globalmoto_duben_nolan





Téma: Přerušení napájení při poklesu napětí
 
1.4.2018 v 20:06
Existuje nějaká jednoduchá a prostorově nenáročná možnost jak na motce automaticky přerušit obvod při poklesu napětí pod určitou hodnotu?

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

6.4.2018 v 21:15 | Nahoru | #61

Mark.Pear píše: A k tomu zapojeni s OZ. Obvod by sice fungoval, ale dochazelo by ke kmitani obvodu v dusledku odpojeni zateze od zdroje a naslednemu zvyseni napeti na baterii. Obvod postrada hysterezi.


Co zas meleš? Samozřejmě by rozpínací prvek odpojil i ten vyhodnocovací obvod, potom by se to už nahodilo zase až při dalším připojení k zásuvce.

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

6.4.2018 v 21:39 | Nahoru | #62

kerut píše:
ovsem to nabijeni a kapacity ? jakoze 3 mob. telefény seberou motobaterce 6Ah ?? ..doporucuju zopaknout zakladku, a pro ruzna napeti priste scitat ve spravnych jednotkach (Wh)


Pravda, pravda. Takhle to fakt nejde. Popel na hlavě.
Ale 2 Ah by to se ztrátama mohlo dát

1 reakcí na tento příspěvek Přerušení napájení při poklesu napětí

6.4.2018 v 22:54 | Nahoru | #63
Napeti na altiku maji vsechna novejsi auta (rozumej priblizne od roku 2000) 14 az 14,5 voltu na volnobeh. Uplne v poho z nich dostanes na volnobeh klidne nekolik desitek A a s prehledem dobijes akumulator bez jizdy.

Naposledy editováno 06.04.2018 22:56:18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

6.4.2018 v 23:05 | Nahoru | #64

prodamCBR píše: Napeti na altiku maji vsechna novejsi auta (rozumej priblizne od roku 2000) 14 az 14,5 voltu na volnobeh. Uplne v poho z nich dostanes na volnobeh klidne nekolik desitek A a s prehledem dobijes akumulator bez jizdy.


Jo, jenže u těch úplně nejnovějších s intelYgentním řízením dobíjení už člověk neví, jestli má zrovna altík prázdniny nebo musí rychle do práce dobít baterii, která se díky honbě za malým CO2 delší dobu nedobíjela a je na hranici kolapsu

1 reakcí na tento příspěvek Přerušení napájení při poklesu napětí

6.4.2018 v 23:36 | Nahoru | #65
Asi nejjednodušší bude zapojit to přes relé a jeho cívku napájet přes zenerovu diodu, její napětí zvolit zkusmo dle použitého relé. Zapne se to tlačítkem a až klesne napětí pod úroveň, která udrží cívku sepnutou, výstup se vypne.

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 04:03 | Nahoru | #66
Chatra> jj, presne tak jsem to myslel ..da se i bez zenerky jen s rezistorem, 12V relatko se vypne ochotne nekde kolem 8-10V..

Bohus> jj, ono z pohledu principu je to prakticky detail (byt teda podstatnej) a na tom ze ta baterka tam neni na "ždímání do mrtě", a na tomze idealne funguje (a hlavne se doziva rozumnyho veku) pri provozu kolem 70-90% kapacity, kdy se z ni nastartuje a pak dal uz jen stabilizuje napeti - se urcite shodnem

Naposledy editováno 07.04.2018 04:09:15

1 reakcí na tento příspěvek Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 07:00 | Nahoru | #67
Jestli budes akumulator odpojovat pri 8-10V tak budes stroj casto startovat roztlacenim a budes kupovat novy akumulator casteji nez tuzkovky do svyho walkmena

Naposledy editováno 07.04.2018 07:01:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 13:21 | Nahoru | #68
prodamCBR> ty si tu zakladku zvopakni taky pod 10V ta baterka spadne pri poradnym odberu samozrejme jak nic (zvlast motobaterka), a pak se (svete div se) zase vrati na nominalni hodnotu... to samy blaboleni o 14,5V z toho tam protece tak ampera mozna dve, na nabijeni potrebujes proudovej zdroj.. nezapomen ze v otackach ma ten altik na prazdno klidne i dvojnasobek...

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:02 | Nahoru | #69
kerut> na volnoběh pustí prostě tolik,kolik je baterka schopná vzít.hned po startu to vyskočí na cca 13,8V a drží.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:12 | Nahoru | #70
.

