bmw_r1300gs_cartec

Téma: Bosna 2018 - report z vejletu

11.6.2018 v 16:05
Tak jsem se rozhodl napsat něco jako cestopis z vejletu do Bosny, nemám trpělivost psát to najednou, tak to sem budu postupně dávat po jednotlivejch dnech:
Plánování, přesun, ubytování:
Idea vyrazit na offroudovej vejlet do Bosny se začala líhnout už loni, po zážitcích některejch kamarádů kteří tam byli. Koncem roku 2017 se to začlo rýsovat poněkud konkrétněji, vybrali jsme termín - přelom května a června, způsob dopravy - auto s vlekem kvůli teréním gumám, úspoře času a některejm ne úplně cestovním strojům. Sestava se postupně hýbala od 3 do 5 lidí, nakonec se někdy koncem dubna ustálila na 4 lidech: já - TA600 alias Elefant Evo II, HonzaH, Haus a Milan - všichni na různejch ročnících a různě upravenejch KTM690 Enduro. Termín se taky musel posouvat kvůli jinejm akcím kde jsem přislíbil účast a pomoc s pořádáním, nakonec jedem ve čtvrtek 31.5. večer a vracíme se v neděli 10.6. Jelikož mě baví plánování a vymejšlení tras tak jsem se toho ujal, zdrojem jsou jednak trasy z amatérskýho rally pro velký moto které se jelo 2016 i 2017 a kamarád mi poskytl trasy v gpx, jednak Offroadguide a jeho Bosenské šotolinky a jednak vlastní plánování na mapovém podkladu mapy.cz, vše sedělo až s nečekanou přesností, i když cit pro terén byl taky trochu potřeba. Trasy posílám klukům, ať je nás na navigaci víc.
Jedeme pick-upem Nissan Navara s podvalem - mimochodem podval měl bejt původně od kamaráda, tomu se tejden před cestou vysypala náprava, tak sháníme půjčovny, v Liberci za 700 na den, v Ostravě u Milana za 500,-, celkem rozdíl při 10 dnech. Milan přijíždí s mírným zpožděním kolem sedmý, musel chudák z Ostravy do Liberce a cesta ve čtvrtek odpoledne byla pekelná. Nakládáme hromady věcí - bo jedem autem a tak se to vejde, nakonec byla korba s nástavbou plná - a tři motorky, Honza se doloží za Prahou. Start z Liberce kolem osmý, zastávka v Mnichově Hradišti pro zbytek Hausovejch věcí a jedem ku Praze pro Honzu, cesta samý zúžení do 1 pruhu, pumpa za Prahou plná nocujících kamionů ale kousek místa se najde, naložíme poslední kačenu a jedem. Mapy.cz ukazujou z Liberce něco přes 1200 km a 13,5 hodiny, trvá to déle protože vlek je otypovanej na 100km/h a nechcem moc provokovat, jedem po dálnici do 110 a než se podaří opusti ČR jedem skoro půl cesty v omezení jedním pruhem. Jsme tři řidiči s ŘP skupiny E, nakonec se tak napůl střídáme za volantem jen s Milanem.
Přibližná trasa je Liberec - Praha - Brno - Bratislava - M1 Budapešť - M3 Mohacs - tam opustíme dálnici a jedem kolem Osijeku (HR) na Doboj(BiH), Zenicu, tam začíná kus dálnice na Sarajevo a Tarčin, pak už po horská silnici na Konjic, tam vybíráme místní peníze (1KM=0,5Eura) a pokračujeme k Boračko jezeru které jsme předem vybrali jako základnu pro prvních 4-5 dní. Navigace ukazuje posledních 20km a čas jízdy skoro hodinu, pak zjišťuju proč - silnička na 1,5 auta které napřed vystoupá serpentinama ze 300mnm do 750 a pak zas spadne zhruba do 400 a jedeme se skoro 10m dlouhou soupravou, ale nakonec jsme tam - kolem 16 hodiny, po 21 hodinách od začátku nakládání. Kemp Ekoselo je skoro prázdnej, po dohodě s obsluhou berem ubytko - chatku údajně pro 8 osob, do který se ve 4 s věcma vejdem tak akorát, cena 30KM (15E) za noc se snídaní, bez snídaně 25KM. Vybalujem, vykládáme moto, kvůli pozdnímu příjezdu a únavě padá plánovaná kratší vyjížďka, dáváme pivo, po chvíli dohadování i jídlo (rybu nebo kuřecí plátek). Místo je pěkný, ale kemp samotnej a hlavně obsluha má k dokonalosti daleko, v kempu sprcha jen na solární ohřev, když nesvítí slunce nebo se sprchuje víc lidí tak je studená, navíc je zvenku na budově s WC bez jakékoliv zástěny, tak se člověk sprchuje všem na očích. Sice to platí i pro holky, ale žádné tam nebyly tak tato výhoda ztrácí půvab . No a hospoda o něco dražší než místní poměry, pivo (nic moc) za 4 KM, jinde mezi 2-3, jídlo nemaj podle jídeláku a jsou dražší, tak jsme se podle toho později zařídili. Odpadáme kolem půl jedenáctý a tím končí přesunovej den.
pokračování příště

