globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Pružina přívěry
Dobrý den,
máte někdo zkušenost s výměnou pružiny do přívěry u soutěžního endura (2 taktu)....?
Mám Beta RR 250 rv. 2015 a potřeboval bych přívěru malinko "otupit"...teoreticky jsem toho nastudoval dost, jen bych potřeboval ještě "radu" někoho, kdo má osobní zkušenost.
Předem DĚKUJI za případné postřehy a PROSÍM všechny, kteří si zde budou chtít jen dokazovat jak jsou chytřejší než všichni ostatní a vzájemně se napadat, tak prosím nepište....DĚKUJI....

1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry

19.2.2018 v 18:03 | Nahoru | #1
Čau přesně nevím jak to má Beta ale u KTM pro mě byla nejlepší volba nechat originál pružinu (prostřední tvrdost) a doladit si to povolením nebo dotáhnutím toho čtyřhranu na víku pružiny. I přes to že výrobce vysloveně zakazuje stímto otáčet bylo to nejlepší volba a doladíš si vše podle toho jak to bude sedět tobě pouhá výměna tvrdosti pružiny byla pro mě nedostačující.

Naposledy editováno 19.02.2018 18:05:11

(reakce na) Pružina přívěry

19.2.2018 v 19:01 | Nahoru | #2
MIk.es> Čus, díky moc za radu....myslím, že tam nějaký štelovací šroub mám taky...teď jsem v práci, ale hned zítra na to mrknu a pokud to půjde, tak to zkusím poštelovat jak píšeš....teď je to moc "jedovatý"....potřeboval bych ji trošku uklidnit... ....moc díky

1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry

19.2.2018 v 20:01 | Nahoru | #3
Co myslíš tím "otupit"? Aby to jelo hůř?
Ne příliš přesvědčivých pokusů s pružinama u KTM je na internetu hodně. Otázka tedy zní, co se stane když změním sílu a charakteristiku pružiny? Odpověď: Pokud to nemělo závadu, tak se to změnou pružiny pokazí. Pokračuji pod lehce se protiřecíma obrázkama.



První věc. Přívěra nemá vliv na průběh výkonu ve vyšších otáčkách. Pomineme-li kvalitu výplachu a sání, tak tvar průběhu výkonu ve špičce je dán výfukovým rezonátorem a časováním motoru. Rezonanční otáčky pro RR250 jsou někde kolem 7500 rpm.
Druhá věc. Takovýto motor má bez přívěry výkonovou díru někde kolem 0,6x 7500 = 4500 rpm. Při zavřené přívěře a menším úhlu výfuku bude rezonátor (výfuk) naladěn na cca 6200 rpm, a při 4500 rpm už začne výfukový rezonátor pomáhat s výplachem válce. Mimo to je výkonová křivka při menším úhlu výfuku plošší.
Třetí věc. Beta (a KTM) má výkyvnou přívěru. Přívěra musí zůstat zavřená do těch cca 6200 rpm, odhaduji. Přesně to ví výrobce, protože zná časování válce pro otevřenou a zavřenou přívěru a parametry výfuku. Mezi 6200 rpm a 7500 rpm přívěra plynule mění úhel výfuku tak, aby časování, délka výfukového rezonátoru a otáčky motoru byly neustále v rezonanci. Rezonancí se rozumí, že tlaková vlna proběhne po otevření výfukového kanálu výfukovým potrubím, odrazí se, a dorazí zpět k válci okamžiku zavření výfukového kanálu, zjednodušeně řečeno. Změnou charakteristiky a předpětí pružiny se dostaneš mimo rezonanci (a nebo do rezonance, pokud to bylo rozhašené). Se silnější pružinou budou otáčky motoru rychlejší než rezonátor, s následkem větších ztrát směsi do výfuku. Se slabší pružinou bude přívěra otevírat příliš brzo a rychleji, otáčky motoru budou pod rezonančními otáčkami výfuku, zhruba od 6000 do 7500rpm to pojede hůř, avšak směs nepůjde z válce do výfuku, naopak se bude přetlačovat zpátky do přefuků.
Při otáčkách nižších než 6000 a vyšších než 7500rpm se nezmění vůbec nic, můžeš měnit předpětí, jak chceš. Samozřejmě, pokud bude pružina mimo určitý rozsah, nebude to fungovat vůbec. Jinak by mělo platit, že pružina a výfuk by se měly dodávat v páru, jako kit. S kratším výfukem pro vyšší otáčky bude tvrdší pružina a naopak.

Pokud bys chtěl opravdu změnit charakteristiku motoru, otupit ho, tak jedině při použití válce s menšími úhly časování, delším výfukem pro nižší otáčky a samozřejmě k tomuto přesně nastavenou přívěrou.

Naposledy editováno 22.02.2018 09:06:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pružina přívěry

19.2.2018 v 20:48 | Nahoru | #4
Beranidlo> Díky za maxi vyčerpávající odpověď i Tobě....četl jsem to 2x a stejně tomu rozumím jako kůň kafi.....Já jsem jen potřeboval, aby na motorce přívěra nespínala tak brzy (tolik ke slovu "otupit"), určitě to neznamenalo, aby jela hůř...je to super motorka a dává mi K.urrr.Va zabrat........teď ale motorka přívěru otevírá moc brzy a je "jedovatá" a hrabe jak nepříčetná....proto jsme myslel, že jinou pružinou, bych motor naladil tak, aby sepnula později než aktuálně spíná (lajcky řečeno ve vyšších otáčkách).....
Ty se v tom asi z odborného hlediska vyznáš, ale já do toho takhle nevidím a určitě se do toho nezačnu hrabat ve stylu "zkusím to takhle a uvidím"). Každopádně ale díky moc za Tvoji odpověď. Určitě se jí ještě pověnuji.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pružina přívěry

19.2.2018 v 20:56 | Nahoru | #5
MartinHusaberg> Sepsal jsem o výfukách pár článků, najdeš na mém profilu. Časem by ještě měly přibýt i přefuky.
Při jakých přesně otáčkách máš pocit, že to jede přespříliš?

(reakce na) Pružina přívěry

19.2.2018 v 21:21 | Nahoru | #6
Beranidlo> Na Tvoje články mrknu ....jinak řekl bych, že Beta zatopí skoro hned jak jí proti kopci naložím....nedokážu přesně sdělit kolik je tam v ten moment otáček, ale když to řeknu polidsku, tak přívěra sepne skoro hned jak jí dám fullgas......Tak jsem myslel, že třeba jinou pružinou by se přívěra naplno otevřela o malinko později....

Pružina přívěry

20.2.2018 v 17:20 | Nahoru | #7
ktm davalo nevim jak dnes,tri pruziny a tema sis menil charakteristiku podle toho jak chtels aby byla ostra

1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry

Skvělá odpověď, děkuji! 20.2.2018 v 18:11 | Nahoru | #8
U KTM je to tak - čím tvrdší pružina (čím silnější drát), tím víc je motorka pokažená. Ideální je nejslabší červená, pak přívěra funguje, jak má. V základním nastavení je to horší, než s předpětím povoleným o jednu otáčku šroubu.
Tady na videu to jednomu trhá pracky, ale kvůli tomu si přece pořizoval, ne?

Na dalším obrázku jsou grafy pro tu červenou, nejvíc jede povolená o jednu otáčku. V základním nastavení je křivka točivého momentu plochá od 6500 do 9000rpm. Utažení o jednu otáčku znamená přiškrtit, a to by mohla být do začátku i tvoje volba na Betě.


Další graf je pro všechny čtyři KTM pružiny. Červená je nejvýš, ideální stav. Pod červenou křivkou je moment motoru se základní pružinou. Na grafech vidíš, že asi do 6000rpm jsou všechny průběhy stejné, přívěra je vždy zavřená.Třetí křivka od shora je žlutá, silnější pružina - přívěra je plně otevřená až při 8000rpm namísto v 7000rpm a chová se to jak motor s menším úhlem výfuku. Zelená nejsilnější pružina je úplná tragedie, přívěra začne otevírat při 8000 rpm.

Pdf se všemi grafy jsem vystopoval zde

Naposledy editováno 22.02.2018 09:08:52

(reakce na) Pružina přívěry

22.2.2018 v 12:13 | Nahoru | #9
Beranidlo> DÍKES... ,,,,hodně výstižné a hlavně praktické a poučné!!!!!....Opravdu DÍKY!!!!!

1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry

29.5.2020 v 23:50 | Nahoru | #10
Beranidlo můžu se zeptat? Jde tím stelovanim (tím otočným šroubem na stelovani privery, zvýšit výkon? Dik

(reakce na) Pružina přívěry

30.5.2020 v 11:37 | Nahoru | #11
Elhenák> Jak jako zvýšit výkon? Výkon je daný výfukem. Blbě naštelovanou přívěrou se výkon už jenom snižuje. Dobře naštelovanou přívěrou se zvyšuje točivý moment v otáčkách nižších, než ve kterých je normálně největší točivý moment.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Regulátor dobíjení na rr390, 18 Beta RR Enduro 450, Beta RR Enduro 400, Beta RR Endu... Olihňos 4 18.10.2023 v 10:34 yasty
Spojka Beta RR 250 Beta RR Enduro 250, Beta RR Enduro 250 2T MartinHusaberg 7 21.12.2022 v 14:52 krokoš
Startér Beta RR 250 2019 Beta RR Enduro 250 2T dolda_Hornet 2 6.6.2022 v 18:58 krokoš
Beta 250/300 Vs Exc 250/300 KTM EXC 250, KTM EXC 300, Beta RR Enduro 300 2T, Bet... Dubemax 23 12.2.2021 v 07:20 Dubemax
EXC 300 - Jaké pneu na enduro KTM EXC 250, Gas Gas EC 300, KTM EXC 300, Gas Gas EC... TomíkMénoMé 6 6.1.2021 v 18:59 krokoš

TOPlist