bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Pekelník s R6 na Nordschleife
12.12.2017 v 18:25
Nejak to tady na M.cz upada s podobnym zamerenim. Kde sou ty nekonecny diskuze auto vs moto, hadky a moralizovani pod videem naky palby v provozu apod...
Resi se tu politika, rodina a spolecnost obecne castejs nez motorky. Tak tady davam jednoho blazna, kerej si rika Murtanio a svoji R6 ma fakt pekne v pazourach. Porsche, Ferrari atd. polyka ke svacine a vubec se toho neboji.

Docela neprijemnej moment napr. v case 4.43


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:34 | Nahoru | #91

kerut píše: assassin> nechci rejpat, ale kdyby nezalezelo na te trakci tak by ta zatacka pak prece nesla projet vubec



ja pisu nekde ze nezalezi na trakci?

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:41 | Nahoru | #92

SLEEPER píše: Za prve jsem auto se smosvorem ridil - m3 a za druhe, ja jsem praktik, a tak chovani auta (nebo motorek) znam dobre.

Zkusim jeste jednou.... pokud jedes s autem takovou rychlosti, kdyz uz pro dostredivou silu (pretizeni) nestihaji gumy, pridanim plynu tomu nepomuzes, naopak. Jedno jak stara 911 je, porad je to zadokolka se silnym motor => auto se ti pretoci do hodin.
Neco jineho by bylo, kdybys plynem absolutne srovnal kola takovym zpusobem, ze by auto nemelo dentenci zpomalit ani zrychlit, ale to se ti v praxi v takove krizovce nikdy nepovede (hroznej fofr) a i pro odlehceni napravy je znatelne lepsi pouziti spojky.
Nechapu, proc se o tom chces dohadovat. Tak to proste je, na tom nic jinyho nevymyslime.

Jo a taky mam odjety 3 zavody do vrchu a na velkym dromu jsem ridil zavodaka. Pravdepodobne budu mit i vetsi pero...

O autech/motorkach si rad pokecam, ale neblbni, pises veci, ktere v praxi nejsou mozne...

Ale jak jsem navrhoval, muzeme si sve "teorie" podlozit praktickou ukazkou, protoze bych tvuj zpusob srovnani auta opravdu rad videl.



tak jeste jednou, tebou popisovany pripad tu vubec neresime - resime pripad kdy jedes autem vysokou rychlosti, na hranici smyku ... vse je ok. jenze se leknes, ze jedes moc rychle, uberes plyn a v tu chvili se dostane zadek do smyku.

tento princip se v praxi pouziva i pri driftovani, je to jedna z technik jak "nasadit" na drift - lift off oversteer.

pomerovat pindiky si nehodlam, mam pomerne vysoke sebevedomi. cistokrevnej praktik ma sve limity, ty dokaze posunout az kdyz zvladne teorii... a neboj ja jsem toho najezdil dost. autem se samosvorem blbnem v podstate kazdou zimu (kolegy omega, kdyby chtel nekdo rejpat do toho ze bawo uz mi 5let nejezdi)

nevim jakou praktickou zkouskou to chces podkladat, ty stare porsche nemas a ja taky ne.... a bawo ma uplne jine chovani...

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:45 | Nahoru | #93
kerut: placas se v teoriich, neumis si je srovnat s praxi - ano s momenty je to tak jak rikas (btw, precti si svoji prvni reakci ohledne load transfer), kazdopadne to absolutne nevylucuje to ze se to auto chova jak pisu. to auto nema teziste nad zadni napravou a load transfer pouze zpusobi ten smyk (nikde netvrdim, ze to porsche je tomu nachylne vic nez neco jineho, prave naopak, tzn zcela v souladu s teorii) diky hmotnosti vzadu (a nejen diky ni) je obtizne ten smyk zvladnout.... nevim s kterou casti tohodle popisu mas problem. kazdopadne to ze vypotis nejakou teorii - treba o VFR - ikdyz spravnou - nas nikam neposouva :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:47 | Nahoru | #94
assassin> no pises ze nezalezi na otaceni zadnich kol, ale ze je to zpusobeny vlivem odlehceni zadni napravy - podle me to urcite je do nejakyy miry vlivem odlehceni (ktery je ovsem u teziste vic vzadu paradoxne o neco mensi nez u teziste vic v predu ), a do urcity miry i vlivem rizeni - tedy suma sumarum ze odpojenim hnanych kol v najezdu lze vliv te pretacivosti do jiste miry zmensit (coz jsem pevne presvedcenej ze mel sleeper na mysli - do hlavy mu samozrejme nevidim), a nevhodne manipulaci s plynem te vrozene pretacivosti naopak nesikovne pomoct.. - uz sme doma ?