1 2

Bosna 2018 - report z vejletu

17.7.2018 v 18:44 | Nahoru | #31
.pokračování
9. června - den odjezdu
Celou noc se po kopcích nad jezerem honí bouřky, ráno sice neprší ale je podmáčeno a mraky úplně nezmizely, tak se rozhodujem pro odjezd hned po snídani. Takže ráno začnem balit, pak snídaně, zaplatit a rozloučit se, příště určitě jiný ubytování. Naložení zbytku věcí a motorek netrvá dlouho a někdy mezi devátou a desátou vyrážíme. Ještě stavíme v Konjiči nakoupit v pekárně jídlo na cestu, natankujem a jedem. Cesta po Bosně moc neodsejpá, dálnice jen kolem Sarajeva, na každý ze dvou mýtnic nás odhadem řaděj do jiný kategorie mýta, takže cestou tam nás to stojí 17KM a zpět 19,5KM, rozdíl nestojí za zkoumání. Kolem jedný se blížíme k hranicím s Chorvatskem, chcem ještě utratit zbytek místní měny a tak se stavujem na oběd a s posledníma pár frfněma v marketu utratit úplně vše, v mém případě za dva balíčky krájenýho pršutu. Na hranicích chtěj tentokrát i papíry od motorek, ale ani teď je nezajímá že můj stroj je psanej ještě na minulýho majitele - i na tenhle případ jsem ale připraven, fejkový notářský potvrzení jsem si nechal v počítači vytvořit .
Přejezdem asi dvouhodinovýho kusu Chorvatska naštěstí končí nedálniční cesta, v Maďarsku se ještě stavujem koupit uherák a paprikáš a za občasnýho střídání dvou řidičů, jednoho tankování kdesi u Gyoru a jednoho kdesi v severní asii před Brnem se dostáváme k domovu, v Praze vykládáme Honzu, V Hradišti Hause a v Liberci kolem čtvrtý ráno dojde na mně, Milana ještě čeká přes 300km do Ostravy ale ani si nechce zdřímnout a po pár tipech jak ojebat objížďku za Turnovem a kde tankovat mizí, naštěstí dojel OK. A tím celá sranda končí.
Nakonec ještě pár čísel:
cesta autem nás vyšla na lehce přes 23 tisíc včetně pěti tisíc za půjčení podvalu, mýta, nafty (spotřeba lehce pod 13) a drobnýho příspěvku Milanovi na gumy a olej, čili nějakých 5700 na osobu, cesta po ose by levnější nebyla (cca 2500km) a osobně bych to na motorce bez spaní v půli cesty nedal, takže by to vzalo navíc dva dny
vlastní pobyt včetně ubytka (vždy postel pod střechou), benzínu, minimálně jednoho jídla za den v hospodě a nějakých 3-5 piv za den mě osobně stál 280E, je v tom 7 dní ježdění a 8 nocí.
Takže závěrem - do Bosny nikdo nejezděte, je tam draho, neseženete jídlo ani ubytování a pravděpodobně vám tam znásilněj motorky a ukradnou ženy, já se teda možná ještě někdy obětuju a projedu tam zbytek tras který jsme nestihli.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bosna 2018 - report z vejletu

17.7.2018 v 19:10 | Nahoru | #32
LuckyExplorer> Kouknul jsem až teď, video parádní , některý místa jsem poznával.
A koukám že nejsem jedinej kdo trápil slona v terénu, já už teda přesedlal ale najezdil jsem dost. Třeba se někde potkáme.

1 reakcí na tento příspěvek Bosna 2018 - report z vejletu

20.7.2018 v 09:43 | Nahoru | #33
Tome, moc hezký a konečně i s fotkama jak to vidím, už budu jezdit jen do Bosny, dvojí návštěva byla málo.

20.7.2018 v 14:07 | Nahoru | #34
MotoBjamboja> Jj, bylo tam úžasně a taky se tam plánuju vrátit, k tomu mám ještě nějaký další "balkánský" nápady.

1 reakcí na tento příspěvek Bosna 2018 - report z vejletu

20.7.2018 v 15:50 | Nahoru | #35
Čao. Jel jsi to na Elefantu evo II ? A jako gumy byly nezbytný drapáky, nebo by se ta trasa dala i na velkejch kostkách ?

20.7.2018 v 16:06 | Nahoru | #36
ZdendaZB> Jj, Elefant Evo II = překopanej Alp 600, já to jel na brutálně ojetejch MitasC02, ale šlo by to i na E07, 09 apod, jsou to šutry, bahna jen tak na ukázku

20.7.2018 v 20:44 | Nahoru | #37
TomElefant750> Slona jsem koupil asi před 2 roky v hodně zanedbaném stavu a 1,5 roku jsem to dával do kupy. Bosna byla na něm vlastně první jízda v terénu a fakt mě to příjemně překvapilo že se na tom docela dá jet, předtím jsem jezdil jen na lehkým enduru. Jinak jsem z Bosny taky nadšenej, je to ráj pro velký endura a určitě se tam ještě vrátím
Honza

Bosna 2018 - report z vejletu

21.7.2018 v 00:01 | Nahoru | #38
Slon evo 2 je ale transalp, ne kadživa slon.