu (za 20 let ježdění na Jawě jsem měnil jen jednou duši a prasklá lanka přední brzdy a plynu, žárovky nepočítám ) takže celková hmotnost další zátěže cca 35 Kg. Jawa to vždy vydržela, nic se neohlo, nezlomilo, nevyteklo, jen ty brzdy, na těch to bylo cítit, ale to je dáno zastaralou konstrukcí, přece jen je to stroj z roku 1973. Jinak od té doby co jsem si pořídil PAV 41, tak se to zlepšilo, motorka je ovladatelnější, protože se ta váha navíc skoro celá přesunula mimo samotnou motorku a tvoří jen mrtvou váhu pro motor, kterému to nevadí.

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 17:05 | Nahoru | #7
Když to přetížíš občas a o trochu, tak se pravděpodobně nic nestane, japonec zahrnul určitě do pevnostního výpočtu rezervu.
Ale já jako strojař bych s tím měl psychický problém a pořádně bych si tu jízdu s dobře živenou středoevropankou neužil, protože bych na to musel pořád myslet. Otázka je, jak hodně je to předimenzované, přece jenom je na motorce dost míst, kde se může střihnout nějaký šroub nebo se může zdeformovat příhradová konstrukce podsedláku, zvlášť při rázovém zatížení, když se vlítne do díry. Neříkám že hned, ale třeba postupně.

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 17:55 | Nahoru | #8
On není ani tak problém v přetížení mašiny, jako v našich silnicích. Když vlítneš s čimkoliv jakkoliv zatíženým do běžný pasti na medvěda, který jsou na našich okreskách klidně i po pár metrech, tak praskaj péra a vše jde na dorazy...
Čímž chci říct, že při jízdě s plným zatížením, nebo při přetížení, je třeba koukat jak ostříž a snažit se vyhnout všem těm pastem. Takže na německý dálnici se většinou bát nemusíš - i když poslední dobou mi přijde, že už ani tam to není co to bývalo a na nájezdech na některý mosty to taky hnusně mlátí na dilatačním uzávěru.
Jo - a jsem trochu nasranej, protože právě měním prasklý pero u osobáku a čeká mě to u dodávky. Osobák přetíženej nejezdí snad nikdy a stejně je to prd platný, z předního pera jsou dvě.

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 20:05 | Nahoru | #9
Jo na pěkné silnici to nějaké přetížení dost snese, ale poskakování na rozbité silnici nebo v terénu tomu dá jinou dimenzi.

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2018 v 21:03 | Nahoru | #10
Tak nějak všeobecně, u starších motorek bych se přetížení nebál, staré poctivé železo, dimenzované s rezervou. Dneska honí každé kg, zároveň výrobní náklady, tam si myslím, že to mají spočítané tak akorát. Dal jsem si práci a vyhrabal časopis Motocykl, číslo 8/2000, kde je test velkých cendur, tady malý výcuc hmotností uvedených v tomto testu ( provozní s plnou nádrží / užitečná ) :
Cagiva Navigátor 241 / 189 kg
Honda Varadero 256 / 195 kg
BMW 1150 GS 264 / 196 kg /
Triuph Tiger 250 / 235 kg
no, nedá se všemu věřit, zrovna Tigra mám, a v TP je provozní 258 kg / největší povolená 440 kg, to mi vychází užitečná 182 kg, docela (- 53 kg ) rozdíl
asi překlep, ale tyhle nesrovnalosti mě docela serou, v jiném článku jsem se zas dočetl, že můj Tiger má hydraulickou spojku, samozřejmě nemá, ale to už jsem odbočil od zadání tazatele, takže jak píší kolegové nade mnou, s rozumem se dá, žádná divočina

1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 31.10.2018 v 07:32 | Nahoru | #11
udinar> Zvláštní, já mam s Jawou 350-640 úplně jinou zkušenost - už 2x se mi ohnul podsedlák na dovolenej, kdy byl zatíženej pouze cca 20kg nákladu ve vaku na zadní plotně. Podotýkám, že bez spolujezdce, zato v "terénu" - polňačky, šotoliny.

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 31.10.2018 v 20:38 | Nahoru | #12
Jestli ti to pomůže, tak problém s podsedlákem jsem na vlastní bulvy viděl ve dvou případech:

VFR800 ve dvou s kufry a trefený kanál - vytržená obě horní oka podsedláku z rámu, jinak centrál i ráfky OK,

1150GSA sólo (občas i ve dvou) s kufry a fůra km i mimo asfalt - únavou prasklé (přetržené) obě horní trubky.

1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2018 v 13:41 | Nahoru | #13
Já mám se svými 75 kg motorku (K1300GT) s nosností 232 kg (dle TP 288/520)...a na to sedlo bych se vešel snad 4x...tak se možná poohlídnout u našich dobře živených západních sousedů...

1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2018 v 21:11 | Nahoru | #14
Myslim, ze i takova MG Norge bude mit dost Kg. I u te moji V11 pisou 214 Kg a to je "sportovni" stroj.

