bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Minimalni velikost homologovaneho blinkru
27.7.2018 v 11:24
Ahoj, delam jednu stavbu a resim legislativni otazku na kterou se mi nepodarilo najit odpoved. Zaroven bych chtel znat nazor a zkusenosti na dany produkt.

Legislativni otazka : je nejake velikostni minimalni omezeni pro sdruzeny svetlomet (blinkr, obrysovka, brzdovka) ?

Mate nekdo primo zkusenost s timto sdruzenym svetlem od highsider.

Diky.

http://www.abmoto.cz...rzdovym-svetlem.html

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 11:32 | Nahoru | #1
Covece, nechci kecat, ale sdruzene svetlo s blinkrem u nas neprojde.

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 11:33 | Nahoru | #2
no hlavne nesmis mit sdruzeny svetlo, proto jsou blinkry na tykadlech a na stk prudej s delkou tykadel....

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 11:43 | Nahoru | #3
problem bude nejen s tim, ze nesmis mit blinkr sdruzeny s koncovym a brzdovym, ale i s tim, ze budes mit dve koncova a brzdova svetla.

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 12:20 | Nahoru | #4
Čemu říkáte sdružené světlo?

Např. Něčemu takovému? https://www.motorka...800-vtec-604352.html

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 12:38 | Nahoru | #5
pokud to ma Ečko tak bych to neřešil

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 12:43 | Nahoru | #6
Taky ho na motorce mám ... ZDE

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 12:53 | Nahoru | #7
no ono to neni tak jednoduche...

jako ja jsem samozrejme nasel zakony a vytahy ze zakonu a laicke kecy s citacema zakonu ktere se tykaji teto problematiky, ale moudrej z toho fatk nejsem.

Takove nejsrozumitelnejsi mi prijde tento clanek.

http://www.autoklub....stk-svetla_final.pdf

kde se uvadi:

Co je samostatný, sdružený, sloučený a skupinový světlomet
• Samostatný světlomet/y – má/mají samostatné svítící plochy, zdroje světla a pouzdra
světlometu.
• Skupinový světlomet – světlomet/svítilny mající samostatné svítící plochy a zdroje světla a mají
společné pouzdro světlometu
• Sdružený světlomet – světlomety/svítilny, které mají samostatné svítící plochy, avšak společný
zdroj světla a společné pouzdro světlometu/svítilny
• Sloučený světlomet – zařízení se samostatnými zdroji světla nebo jediný zdroj světla působící
různými způsoby (odlišnosti optické, mechanické, elektrické), nebo částečně společné svítící
plochy a společné pouzdro světlometu/svítilny



a nasledne se to rozepisuje na strane 4-8.

ale jak rikam..moudrej z toho nejsem... navic si myslim, ze na tom blinkru nebude dostatecna homologace, protoze bych ocekaval, ze tam musi byt homologace jak pro brzdu, blinkr tak obrysovku a to se nemuze vsechno vejit na kruh o prumeru 22mm.

no uvidim... budu resit dal, pokud ma nekdo jeste nejakej nazor, vysvetleni nebo zarucenou radu tak budu rad.
ted jdu zkusit zavolat do obchodu at mi poslou nejakej datasheet nebo detailni fotku homologaci uvedenych na blikru a pak asi budu volat na STK...
dam pak vedet jak to dopadlo. Zatim diky za nazory...

1 reakcí na tento příspěvek Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 12:56 | Nahoru | #8
se sdruzenejma blinkrama je to OT, nicmene videl jsem nedavno (jdouc pesky pres Palackeho most) ve stojici kolone dve policejni motorky,... a co nemeli, mikroblinkry pod znackou na kratoukych tykadlech, plocha odhadem 60x15mm max ? (jakoze opravdu mikro)... moc jsem litoval ze ssebou nemam fotak(telefon nevedu), hned bych to postnul do nejakeho vlakna kde nekoho vyrazili z TK

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 13:04 | Nahoru | #9
takze volano do prodejny, blinkr neni skladem, vice info nemaji, jen zkusenost, ze to bezproblemu STK proslo...

V AB motu velice ochotny p. Štěpán, super domluva a snaha pomoct a poradit. Nakonec tedy objednam, fyzicky je vezmu do ruky a zajdu na STK. Pokud by neproslo, tak je muzu vratit. Super..mam radost, ze existuje v obchodech jeste individualni reseni, obzvlast kdyz na STK se ke vsemu pristupuje individualne.

