Téma: Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / AFAM - kalené
Ahoj, čeká mě výměna řetězovky na FZ6N r.v.05 tak se chci zeptat jestli nemá někdo zkušenosti s ubíráním / přidáváním koleček na rozety a jestli jste se případně pak nevrátili ke stocku. Někde jsem četl na fóru že vepředu -1 a vzadu +1 je ideál na naháče a třeba zde kalkulátor to přidá cca 8% krouťáku. Taky to tedy rovnou spočítá počet článků řetězu.. Tak bych rád nějaké pocity a dojmy kdo má zkušenost :)

Jinak přemýšlím jestli AFAM / DID, pak jsem četl někde že DID používá rozety JT který jsou měkký podle
diskuse zde
Případně má někdo zkušenosti s kombinacemi ? Kalený AFAM rozety + řetěz DID? vyšší řady 530 ZVMX a ekvivalenty.

Jinak po shlédnutí video O/X rings chain difference asi nemá smysl v dnešní době uvažovat o O ring řetězech.
Zatím mám v oku tuhle sadu s kalenýma rozetama.. motoretezy.cz

Děkuji předem za názory, tipy, pocity a dojmy a celkově za kvalitní diskuzi :)

Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

17.3.2018 v 22:06 | Nahoru | #1
Takovej kalkulátor je k ničemu - tady máš lepší
Spočítá ti i rychlosti na jednotlivý kvalty. Každej bajk bude mít ideál někde jinde, zaléži taky na majiteli. Tak si hraj.

1 reakcí na tento příspěvek Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

17.3.2018 v 23:04 | Nahoru | #2
K samotným kolům a změně převodu se vyjadřovat nebudu, to je tvoje volba. Jen to, že kola by měla mít lichý počet zubů pro menší a rovnoměrnější opotřebení. Probíralo se to naposledy tady
http://www.motorkari.../?t=200803&pgr=2
http://www.motorkari.cz/tema/?t=201950
Když dáš o 1 zub menší kolečko, tak se ti o 2mm zmenší poloměr. Tak ať netaháš řetěz po vidlici.
Při shlédnutí videa jsem nabyl dojmu, že se jouda z garáže nedokáže pět minut vymáčknout a stejně k tomu nakonec přistupuje špatně, a že je potřeba jeho závěry korigovat. Ztráty v o-kroužcích samotných jsou při 100km/h asi 50 wattů, a nezáleží to na přenášeném výkonu nebo síle na zadní kolo. Změna na x-kroužky tedy nepřinese skoro nic, jen to, že x-kroužky jsou choulostivější, při čištění se dají potrhat a v netěsném článku se opotřebuje čep a pouzdro. Ztráty v řetězovém převodu jsou pak kolem 2% výkonu, u nového, čistého a namazaného řetězu. Ztráty rapidně narůstají u opotřebeného a nenamazaného řetězu. Pokud se opotřebují čepy a pouzdra článků (oranžové plošky na obrázku), tak se zvětšuje rozteč, síla na řetěz se nepřenáší přes všechny zabírající zuby, ale pouze přes poslední 1 až 2 zuby. Proto je řetězová sada dlouho jako nová, i u duralové rozety, ale jak se zvětší vůle mezi čepy a pouzdry nad únosnou mez, následuje relativně rychlý konec celé sady. Pokud někdo popisuje, že mu duralová rozeta nevydržela, může za to buď malá tvrdost materiálu, a nebo taky od výroby špatná rozteč a tvar zubů.

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

17.3.2018 v 23:54 | Nahoru | #3
Dablicek200Mph> díky moc, tenhle jsem přeskočil kvůli adblocku.. tak jsem to pak otevřel tedy v Edgi... jinak na naháče řešit max rychlosti mi postrádá smysl, šlo mi hlavně o ten krouťák.. ale rozhodně díky za tip.

Beranidlo> Díky moc za rozumnou a dosti poučnou odpověď. Z té diskuse jak si poslal v referenci bych asi souhlasil s tím jak říkáš "Na okruh, a když máš z čeho vybírat, tak je to výborný pomocník. Ale na takové to domácí ježdění po silnicích bych asi nechal originál, což většinou bývá dobře odzkoušený kompromis." Já stejně věděl že na 99% dám stock konfiguraci, ale kdyby se tu objevilo víc lidí kteří laborovali a jsou nadmíru spokojení tak bych pak asi váhal.

A teď ještě k těm lichým/sudým počtům zubů na rozetách a následném nerovnoměrném opotřebení... když má FZ6N stock 16/46 zubů znamená to implicitně, že se to bude časem stejně nerovnoměrně opotřebovávat, protože tenhle faktor ynežnýři neuvážili při návrhu ? :o)

Jestli máš tedy i nějaké zkušenosti potom s čištěním řetězů s X kroužkama, aby nedošlo k opotřebení tak prosím taky o rady :) já používám normální U kartáč každých cca 800km, jestli pak není větší nutnost kupovat čističku..:) Díky díky..

1 reakcí na tento příspěvek Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

Skvělá odpověď, děkuji! 18.3.2018 v 01:02 | Nahoru | #4
S potrhanýma x-kroužkam se objevilo tohle
http://www.motorkari.cz/tema/?t=190357
A o čištění řetězu pamatuju učenou disputaci tady
http://www.motorkari.../?t=199657&pgr=2
Jinak k tomu celkovému převodu, není to snadná volba. Když už je to hodně do pomala, třeba u krosky, tak to tahá to za ruce, staví se to na zadní a chybí tomu rychlost. Asi optimální je zvolit převod pro dosažení max. rychlosti v nejrychlejším úseku trati. Na silnici pak pro dosažení nejvyšší rychlosti při otáčkách maximálního výkonu, což u FZ6N tak nějak bude. Podle youtube se z toho dá vymáčknout asi 260km/h (160mph) při 14.000rpm. Taky se dívám, že ve 100km/h to na šestku točí asi 5500rpm, což mi přijde tak akorát.
Hezký obrázek jsem našel zde

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

18.3.2018 v 02:27 | Nahoru | #5
Beranidlo> Díky moc za další fajn příspěvek jen bych teda ještě poprosil o upřesnění / vyjasnění toho sudého počtu zubů rozety a pastorku (stock pro FZ6N je 16/46) a s tím spojeným nerovnoměrným opotřebením. Jestli už jen tohle není důvod uvažovat o změně zoubků.

Dále jsem objevil v diskusi další dvě nevýhody změny zoubků (-pastorek a +rozeta):
1) nesprávný ukazování rychlosti a nájezdu (dá se řešit za cca 2k)
2) jak to jde rychleji do otáček tak člověk prý musí častěji řadit... Z tohohle důvodu by mi pak asi dávalo největší smysl přidat jen 1 zub na rozetě a pastorek nechat být (změní se poměr na 2.94 a krouťák se zvýší o 2.1%) a tím by se částečně mohlo vyřešit i nerovnoměrné opotřebení protože rozeta by měla 47 zubů - lichý počet, pokud to tedy chápu správně? Jak by to bylo pak s počtem článku řetězu páč jeden kalkulátor mi zvětšil ze 118 na 120 počet a druhý ukazoval stále 118 ?

A za grafy momentu resp. max výkonů moc děkuji. Sice to srovnání moc nechápu (Z750 že poráží FZ6... kdo by to byl řekl že?) ale i to je důkaz toho že FZ6N je správně zpřevodovaná. Což můžu potvrdit, při svižnější jízdě s bratrancem když člověk řadí z max výkonu (12k otáček) tak to otáčkově padá do MAX kroutícího momentu.

Jen mě pak dost mrzí, že tu lidi haní FZ6 a obecně 4V že "netáhne odspodu" nebo že to "tolik nejede" ...i když jsem motozačátečník, tak když jsem jel poprvé do zatáček s 9k ot. teprve pak jsem opravdu pocítil ten pravý potenciál mašiny, která neskutečně ožila a drala se vpřed a to teprve začínala ta zábavná část..
takže už jen z tohohle důvodu se motorky zbavovat v brzké době nehodlám, a právě doufám že se mi odvděčí za trochu investice do jejího zdraví

Naposledy editováno 18.03.2018 02:33:58

2 reakcí na tento příspěvek Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

18.3.2018 v 02:57 | Nahoru | #6
jestli dáFZtko 260 tak sem asi švédskej budha ... kolik máš v techničáku?

osobně bych dal -1/+0-2

já měl v zadu +2 a pořád to bylo moc dlouhý

Naposledy editováno 18.03.2018 02:59:17

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

18.3.2018 v 03:09 | Nahoru | #7
kulik> maximálku to má kolem 220, 260 leda tak z útesu nebo po úpravách... spíše je nesmyslné na naháči řešit maximálku... jakákoli dlouhodobá rychlost nad 160 je pro mě nepohodlná (dálnice)... mám rád zatáčky :)))

každopádně díky za typ na ty +2 rozety

Naposledy editováno 18.03.2018 07:56:05

1 reakcí na tento příspěvek Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

Skvělá odpověď, děkuji! 18.3.2018 v 08:25 | Nahoru | #8
Sudé/liché zuby. Dulzity je počet zubů a počet článků na řetězu. Pro představu. Máš vepředu 16 zubů a 120 článků řetěu. 15x se otočí pastorek než se potká konkrétní zub s konkrétním článkem řetězu. Pokud by jsi měl zubů 15 a stále 120 článků na řetězu tak (120÷15=8) každých osm otoční pastorku se zuby dostanou do stejných oček řetězu. Tohle musíš zohlednit i na rozete a ještě k tomu udržet správný převod a delku řetězu. To nejhorší co s ti v tom může stát že obě kola makaji s nějakým společným násobkem a potkávají se pořád stejné zuby s stejnými očky řetězu na obou rozetach. To bude asi důvod proč ti to jednou počítalo 118 a podruhé 120 článků. Některý z těch kalkulátoru zohledňuje jak se bude potkávat řetěz na obou rozetach. Nezapomeň že jsi omezený roztečí ať nemáš řetěz dlouhy/krátký. Celé je to krapitek komplikovanější než jenom prohlásit sudá/lichá. Tak nějak mám ale pocit že ti malí žlutí inženýři s kalkulačkama vedi co dělají a už pro tvoji motorku nejlepší převod našli.
Nejsem ale žádný expert, takže to ber jenom jako nějaké moje domněnky. Třeba sem napíše někdo kdo to sofistikovaně vysvětlí do podrobna. S chutí se příručím.

Naposledy editováno 18.03.2018 09:26:02

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

18.3.2018 v 10:47 | Nahoru | #9

Keyser_soze píše:
srovnání moc nechápu (Z750 že poráží FZ6... kdo by to byl řekl že?)


To by řekl asi každý.
Třeba já, měl jsem oboje.
Jak papírově, tak při jízdě je to znatelný rozdíl v motorech.
Ve špičce až ne tolik, ale střední a nízké točky - to je velký rozdíl.

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

18.3.2018 v 12:53 | Nahoru | #10
torvik> Výborný, jsem moc rád za takovýhle přínosný komenty. Je to jak říkáš, stock 16 zubů pastorku, 46 rozety a 118 dílů řetězu mi vychází, že se to bude opotřebovávat dosti rovnoměrně, takže nechám prostě tovární setup. Měnit to znamená další komplikace jak jsem zmínil už výše, a to si myslím že nemá smysl.
Prostě když se budu chtít svést tak FZ6N budu točit, koneckonců FZ6 je na to prostě stavěná.

VladaM> to byl sarkasmus... osobně moc jsem nepochopil srovnání do jednoho grafu 4 strojů od 600ccm do 1l, taky člověk nemůže srovnávat boxery různých váhových kategorií (pochopil bych horneta, er6-n, FZ6 a pak třeba gsr6 tam by to už bylo hodně vypovídající) ... objem je znát, proto ti jede Z750 "lépe" do těch 9k otáček, ale tam kde nastupuje FZ6N si myslím že to bude dosti srovnatelné, páč FZ6N točí dál ale Z750 už svoje maximum má dávno za sebou (1500 ot. níže). Je to dáno asi i trendem motorek, Z750 je o 5 let novější takže má více vyladěné mapování směsí atd.. to se u FZ6 upravovalo tuším až od r.v.2006 ... a obecně ty vysokootáčkový naháče už se prostě nedělají - nahradily je 3V a různé další kompromisy...což je jeden z důvodů proč si stále drží určitou hodnotu.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

Skvělá odpověď, děkuji! 19.3.2018 v 14:43 | Nahoru | #11
[quote=torvik]........Tak nějak mám ale pocit že ti malí žlutí inženýři s kalkulačkama vedi co dělají a už pro tvoji motorku nejlepší převod našli.....

Souhlasím, mají to optimálně nastavené, takže změna převodu po technické stránce může být nepatrně "k horšímu".
Ale nebude to asi takový drama, jinak by různé kolečka a rozety pro změnu převodu pro konkrétní motorky nenabízeli, Téměř v jákekoli nabídce máš krom originálního počtu zubů ještě +/- 1,2 zuby. Takže si můžeš naladit motorku podle sebe, ( většinou do tahu ), za cenu dřívějšího opotřebení řetězovky, dálkový cestovatelé i motoru
( přeci jen 6 musí víc motor točit, aby dosáhli stejné rychlosti, ale ti mají většinou kardan nebo převod nemění ), Osobně mám na VFR 750 -1 a +2 a vyhovuje mi, tachometr kecá fest, při 240 ukazuje 280, jedna z motorek, která má ve skutečnosti míň km než na tachometru

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

19.3.2018 v 14:51 | Nahoru | #12
GL1> Diky moc za zkušenost, a co se týče převodu -1 a +2 je ten rozdíl opravdu znatelný?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

19.3.2018 v 15:26 | Nahoru | #13
GL1> já netvrdím že je to nějaké drama. Sám mám -1 +3, ale mám to na okruh a nějaká životnost je mi úplně šumak. A z podvodního dotazu se dalo vycítit že dotaz je na převod a výdrž. Pokud tady řeší i okroužky tak asi řeší tu životnost docela vážně.

Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

19.3.2018 v 22:56 | Nahoru | #14
Doporucuji 15/55 ... to je pak docela znat :D

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

20.3.2018 v 06:12 | Nahoru | #15
torvik> v pohodě, Keyser_soze k tomu přistupuje zodpovědně, přiznám se, když jsem já měnil převod, ani jsem o poměru počtu zubů versus sudý/lichý počet článků řetězu nevěděl. Něco málo teorie jsem načetl tady http://www.hondavfr...eb-sekundarni-prevod a šel na to

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

Skvělá odpověď, děkuji! 20.3.2018 v 06:42 | Nahoru | #16
Keyser_soze> podle mého je u mě ta změna znát dost. Na úvod, neměnil jsem řetězovku z nutnosti, jen jsem si chtěl udělat na motorce udělat něco kromě běžné údržby a neřešil jsem finance. Orig je 16/43, dal jsem -1/0 = 15/43 ( takový standard, co se běžně dává ), to bylo znát "tak nějak". Vzhledem k tomu, že na VFRu (96)
vyměníš rozetu za 10 minut i s cigárem, jsem začal spekulovat ještě o větší rozetě. ověřil jsem si, že mi stačí počet článků jaký mám a dal tam rozetu 45 ( -1/+2).
To už je znát, jen když se zapomeneš, tak zasahuje omezovač. Bral jsem sadu a následně ještě rozetu z motoretezy.cz a v pohodě poradily, půjčily nýtovačku, můžu doporučit

(reakce na) Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

21.3.2018 v 08:46 | Nahoru | #17
GL1> oki, super díky moc :) já zatím koupím stock, letos mám dost cestování s mladou.. ale až bude chvíli času tak zkusím -1 / +2 taky na nějaký to experimentování :)

Za zkoušku to asi koukám stojí :)) Každopádně ještě jednou díky!

Počet zubů rozet + výměna řetězové sady obecně, rozety JT / ...

21.3.2018 v 11:00 | Nahoru | #18
-1 na kolečku (v případě, že to není možné, adekvátní zvýšení počtu zubů na rozetě) je základ...dále dle uvážení každého soudruha
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
První motorka (naháč) Yamaha FZ6 N, Kawasaki ER 6N, Ducati Monster 696, Su... DarkJober 21 8.7.2018 v 19:01 KORUNKA271
Odstranění komaxitu ze šroubů kotoučů Yamaha FZ6 N Keyser_soze 9 27.5.2018 v 22:47 Keyser_soze
Změna poměru na řetězovce [1, 2] Yamaha FZ6 Fazer S2, Yamaha FZ6 S2, Yamaha FZ6 N, Ya... Najt_Rajdr 35 10.5.2018 v 12:52 Shagrad
Fazer - přední světlo stále svítí Yamaha FZ6 N Árin83 3 24.4.2018 v 21:08 kulda33
Výměna digi. budíku za analog. z s2. Yamaha FZ6 N Burnered 8 16.4.2018 v 18:37 Bajzon

TOPlist