globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak nastavit zadní tlumič
Čau, máte někdo zkušenosti s nastavením zadního tlumiče na Pegasu? Předpětí pružiny mám nastavený na nejtvrdší, chtěl bych zkusit trochu měkčí a za boha s tím nemůžu pohnout. Zkoušel jsem to jak na zatížený motorce, tak na hlavním stojanu s kolem ve vzduchu a prostě se to nehne a nerad bych něco urval. Kde může být chyba? Mám na to hákový klíč, který pasuje ok.

Jaký nastavení doporučujete? Jezdím většinou sám, v oblečení cca 85 kg. Tak 70% ON a 30% OFF.
Předchozí
1 2
Následující

2 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 18:35 | Nahoru | #1
předpětí pružiny se nenastavuje na tuhost,ale na výšku.

takže tím,že ji povolíš,se tvrdost v podstatě nezmění,jen bude motorka nižší,tvrdost se nastavuje na tlumiči ladícími šroubky-pokud tam jsou.

edit: a jak tak koukám na tu fotku v profilovce,tak ti ta motorka velká určitě není.

Naposledy editováno 08.05.2018 18:36:40

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 19:03 | Nahoru | #2
Dolph-cz> Aha, to jsem nevěděl. V návodu je tabulka nastavení podle tvrdosti a hýbe se jak s předpětím, tak s útlumem. Útlum už jsem nastavil, tak zítra budu testovat.

Motorka je mi akorát. Stojím tam trochu v kopci,tak to zkresluje.

Jak nastavit zadní tlumič

Skvělá odpověď, děkuji! 8.5.2018 v 19:21 | Nahoru | #3
TADY máš video v češtině. Je to asi od třicáté minuty. Je to to první video od Toratechu.

Naposledy editováno 08.05.2018 19:24:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 19:54 | Nahoru | #4

-PePe- píše: Dolph-cz> Aha, to jsem nevěděl. V návodu je tabulka nastavení podle tvrdosti a hýbe se jak s předpětím, tak s útlumem. Útlum už jsem nastavil, tak zítra budu testovat.

Motorka je mi akorát. Stojím tam trochu v kopci,tak to zkresluje.



já jsem na tvojí motorce samozřejmě nejel,ale tyhle staré a těžké stroje mají spíše problém s tím,že jsou moc měkké,off se s tím nedá jezdit,protože při jakémkoli pokusu o skok,nebo rychlejší jízdu jdou tlumiče na doraz.

takže ještě opravdu popřemýšlej,jestli se ti to celé jen nezdá.

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:10 | Nahoru | #5
Někdy bývá nejjednodušší vyndat ven celou pružicí jednotku, když k tomu není na motorce přístup a nechceš si zlámat prsty.

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:10 | Nahoru | #6
Dolph-cz> Taky na tom nechci jezdit motokros. Je to cenduro a tomu odpovídá i ten OFF. Jinak 190kg pohotovostní hmotností mi přijde na tuhle kategorii slušný.

Co by se mi mělo zdát?

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:12 | Nahoru | #7
Kohlstein17> Přístup tam je celkem slušnej, jen se to prostě nechce hnout.

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:13 | Nahoru | #8
Zdarec, jestli se nepletu, tak jsou na tlumiči u Pegasa ty hliníkové matky dvě do kontra, tedy budou potřeba dva hákové klíče.
A dovolím si s Dolphem nesouhlasit. Změnou předpětí pružiny nebude tlumič bez zatížení delší, nebo kratší.
To pouze po zatížení (nasednutí) se se propadneš níž, nebo zůstaneš nahoře u přitužení pružiny.
Nastavuje se to tak, aby po běžném zatížení (sám/ ve dvou/ naložená/..) se to "zmáčkolo" o 30% zdvihu (ten najdeš v manuálu).
Nazdar

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:22 | Nahoru | #9


Vidím tam jednu.

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:22 | Nahoru | #10

Krleš70 píše: Zdarec, jestli se nepletu, tak jsou na tlumiči u Pegasa ty hliníkové matky dvě do kontra, tedy budou potřeba dva hákové klíče.
A dovolím si s Dolphem nesouhlasit. Změnou předpětí pružiny nebude tlumič bez zatížení delší, nebo kratší.
To pouze po zatížení (nasednutí) se se propadneš níž, nebo zůstaneš nahoře u přitužení pružiny.
Nastavuje se to tak, aby po běžném zatížení (sám/ ve dvou/ naložená/..) se to "zmáčkolo" o 30% zdvihu (ten najdeš v manuálu).
Nazdar



nesouhlasit můžeš,ale pravdu nemáš

povolíš pružinu-motorka klesne-tak to prostě je.navíc on neřeší výšku,ale tvrdost a tu předpětí ovlivňuje jen minimálně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:25 | Nahoru | #11

-PePe- píše:

Vidím tam jednu.



problém je,že ta hliníková matka vlivem oxidace zatuhne-pokud s tím nikdo nehýbal.
jinak děláš to správně,prostě nasadit klíč a povolovat.když to nejde,asi by bylo vhodné nastříkat na matku konkor, VD 40 a pod,ať se točí lehčeji.

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:29 | Nahoru | #12
Dolph-cz> Jo takhle na fotce je ta oxidace vidět líp než naživo, tak mě to netrklo hned. Zkusím na to nějakej "uvolňovač".

2 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 20:42 | Nahoru | #13
Takže Pe-Pe - Pegaso měl kamarád a já si pamatoval, ty dvě matky na druhé straně pružiny, na tento nastavovací kroužek jsme zapomněl. Takže máš pravdu.
Pojďme dále Dolph - jsem přesvědčen, že zdvih pružení je pouze jeden a při nezatížené motorce nic klesat nebude, pružina udrží stále tlumič na max. rozsah.Pouze po nějakém zatížení motka klesne níže, pokud bude pružina povolená.
Třeba se tu někdo přidá a rozsekne to

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 21:12 | Nahoru | #14

Krleš70 píše: Takže Pe-Pe - Pegaso měl kamarád a já si pamatoval, ty dvě matky na druhé straně pružiny, na tento nastavovací kroužek jsme zapomněl. Takže máš pravdu.
Pojďme dále Dolph - jsem přesvědčen, že zdvih pružení je pouze jeden a při nezatížené motorce nic klesat nebude, pružina udrží stále tlumič na max. rozsah.Pouze po nějakém zatížení motka klesne níže, pokud bude pružina povolená.
Třeba se tu někdo přidá a rozsekne to



já tě chápu jak to myslíš,ale tak to je u kola,ale né u motorky.motorka svou váhou zmáčne péro i když na ní nikdo nesedí.

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 21:16 | Nahoru | #15
Krleš70> Zkouknul jsem to video od Touratechu a měl bys mít pravdu. Je to na nastavení motorky podle zatížení. Ale jde to asi pochopit i tak, že když máš tužší nastavení (jízda se spolujezdcem) a jedeš sám, tak ti motorka připadá vyšší, protože si tolik nesedne. Což je ale samozřejmě špatně, protože tam má být těch 30%.

Jak nastavit zadní tlumič

8.5.2018 v 23:11 | Nahoru | #16
Dolph dí pravdu, jenom to chce trošku doplnit. Tuhost normální pružiny je neměnná, tedy o kolik se změní síla na 1mm stlačení, a je jedno, jaké je předpětí nebo jak moc je stlačená. Pokud by chodilo pérování na doraz, a doraz pérování by byl dosednutím závitů pružiny na sebe, nemá předpětí vliv. Pokud je ale doraz gumovým blokem na pístnici, tak více předepnutá pružina absorbuje na stejné dráze více energie. Pro dobré odpružení je žádoucí, aby se tuhost pérování zvětšovala s propružením. Proto se používá vzadu přepákování, kde se mění poměr pák v závislosti na propružení. V přední vidlici jsou nejlepší progresivní pružiny s proměnlivým stoupáním závitů, kdy závity s menším stoupáním postupně dosedají při stlačování pružiny na sebe a tuhost pružiny se tak zvyšuje, protože další deformace už probíhá v menším počtu závitů.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

9.5.2018 v 17:44 | Nahoru | #17

Dolph-cz píše: předpětí pružiny se nenastavuje na tuhost,ale na výšku.

takže tím,že ji povolíš,se tvrdost v podstatě nezmění,jen bude motorka nižší,tvrdost se nastavuje na tlumiči ladícími šroubky-pokud tam jsou.

edit: a jak tak koukám na tu fotku v profilovce,tak ti ta motorka velká určitě není.

to je ale pěkná blbost co píšeš

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

9.5.2018 v 18:46 | Nahoru | #18

foxdive píše: to je ale pěkná blbost co píšeš

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

9.5.2018 v 19:35 | Nahoru | #19
foxdive> pouč mně tedy jak to je.

Jak nastavit zadní tlumič

9.5.2018 v 22:23 | Nahoru | #20
Proč bych tě měl poučovat, si to po sobě přečti, pak vem klíč a běž si na pružině snížit výšku motorky, samozřejmě že se steluje tuhost-tvrdost, měla by se nastavovat na hmotnost jezdce, měří se statické a plné zatížení třeba a podle toho stelujes pružinu, pokud ti nesedí menis za jinou dle potřeby, výšku tím určitě nestelujes

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

9.5.2018 v 23:06 | Nahoru | #21
dolf-cz má ve většině pravdu. Výškou motorky se samozřejmě chápe výška po nasednutí!! Ne prázdné. Předpětí je skoro vždy větší než prázdná zátěž. Takže maticí se nastavuje předpětí a tím právě to potopení po nasednutí. Pravdu nemá s tím nastavováním tuhosti šroubky. Ten šroubek dole je nastavení odskoku, tedy rychlosti návratu nahoru. Další nastavovací prvky mají jen drahé tlumiče. Mám takový na jízdním kole a stál 15 tis.

Naposledy editováno 10.05.2018 05:01:21

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 09:47 | Nahoru | #22
Výška motorky se určitě nebere po nasednuti

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 14:08 | Nahoru | #23
foxdive> samozřejmě nemyslím parametry motorky ale výšku, o kterou se jedná ZDE v tomto vlákně a to je výška po nasednutí, tedy parametrová výška mínus potopení. A toto se jednoznačně předpětím pružiny nastavuje.

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 16:44 | Nahoru | #24
Výška po nasednuti záleží podle bucka co na to vleze a podle toho musíš nastavit pružinu abys zachoval jízdní vlastnosti motorky tak jak mají být,to co tu píše Dolph je prostě blbost a ty v tom taky máš trochu zmatek,krles to píše v podstatě ok ale u každé motorky je to nastavení trochu jiné

Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 17:23 | Nahoru | #25
Tuhost pružiny nejde měnit, u motorky jde předpětím pouze změnit sílu v obou krajních polohách, jak je vidět na obrázku, se změnou předpětí se pohybujeme v jiné části charakteristiky.

Na silnici ani v terénu se obvykle na úplné stlačení nejde, takže předpětím se nastavuje výška staticky zatížené motorky. Pro zajištění správného pružení na trati musí mít lehký a těžký jezdec jinou pružinu, to ví i piloti kačen:

Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 17:37 | Nahoru | #26
Nastavuje se výška statický i zatížene, pokud to nenastavís předpětím pružiny tak ji musíš vyměnit,a jako pilot kačeny ti můžu říct že chodí na doraz v terénu za určitých okolností, není pružina jak pružina, progresivní třeba 😉

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 17:54 | Nahoru | #27

foxdive píše: Výška po nasednuti záleží podle bucka co na to vleze a podle toho musíš nastavit pružinu abys zachoval jízdní vlastnosti motorky tak jak mají být,to co tu píše Dolph je prostě blbost a ty v tom taky máš trochu zmatek,krles to píše v podstatě ok ale u každé motorky je to nastavení trochu jiné



rozhodně nemám zmatek, sám pružiny navrhuji. Výška po nasednutí jistě závisí na váze jezdce, tvrdím to samé ne. A to samé zvrdí i Dolph. Je to triviální mechanická úloha, o čem se tu proboha diskutuje. To co navíc říkám já a i jiní je, že kompenzovat váhu posádky zkrácením kostí je špatná cesta a to tedy je.

Naposledy editováno 10.05.2018 17:55:22

1 reakcí na tento příspěvek Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 18:19 | Nahoru | #28
Dolph tvrdí že pružinou serizujes výšku motocyklu což je nesmysl,o kostich nepadlo ani slovo,a to že je to špatná cesta to souhlasím

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 20:58 | Nahoru | #29

foxdive píše: Dolph tvrdí že pružinou serizujes výšku motocyklu což je nesmysl,o kostich nepadlo ani slovo,a to že je to špatná cesta to souhlasím



kámo,jsi totálně,ale totálně mimo.

jako nechci se plácat po zádech,ale o nastavení tlumičů něco málo(čti mnohem více než ty) vím a když už mi nevěříš,tak si alespoň dej tu práci a dohledej si informace jak to je.

a jak se tak tady na tu osádku koukám,nejsi sám.

Naposledy editováno 10.05.2018 21:00:00

(reakce na) Jak nastavit zadní tlumič

10.5.2018 v 21:05 | Nahoru | #30

se-se píše: dolf-cz má ve většině pravdu. Výškou motorky se samozřejmě chápe výška po nasednutí!! Ne prázdné. Předpětí je skoro vždy větší než prázdná zátěž. Takže maticí se nastavuje předpětí a tím právě to potopení po nasednutí. Pravdu nemá s tím nastavováním tuhosti šroubky. Ten šroubek dole je nastavení odskoku, tedy rychlosti návratu nahoru. Další nastavovací prvky mají jen drahé tlumiče. Mám takový na jízdním kole a stál 15 tis.



ty v obraze jsi,akorát nechápu,kde jsi vykopal,kde píšu,jakým šroubkem se co nastavuje-já jsem o tom vůbec nepsal.

vůbec netuším,jaký tlumič na své motorce má(jestli je stavitelný a v jakém rozsahu) .....
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kterou motorku vybrat [1, 2, 3] Aprilia Pegaso 650 Trail, Yamaha XT 660 Z Tenere Sportback 65 22.3.2021 v 10:52 Slávek-TDM
Uprava laufu. Aprilia Pegaso 650 Trail vladaobi 6 18.1.2021 v 15:33 FiZzeR
Tachometr Aprilia 650 trail Aprilia Pegaso 650 Trail Fira528 1 8.3.2020 v 05:45 krokoš
Divné cukání a chod motoru Aprilia Pegaso 650 Trail, Aprilia Pegaso 650 Strada,... oskaradam 8 2.9.2019 v 23:11 jenda-pegaso
SOS nesprávný kod Aprilia pegaso 65... [1, 2] Aprilia Pegaso 650 Trail vladaobi 43 31.8.2019 v 20:30 -PePe-


TOPlist