viz vejs - no podle me jsou to dve ruzny veci - teziste vic vzadu je pricinou vetsi pretacivosti, tam s Tebou 100% souhlasim, ale paradoxne ma opacnej vliv na mensi odlehcovani zadni napravy (prvni vliv prevlada - tudiz se koncepce ukazala byt nevhodna, ale pochybuju ze by porshe zkonstruoval neco vylozene spatnyho jen tak, aniz by to melo nejakou alespon teoreticky pozitivni stranku) ..a pokud myslis prvni prispevek s antihopem ten byl off.. to je jasny, to jsem taky hned napsal

Naposledy editováno 15.12.2017 13:53:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:48 | Nahoru | #95

kerut píše: ..rekl bych se ten popis situace/stavu je prave kamen toho sporu.. ja stale predpokladam ze pouziti spojky bvylo mysleny v najezdu, driv nez zadek stihne utect vic nez je zdravo (mimochodem ta pretacivost by sla mozna nejlepe popsat pohledem z druhe strany - tedy ne z pohledu ridice ale z pohledu toho tratovyho komisare co tam teda nekde je.. ten uvidi ze predek chce zatacet ale zadek jede poprad rovne, tohle je proste jasne dany koncepci/konstrukci jak pise assassin tim tezkym zadkem - to je bez debat...) ...kdyz uz to jde do hodin je spojka k hovnu, to je jasny.. viz ta skodovka a snih



jeste jednou, ten stav jsem popsal jasne, auto projizdi zatackou zcela bez problemu, pomerne vysokou rychlosti, pobliz hranice adheze... ridc se lekne, sunda nohu z plynu a v tu chvili ztrati adhezi zadek a jde do smyku... je mi fuk co si mysli tratovej komisar

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:53 | Nahoru | #96

kerut píše: assassin> no pises ze nezalezi na otaceni zadnich kol, ale ze je to zpusobeny vlivem odlehceni zadni napravy - podle me to urcite je do nejakyy miry vlivem odlehceni (ktery je ovsem u teziste vic vzadu paradoxne o neco mensi nez u teziste vic v predu ), a do urcity miry i vlivem rizeni - tedy suma sumarum ze odpojenim hnanych kol v najezdu lze vliv te pretacivosti do jiste miry zmensit (coz jsem pevne presvedcenej ze mel sleeper na mysli - do hlavy mu samozrejme nevidim), a nevhodne manipulaci s plynem te vrozene pretacivosti naopak nesikovne pomoct.. - uz sme doma ?



auto se muze dostat do smyku ze spousty pricin, ja tu probiram jednu zcela specifickou situaci typickou pro jedno zcela specificke auto a od zacatku jsem jasne rekl, ze to je dusledek ridicske chyby... ty tu ladis teorie "vseho" tzn ruznych koncepci, ruznych stylu jizdy atd a pritom tipuju bez praktickych zkusenosti a sleeper naopak vari z praktickych zkusenosti (s jinym typem vozu, odlisne koncepce) a bez znalosti teorie...

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:53 | Nahoru | #97

SLEEPER píše: Jasne, ze jsem uz na zakladce blbnul se skodarnama, zigulikama a ruznyma predokolkama..., ale silna motokara vs. socialisticke samohyby, to je uplne jinej pribeh.



Neplet do toho ziguliky a predokolky. Stary skodovky (1000, 100, 110, 105, 120 a 130) byly prave zvlastni tim lehkym predkem a motorem na zadni naprave (nebo az za ni). Ne nadarmo se rikalo skode 110R "mala tuzemska 911". Vykonove je to samozrejme neporovnatelny, ale chovanim to je presne ono. Pridas, lehky predek jede rovne, zmacknes spojku a ono se to nezlepsi. Nechas motor v tahu a uberes a lehky predek se chytne.

Tady mas ty prujezdy s plynem zatackou...110r rally ...od 1 minuty dal

Edit: a tady to mas na asfaltu s trosku vyssim vykonem....

Naposledy editováno 15.12.2017 13:56:29

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 13:55 | Nahoru | #98

assassin píše: jeste jednou, ten stav jsem popsal jasne, auto projizdi zatackou zcela bez problemu, pomerne vysokou rychlosti, pobliz hranice adheze... ridc se lekne, sunda nohu z plynu a v tu chvili ztrati adhezi zadek a jde do smyku... je mi fuk co si mysli tratovej komisar



...ale presne v tuhle chvili se to podle mne utrhne tim rozdilem trakce, a ne odlehcenim..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 14:06 | Nahoru | #99

kerut píše: ...ale presne v tuhle chvili se to podle mne utrhne tim rozdilem trakce, a ne odlehcenim..



rozdil trakce myslis rozdil tah motoru vs brzdeni motorem ? jo to je fakt, on ten docela malej sestivalec bude urcite vic brzdit nez tahnout...

navic to, ze zkuseni piloti tohle koriguji pridanim plynu - cimz se to auto srovna, taky pasuje do tve teorie.

mame priklad z praxe, tvoje teorie pro nej nefunguje, ale na spravnosti svoji teorie trvas = priklad z praxe neni platny

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 14:16 | Nahoru | #100
assassin> tak nejde prece o nejaky velky "brzdeni", ale je rozdil jestli se opira guma o asfalt nebo asfalt o gumu, ten druhej pripad podporuje smyk ven ze zatacky, zatim co ten prvni mu trosku brani.. ze to piloti koriguji pridanim plynu do toho prece zapada, zvysis tim "smyk" ve smeru rotace.. naopak dokud tam je smyk a neni "poradnej zaber" tak prece nemuze bejt zadna zasadni akcelerace a bez ni nemuze bejt ani to zatizeni napravy prece

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 14:30 | Nahoru | #101
prvni veta - opira se guma o asfalt, nebo asfalt o gumu - ta mi teda moc jasna neni...
zvysit smyk ve smeru rotace ma pomoci pretacivemu smyku ?

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 16:28 | Nahoru | #102
ted Ti nerozumim - pri sebemensi trakci se prece opira guma o asfalt (jako kolesovej parnik o vodu), takze i kdyz je prilnavost fakt minimalni, kolo stale nejakou byt malou energii na vozovku prenasi a meni tim smer toho driftovani, kdyz vymackavas spojku tak tu trakci plynule snizujes az do bodu kdy se kolo toci zcela volne a asfalt naopak otaci kolem (jako voda kolem mlejna),..

Naposledy editováno 15.12.2017 16:29:02

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 18:00 | Nahoru | #103
Kolikrát je to na Nordschlefe ohromná švanda, když přijedou túristi. A co vy, když se vyválíte, taky se tak motáte?
(Nic ve zlém, pokud měl někdo pech a skončilo to opravdu blbě. Už delší dobu si dávám bacha a předtím to byly naštěstí jenom drobné šrámy.)

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 18:27 | Nahoru | #104
když jsme u těch videí...

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 18:40 | Nahoru | #105
Tady jezdí chlapík za motorkama autem a natáčí je. Občas borcům na mašinách asi secvakne, když si je vyhlídne Závodník v 911 nebo Vyzyvatel na Lambu

Pekelník s R6 na Nordschleife

15.12.2017 v 20:36 | Nahoru | #106
starší a s čistou tratí, ale taky dobré...
(a s reklamou... )


Naposledy editováno 15.12.2017 20:36:56

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 08:44 | Nahoru | #107

Stev píše: Ale řeč byla o situaci kdy byl moc rychlej nájezd do zatáčky a potom korekce rychlosti, to se zadek utrhne a nejde do smyku plynule. S motorem vepředu do předek vyváží a zadek se má šanci srovnat sám. S motorem vzadu (nebo teda s vyvážením víc na zadek, což starý porsche budou přes 60%) zadek předběhne předek a jde to do hodin. Přidání plynu je jediná možnost jak z toho ven, protože zadek jde pryč takovou rychlostí že se kola samy nechytnou, respektive ve chvíli kdy se chytnou pojedeš pozadu.

Zkoušet s něčím jiným než se starým poršákem nemá smysl, bavorák se chová úplně jinak.



Jo, takze ja to tady povidam uplne spatne.

A protoze jsem clovek trpelivy, zkusim to jeste jednou, naposledy a polopate.

Autickem pojedu po kruznici takovou rychlosti, ze budu na samem limitu gripu, ALE........pak plynem zmenim rychlost otaceni zadnich kol (at uz nahoru nebo dolu) a co se pak takovemu auticku stane...?
Ano, zadek se utrhne.....

Uz tomu rozumime?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Tohle me fakt sere. Delate ze me zloducha a pritom staci zdrave premyslet a mit nejakej zkusenosti.

Jasne, ze jsem nesezral moudrost sveta, ale ja auta (i mota) testuji prakticky od zakladky. Vzdycky me bavilo zkouset same limity a umyslne je prechazet.
Napriklad leto jsem zkousel, jak funguje kontrola trakce u 200ps suprbajku. No skoncil jsem v Praze na jipce, ale uz vim jak to funguje, takze az tu bude o trakci vlaknu, zase budu delat "chytryho"

Muj fóťa jezdi za sociku rally a ac ma svoje nesvary, je upravdu sikovnej na klasicke koncepce motoru (karbce). Nez se mu podelaly zada, stavel zavodni veterany a diky nemu jsem ridil opravdove speky, jako napr. 300sl, zavodni MG z r. 37, jaguary (typy ani nevim) + k tomu ve sve dobe snad vsechny audi, pze byl sefem na autorizovanem servisu, takze vim, jak funguje TT atp....

Nejsem Michael Schumacher, ale mam na rizeni docela cit a kdo me zna a videl ridit, vi, ze to tak je. Nebojim se auto poslat do smyku a to se nebavim o nejakem parkovisti, kde takove veci delaji rovnoksiltaci a mysli si, jaci jsou bozi.

Asasíne, tyvole, ty jsi jeden z mala tady na m.cz, kteryho osobne nezmam a zaroven si o nem myslim, ze to bude v pohode clovek. Tak prestatn vymyslet teorie, jen proto, abys "uhadal" svoji pravdu.
Jednak se auta (na zavodni draze) neridi takovym zpusobem, aby obe kola sly ven ze zatacky a hlavne, aby to v realu fungovalo, muselo by se minimalne jednat o F1 nebo o nejaky Le Mans prototyp, jinak si realne nedovedu predstavit, ze by se dalo krouzit zpusobem, aby se bez zrychleni/zpomaleni urvaly obe kola zaraz.
Jenze to jsou opet debaty v hodne teoreticke rovine. Jak jak jsem tu psal, rad si o sportovni technice pokecam, ale lidi, nevnucujte mi nerealny nesmysly.

Nejvic hloupy by bylo, kdybys mi rekl, ze ta stara 911 takhle funguje v nejake hre na ps4.

Nic, zijte blaze, peknej vikend vsem a ja se jdu dospat z kocoviny a pak vopicham nejakou kocku z Brna.....

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 08:52 | Nahoru | #108
SLEEPER> tak urcite budes lepsi v rizeni nez porozumeni psaneho textu, to co pises celkem nikdo nerozporuje.

E: respektive jediny co tu asi zaznelo jinak je, ze mezi chovanim na limitu staryho porsche a bavoraka je celkem rozdil.

Naposledy editováno 16.12.2017 08:54:16

2 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 11:30 | Nahoru | #109
Sleeper: ja ty teorie nevymyslim, to je klasicka fyzika, mechanika... Podle tehle teorii se ty auta navrhuji. Ze ty tu teorii neznas neni muj problem - do tvojich praktickych zkusenosti nebo schopnosti nevrtam, u te teorie je to zcela zjevne.

chovani tech aut takhle popisuji i zavodnicka esa, piloti co opravdu vyhrali velke zavody a vopichali poradny kocky a ne nakou smudlu z asie jestli nutne potrebujes tenhle macho styl diskuze, me nedela problem

Naposledy editováno 16.12.2017 11:37:22

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 15:01 | Nahoru | #110
Assassin, Stev, Sleeper - hele asi tak, ze ten smyk pri ubrani plynem nastane se myslim shodnete od zacatku, s tim ze jaka je pricina (ty rikas "weight transfer", ja ztrata gripu) se asi neshodnem ale to na vise uvedenym faktu prakticky stejne nic zasadniho nemeni. Ze se chovani pretacivyho auta bude zhorsovat s posouvanim teziste dozadu (ve smyslu obtiznosti utlumeni smyku, resp. snadnosti nezvladatelneho rozkmitani zadku prava,leva,prava..) s tim asi taky nikdo nema problem.
A predpokladam ze se shodnem i na tom, ze kdyby ridic misto leknuti se a ubrani, slapal na spojku (tedy kdyby misto razantniho zasahu pracoval s trakci "setrneji") bude pravdepodobnost smyku mensi, resp. bude miru toho smyku lepe ovladat (jasne, ono se to krasne placa na diskusi a dost tezko pak dela v tom zlomku vteriny v krizovce, to je mi jasny..) + to nerozporuje ani jednomu nazoru (ztrata gripu je jasna, a ten prenos hmotnosti je taky danej zmenou akcelerace/decelerace, tudiz je na trakci taky primo zavislej ne ?)

Assassin -

assassin píše: chovani tech aut takhle popisuji i zavodnicka esa, piloti co opravdu vyhrali velke zavody a vopichali poradny kocky a ne nakou smudlu z asie jestli nutne potrebujes tenhle macho styl diskuze, me nedela problem


dobre ty

Beranidlo - ... ale hlavne ze vsichni vstali zivi (predpokladam teda ze vaznejsi slupku by do toho sestrihu asi nedali)..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 15:43 | Nahoru | #111

SLEEPER píše:
Tohle me fakt sere. Delate ze me zloducha a pritom staci zdrave premyslet a mit nejakej zkusenosti.

Jasne, ze jsem nesezral moudrost sveta, ale ja auta (i mota) testuji prakticky od zakladky. Vzdycky me bavilo zkouset same limity a umyslne je prechazet.
Napriklad leto jsem zkousel, jak funguje kontrola trakce u 200ps suprbajku. No skoncil jsem v Praze na jipce, ale uz vim jak to funguje, takze az tu bude o trakci vlaknu, zase budu delat "chytryho"



promiň, mě to nedá, teď jsem to přečetl pořádně. Nepřijde mi že zrovna tohle byl příklad zdravýho přemejšlení, a jediný moudro který z týhle zkušenosti můžeš vyvodit je že tam kontrola trakce vlastně není. Což jsi mohl vědět najisto i bez té bolestivé zkušenosti :)

Asi to porsche vážně budeš muset zkusit utrhnout na brzdy a aplikovat svůj um, kecy na internetech nemaj váhu osobního prožitku

Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 15:49 | Nahoru | #112
Na tom sestřihu těch bouraček mě zaujala hlavně jedna věc. Ta trať musí být tak promaštěná od oleje, nafty, brzdovky, glykolu a bobků, které si vyklepali z gatí, že pokud chce jet nějaký pekelník na čas, musí se asfalt nejspíš drbat týden kartáčema a teplou jarovou vodou. A k tomu ještě všechen ten bordel, co se natahá z okolí trati - listí, tráva, bahno a kamení.

Pekelník s R6 na Nordschleife

16.12.2017 v 17:05 | Nahoru | #113
a v nekterejch zatackach i dost "pocmarana" coz musi bejt teprve prdel za vlhka/mokra..

Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 16:05 | Nahoru | #114
Tak kdo z Vás tam pojede?

Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 17:19 | Nahoru | #115
proto tam taky testuji a ladi svoje sportaky i primo vyrobci, ta trat proveri ve vsech smerech.

gahan: ja doufam, ze se svezu, mel jsem naivni plan, ze uz letos, ale opet jsem na auto ani nesahl (jen nakoupil kupu dilu)

kerut: a jedna pro teoretika - zkus si jen tak pro zajimavost vygooglit "lift-off drift" nebo taky "kansei drift" ... jako jednu z technik driftu, ze by se uplne vsichni driftari (krome sleepera) na svete pletli a nic takoveho neexistuje? Vsimni si, ze jde o drift ve velkych rychlostech (150+), tzn tam kde moment od brzdeni motorem uz je opravdu zanedbatelny...

technika scandinavien flick (feint) drift, kde jde opet o load tranfer taky v realu neexistuje, resp neni iniciovana prenosem "hmoty", ale vnesenim brzdneho momentu na kola? tzn pokud se nesahne do gripu, neni smyk ?

(btw pouzivam vami vnesenou konvenci, ze grip je prenos sily ve smeru/proti smeru otacejici se pneu, ale obecne je "grip" proste adheze, tzn jak ve smeru jizdy , tak kolmo na nej... )

Naposledy editováno 17.12.2017 17:36:02

1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 19:16 | Nahoru | #116
Assassin> Ty me davas, takhle me nutit premejslet takze pravdu mame nakonec v zasade oba ale Ty ji trosku nesikovne interptetujes, resp lovis z jine priciny..

takze chronologicky - prenos vahy zpusobeny akceleraci/deceleraci pusobici na teziste to neni i kdyz primhourim vsechny oci a pripustim ze pri pusteni plynu v rovnomernym prujezdu zatackou k nejaky velmi velmi maly deceleraci (a sam pises ze motorem to moc nebrzdi, ze) dojde, tak v opacnym pripade to uz nemuze platit vubec - k tomu aby vznikla nejaka akcelerace, a zadek se tak mohl zatizit pusobenim nejakyho silovyho momentu, se prece musi nejdriv ta kola chytit, tedy dusledek by musel prijit driv nez pricina, coz je ale tak trochu uzavrenej kruh typu vejce-slepice.. ne ?

takze se opustime od valivyho treni a elementarne proderivujem do malinkatyho okamziku, kdy na pneumatiku pusobi tangencialni (od vykonu) a axialni (od setrvacne odstredive sily) sila.. a ze zakona o smykovym treni vychazi ze aby (pri konstantni setrvacne odstredive sile) mohlo dojit ke smykani koal ven ze zatacky, musi dojit k poklesu pritlacne sily..

neboli assassin ma pravdu(logicky, treni bez pritlacne sily samozrejme nebude) ale zaroven ji nema...
chaos.... co s tim.. tak prece msi bejt rozdil jestli kolo tlaci do asfaltu nebo asfalt do kola (minimalne uz proto ze ja mam ptravdu skoro vzdycky )
viz marquez a prujezdy zatackama kdy se mu kolo toci 2x rychlejs, kdyby to pustil urcite ukouzne, tak v cem to je ??

no ten rozdil tam samozrejme je... !!

tj. kdyz si chvili lamem hlavu a vratime zpet k valivymu treni -> pripustime ze pneumatika se deformuje, asfaltu se dotyka v plosce,.. a presne ta ploska se pri prenosu krouticiho momentu mirne posouva do predu, tak jak kolo tlaci pneumatiku do asfaltu... resp kroutici moment na malinkatym rameni (dejme tomu jednoduse mezi osou a okrajem toho prumetu/plosky,.. integrovat to nebudeme..) pusobi silou ktera prenasobena soucinitelem pocatecniho treni (empiricky bejvaj dva, iniciacni/ppocatecni, a trvalej.. tj bude tam navic jeste hystereze - ke znovu chyceni bude treba vetsi sila nez k urzeni...) brani pneumatice sklouznout do strany,.. pri ubrani plynu klsne moment, klesne sila, pneumatika se trha, klouze ven... pri pridani plynu (i pres staly smyk v axialnim smeru), roste smyk v tangencialnim smeru, tim roste pritlacna sila, a ve chvili kdy se dostane opet na hodnotu prekonavajici soucinitel treni axialni treni ustava...

tj vic plynu(tangencialniho smyku) nebo mirne mensi tlak v pneu(do urcity miry, prilis mekky nebudou mit grip vubec) by meli byt co do axialniho smyku vyhodou a s akceleraci celyho vozidla to nema moc spolecnyho(tam nejaky odlehceni taky bude ale to fakt minimalni, mozna jeste u moto kde je aktivni sasi s velikejma zdvihama, ale kdyby mela na to nizoucky porse takovej vliv decelerace pri pusteni plynu, tak by pri skutecnym brzdeni muselo jet po prednich kolech se zadkem ve vzduchu..)

...tak, a ted k prakticke strance - takze Gahan sezene Porse, Assasin se Sleeperem ridi, ja se rad zucastnim jako podpurnej tym - kdy jedem ?

(reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 19:30 | Nahoru | #117
kerut> tak škoda 105 a samolepky Porsche z aliexpress nejsou dostačující?

1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 20:05 | Nahoru | #118
kerut: nemam ted cas to cely cist a snazit se to pochopit takze jen v bodech:

1: kolo tlaci do asfaltu vs asfalt tlaci do kola ? oboji existuje soucasne, rikame tomu akce a reakce, vzhledem k tomu ze puvodcem je v obou pripadech motor nenapada me jakym mechanismem se akce promeni na reakci (asfalt tlaci do kola)

2: prevadis si to cele na idealni fyzikalni model - coz u tak slozite ulohy nejde. samozrejme ze i smykajici se pneumatika prenasi sily - tzn pokud pridam tak nejakou cast momentu pneumatika prenese = muze dojit k preneseni "hmoty".

3: ano tvrdim, ze dojde k preneseni "hmoty" a zaroven, ze brzdnej moment motoru neni velkej. neni dost velkej na utrzeni kol pri ubrani plynu. jen tu mame rozdil akcelerace vs brzdeni, to uz nejakej "load transfer" udela.

4: ano mame nakou kontaktni plochu (klidne i tu malickou - dS) a ta udrzi auto diky treci sile, na jedne strane rovnice mame treci silu a na druhe strane rovnice mam vyslednici sil - setrvacne (odstredive) a sily od brzdeni/akcelerace. pri nami zkoumanem jevu se pri ubrani plynu stane to, ze se na jedne strane zvysi ta slozka sily "brzdne" a zaroven poklesne treci sila diky ztrate pritlaku - v "rovnici" razem nemame rovnitko a ja si troufam tvrdit, ze vliv te zmeny pritlacne sily na jedne strane je vetsi, nez narust te brzdne sily na strane druhe. tzn, ze kdyby v te same situaci melo auto velice nizke teziste - idealne ve vysce podlozky - tak k zadnemu smyku nedojde.
tzn ano, existuji tam oba dva jevy, jako puvodce toho smyku ale oznacuji ten vyraznejsi z nich a to je v tomto pripade load transfer.

5: na zaklade toho ktery jev prevlada se rozlisuje i "zpusob" driftovani - resp zpusob iniciace driftu, napr utrzeni kol rucni brzdou, utrzeni kol prudkym podrazenim ... a take nas "feint drift" tzn utrzeni kol zmensenim pritlacne sily - load transferem. ve vsech tehle pripadech samozrejme existuji vsechny dilci jevy, load transfer, snizeni pritlaku, zvyseni brzdne sily - ale zalezi kterej z nich je nejvetsi a ten pak oznacujeme za puvodce smyku.