(reakce na) Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 13:36 | Nahoru | #10

kerut píše: se sdruzenejma blinkrama je to OT, nicmene videl jsem nedavno (jdouc pesky pres Palackeho most) ve stojici kolone dve policejni motorky,... a co nemeli, mikroblinkry pod znackou na kratoukych tykadlech, plocha odhadem 60x15mm max ? (jakoze opravdu mikro)... moc jsem litoval ze ssebou nemam fotak(telefon nevedu), hned bych to postnul do nejakeho vlakna kde nekoho vyrazili z TK



no louskam a louskam a zatim to vypada tak, ze pokud bude na sklicku uvedeno vse co tam uvedeno bejt ma, tak je pak potreba dodrzet montazni umisteni a nemel by bejt problem.

O minimalni velikosti nebo delce stopek se nikde nepise. Resi se jen minimalni roztece mezi sebou a minimalni vejska od vozovky a tak pdoobne. Cili pokud toto clovek dodrzi vrmci montaze tak pak by to melo bejt ok, pokud samotny produkt nebude "SLOUCENYM" svetlometem - ten zakon vylozene zakazuje, ale sdruzeny uz bejt muze...

a takova poznamka k montazi co jsme tak pochopil...treba namontovat tyto blikry s brzdou k uchyceni zadnich tlumicu (mivaji to takto choppery) je spatne, protoze zadni brzdove svetlo MUSI byt namontovano v nejzassi casti motocyklu nejmene vsak s kolmici od vozovky se zadni hranou kola. Kdezto blinkry mohou byt namontovany od teto vnejsi zadni hrany kola az 300mm smerem dopredu.

no jsem na to zvedavej...bez homologacniho oznaceni primo na tech blinkres se dal asi nepohnu... i tak dekuji vsem za reakce...

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 27.7.2018 v 15:48 | Nahoru | #11
základní pojmy vztahující se k osvětlení jsou uvedeny v předpisu EHK 48 / předpis EHK OSN/
Ten se vztahuje především na 2-stopá vozidla, protože k motocyklům vydala EU směrnic 2002/24 ES, podle které se schvalovalo....V každém případě předpis EHK 48 definuje a podrobně vysvětluje, jak máme chápat např, požadavek na 2 světla...kdy se o 2 světla jedná a kdy nejedná...

Tato směrnice /2002/24 ES/ už pozbyla platnosti, protože se schvaluje podle nařízení EU 168/2013
Základní věci řeší i česká vyhláška o schvalování technické způsobilosti ( 341/2014 Sb, např. v příloze číslo ,3....jsou tam jak základní požadavky na motocvykl, tak tabulka aktuálních směrnic EU, která však už není aktuální a čeká se nová vyhláška...

Legislativa řeší vše možná, rozptyl nebo intenzitu, barvu světla nebo umístění zdroje...a vzdálenosti světla od daného bodu nebo roviny na vozidle nebo na vozovce..

Naposledy editováno 27.07.2018 15:48:52

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 16:21 | Nahoru | #12
CRF 1000: diky najdu a proctu si detailneji. Jak rikam je v tom bordel.

Ono samotne vyzarovani a podobne me nezajima, protoze to jsou veci pro udeleni homologace. Tu to udelenou ma. Jde mi o to najit relevantni informace o umisteni, o tom jake homologace jsou vyzadovany pro jake typy svetel a tak. Nejake info jiz mam, ale nechcu udelat stavbu dat tam veci za x tisic a pak resit ze to neproleze legalne stk. A ze tyhle blinkry nejsou zrovna z nejlevnejsich :D
Navic kdyz to s nima nepujde tak se musi prepracovat celej koncept. Zni to asi dementne, ze se stavba odviji od blinkru, ale je to tak.

1 reakcí na tento příspěvek Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 17:29 | Nahoru | #13
stavba se musí odvíjet od platné legislativy, na schvalování výroby jednotlivého vozidla se adekvátně použije legislativa, platná DNES...blinkry jsou brnkačka, musíš se s emisním systémem dostat na euro 4, ostatní se zvládne

Vše by proto mělo vycházet z toho nařízení 168/2013...

(reakce na) Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 17:39 | Nahoru | #14

CRF1000 píše: stavba se musí odvíjet od platné legislativy, na schvalování výroby jednotlivého vozidla se adekvátně použije legislativa, platná DNES...blinkry jsou brnkačka, musíš se s emisním systémem dostat na euro 4, ostatní se zvládne

Vše by proto mělo vycházet z toho nařízení 168/2013...