Naposledy editováno 07.04.2018 15:17:31

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:16 | Nahoru | #71
To Kerut: 10.5V se bere jako kriticka uroven pod kterou se baterka nema dostat natoz 8V. Navic kdyz z ni budes odebirat jen 1 nebo 2 A pro mobil tak to napeti se ti pak z 10 voltu uz moc nevrati. A kdyby pri 14.5 V tekla jen jedna ampera tak by vetsina lidi rano auto nenastartovala. A nejvetsi borci jsou ti kterym na zakladce davali takovej pozor ze dnes dokazou proud oddelit od napeti - jako ty proud kamarade potece podle umernosi jak hodne vybita baterie bude (rozdil napeti mezi zdroji). Takze mi baterii vybij na 10V pripoj ji na altik 14.5 V a natoc mi tu 1A ktera tam potece ty zakladko. nevadi mi kdyz nekdo neco nezna, ale kdyz nic nezna, chova se arogantne a jeste je drzej tak by mel prispivat spis na facebook nez na motorkare...

Naposledy editováno 07.04.2018 15:24:41

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:38 | Nahoru | #72
prodamCBR> tak jeste jednou, aby to pochopil i debil podle napeti na svorkach nepoznas kolik tece do baterky proudu, na baterce bude pri jakymkoliv dobijeni od par set mA do desitek A "neco pres 14V",.. ve vyssich oztackach bude na beznym alternatoru na prazdno samozrejme mnohem vetsi napeti nez 14V a prave diky baterce se palubni napeti udrzi na tech 14-14,5 (proto se taky bez baterky, napr. u zavodaku, musi pouzit mnohem lepsi stabilizace nez 3f mustek).. pokles napeti na svorakch v extremu (treba pri startovani) bude uplne klidne i na tech 8V, pod 12V to bezne spadne i kdyz bez beziciho motoru pustis >100W svetel..

...a pro pokles (nedejboze pod 10V) dlouhodobym malym proudem (nabijenim mobilu, napajenim imobilizeru) se vetsinou nepouziva watchdog/jistic, nybrz mozek:

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:41 | Nahoru | #73
prodamCBR> Souhlas, do vybitý baterky půjde vše co altík dá, klidně desítky ampér a to napětí může být i jen třeba 13 V, protože větší proud už altík na volnoběh nedá - samozřejmě za chviličku se zvedne a proud bude klesat. Záleží jak velká (tvrdá) baterka to je. Jinak regulované napětí mezi volnoběhem a velkýma otáčkama je při nabité baterce skoro stejné - regulátor ho drží skoro na desetiny správně. Jinak je tomu samozřejmě u nejnovějších aut s inteligentním dobíjením, kde se dějou zvěrstva.

Ještě k odčerpaným kapacitám. Pokud se dříve používaly lineární analogové stabilizátory, tak to odpovídalo odebíranému proudu, protože rozdíl napětí se protopil na regulátoru. Dnes už přístroje dokáží nabíjet třeba jeden článek proudem 3A a z 12 V baterky nemusí brát ani 1 A. Jó doba pokročila.

Přerušení napájení při poklesu napětí

7.4.2018 v 15:46 | Nahoru | #74
Ted to jeste vysvetli Kerutovi ja to vzdavam

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

8.4.2018 v 12:47 | Nahoru | #75

BohusStejskal píše: Proudy? Já bych počítal spíš kapacity.
Hrubým odhadem...
Nabitá motobaterie- 12Ah?
mínus
3xmobil- 6Ah?
Interkom- 1Ah?
Kamera- 2Ah?
Karimatka- 0,5Ah?
Ztráty nabíjením- 20%?

No nevím, nevím...


Já bych taky počítal kapacity, ale ne přes Ah (ampérhodiny), ale pomocí Wh (watthodin). Ah jsou Ti totiž k hovnu, když porovnáváš kapacity při různým napětí... Tak si to přepočítáme, co?

mobil, 3.8V * 2Ah * 3 mobily = 22.8Wh (3.8V protože dnes skoro všichni výrobci baterky přebíjí na vyšší napětí)
interkom 3.7V * 1Ah = 3.7Wh
Kamera 7.4 * 2Ah = 14.8Wh
Karimatka bude nafouknutá za kolik? Pět minut? Řekněme, že čerpadlo má odběr 50W? 50W / 12 (což je pět minut, tedy jedna dvanáctina hodiny) = 4Wh

Zaokrouhleno a sečteno: 23 + 15 + 8 = 46Wh. Připočteme ztráty a ať jsme konzervativní, řekněme těch Tvých 20%, což nám hodí lehce pod 65Wh.

A 12Ah olověná baterie má kolik Wh? Budeme opět konzervativní a řekněme, že má prostě 12V, i když všichni víme, že nabitá má víc. 12V * 12Ah = 144Wh.

Takže kde vidíš ten problém?

EDIT: Nepouštím se do vaší osobní bitvy, jen bych rád uvedl ta čísla na pravou míru. Samozřejmě se počítá se spínanými regulátory napětí. Jestli někdo používá lineární, je to blbec (nezáleží na tom, jestli výrobce nebo uživatel).

Naposledy editováno 08.04.2018 12:50:49

Přerušení napájení při poklesu napětí

8.4.2018 v 20:20 | Nahoru | #76
Tak tak kapacitu pocitat ve watthodinach leda by to myslel tak ze by mu to bralo amperu z tech dvanacti voltu. Coz by asi pri rychlonabijecce bylo mozny. Nevim memeril sem. Kazdopadne puvodnimu tazateli doporucuju ten auto spinac svetel

Naposledy editováno 08.04.2018 20:21:13

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

9.4.2018 v 09:18 | Nahoru | #77

Pavouk106 píše: Já bych taky počítal kapacity, ale ne přes Ah (ampérhodiny), ale pomocí Wh (watthodin). Ah jsou Ti totiž k hovnu, když porovnáváš kapacity při různým napětí... Tak si to přepočítáme, co?

mobil, 3.8V * 2Ah * 3 mobily = 22.8Wh (3.8V protože dnes skoro všichni výrobci baterky přebíjí na vyšší napětí)
interkom 3.7V * 1Ah = 3.7Wh
Kamera 7.4 * 2Ah = 14.8Wh
Karimatka bude nafouknutá za kolik? Pět minut? Řekněme, že čerpadlo má odběr 50W? 50W / 12 (což je pět minut, tedy jedna dvanáctina hodiny) = 4Wh

Zaokrouhleno a sečteno: 23 + 15 + 8 = 46Wh. Připočteme ztráty a ať jsme konzervativní, řekněme těch Tvých 20%, což nám hodí lehce pod 65Wh.

A 12Ah olověná baterie má kolik Wh? Budeme opět konzervativní a řekněme, že má prostě 12V, i když všichni víme, že nabitá má víc. 12V * 12Ah = 144Wh.

Takže kde vidíš ten problém?

EDIT: Nepouštím se do vaší osobní bitvy, jen bych rád uvedl ta čísla na pravou míru. Samozřejmě se počítá se spínanými regulátory napětí. Jestli někdo používá lineární, je to blbec (nezáleží na tom, jestli výrobce nebo uživatel).



Jenom takový detail, akumulátory na bázi lithia v telefonech, kamerách atd. se nabíjejí většinou na napětí 4,2 V na článek, takže si ten výpočet trochu oprav, další věc je fakt, že některé motocykly mají akumulátor třeba jen 8 Ah a to už jsme na hodnotě menší než 50 % zbývajícího náboje, která už nemusí u olověného akumulátoru, nějakou dobu používaného zaručit to, že nastartuje motor.

1 reakcí na tento příspěvek Přerušení napájení při poklesu napětí

10.4.2018 v 21:20 | Nahoru | #78
Pavouk, Prodam, Maxipes:
Chlapi. V příspěvku 62, jsem přiznal že jsem se sekl, tak co furt...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 07:57 | Nahoru | #79

BohusStejskal píše: Pavouk, Prodam, Maxipes:
Chlapi. V příspěvku 62, jsem přiznal že jsem se sekl, tak co furt...


Pardon, já to dočetl až po tom mym sáhodlouhym přepočtu
za uznání chybky

Maxipes_Fík: Li-ion v mobilech se dnes nabíjí už i na 4.4V (což z pohledu bezpečnosti vidím jako zbytečně nebezpečné... proto se taky nafukujou, bouchají a hoří...). Protože to je ale daný v jejich vlastnostech, tak během vybíjení se jejich napětí mění až k řekněme celkem nízkým 3.4V, někdy dokonce ke 3.0V. Zpočátku mají "rychlej" pokles k cca 3.7V, kde se dlouhou dobu drží a pak mají další rychlej pokles k tolika, co jim zařízení dovolí (v mobilech bych se nedivil těm 3.0V jen kvůli tomu, aby mohl výrobce napsat o 100mAh vyšší kapacitu... že si zkurvíš baterku za pár měsíců, to je mu jedno). Proto se taky při výpočtech nepočítá se 4.2V, ale s jakousi střední hodnotou napětí Li-ion akumulátoru, za kterou se bere 3.7V - tedy napětí, při kterym baterie operuje dlouhou dobu. To je mimo jiné na řadě baterií také napsáno (nebo třeba u foťáku či kamery dvojnásobek - 7.4V). Mám tu třeba baterii Samsung, která má na sobě napsáno 3.8V a max. 4.4V (po ukončení nabíjení; jsou to debilové, pak se diví, že to hoří...). Ve foťáku používám originál Panasonic a nějakou noname a obě mají napsáno 7.4V, i když po nabití mají daleko přes osm voltů. Proto se nedá Li-ion většinou použít napřímo připojená - nemá pevný napětí, takže zpočátku může 4.2V na napájení stačit, ale u vybité baterie už 3.5V lektronice stačit nemusí. Li-ion tedy prochází častou nějakou řadou měničů napětí tak, aby z toho na konci vylezlo nějaký vhodný pevný napětí - tím pádem pak nevadí, že se napětí baterie mění. Vím, o čem mluvím, hrabu se v tom roky.

Můj výpočet zahrnul 12Ah motobaterii. Pokud jsi to nebyl schopný přečíst, nemůžu Ti pomoct. Pro kapacitu baterie ve své motorce si to může jednoduše vynásobit každý.

Máš pravdu, že pokud by to byla třeba 8Ah a měla už pár let nebo nebyla naplno nabitá, může jí všechno zmíněný dostat do stavu, kdy už na natočení motoru šťáva prostě nebude. Musí se s tím počítat, když se baterce dává víc zabrat.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 08:33 | Nahoru | #80

vilemx píše: Jo, jenže u těch úplně nejnovějších s intelYgentním řízením dobíjení už člověk neví, jestli má zrovna altík prázdniny nebo musí rychle do práce dobít baterii, která se díky honbě za malým CO2 delší dobu nedobíjela a je na hranici kolapsu



S tim mas zkusenost nebo si to cucas z prstu? Neznam auto co by baterku nechalo vybit do smrti, nez opet zacne nabijet - spis naopak, pokud je baterka v horsi kondici tak tyhle udelatka (treba i start stop) nejsou vubec aktivovana...

Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 08:41 | Nahoru | #81
Pavouk: no v modelarine se bezne pouzivaji HV LiPol ktere diky odlisne "chemii" maji vyssi napeti na jednom clanku - takze jeetli to nahodou neni stejny pripad

Kerut: kdysi sem daval dawe02 mereni proudu z nabijeni uplne mrtve baterie konstantnim napetim - desitky amper tam tekly opravdu kratkej cas, baterka rychle vyskoci na vyssi napeti a pak uz samo ten proud neni nijak zvlast velkej - myslim ze altik v modernim aute je dost tvrdej zdroj aby dodal proud takovej aby udrzel prave tech cca 14V - samozrejme, ze se takhle baterka za 10minut nijak extra nedobije

Dolph: my vozime na letiste 120Ah baterku z naky velky UPS - jinak by ty auta vrcely trvale

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 08:46 | Nahoru | #82

Zlesa píše: Tak když je tady elektrodiskuze tak bych toho využil Chtěl bych se zeptat jestli někdo víte na základě jaké hodnoty se mění barvy na RGB led páscích?? Dlouho mi vrtá v hlavě taková kravinka udělat si podsvícení okolo budíků, kde by se měnila barva na základě otáček?? tzn třeba do 10tis zelená a pak plynulý přechod k červené??



V dnesni dobe je blbost to delat jinak nez procesorem - jako vstup vezmes signal do otackomeru (nejakej obdelnik) a pak uz to je program na par radku. Asi by pro tebe bylo slozity to postavit rovnou na nakym samotnym procesoru ala atmel/PIC takze asi vzit nejake mensi arduino, na to je milion tutorialu jak zpracovat vstupy, vystupy atd...

Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 08:48 | Nahoru | #83
_

Naposledy editováno 11.04.2018 08:52:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 08:50 | Nahoru | #84
Pavouk106>
Na těch akumulátorech je většinou napsáno jmenovité napětí, na některých možná i napětí, které se nesmí při nabíjení překročit. Nabíječky těchto článků nebo baterií jsou v naprosté většině konstruované jako zdroj konstantního napětí s proudovým omezením, bavíme se tady o jejich nabíjení a to probíhá tak, že po připojení nabíječky stoupá napětí na článku nebo baterii při konstantním proudu do dosažení maximálního napětí a potom se nabíjí při tomto napětí přičemž proud pomalu klesá.
Jestli odhaduješ účinnost těch čínských nabíječek a celého nabíjecího procesu na 80 %, tak jsi hodně velký optimista.
To že Tvůj výpočet zahrnul 12 Ah motobaterii jsem nijak nezpochybnil, jen jsem poznamenal, že se používají i menší kapacity.

