globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Žvejklá matka na vidli - co s tím
Ahoj, dneska se mi povedla super věc. Měním olej ve vidlích a u jedné byla matka tak zatuhlá, že se mi ji podařilo žvejknout. Je v háji a budu muset koupit novou, ale pořád potřebuji tuto dostat ven. Snažili jsme se ve dvou to povolit, ale ne a ne ji urvat. Zkoušeli jsme klepat přes klíč i trochu nahřát, ale nepomohlo. Dlouhý ořech nebyl k dispozici a klíčem s očkem se mi to podařilo žvejknout a teď už z toho sjíždí.

Nějaký tip jak to dostat ven?

Aprilia RST 1000 Futura



Naposledy editováno 25.03.2018 16:37:02
Předchozí
1 2
Následující

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 17:03 | Nahoru | #1
Opatrne nahrat vidli u zavitu a vrsek chytit sikovkama.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 17:11 | Nahoru | #2
Jakou teplotu odhadem bys doporucoval? ja nahral cca na 80 tipuju dle doteku (nedala se na tom udrzet ruka) Nechtěl jsem to přehnat kvůli těsnění.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 17:20 | Nahoru | #3
No jo těsnění jsi tedy zatím zachránil.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 17:39 | Nahoru | #4
Pokud matka nebyla nalepená nic nenahřívej.
Tohle funguje spolehlivě.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 17:44 | Nahoru | #5
Otázka je, co s tím pak dál, až to povolíš. Já bych to nechal zatím být. Pokud jsi vypustil olej, tak bych se pokusil dostat zpátky stejné množství spodem.
Ten špunt samotný možná půjde nějak opravit, vytlačit deformované části zpátky, naklepnout donitř trubku, pak s tím třeba půjde i nějak zatočit. Ale co dál a co bude příště? Pokud nechceš hned kupovat nový díl, zkus nafrézovat nebo napilovat zploštění na tom největším průměru nad o-kroužkem, aby ti to šlo těsně na nějaký přesný klíč, který máš, nebo který si vyrobíš.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 18:06 | Nahoru | #6
upilovat na menší velikost

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 18:20 | Nahoru | #7
Tož toto já dělám buď tak (je-li matice již odepsaná), že to za tu válcovou část upnu do soustružnické univerzálky a za to to povolím. Ona toho udrží celkem dost...

... případně se nechá z čela do té matice navrtat dvojice otvorů a povolit to kolíčkovým klíčem, nebo navrtat díru z boku do té válcové části a vzít to hákovým klíčem.

Ještě existují další řešení, ale na to už to chce o dost lepší strojní vybavení .

Howgh!

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 19:03 | Nahoru | #8
sekáčmagor > Pokus o vtípek dobrej. Nejsem debil to bylo ještě ve fázi, kdy ta matka vypadala o trochu lépe a uvažoval jsem o opravě. Teď už je to asi KO a o těsnění už mi nejde. Druhá věc je jestli na tom neni elox a jakou teplotu vydrží ten.

Už mám najitej inzerát na bazarovej díl, asi to vyřeším tak. Nechce se mi ten hliník opravovat. Sice by to asi šlo dát do funkčního stavu, ale bude to vypadat hrozně.

Až to povolím, udělám výměnu oleje a plánuji uzavřít vyměněným dílem. Dávat to nějak dohromady asi nemá cenu. Leda nouzově než dojde díl z německa.

Samotná matka upilovat nejde, má hodne slabou stěnu. Ale díly za radu, zkusím to těma sikovkama, pak případně vyvrtat díru a chytit to přest to nebo odbrousit z toho vnejšího kruhu na nějakej mega klíč.

Druhá věc je, že ta vidle se hrozně špatně chytá aby se neprotočila a zároveň nepoškrábala. To to trochu komplikuje.

Moc díly za rady. Inspiraci jste mi dali tak snad něco z toho zabere :).

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 19:49 | Nahoru | #9
Matku upnout do svěráku,ale s citem,abys ji úplně nezničil (všiml jsem si,že dvě protilehlé hrany jsou ještě celkem dobré) a otočit vidlí.Problém bude uchycení vidle,aby se neprotáčela a přitom nepoškrábala,jak jsi už psal.Napadla mě stahovací objímka používaná na upevnění trubek na odpad nebo rozvod vody.Má po stranách dva šrouby na stažení a uvnitř gumu zamezující poškození trubky.Co nejvíce zatáhnout a zabrat.Ať se daří !

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 19:49 | Nahoru | #10
tesneni jsou korunove zalezitost...jsou to jen gumove "O"krouzky... ani nemusi bejt z vitonu... Samozrejme je nesmis koupit na patsdepot..to pak v tom ses za 500kc jen to fikne :D Ale zajit si nekam do gumickarny a nebo nekde kde se zabyvaji tesnenim.

jak tohle dojebanče povolit ti neporadim.
Poradim ti, ale jak se toho vyvarovat priste...
Nez vidli vyndas z brejli, tak si to povol, kdyz nemas upinaci pripravek. Opri rizeni o doraz, nasad golu nebo ockovej klic a krasne si tuhle horni matici povolis. Pak teprve povol brejle a vytahni tlumic. Samozrejme u kapotovane motorky se tam nekdy nedostanes, tak musis sundat kapotaz, ale ono to neni na skodu, protoze pak mas i lepsi prostor na dotazeni brejli momentakem az to tam budes davat zpatky.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 19:52 | Nahoru | #11
Priste na to pouzij poradne maticove kleste a nebude problem.
Lepe to chytis, nic neozvejkas a vezmes za to lepe nez klicem.
Tohle uz jen ohrat a pak poradne sikovky.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 19:54 | Nahoru | #12
rozhodne na tohle nepouzivam orechy - maji na konci srazenou hranu a o sestihran pak zabira mala plocha, nakreslim si uzavreny klic a necham vyriznout z nerezu. myslim ze by se to s nim dalo povolit i ted....
(nebo pouzivam modifikovane orechy, s odsoustruzenym tim nabehem)

pokud je to na lepidle, ohriva se to celkem dost... az zacnou kourit/smrdet okrouzky/olej :D

taky jsou dobry od knipexu kleste s paralelnima celistma


Naposledy editováno 25.03.2018 19:54:57

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 20:01 | Nahoru | #13
Stojej cca litr.

2 reakcí na tento příspěvek Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 20:04 | Nahoru | #14
Souhlasím s tím, že mít na to o trochu lepší nářadí tak by jsem se toho asi vyvaroval. První vidle šla po chvilce, tak jsem doufal že tu druhou udolám podobně a ve chvíli kdy jsem to žvejknul už bylo jasný, že je to v háji. Bohužel to nejlepší co je v dílně k dispozici nestačilo.

Cuir> Teď jak to píšeš, jsem si uvědomil že jsem to na minulé motorce v brejlích povoloval, dle návodu od někoho na fóru. Akorát já trotl už si to po těch pár letech nepamatuju. Tak jsem o litr lehčí za novou zátku. Aspoň si to snad příště budu pamatovat :D.

Díky za tipy na další možností nářadí. Ty Knipexy neznám, zkusím na ně někde mrknout jak to vlastně funguje.

Nahřát to teda ještě zkusím než to budu povolovat. Jen doufám že mi pod rukama neblafne ten olej :D

edit: když koukám na ty kleště, to má podobnou funkci jako toto ne? V čem jsou ty knipexy oproti tomu tak zázračné? Litr za kleště mi nepřijde málo.



Naposledy editováno 25.03.2018 20:06:40

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 20:09 | Nahoru | #15
Putos> Skusi bych narazit šestihraný ořech z goli ale asi budeš potřebovat prodloužený .

Žvejklá matka na vidli - co s tím

Skvělá odpověď, děkuji! 25.3.2018 v 20:10 | Nahoru | #16
putos: zasadni rozdil, tima klestema ty dve paralelni steny neustale stlacujes - kompenzuje se tim jakakoliv deformace, co treba u otevreneho klice zpusobi, ze se jeste vic "otevre" a zvejkne to.... ten klic na obrazku je to same jako otevrenej klic, jen jde nastavit.

kvlaitni naradi se od nekvalitniho pozna.... ja treba mam na naradi uchylku, takze nejsem moc objektivni, ale knipexy mi fakt drzi jak zidovska vira....

jinak v tehle fazi uz klidne muzes do toho rantlu zapilovat drazku/vyvrtat zahloubeni... a sekacem/dulcikem klepanim povolit... to je tutovka....

Naposledy editováno 25.03.2018 20:11:59

2 reakcí na tento příspěvek Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 20:21 | Nahoru | #17
Aha rozumím. Vím že s pořádným nářadím se úplně jinak pracuje. Rád bych taky měl pořádnou garáž a vybavení, ale aktuálně jsem u občasného hobby servisování auta a motorky v garáži a dílně, která není moje. Tak to s tím nářadím nemohu moc přehánět, už jen proto že to není kam dát :).

Každopádně kdybych koupil za litr knipexy tak jsem teď možná nemusel za litr kupovat novou zátku a vyšlo by to nastejno s kleštěma v kapse

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 20:57 | Nahoru | #18

Putos píše: Aha rozumím. Vím že s pořádným nářadím se úplně jinak pracuje. Rád bych taky měl pořádnou garáž a vybavení, ale aktuálně jsem u občasného hobby servisování auta a motorky v garáži a dílně, která není moje. Tak to s tím nářadím nemohu moc přehánět, už jen proto že to není kam dát :).

Každopádně kdybych koupil za litr knipexy tak jsem teď možná nemusel za litr kupovat novou zátku a vyšlo by to nastejno s kleštěma v kapse



ucenej z nebe nespadl, dobry je se z neuspechu poucit ... myslim, ze jsi zjistil dost novejch veci, a to za litr stoji

s naradim to neni easy, ne vse drahe je dobre a ne vsechno potrebujes z toho drahyho naradi... nekde udela svoji praci naradi z lidlu za par korun....

Žvejklá matka na vidli - co s tím

25.3.2018 v 21:13 | Nahoru | #19
Tak zrovna ty maticove kleste od Knipexu o
kterych jsem psal jsou k nezaplaceni. Od motorky az po kohoutky doma.
A dela je Knipex jeste tusim pro Wurtha a jsou levnejsi nez primo od Knipexu.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

26.3.2018 v 07:01 | Nahoru | #20
Jak se rika Shit happens ... az to budes davat dohromady, tak to utahni na moment, pak se ti nemuze stat ze by si to priste nepovolil.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

26.3.2018 v 22:30 | Nahoru | #21
Když to nejde silou, nejde to někdy ani ještě větší silou

1 reakcí na tento příspěvek Žvejklá matka na vidli - co s tím

26.3.2018 v 22:43 | Nahoru | #22
Spíš se divím, že tu ještě nikdo nezmínil příčinu. Tj. nějakýho jantara, co při dotahování skákal na metrový trubce.
Lidi, těsní to ten oring, tak proboha myslete... To samý vypoušťáky, běžně dorvaný jako by držely celou motorku pohromadě.

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

26.3.2018 v 23:11 | Nahoru | #23

FiZzeR píše: Spíš se divím, že tu ještě nikdo nezmínil příčinu. Tj. nějakýho jantara, co při dotahování skákal na metrový trubce.
Lidi, těsní to ten oring, tak proboha myslete... To samý vypoušťáky, běžně dorvaný jako by držely celou motorku pohromadě .



čoveče, já ho vždy dorvu, přitom všechno dotahuju s citem a "momentem v ruce". Buď to dnes nic nevydrží, nebo mám obě ruce levý /řečnická otázka/

Žvejklá matka na vidli - co s tím

26.3.2018 v 23:44 | Nahoru | #24
to chce vic celisti nez sverak/kleste, chyt to za ten kulatej zbytek zatky do univerzaly..

Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 00:45 | Nahoru | #25
Ta trubka se proti protočení nejlíp chytá do vidle, kam patří. Vše ostatní buďto nedrží dost, nebo poškodí povrch.
Očkovej klíč je prasárna. má malý zuby, co zabíraj jen u hrany matky a ještě k tomu má sražený kraj, takže na úzké matce sedí mělko, jen okrajem.

Obvykle si na podobné vychcávky koupím ořech do goly - musí být 6-hranný, nikoliv 12 nebo dokonce 24 zubů!
Konec ořechu utočit v soustruhu nebo stačí alespoň na brusce tak aby z ořechu zmizelo zakulacení/sražení a tedy zabáral celou plochou hned od kraje.
Kleště zabírají jen ze dvou stran, při stejné síle namáháš/deformuješ matku 3x tolik.

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 07:02 | Nahoru | #26
......... Tak jsem o litr lehčí za novou zátku. Aspoň si to snad příště budu pamatovat..........

Taky si víc pamatuju, co jsem si zkurvil sám, než to, to zkurvil někdo jiný a jen jsem o tom slyšel/četl.

Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 09:13 | Nahoru | #27
Možná by bylo dobré v tomto případě použít rázový utahovák-povolovák + upravený ořech bez sražené hrany (samozřejmě ještě před tím, než došlo k té destrukci).

P.S. ten utahovák jen na povolení

Naposledy editováno 27.03.2018 09:15:15

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 13:12 | Nahoru | #28
Putos> Většina už tu byla napsána. Ale poradím dva způsoby jak to zaručeně povolíš. Za prvé buď sekáčem(majzl) nebo na tu zátku navařit plocháč, čím delší tím lepší ať máš páku a povolit. K oběma způsobům potřebuješ ale trubku té vidlice pevně do něčeho uchopit, což obyčejný svěrák rozhodně není. Buď bys potřeboval trubkový svěrák, něco takového.

nebo speciální přípravek pro uchycení tlumičů do normálního svěráku, což je tady toto.

samozřejmě to potřebuješ na přesný průměr tvojí vidlice. Ono to stojí sice cca 1200Kč, ale pokud chceš dělat odbornou práci jako tlumiče tak potřebuje spešl nářadí aby to nedopadlo jak dopadlo.
Tyhle dva způsoby co sem uvedl jsou sice hodně destruktivní, ale vzhledem k tomu že tu zátku máš už uplně v prdeli tak se nic nestane když ji rozdrbeš ještě víc.

Hlavně pro příště, jak už psali kluci víš. Až to budeš zase rozdělávat. Tak si povol horní brýle, spodní nech dotažené, stoč řidítka do dorazu a zátku vidlice povol. Při dotahování to samé. A hlavně dotáhnou s citem, většinou tam bývá moment kolem 20Nm což je na tak velký závit skoro nic. Zkrátka při dotahování jakmile ucítíš odpor tak hotovo a je to dotažené a nervat to co to dá. Nebo pokud máš momenťák tak to dotáhnout na daný moment. Hlavně používat nářadí k tomu určené to je alfa omega všeho. Já kolem motorek dělám a kolikrát dělám třeba i několikery vidle denně. Kdybych to měl dělat jen s tím co najdu někde po ruce v ponku, tak udělám prd, budu se s tím srát celý lidem a lidem to akorát dodrbu!

A pokud ti ještě něco můžu doporučit, tak možná nejlepší bude tu vidli vzít a zanést to nějakému šikovnému zámečníkovi, strojaři... který ti tu zátku povolí bez toho aby se dojebalo ještě něco dalšího.

3 reakcí na tento příspěvek Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 13:21 | Nahoru | #29
Némužu si pomoct, nic proti všem radám tady, ale na tohle stačí svěrák. když už je to v tomto stavu.

(reakce na) Žvejklá matka na vidli - co s tím

27.3.2018 v 13:39 | Nahoru | #30

PetrL3 píše: Némužu si pomoct, nic proti všem radám tady, ale na tohle stačí svěrák. když už je to v tomto stavu.



Tam tu matku sice asi chytneš, ale nebudeš mít za co chytit a povolit tu "trubku".
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motodíly Aprilia RST 1000 Futura Jarek100 5 24.8.2023 v 19:32 Jarek100
Ložisko zadního kola Aprilia RST 1000 Futura Kubánec85 5 3.6.2023 v 17:36 taxisprint
motor točí ale nenastartuje Aprilia RST 1000 Futura cxmtd 12 25.5.2023 v 23:59 Julip2
Hydraulická spojka netěsní [1, 2] Aprilia ETV 1000 Caponord, Aprilia SL 1000 Falco, Ap... Kejbls 54 10.10.2022 v 21:40 Apriliarst
Barva Aprilia RST 1000 futura Aprilia RST 1000 Futura divocaci. 2 23.4.2022 v 22:46 divocaci.

TOPlist