6: tohle co popisuju neni vubec zpusobeno tou koncepci (protoze novy porsche ma koncepci stejnou a nedela to) ale je to specificka vlastnost toho daneho stroje a ma na to vliv milion ruznych veci. klidne se tak muze chovat i to bmw, pokud na nem zmenim par veci - vsechny novejsi baworaky trpi vrozenou "neochotou" k driftu, je to tak schvalne, aby si majitele hromadne nerozbijeli drzky, predni kola maji vyrazne nizsi odklon, nez kola zadni, takze pri rychle prujezdu zatacky ztrati adhezi o dost driv nez zadek. ti kdo jezdi s temahle autama vic na okruh, nebo prave treba drifty zvetsuji odklony na predni naprave a auto je schopne projet zatacku rychleji, bez toho nedotaciveho smyku auta s OEM geometrii. Pokud by to nektery z praktiku docetl az sem - tak ano, mam na svem aute zmenene odklony pomoci podlozek pod tehlicema, takze to mam v praxi odzkousene - mate to tak i vy?

jeste poznamka k tomu velice nizkemu tezisti - auto by se do smyku dostalo i v tomto pripade (tzn kdyz eliminujeme load tranfer), kdybysme vzali doslovne to "projizdeni zatacky na hrane adheze" v praxi to ale neni tak uplne mozne a je tim mysleno pobliz teto hranice.

poznamka dve: nechtel jsem tim uz ztracet cas a zase jsem se nechal unest :(

poznamka tri: pravdu mam samozrejme ja a desinterpretuje to kerut

Naposledy editováno 17.12.2017 20:06:55

Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 20:50 | Nahoru | #119
Assassin> ale prd akce a reakce, to je samozrejme jasny ze kazda sila ma reakcni silu opacnyho smeru.. ted mi vubec nerozumis co mam na mysli - ja myslim tu slozku sily ktera je z hlediska prenaseni vykonu prakticky ztratova (odpor pri valeni), a presne ta tam pusobi ten "pritlak" kterej sundanim nohy z plynu zmizi.. a ta tam bude vznikat pri prenaseni kroutaku kolem na vozovku vzdy, i kdyz bude kolo v tom tangencialnim smyku (tj. kolo se toci rychleji nez ubiha vozovka.. ) tudiz i vysvetluje to znovu obnoveni rovnovahy plynem (prenosem hmotnosti tezko, kdyz pridas ve smyku, neni akcelerace, neni weight transfer, nemuze nastat skonceni smyku, a tak dokola....)

http://www.motorkari...573/144086_nacrt.jpg

Gahan> jestli to dojede se ctyrma lidma az do nemecka, proc ne

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife

17.12.2017 v 20:53 | Nahoru | #120
assassin, kerut> Proč to nepíšete česky, když už toho vyplodíte tolik? Když nejsou čárky a háčky v jedné větě, dobrá, někdo měl možná fofr a myslel si, že si to bez interpunkce zjednodušší, ale tohle se vážně nedá číst, natož v zkoumat věcnou správnost vaší polemiky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Označení ložisek v kyvné vidlici Yamaha YZF-R6 Hašlik 4 Dnes v 10:03 Slow
yamaha yzf r6 RJ09 Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R6R Yamahatorr 2 15.3.2024 v 18:23 Yamahatorr
Vymena lozisek v krku rizeni [1, 2] Yamaha YZF-R6 harwey10 35 5.2.2024 v 13:58 Gahan37
Spinanie ventilátora Yamaha yzf r6 ... Yamaha YZF-R6 Jar0 10 1.2.2024 v 16:06 Jar0
Yamaha R6 chcípá Yamaha YZF-R6 LukeyR6 7 11.10.2023 v 17:47 LukeyR6


TOPlist