globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Moderní baterie v 28 let staré motorce
Zdravím všechny motorkáře. Je tu jaro a s ním příprava na sezonu. Trápí mě jedna věc. Mrtvá baterie. Mám jí přes dva roky a nejspíše jsem ji zničil sám. Je to AGM a nabíjel jsem jí starou ruskou nabíječkou, která oproti moderním dovoluje ruční nastavení napětí. Pokud by to bylo jen mou chybou, tak v pohodě. Ale když jsem motorku před dvěma roky kupoval, byla v ní mrtvá klasická baterka, tak mě napadlo jestli není něco špatně s motorkou. Proměřil jsem dobíjení a to ukazuje 14,2V při volnoběhu a 14,6V v otáčkách, které se ukázalo jako nejvyšší, nad které už to nešlo. Hledal jsem různě tady na fóru a i na googlu. Našel jsem informaci že obecně vhodné pro všechny gelové baterie je vhodné napětí 14,4V. A tak se ptám. Je možné, že 28 let stará motorka zničila baterii? Přeci jen je to úplně jiná generace a byla stavěna na jiný druh baterie. Je tedy třeba nutné přidat nějaký regulátor, který by nepustil víc jak 14,4V? Mám rád technologický pokrok. Na motorce mám LED blinkry a zadní LED světlo. Takže teď přemýšlím co koupit za baterii. Láká mě LiFePO4, případně jinou AGM. Ale mám strach aby jí motorka nějak nezkrátila životnost a já zas za dva roky nemusel řešit co s ní. Takže trochu jsem nalomený, abych vzal normální baterku za pár stovek u které je jistota, že motorka jí nic neudělá.

Moderní baterie v 28 let staré motorce

Skvělá odpověď, děkuji! 10.4.2018 v 12:30 | Nahoru | #1
bud v klidu me bandit (stejny motor) dobijel pri zvysenych otackach take 14.6max. spis si tu baterku oddelal tou nabijeckou ale uplne nejpravdepodobnejsi je zes koupil smejd baterku!!!! tenhle typ motoru ma "klasicky automobilovy alternator"

Moderní baterie v 28 let staré motorce

Skvělá odpověď, děkuji! 10.4.2018 v 18:24 | Nahoru | #2
Mám AGM baterku v Yamaze XZ 550 z roku 1982 a funguje mi tam už pátým rokem bez problému. Na motorce je při chodu motoru stálý odběr proudu a při jízdě ještě svítíš, takže přebití nehrozí a stejně je tam ještě regulace. Jak píše kolega nademnou, spíš jsi tu baterku odrovnal tou nabíječkou. Pokud je baterka mimo motorku a nabíjí se, tak na AGM baterie potřebuješ pulzní nabíječku a ne nabíječku se stabilním proudem.

2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie v 28 let staré motorce

10.4.2018 v 22:56 | Nahoru | #3
Řešení je ve tvojí poslední větě. Pokud máš 14,6V, tak AGM baterka nevydrží.

(reakce na) Moderní baterie v 28 let staré motorce

11.4.2018 v 07:23 | Nahoru | #4
Beranidlo> AGM by měla 14.6 vydržet ne? pokud se moje tabulky nemýlí tak je to právě strop
AGM byla 4 roky v mojí ducati a multimetr mi ukáže někdy i 14.7V. Měnil jsem ji kvůli špatným rozměrům.

Edit:Tady byla spíš chyba při nabíjení starou nabíječkou.

Naposledy editováno 11.04.2018 07:24:43

Moderní baterie v 28 let staré motorce

Skvělá odpověď, děkuji! 11.4.2018 v 09:57 | Nahoru | #5
já bych se asi taky přikláněl k té nabíječce hlavně, páč solit to na tvrďáka nabíjecím proudem do AGM by ji dle všeho mělo odrovnat. I na těch nových nabíječkách (například já mám tu z lidlu) píšou, že AGM se má nabíjet tím zimním režimem (ten je pulzní) a ne klasickým moto nebo auto režimem.