Asi se shodneme, že nabíjet z malé startovací baterky přes noc hromadu krámů je blbost, když je možnost většinu těch krámů nabíjet za jízdy a na ty ostatní si pořídit pořádnou powerbanku a tu taky nabíjet za jízdy, než si zbytečně zkracovat životnost baterky v motocyklu a ještě se strachovat, jestli ráno půjde nastartovat.

P.S. když se v tom hrabeš roky, tak jak je možné, že Ti připadá divná ta skutečnost, že dvoučlánková baterie Panasonic do fotoaparátu má po nabití přes 8 V, když 2x4,2V=8,4V ? olověná šestičlánková baterie má na sobě napsáno 12 V a nabíjí se třeba na 14,8 V

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 09:02 | Nahoru | #85

assassin píše: S tim mas zkusenost nebo si to cucas z prstu? Neznam auto co by baterku nechalo vybit do smrti, nez opet zacne nabijet - spis naopak, pokud je baterka v horsi kondici tak tyhle udelatka (treba i start stop) nejsou vubec aktivovana...



Někde jsem o tom četl článek, že je to strašná prasárna, baterka se dobíjí při brždění motorem nebo když už je v ní tak malý náboj, že by už nenastartovala, musí se tam dávat drahé AGM baterky, když chce někdo ušetřit a dá si do tak strašně chytrého auta klasický olověný akumulátor, tak ho tato prasárna odkrágluje během půl roku. Ale byl to jen článek, vlastní zkušenost s tím nemám.

Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 10:02 | Nahoru | #86
Teď se mi stala zvláštní věc s baterkou. po nabití 12,6V, ale start ani neotočil startérem. tester baterku vyhodnotil jako dobrou. tak jsem laboroval jestli někde nemám zkrat. nakonec jsem koupil novou baterku a je po problému.... Vůbec netuším co se tam mohlo odehrát...

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 10:43 | Nahoru | #87

Maxipes_Fík píše: Někde jsem o tom četl článek, že je to strašná prasárna, baterka se dobíjí při brždění motorem nebo když už je v ní tak malý náboj, že by už nenastartovala, musí se tam dávat drahé AGM baterky, když chce někdo ušetřit a dá si do tak strašně chytrého auta klasický olověný akumulátor, tak ho tato prasárna odkrágluje během půl roku. Ale byl to jen článek, vlastní zkušenost s tím nemám.



no oni casto ty clanky pisi lidi co neznaj rozdil mezi napetim a proudem .... samo ze to auto nevybije baterku do stavu, ze skoro nenastartuje. jak rikam, baterku testuje a pokud neni v ok kondici tak nepoustiu ani rekuperaci ani start stop atd....
ze tam kvuli start stop systemu apod je "lepsi" baterka je fakt. pokud si ale nekdo koupi bmw s effecient dynamics a pak nema na baterku a zkousi tam nabastlit neco jineho nez tam ma byt.......

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 11:45 | Nahoru | #88

assassin píše: Pokud si ale nekdo koupi bmw s effecient dynamics a pak nema na baterku a zkousi tam nabastlit neco jineho nez tam ma byt.......


Jo, vídávám to na silnicích. BMW za x milionů, kola za 100 tis., kůže za to samé, ale telefon drží na uchu, protože si nepřiplatil za handsfree.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 12:03 | Nahoru | #89
assassin>

Našel jsem ten článek

(reakce na) Přerušení napájení při poklesu napětí

11.4.2018 v 12:27 | Nahoru | #90

Maxipes_Fík píše: assassin>

Našel jsem ten článek



Jj klasika, koupim si za par supu ojeté auto "po řediteli" co stalo nove mega a vic a divím se, ze to ma drahej provoz. Nasledne zacnu šířit po netu moudra :D

To ze novy auta maji nároky na baterky vyssi a i tam baterky min vydrží je fakt, ale je to tim, ze tam je spousta udelatek co lidi dnes "potrebuji"...

Mito7: spis nema jen telefon pripojenej - ja nekdy taky bt vypinam a pak zapomenu zaplnout a volám bez HF, to same kdyz v aute casto nekoho vozis a nechces aby hovor vsichni okolo slyšeli...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist