bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Teplotní spád chladící kapalina-olej
4.3.2018 v 14:57
Pořídil jsem si přístrojovou desku Koso.Její součástí jsou i dva teplotní snímače,samotná přístrojovka umožňuje přepínat mezi teplotou Voda/Olej.
Zajímal by mě názor znalejších,jestli má smysl osazovat oba snímače a monitorovat teploty obou médií.Měl jsem vždy za to,že teplota bude u obou kapalin podobná,obzvláště při vyšších hodnotách.
Díky za příspěvky k tématu.
Předchozí
1 2
Následující

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 06:44 | Nahoru | #31
kerut> Jo, je to telemetrie. Jen k tomu oleji 5W40. Kdysi mi doporučili v prodejně do auta olej Castrol 0W50. Prý je to vynikající a maže užod nízké teploty. Byla to šestnáctistovka Alfa Romeo. Takže výsledkem bylo po cca 2000 km mírné klepání motoru. Zvýšená hlučnost. Nebyl poškozený tak, aby se musel opravovat, ale vůle se zvětšily. Začal jsem dávat Selenia racing 10W60 a to z důvodu, aby při zahřátí byl olej trochu hustější. (doporučení automechanika, co dělal na závodních motorech). Tak se to zklidnilo. Měřením teploty neodrbeš přepálení oleje a vždy budu dávat kvalitnější olej. Tím mám na mysli s větším rozsahem.
Jinak ať si každý měří co chce. A dívá se na budíky. Nejlépe na okruhu . Známý se díval v Brně na cílovce za kolik ujel kolo a sejmul holku před sebou. Po roze rehabilitací zase začal chodit.

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 09:10 | Nahoru | #32

Craymadape píše: kerut> Jo, je to telemetrie. Jen k tomu oleji 5W40. Kdysi mi doporučili v prodejně do auta olej Castrol 0W50. Prý je to vynikající a maže užod nízké teploty. Byla to šestnáctistovka Alfa Romeo. Takže výsledkem bylo po cca 2000 km mírné klepání motoru. Zvýšená hlučnost. Nebyl poškozený tak, aby se musel opravovat, ale vůle se zvětšily. Začal jsem dávat Selenia racing 10W60 a to z důvodu, aby při zahřátí byl olej trochu hustější. (doporučení automechanika, co dělal na závodních motorech). Tak se to zklidnilo. Měřením teploty neodrbeš přepálení oleje a vždy budu dávat kvalitnější olej. Tím mám na mysli s větším rozsahem.
Jinak ať si každý měří co chce. A dívá se na budíky. Nejlépe na okruhu . Známý se díval v Brně na cílovce za kolik ujel kolo a sejmul holku před sebou. Po roze rehabilitací zase začal chodit.



Většina starších aut a motorek nemá striktně předepsanou jednu viskózní třídu oleje, ale širší rozsah možností, dle teplot v kterých je to provozováno. Takže říct že ta a ta viskozita je OK a jiná zkurví motor je ptákovina - daleko důležitější je specifikace oleje - to značení API C4 nebo B5 atd., nebo specifikace dle podnikový normy výrobce motoru např. VW 505.1! A tady lidi dělaj kraviny a nalejou tam něco, co tam nepatří! Přitom i v manuálu bývá přímo varování před použitím některý specifikace oleje, především těch typu long-life do nejnovějších motorů, do staršího typu motoru - a s viskozitou to nemá nic společnýho. Navíc extrémně širokorozsahový oleje typu 0W-50 prý nejsou to pravé ořechové, ten široký rozsah viskozity je prý na úkor životnosti oleje.

Pro mě je 5W-40 pořád v rozsahu hodnot, co výrobce povoluje. Většina moto-olejů je 10W-40, já hledal a našel olej 5W-40, protože mi prostě měření ukázalo, že se ten olej často pořádně neohřeje, když jezdim i v poměrným chladu kolem 5-10 nad nulou - tak aby byl za studena řidčí. A víc než 40 nepotřebuju, protože jsem se snad nedostal nad 100 st. C. A teplotu oleje sleduju, abych věděl, kdy už je nějak rozumně ohřátej - běžně si člověk fakt neuvědomí, jak dlouho to trvá, i když už voda je OK.

Nechci se hádat, na kolik je to důležitý, nakolik to má nebo nemá význam pro životnost motoru, že je to možná pitomost atd. Nikomu to nevnucuju jako dogma, že se to tak musí dělat - jen prostě pro můj osobní pocit nějakýho vztahu k technice a motorům netočím do omezovače, dokud ten olej nemá alespoň třeba 45-55 st. A když má jen 25, tak prostě jedu plynule, v středních otáčkách a prostě se hlídám, no. A za jízdy se občas kouknu na teplotu - ukazuje mi to teplotu oleje, tak kdyby byl nějaký problém, tak je to vcelku jedno - teplota vody i oleje spolu souvisí a nahoru by letělo obojí.

Naposledy editováno 06.03.2018 09:13:32

1 reakcí na tento příspěvek Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 14:44 | Nahoru | #33
Craymadape > jj jak pise charlie, vic nez o vizkozitu jde o kvalitu, a kolem tech 100°C budou mazat ty oleje "hodne podobne", vyrazny rozdil te "zimni tridy" bude pri 20°,..
asi si rozumime ze mereni ma smysl pro nastaveni stroje, a v provoznim rezimu ma smysl na to tak obcas periferne kouknout, jestli se z provozniho rezimu nedostavame nekam jinam (napr. zavada, vyrazne odlisne pocasi, atd..)

(BTW OT - a jak pises koukat se ma na cestu a ne na cas, jednak to muze ve velkejch rychlostech dopadnout takhle a druhak to musi bejt hrozne rusici faktor i pri samotny jizde (ted myslim na tom okruhu) - znam z behani, clovek se nesoustredi na sebe v realnym case ale premysli, proc,kde, snazi se to navic "nekde dohnat" coz na motorce muze bejt kurva nebezpecny, proste to neni dobre.. v jakykoliv cinnosti je dulezity soustredit se v klidu, beze stresu, a v realnym case jen a jen sam na sebe, casy zmeri poradatel od toho tam je,.. )

Anti> jo takhle, ja uz se lekl (v souvislosti s minulym vlaknem o upgrade motoru) ze jsi skrz ni poslal ojnici tak to jo, jsem zvedavej na samotny mereni

..ohledne hacku a carek, je to rychlejsi, pro nas negramotny (disgrafiky) jednodusi, a kdybych chtel bejt osklivej tak Ti napisu ze nechapu proc lidi nepisou zkratkopisem a bez samohlasek, nebo jinym "rychlokodem".. nenapisu to a dokonce i vetsinu slov ktera by mohla byt dvojznacna "oháčkuji", presto ze to spravne slovo je lehce odhadnutelne ze zbytku konkretni vety

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 15:09 | Nahoru | #34
kerut> tak samozrejme, ze vic, nez o viskozitu, jde o kvalitu nicmene volbou idealni viskozity jde spouste vecem predejit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 15:31 | Nahoru | #35

Craymadape píše: .... Známý se díval v Brně na cílovce za kolik ujel kolo a sejmul holku před sebou. Po roze rehabilitací zase začal chodit.


Jo jo,já a moje KLR jsme na okruhu pečení vaření,,,

Craymadape píše: ...Měřením teploty neodrbeš přepálení oleje...


Dovolím si poznamenat že tomu přepálení předchází nezdravě vysoká cifra na ukazateli teploty oleje...

kerut:Takže lenost...Čeština bez interpunkce mi připadá jako kejvačka předělaná na kros odmontováním plechů...Prostě si na tu "novočeštinu" nemůžu zvyknout.

Ale zpátky k tématu,hezky to shrnul Charlie.Osobně bych řekl,že jeden údaj navíc pozornost neubere a může lecos napovědět o podmínkách za kterých motor pracuje...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 20:12 | Nahoru | #36
Anti> To jo, ale olej v motoru se nepřepaluje jak na pekáči. Je to místně. Ale ať si každý měří co chce.
A souhlas, že kvalita oleje je zásadní. Nicméně řídký olej, při startování, dokud nejede ještě čerpadlo udělá časem své. Proto jsem zmiňoval tu nulu na začátku a svoji zkušenost.

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

6.3.2018 v 21:10 | Nahoru | #37
Craymadape> Místního přepalování bych se bál spíše u vzducháče.Mě zajímá rychlost ohřívání,kam to poleze třeba v rozpáleném městě a o kolik je to výše než voda. Taky jaký má vliv jízdní styl.Viskozitu ani kvalitu zas tolik neřeším.Najedu prd s podkoňovaným motorem důchodcovským stylem a na každou sezónu měním.

3 reakcí na tento příspěvek Teplotní spád chladící kapalina-olej

7.3.2018 v 17:16 | Nahoru | #38
Normou kodifikováno je: "teplota pece je teplota naměřená na čidle umístěném výrobcem pece. "
Protože teplota ve velke peci se někdy liší až o desítky stupňů podle toho kde, ale i čím měříme.
A podobné je to i s měřením teploty oleje v motoru, jiná na hlavě, jiná v olejové vaně... .
Důležité je sledovat abnormality, výkyvy při zatizeni a ne se honit za absolutními hodnotami.

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

7.3.2018 v 19:45 | Nahoru | #39
Julip> To je hezky zjednodušeno. Souhlas

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

7.3.2018 v 19:51 | Nahoru | #40

Julip píše: Normou kodifikováno je: "teplota pece je teplota naměřená na čidle umístěném výrobcem pece. "
Protože teplota ve velke peci se někdy liší až o desítky stupňů podle toho kde, ale i čím měříme.
A podobné je to i s měřením teploty oleje v motoru, jiná na hlavě, jiná v olejové vaně... .
Důležité je sledovat abnormality, výkyvy při zatizeni a ne se honit za absolutními hodnotami.

souhlas

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

7.3.2018 v 20:07 | Nahoru | #41
Julip> Pár poznámek:Teplota pece se možná liší o desítky stupňů,ale bylo by férovější říci kolik je to procent z absolutní hodnoty
A kolik procent to bude u oleje v případě vodou chlazeného motoru?Jak by jsi doporučoval sledovat "abnormality"?Kam by si dal čidlo pro snímání teploty oleje?U vzducháče je jasný favorit hlava,ale u vodníka?Ty "abnormality" se samozřejmě projeví i na absolutní hodnotě.A je fajn mít odpozorováno že při teplotě vzduchu se teplota oleje ustálí na stovce.Protože když to pak leze nahoru tak je jasné že se děje něco špatného...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

19.3.2018 v 19:38 | Nahoru | #42
Anti> ANO. ANO. Ale na začátku musí být myšlenka, vím co chci sledovat, a ne namontujeme, koupíme, a teď máme slohu 16 grafů ( měli bychom jich 32 ale došli prachy) ale nevíme proč a nač ale vy jste dodali merici systém tak nám to vysvetlete.
Je to normální? Není?
Ale tak zadání této diskuze nestálo.

Abnormality sledovat, paráda,ale když se objeví, máte řešení? Jste ochotni zastavit linku, protože... .Nebo: hmm raději pojedete naplno a pak se uvidí?! Ale kdo z vás provozaku nam to podepíše?!
Havárii poznáte i bez Nás, to je jisté, a začít totok rozebirat treba jenom kvůli cidlu které měří kdo ví co?!
Pri mých zkušenostech, nekdy lépe nevědět, a za kritická čidla odpovídá výrobce.
...Preventivní repase, papírově paráda ale z hlediska uživatele chvílemi pochybuju.
Resp. nepochybuju, můj zaměstnavatel svoje latifundie zaplatit potřebuje.
... .

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

19.3.2018 v 19:48 | Nahoru | #43

Julip píše: Anti> ANO. ANO. Ale na začátku musí být myšlenka, vím co chci sledovat, a ne namontujeme, koupíme, a teď máme slohu 16 grafů ( měli bychom jich 32 ale došli prachy) ale nevíme proč a nač ale vy jste dodali merici systém tak nám to vysvetlete.
Je to normální? Není?
Ale tak zadání této diskuze nestálo.

Abnormality sledovat, paráda,ale když se objeví, máte řešení? Jste ochotni zastavit linku, protože... .Nebo: hmm raději pojedete naplno a pak se uvidí?! Ale kdo z vás provozaku nam to podepíše?!
Havárii poznáte i bez Nás, to je jisté, a začít totok rozebirat treba jenom kvůli cidlu které měří kdo ví co?!
Pri mých zkušenostech, nekdy lépe nevědět, a za kritická čidla odpovídá výrobce.
...Preventivní repase, papírově paráda ale z hlediska uživatele chvílemi pochybuju.
Resp. nepochybuju, můj zaměstnavatel svoje latifundie zaplatit potřebuje.
... .



Co to je?

Teplotní spád chladící kapalina-olej

19.3.2018 v 19:53 | Nahoru | #44
A pak se setkávám s problémy, zatížení na mým čidle kleslo kleslo, a potom vzrostlo, protože obsluha při noční,vynechala, pak doháněla,ale to by jste viděli i bez mého čidla,kdyby jste se podívali na začátek řetězu.
Jo jasně vam to ukazuje v číslech ale vy pane managere, když není v sloupcovém grafu, to nevidíte. A Já to řeším dvě hodiny,k tomu cesta, podepis a odjíždím.

Teplotní spád chladící kapalina-olej

19.3.2018 v 21:06 | Nahoru | #45
Taky jsem měl v práci těžký den,ale že bych to měl potřebu ventilovat na fóru o motorkách...

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

20.3.2018 v 08:37 | Nahoru | #46

Julip píše: Anti> ANO. ANO. Ale na začátku musí být myšlenka, vím co chci sledovat, a ne namontujeme, koupíme, a teď máme slohu 16 grafů ( měli bychom jich 32 ale došli prachy) ale nevíme proč a nač ale vy jste dodali merici systém tak nám to vysvetlete.
Je to normální? Není?
Ale tak zadání této diskuze nestálo.

Abnormality sledovat, paráda,ale když se objeví, máte řešení? Jste ochotni zastavit linku, protože... .Nebo: hmm raději pojedete naplno a pak se uvidí?! Ale kdo z vás provozaku nam to podepíše?!
Havárii poznáte i bez Nás, to je jisté, a začít totok rozebirat treba jenom kvůli cidlu které měří kdo ví co?!
Pri mých zkušenostech, nekdy lépe nevědět, a za kritická čidla odpovídá výrobce.
...Preventivní repase, papírově paráda ale z hlediska uživatele chvílemi pochybuju.
Resp. nepochybuju, můj zaměstnavatel svoje latifundie zaplatit potřebuje.
... .


A jinak dobrý?

1 reakcí na tento příspěvek Teplotní spád chladící kapalina-olej

26.6.2018 v 06:50 | Nahoru | #47
Abych to nějak uzavřel...
Snímač jsem nakonec namontoval,a to přímo do olejové vany.Předpokládám,že nějaké "místní přepalování" ošetřil výrobce motoru a stejně k němu bude teoreticky docházet v místech kde to čidlo nelze rozumně umístit.Každopádně výsledky jsou poplatné tomu co zde napsali někteří diskutující:Teplota oleje stoupá o mnoho pozvolněji,obzvláště při nízkých venkovních teplotách.A zatím jsem nepřesáhl cca 70 stupňůTakže se dá říci,že u tohoto motoru opravdu není potřeba tento údaj sledovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

26.6.2018 v 18:07 | Nahoru | #48
Anti> Téma sleduju od začátku a sám měřím teplotu na svém monsteru.

Není 70st. Málo na ohřátý motor? Navíc na “vodníka” ? Očekával bych spíše teplotu o 10st.-15st. vyšší. Je čidlo stále ponořené v oleji během provozu? Řešil jsi ochlazování čidla okolním vzduchem?

Já čidlo umístil do sacího koše(předfiltru) před olejovým filtrem a čerpadlem a teplota mi skáče i o 15st.

Ohřátí necelých 4L oleje na ustálenou teplotu trvá poklidnou jízdou cca 20 minut.

V horku ve městě naměřím okolo 115st. a hned po zrychlení nad 70 teplota spadne o 10st. níže. Po delší jízdě mimo město klesne k 100st. a tam se už drží....

V chladných dnech je teplota ve městě stále nad 100st. a mimo město okolo 85st.

Zajímavé bylo sledovat když jsem v parném dni projel bouřkou a teplota díky ochlazování motoru vodou spadla během 1km k 70st. a tam zůstala.

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

26.6.2018 v 21:15 | Nahoru | #49
syrrius> Monster je chlazen především tím olejem(méně vzduchem),proto ta teplota bude větší.Těch 70 jsem měl ve městě,jinak je teplota i o 10 stupňů nižší.Zatímco vodu mám po dvou kilometrech na cca 70,olej má tou dobou přibližně 25.Snímač by měl být ponořen přímo v náplni,a je krytý víkem zapalování,takže ochlazovat náporem se moc nebude.Já čekal,že olej po ohřátí zůstane na teplotě chladícího média,ale vypadá to že se chladí sám o sobě...
S těma teplotama mě děsíš.Před týdnem jsem si dovezl Cagivu Elefant,a po delším laborování jsem vykopnul původní motor s osadím motor z S2R.Ten původní měl válce chlazené olejem,u S2R jsem koukal že je jen žebrování.Abych se bál že to někde upeču...

1 reakcí na tento příspěvek Teplotní spád chladící kapalina-olej

27.6.2018 v 10:38 | Nahoru | #50
upřímně řečeno ,ja při jízdě sleduju provoz a sem tam občas juknu na tacho

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

27.6.2018 v 18:01 | Nahoru | #51
zdenysrx6> Většinou info o teplotě sleduju ve městě na světlech když čekám na zelenou. Myslím že pohled na budík teploty není o nic delší než pohled na tacho. Navíc pokud potřebuju sledovat průběh teploty a k tomu většinou i výstup z lambda sondy tak před budíky hodím kameru a vidím potom vše najednou na záznamu...
Anti> Hele u těch teplot si právě nejsem jistý jestli je mám brát jako normální průběh pro tento motor a nebo za to můžou koncovky, K&N filtr a přetryskovaný karbec...
Zatím jen sbírám data.

Edit: písmena...

Naposledy editováno 27.06.2018 18:06:06

(reakce na) Teplotní spád chladící kapalina-olej

28.6.2018 v 06:29 | Nahoru | #52
syrrius> Řekl,bycz,že to bude normální,Včera dorazil "nový" motor z S2R,tak jsem sundal víčko zadního válce nad výfukovým ventilem.Byl tam škraloup z pečeného oleje.Prostě vrstvička karbonu.Nejspíš počítají s tím,že se ten motor uchladí,ale za cenu toho že olej jde srát mnohem dřív než u vodníka,V tomto motoru bude určitě docházet k místnímu přepalování které tu bylo vzpomínáno.Cagiva se to asi snažila ošetřit,bo na nádrži Elefanta je zespodu plastový "náhubek" který navádí náporový vzduch směrem k zadnímu válci.Holt to chce slušný olej a krátké výměnné lhůty.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zpřevodování KLR 650c Kawasaki KLR 650 KubAiS 6 19.2.2024 v 21:27 KubAiS
Montáž blastrů - plná, zaslepená ří... Kawasaki KLR 650 KubAiS 8 19.2.2024 v 20:44 Slávek-TDM
Díra v plechové nádrži skrz Kawasaki KLR 650 KubAiS 11 16.5.2023 v 20:13 Julip2
výfuk Leo Vince x3 na čtyřkolku Suzuki DR 650, KTM LC4 640, Kawasaki KLR 650, Suzuki... Perkz 2 24.10.2022 v 14:02 Eddie83
Ventilátor běží pořád Kawasaki KLR ... Kawasaki KLR 650 Sasori23 13 20.7.2022 v 10:17 Anti


TOPlist