Tady toto jsem našel na www.sossoukyjov.cz jako jakýsi materiál sepsaný Ing. Zdeňkem Valou:

Nabíjení akumulátoru AGM př.
-k nabíjení se využívá tzv. IU nabíjecí charakteristika
-nabíjení se zahájí konstantním proudem (I) o velikosti 0,1 jmenovité kapacity
-tímto proudem nabíjíme až do hodnoty napětí 14,4 až 14,6V
-pak přepneme na nabíjení konstantním napětím (U) o velikosti 14,4 až 14,6V
-díky nabíjení konstantním napětím teče do akumulátoru, v konečné fázi, jen malý proud
Pokud nemáme „inteligentní“ nabíječku, nabíjíme od počátku raději v režimu konstantního
napětí o velikosti do 14,6V.
V průběhu celého nabíjení kontrolujeme teplotu.
Svorková napětí 12V AGM akumulátoru naprázdno, stav nabití:
12,8V = 100%
12,5V až 12,6V = 75%
12,2V až 12,3V = 50%
12,0V až 12,1V = 25%
11,8V = vybitý
Měření provádíme nejlépe za 24h od posledního nabíjení, jízdy. Dřívější měření může dát
falešné hodnoty.



http://www.sossoukyj..._32_INOVACE_6a04.pdf

Řešil jsem to právě nedávno, protože jsem na Jawu 640 dával Motobatt AGM baterku a kvůli tomu jsem radši dal i VAPE regulátor R04 namísto té jawí elektrárny, kterej by měl dávat 14,4V.

Edit: a chystám se dát tu motobatt i do Hondy XL350R '88, protože od předchozích majitelů po nesprávným zapojení odvzdušnění baterky a "pokládání" to tam bylo celý pochcaný od kyseliny a orezlý, tak tam dám tu AGM taky a bude... Jedou z ní ale jen blinkry, takže mi je vcelku fuk, jak dlouho bude fungovat...

Naposledy editováno 11.04.2018 10:06:16

(reakce na) Moderní baterie v 28 let staré motorce

11.4.2018 v 13:58 | Nahoru | #6
Beranidlo> houby!!! bandit me dobijel 14.5-7V baterka jela 3roky prodal jsem ho a makala v nem jeste 4roky nez ho znamy prodal!!!!

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie v 28 let staré motorce

12.4.2018 v 09:35 | Nahoru | #7
Jedna věc je nabíjení částečně vybité baterky, kdy napětí může dosahovat i 14,7V, zvlášť pokud je teplota pod 20°C. Druhá věc je velikost nabíjecího napětí, pokud bylo dosaženo stavu nabití (98%). Pak je víc než 14,4V na škodu. Chytré nabíječky to zvládnou omezit, viz.připojený obrázek, regulátoru na motorce je to jedno.

(reakce na) Moderní baterie v 28 let staré motorce

12.4.2018 v 13:20 | Nahoru | #8
Beranidlo> No, v tom případě se mi nesprávně nabíjela i obyč baterka na Jawě, protože ten jawí (PAL) regulátor to tam prostě krmí furt stejně pokud se nepletu.

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie v 28 let staré motorce

12.4.2018 v 14:23 | Nahoru | #9
Deyva: ono se neda rict "nesprávně" ale slo by to "rychleji" ... hlavne v motorce by temer nemelo docházet k tem prvním dvěma fazim, maximalne chvilku po startovani...

Moderní baterie v 28 let staré motorce

12.4.2018 v 14:28 | Nahoru | #10
Teďka mě tak napadlo, že vlastně můžu zkusit takovej ten čínskej voltmetr do autozapalovače na Džawě a sledovat napětí po celou dobu jízdy.. Zkusím a uvidíme jak se mi teďka s tím R04 ta motobatt dobíjí vlastně

Moderní baterie v 28 let staré motorce

12.4.2018 v 22:22 | Nahoru | #11
Právě jsem z toho zmaten jak to vlastně funguje. Za jízdy jsem nikdy nezkoušel změřit napětí. Teď se mi podařilo sehnat 4roky starou AGM, která dle prodejce je dobrá. Tak uvidím, nabitá je, tak pak až se někdy vybije, budu řešit jak vlastně dobíjet a čím. Doma máme několik nabíječek. Ruskou tedy už nebudu riskovat. Pak máme nějaký automat z Lidlu, relativně velká kráva s několika možnostma.

(reakce na) Moderní baterie v 28 let staré motorce

13.4.2018 v 11:53 | Nahoru | #12

assassin píše: Deyva: ono se neda rict "nesprávně" ale slo by to "rychleji" ... hlavne v motorce by temer nemelo docházet k tem prvním dvěma fazim, maximalne chvilku po startovani...


Nezapomeň, že baterky trpí samovybíjením, po použití starteru může chybět v baterce další 5-10% podle délky startování. Další věc je neochota chemických procesů akumulovat další náboj, pokud se baterka blíží k limitu nabití.
Problém ale vždycky nastane při napětí vyšším, než 2,4V na článek. V případě, že na některém z článků baterky začne docházet k větší sulfataci, zvýší se i vnitřní odpor při nabíjení a tím se zvýší i nabíjecí napětí na tomto článku. A to je počátek rychlého konce takové baterky. U klasických kyselinových článků dochází k "varu" elektrolytu a úbytku vody z elektrolytu. U AGM, při nabíjecím napětí na článek nad 2,4V a nabitém stavu, není var možný, protože kyselina je nacucaná do houbovitého absorbentu, který tímto poškodí.

Moderní baterie v 28 let staré motorce

13.4.2018 v 12:08 | Nahoru | #13
Beranidlo: samo beru v idealnim pripade. tech dalsich pripadu - dlouhe stani, starsi baterka v horsi kondici - uz je strasne moc...

Moderní baterie v 28 let staré motorce

22.8.2018 v 14:07 | Nahoru | #14
Tak dneska se mi v motorce nafoukla baterie AGM 4 roky stará. Přijde mi, že asi mám hroznou smůlu na baterie, nebo v té motorce je něco špatně. Ale dal jsem tam tu starou gelovku, která sama nenastartuje, ale přes kabely jsme nastartovali a dojel jsem domů. Pro jistotu jsem zkontroloval tu baterii a ta byla jen lehce teplá. Zatím co ta AGM se rozžhavila tak, že na kontaktech se mi tavila izolační páska.

Moderní baterie v 28 let staré motorce

5.10.2018 v 22:46 | Nahoru | #15
Tak mi to nedalo a koupil jsem si budík, abych viděl jak se pohybuje napětí. Před nastartováním má baterka 12,8V. Po nastartování je na baterce na volnoběh asi 13,2V a při vyšších otáčkách od 2000ot/min mi tam skočí 14,9 až 15,1V a Když pak jedu rychleji okolo 150km/h, přijde mi že se voltmetr vychyluje, až k 16V. Mám tam novou baterku. Tak prosím info od někoho kdo má zkušenosti. Mám shánět jiný alternátor, protože tenhle přebíjí? Jinak ještě dodám, že jsem ujel 60km + 60km a žádný rozdíl. Čekal jsem, že to třeba dobije baterku a pak to spadne na 14,5V, nebo i níže, ale ani se to nehlo. Furt se to motalo kolem 15V.
Díky.

Moderní baterie v 28 let staré motorce

6.10.2018 v 13:12 | Nahoru | #16
regulator KO ,tady maš navod jak měřit

https://www.motorkari.cz/tema/?t=124432
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Měřák bohatosti směsy [1, 2] Suzuki GSX 600 F Loupáček 56 2.12.2023 v 16:56 Krovak
Správná poloho palivového ventilu S... Suzuki GSX 600 F robb99 9 15.7.2023 v 20:32 dewwil
Motorka nestartuje Suzuki GSX 600 F Suzuki GSX 600 F Vojtas0034 8 10.9.2022 v 08:50 Vojtas0034
Olej gsx600f Suzuki GSX 600 F ZdenyRider 17 25.5.2022 v 10:51 Ozzy_
Klouže spojka - Suzuki GSX 600 F 1991 Suzuki GSX 600 F 125Marek 17 31.5.2021 v 07:15 125Marek


TOPlist