No jenze to je zrovna tak kokotsky psane ze to louskam uz x hodin a moudrej z toho nejsem :D
Ale to se podda.
Jinak jsem se spatne vyjadril. Nejedna se o stavbu, nybrz prestavbu.

1 reakcí na tento příspěvek Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 18:02 | Nahoru | #15
trochu OT ale jestli je sdruženým světlem myšleno např z.světlo s integrovanými blinkry, tak to už min 2 roky být může ale takhle "naopak" to si netroufnu tvrdit

Naposledy editováno 27.07.2018 18:02:32

(reakce na) Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 18:20 | Nahoru | #16

neznamyScooterD píše: trochu OT ale jestli je sdruženým světlem myšleno např z.světlo s integrovanými blinkry, tak to už min 2 roky být může ale takhle "naopak" to si netroufnu tvrdit



No co jsem pochopil tak nesmi byt sloucene. Ale sdruzene bejt muze. Pak uz je to o tom ze se to musi spravne namontovat. Jenze hledej informace, kdyz je to novela na novelu a ta novela novely ma pozastavenou platnost, protoze se ceka na revizi. To je jak zapnout televizi a pustit si telenovelu :D cumis na to a dovis se uplny hovno :D

Uvidim. Dojdou, zajedu na stk a hned budu vedet.

1 reakcí na tento příspěvek Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 27.7.2018 v 19:16 | Nahoru | #17
U přestavby je to skutečně jinak, ale souhlasím s tím že je definována skutečně hloupě, proto jsou některé věci podle zákona téměř neřešitelné....
přestavbu definuje myslím § 73 zákona 56/2001 Sb...

Pokud rozkopeš motorku ale nanaplníš alespoň formálně definici, nedá se to oficiálně schválit...uvedu konkrétní příklad, chceš předělat jawu se 16 koly na SPORT-ku, které má kola dejme tomu 21´´...popud změníš kola, ale nedojde ke změně povoleného zatížení, není to přestavna a nedá se to scvhalovat...

takže podstatné je NAPLNIT DEFINICI...a to i za tu cenu, že to povolené zatížení náprav prostě snížíš o 1 kg...protože asi nebudeš schopen doložit schvalovací dokumentací, že nápravy unesou VÍC a musel bys do zkušebny...

No a ke schválení přestavby potřebuješ technický protokol ze zkušební stanice, to je každá STK která má školeného technika typu K...v případě zásahu do brzd, světel, elektromagnetické kompatibility atd by bylo nutní absolvovat zkoušky v TECHNICKÉ ZKUŠEBNĚ...

Technická zkušebny jsou v ČR celkem 3...TUV, DEKRA a TZV...Ta poslední je asi rok nová a specializuje se na motorky...www.technicka-zkusebna.cz

Rozdíl mezi STK , zkušební stanicí a technickou zkušebnou je v tom, že zákon definuje, jaké vybavení a jaké měřící přístroje a ke kontrole a k měření čeho musí mít ze zákona...

Takže zkušební stanice je schopna posoudit správnou činnost homologovaných světel, mají tzv, regloskop,. ale nemají vybavení na posouzení správnosti činnosti zpětných zrcátek...tzn, zařízení pro nepřímý výhled...proto se s auty z Anglie musí do technické zkušebny,atd...

Dobrý výklad, ne?

Co na to ten nic nechápající pitomec foxdrive"

Samozřejmě je tady také možnost přestavět motorku tak že si toho technik STK nevšimne a pak se nemusí nic individuálně schvalovat

Naposledy editováno 27.07.2018 19:19:29

(reakce na) Minimalni velikost homologovaneho blinkru

27.7.2018 v 21:01 | Nahoru | #18

CRF1000 píše: ........

Co na to ten nic nechápající pitomec foxdrive"

Samozřejmě je tady také možnost přestavět motorku tak že si toho technik STK nevšimne a pak se nemusí nic individuálně schvalovat



narazku na foxdrive nechapu... tu mi prosim vysvetli at neumru hloupej :D

jinak to ze se to prestavi tak aby si technik nevsiml... no toho si asi vsimne.. ale samozrejme se snazim jit cestou nejmensiho odporu a taky cestou o ktere vim, ze je i v nasi birokracii jeste pruchozi.

Takze slusna zrdcatka, homologovane blinkry, to same vejfuky, a dalsi komponenty. Zkratka jak se rika, kdo chce mit opici musi mit na banany, proto mi nevadi koupit az predrazene dily a doplnky pokud proste nebude problem s nima pak jezdit.
Ono ja se snazim to dat na takovej stav aby to legislativne vyhovovalo a nebylo potreba zadneho schvalovani a dalsich opicaren, to znamena kola , pneumatiky, brzdy, tlumice, riditka, to vsechno zustava dle parametru originalu. Taky se podle predstavy vybirala vhodna motorka a jeji vyber trval minimalne 3 roky :D

Nejaka prestavba mi uz prosla rukama,... ale vzdy to byly prave spise technicke prestavby, to znamena brzdy tlumice, kola (ale rozmer zustal) a dalsi tehcnicke veci...u techto prestaveb jsem to vzdy resil stylem, ze si tehcnik nevsimne. To by musel znat primo typ dane motorky a to je mala pravdepdoobnost a to same i v pripade nehody..likvidator nevi uz vubec.
samozrejme i prestavby ktere nejezdi po silnici, tam je to pak uplne v klidu..jde jen o funkcnost techniky (supermoto a podobne)
Ale tyhle vzhledove prestavby, svetylka a cypovinky na to vim ,ze je kazdej vysazenej a delaji se s tim obstrukce. A navic toto jsem nikdy neresil.
Takze opravdu dekuji za rady a cisla zakonu ktere postupne nastudovavam.

1 reakcí na tento příspěvek Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 29.7.2018 v 12:21 | Nahoru | #19
blinkry s intergovaným koncovým a brzdovým světlem už mají pár let i některý modely Harley-Davidson. Úplně stejnej systém, co máš ve svým odkazu na AB

(reakce na) Minimalni velikost homologovaneho blinkru

30.7.2018 v 08:37 | Nahoru | #20
callowsick> Dobre vedet. Dekuji. Dohledam si jake modely a v pripade nouze to bude padny argument na stk.

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 30.7.2018 v 16:23 | Nahoru | #21
Homologace osvetleni na "velke moto" (kategorie L3e) resi ECE R50 na strane komponentu (pro signalni funkci tzn. pozicka, koncove, blinkry atd.) a ECE R53 pro celkovou homologaci vozidla.

v te druhe se da nalezt, ze blinky se nedaji opticky kombinovat s jinymi svetly, s vyjimkou pro predni pozicku, ktera je oranzova (viz nova Honda Africa twin).

je tu ale druha moznost a to je sdruzene svetlo, tzn. jeden housing, dva svetelne zdroje a dve opticke plochy: napr od Louise LINK

tato kombinace je pripustna pro zadek, kdy clovek ma parove koncove, brzdove a blinkry. Musi se pouze dodrzet symetricke rozvrzeni a minimalni odstup blinker - blinker 180mm

Naposledy editováno 31.07.2018 08:22:38

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 31.7.2018 v 22:13 | Nahoru | #22
Zdravím.
Také jsem upravoval zadek motorky a mám tam tvz. 3 in 1 (obrysové, brzdové i blinkry) a bez problémů (na STK jsem byl již 2x). Je potřeba rozlišovat jedná-li se o skupinový světlomet VS sdružený světlomet VS Sloučený světlomet a co je nejdůležitější, tak homologace. A pak dodržovat rozpětí, ale jinak s tím problém není. Ale jako se vším ... pokud narazíš na blbce, tak se můžeš postavit na hlavu a stejně s tím nic nenaděláš.

https://www.novelmot...m-Colorado-cerne-par

Minimalni velikost homologovaneho blinkru

Skvělá odpověď, děkuji! 1.8.2018 v 11:59 | Nahoru | #23
Nakonec jsem ani neodpovedel na otazku zadatelele.

ECE R50 nepredepisuje pro blinky, pozicky, brzdovky minimalni velikost „plochy výstupu světla“ nebo "svitici plochy", pouze s vyjimkou denniho sviceni (mohlo by se Ti to hodit do budoucna, az budes resit predek, zadne mini DRL neexistuje, pac je potreba 200cm²). Jde pouze o splneni photometrickych pozadavku (mira svitivosti v ruznych uhlech).

Toto umoznilo s prichodem "ultra high power mega ... LEDs " zmensit ECE svetla na minimum (viz ty blinky s led a optikou s prumerem pod 10mm).

Pozadavky na min. velikost jsou ale stale platne pro SAE (DOT) = americkou certifikaci. jak pro blinkry, tak brzdove. tzn. v pripade ze vyrobce prodava moto i na americkem trhu a nechce se mu delat vice variant pro jednotlive trhy (nebo si clovek neco sam doveze), tak blinky pomahaji pri spravnem vetru plachtit a brzdove svetla zabiraji pul zadku motorky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist