máte někdo zkušenost s výměnou pružiny do přívěry u soutěžního endura (2 taktu)....?
Mám Beta RR 250 rv. 2015 a potřeboval bych přívěru malinko "otupit"...teoreticky jsem toho nastudoval dost, jen bych potřeboval ještě "radu" někoho, kdo má osobní zkušenost.
Předem DĚKUJI za případné postřehy a PROSÍM všechny, kteří si zde budou chtít jen dokazovat jak jsou chytřejší než všichni ostatní a vzájemně se napadat, tak prosím nepište....DĚKUJI....
1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry
Naposledy editováno 19.02.2018 18:05:11


1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry
Ne příliš přesvědčivých pokusů s pružinama u KTM je na internetu hodně. Otázka tedy zní, co se stane když změním sílu a charakteristiku pružiny? Odpověď: Pokud to nemělo závadu, tak se to změnou pružiny pokazí. Pokračuji pod lehce se protiřecíma obrázkama.


První věc. Přívěra nemá vliv na průběh výkonu ve vyšších otáčkách. Pomineme-li kvalitu výplachu a sání, tak tvar průběhu výkonu ve špičce je dán výfukovým rezonátorem a časováním motoru. Rezonanční otáčky pro RR250 jsou někde kolem 7500 rpm.
Druhá věc. Takovýto motor má bez přívěry výkonovou díru někde kolem 0,6x 7500 = 4500 rpm. Při zavřené přívěře a menším úhlu výfuku bude rezonátor (výfuk) naladěn na cca 6200 rpm, a při 4500 rpm už začne výfukový rezonátor pomáhat s výplachem válce. Mimo to je výkonová křivka při menším úhlu výfuku plošší.
Třetí věc. Beta (a KTM) má výkyvnou přívěru. Přívěra musí zůstat zavřená do těch cca 6200 rpm, odhaduji. Přesně to ví výrobce, protože zná časování válce pro otevřenou a zavřenou přívěru a parametry výfuku. Mezi 6200 rpm a 7500 rpm přívěra plynule mění úhel výfuku tak, aby časování, délka výfukového rezonátoru a otáčky motoru byly neustále v rezonanci. Rezonancí se rozumí, že tlaková vlna proběhne po otevření výfukového kanálu výfukovým potrubím, odrazí se, a dorazí zpět k válci okamžiku zavření výfukového kanálu, zjednodušeně řečeno. Změnou charakteristiky a předpětí pružiny se dostaneš mimo rezonanci (a nebo do rezonance, pokud to bylo rozhašené). Se silnější pružinou budou otáčky motoru rychlejší než rezonátor, s následkem větších ztrát směsi do výfuku. Se slabší pružinou bude přívěra otevírat příliš brzo a rychleji, otáčky motoru budou pod rezonančními otáčkami výfuku, zhruba od 6000 do 7500rpm to pojede hůř, avšak směs nepůjde z válce do výfuku, naopak se bude přetlačovat zpátky do přefuků.
Při otáčkách nižších než 6000 a vyšších než 7500rpm se nezmění vůbec nic, můžeš měnit předpětí, jak chceš. Samozřejmě, pokud bude pružina mimo určitý rozsah, nebude to fungovat vůbec. Jinak by mělo platit, že pružina a výfuk by se měly dodávat v páru, jako kit. S kratším výfukem pro vyšší otáčky bude tvrdší pružina a naopak.
Pokud bys chtěl opravdu změnit charakteristiku motoru, otupit ho, tak jedině při použití válce s menšími úhly časování, delším výfukem pro nižší otáčky a samozřejmě k tomuto přesně nastavenou přívěrou.
Naposledy editováno 22.02.2018 09:06:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pružina přívěry
Ty se v tom asi z odborného hlediska vyznáš, ale já do toho takhle nevidím a určitě se do toho nezačnu hrabat ve stylu "zkusím to takhle a uvidím"). Každopádně ale díky moc za Tvoji odpověď. Určitě se jí ještě pověnuji.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pružina přívěry
Při jakých přesně otáčkách máš pocit, že to jede přespříliš?



1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry
Tady na videu to jednomu trhá pracky, ale kvůli tomu si přece pořizoval, ne?
Na dalším obrázku jsou grafy pro tu červenou, nejvíc jede povolená o jednu otáčku. V základním nastavení je křivka točivého momentu plochá od 6500 do 9000rpm. Utažení o jednu otáčku znamená přiškrtit, a to by mohla být do začátku i tvoje volba na Betě.

Další graf je pro všechny čtyři KTM pružiny. Červená je nejvýš, ideální stav. Pod červenou křivkou je moment motoru se základní pružinou. Na grafech vidíš, že asi do 6000rpm jsou všechny průběhy stejné, přívěra je vždy zavřená.Třetí křivka od shora je žlutá, silnější pružina - přívěra je plně otevřená až při 8000rpm namísto v 7000rpm a chová se to jak motor s menším úhlem výfuku. Zelená nejsilnější pružina je úplná tragedie, přívěra začne otevírat při 8000 rpm.

Pdf se všemi grafy jsem vystopoval zde
Naposledy editováno 22.02.2018 09:08:52
1 reakcí na tento příspěvek Pružina přívěry
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Spojka Beta RR 250 Beta RR Enduro 250, Beta RR Enduro 250 2T | MartinHusaberg | 7 | 21.12.2022 v 14:52 krokoš |
Startér Beta RR 250 2019 Beta RR Enduro 250 2T | dolda_Hornet | 2 | 6.6.2022 v 18:58 krokoš |
Beta 250/300 Vs Exc 250/300 KTM EXC 250, KTM EXC 300, Beta RR Enduro 300 2T, Bet... | Dubemax | 23 | 12.2.2021 v 07:20 Dubemax |
EXC 300 - Jaké pneu na enduro KTM EXC 250, Gas Gas EC 300, KTM EXC 300, Gas Gas EC... | TomíkMénoMé | 6 | 6.1.2021 v 18:59 krokoš |
Vata výfuk Beta RR Enduro 250 2T | MartinHusaberg | 2 | 29.9.2018 v 06:31 MartinHusaberg |