E: Hmm, tak sem vyguglil 187 Kg. To neni moc.

Naposledy editováno 01.11.2018 21:17:37

3 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2018 v 06:29 | Nahoru | #15
Koukal jsem do techničáků svých motorek............Triumph Sprint 955 RS užítečné zatížení 170kg, BMW K 1200 GT starý model s motorem cihla...........užitečné 200 + 50kg vozík..........takže celkem 250kg nákladu..
A na ostrém enduru ani nemám co pohledávat.............i zcela bez oděvu a po ranní hygieně jsem stále vysoko nad povolené zatížení

Většinou přesahujeme max. povolenou hmotnost při cestě na dovolenou o cca 50kg................což je 10% nad limit. Motorky si s tím poradí bez problémů, horší by to asi bylo s vysvětlováním pojišťovně při nějakém průseru. Takže jezdit v klídku a nebo nechávat sociuse doma u sporáku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2018 v 07:58 | Nahoru | #16
Brůča.> Ty si trefil hlavičku na hřebíček! Je třeba na to koukat tak, že povolená celková maximální je třeba cca 450 kg. Takže když to přetížíš o 45 kg, tak je to jen 10% navíc. Což vážně není katastrofa. Všichni jsme řešili, že při povoleným zatížení třeba 180 kg je 45 kg navíc celá 1/4 - a to už vypadá "děsivě".
Takže Brůča - a 10% přetížení neřešit... Protože podvozek je dělanej na celkovou váhu. Jen teda pozor, kde ten náklad je - narvat to někam na konec podsedlovky to topcase nebude, díky působící páce, nejrozumnější.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2018 v 13:47 | Nahoru | #17
charlie.vtx1800> No ale o to právě jde, co ta podsedlovka snese. Většina z nás si nedává náklad na rám pod řidítka. 3 kufry, spolujezdec, všechno je to vzadu a i pod maximální povolenou hmotností to může rupnout.

No bude to u každé motorky jiné. Borec na Vstromu jel sám na Magadan pěkný offroad a praskl mu rám. Možná kdyby jel na litru vydrželo by to.

Jak bylo zmíněno, dobré nosiče upevněné třeba za stupačky určitě pomůžou.

Naposledy editováno 02.11.2018 13:49:02

(reakce na) Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 3.11.2018 v 08:24 | Nahoru | #18

Koudy01 píše: Myslim, ze i takova MG Norge bude mit dost Kg. I u te moji V11 pisou 214 Kg a to je "sportovni" stroj.

E: Hmm, tak sem vyguglil 187 Kg. To neni moc.


Googlu nevěř, podle TP má Norge 217kg.

1 reakcí na tento příspěvek Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 3.11.2018 v 20:53 | Nahoru | #19
Jezdím přetížený jen dlouhé trasy se spolujezdkyní, kufry a bagáží. Jak už psal někdo výše-motorka má určitě pevnostní rezervy. Za 8 let co ji provozuji, se to nijak neprojevovalo, až do letoška. Podotýkám, že jsem plně naložený v Rakousku vletěl na nějaké vyasvaltované polňačce do fakt velkého hupu (prostě tam byl obrovský propad silnice, bez ostrých hran). Málem nás to vyhodilo ze sedla. Rozervalo mi to šroub přepákování zadního tlumiče-naštěstí ho tam půlka zůstala, takže jsme si nerozbili hubu a jen se to celé trošku ohlo do strany.
TAKŽE ZA MNĚ KLIDNĚ S ROZUMEM PŘETĚŽUJ(pokud není vyhnutí), ALE MYSLI NA VHODNÉ ROZLOŽENÍ HMOTNOSTI A VE ZVÝŠENÉ MÍŘE SI DEJ POZOR NA NEROVNOSTI VOZOVKY!!!!

Užitečná hmotnost-občasné přetížení

Skvělá odpověď, děkuji! 5.11.2018 v 12:30 | Nahoru | #20
hlavne s rozumom.

Pokiaľ preťažíš a netrafíš poriadnu dieru, je to OK. najskôr si to odnesú ložiská v kolesách, výplet atp.

Napr na starú Jawu som bežne naložil 220kg. Poznáš jej chabé náboje, ložiská, rám...
A stará čiperka jazdí ďalej!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda CBF 1000 servo vyfuku Honda CBF 1000 Bubo32 5 Dnes v 18:40 Bubo32
sena 50s Honda CBF 1000 Krtek215 17 10.4.2024 v 14:31 Luba007
Honda CBF 1000 Honda CBF 1000 Bubo32 14 4.4.2024 v 09:01 Bubo32
Přepínání celkových a denních kilom... Honda CBF 1000 CBF1000ABS 2 27.3.2024 v 00:23 CBF1000ABS
Honda CBF 1000 Honda CBF 1000 Bubo32 15 23.3.2024 v 23:00 kalous72


TOPlist