Téma: Hmotnosti (c)endur
Podzimní zamyšlení
Když jsou na trh uvedený nový motorky, tak se obecně nadává, jaký jsou to těžký mrchy a snad jsem tu někde pochytil, že dřív byly 100 koňový a 100 kilový a že byly víc enduro.
Tak by mě zajímalo, co je vlastně ta pravá (c)enduro nebo dokonce dual-sport motorka?
Vycházím z toho, že takové Varadero má 100 kobyl, litrovej dvouvál a cca 265kg pohotovostní. V-strom 1000 má taky 100 kobyl, taky litrovej dvouvál a papírově 214kg suchou a 238kg pohotovostní. Mně na váze ukázal 249kg (padáky, rám kufrů, nářadí pod sedlem).
To KTM 950/990 je jiná. To je prý lehká motorka. Ale jen v internetové diskuzi, protože podle manuálu má 206/208kg suchou takže cca 233kg pohotovostní. Zase + pár kg za rám a nosič kufrů eventuálně šusplech.
Takové 800kila jako f800gs nebo Tiger 800xc jsou na tom taky trochu líp. F800gs začíná na 194kg suché a 217kg pohotovostní a Tiger 800xc má 190kg suchou a 215kg pohotovostní.
Tenere 660 je na tom ještě líp. Ta má 183kg suchou a 208kg pohotovostní!
Ale to už jsme u motorek, který mají 90, resp 85 nebo dokonce 50 kobyl!!
No a když se koukám na etalony jako Africa Twin 750 202kg suché resp 236kg pohotovostní na 60 kobyl, SuperTenere 750 má taky 203/234kg a 68kobyl...

Záleží samozřejmě i na poloze těžiště, takže
R1200GS 2013 má těžiště 736mm za a 292mm nad osou předního kola (jsem vyčetl z nějakého pdf)
CRF1000L má těžiště 856mm za a 185mm nad osou předního kola (jsem vydedukoval v obrázku, kde je těžiště vyznačené)

Naposledy editováno 28.11.2017 14:08:54
Předchozí
1 2 3 4
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 13:30 | Nahoru | #1
Tak to jsi teda pěkně podělal takovým shrnutím
Jak budou ostatní zakládat jednotlivé vlákna,aby se mohli dohadovat co je lepší,když to tady takhle mýrnyx týrnyx shrneš do jednoho vlákna?
Ti borci co doteď hledají cestovní krosku,vhodnou i pro cestovaní ve dvou a s váhou tak kolem 120kg budou mít po tomto článku protažené rypáčky...

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 13:39 | Nahoru | #2
Tady mas dual sport (enduro treba v 2:45 ) Nejakych 108 koniku a cca 240kg pohotovostni hmotnost

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:00 | Nahoru | #3
Pro zajimavost, trochu ot, ale....
vahy moto

Jinak nejlepsi, kdyz nekdo chce 100 kobyl, vahu 150 kg vcetne postele, aby to jelo 200 cestovni ve dvou, nevlnilo se to, nekroutilo, chranilo pred vetrem, destem a nejlip stalo do 200 tis...

1 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:04 | Nahoru | #4
Bohužel katalogový výpis údajů není všechno. Ono stačí z XRV nebo XTZ 750 sundat origo masku, plexi, světla, nahradit to Sigmou a maskou se světlem z ostrého endura. Přestože tahle úprava sundá sotva pár kg, tak díky uspoře kil hodně nahoře, optickému zmenšení motorky a intenzitvnějšîmu vnímání rychposti náporem větru to je radikálně jiná motorka.
Vynechám-li SUV typu V-STROM, Varan, GS a zůstanou u přerostlych endur s kapotáží a 21", tak první ročníky LC8 950 jsou třída sama pro sebe. To je jediná stokoňovka pod 200 suché postavená na mlácení s ní v terénu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:11 | Nahoru | #5
vilemx> I ta 950ka má 206kg suchou. Je to už šul nul, ale přece je nad 2 metrákama. Já na ní zatím nejel, ale rozmístění baterky, nádrže na olej a nádrží na benzín a i na místě dává tušit, že těžiště bude sakra dole.

Doplnil jsem ještě polohu těžiště, co jsem našel na netu. Docela by mě zajímalo, jak jsou na tom jiné motorky.

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:24 | Nahoru | #6
Kdyz vymenite na LC8 vejfucky z originalu za nejake otevrene, hned dostanete cca 8kg dolu, mozna vic.

Jeste ti tam chybi 950 SER, sucha 175 nebo kolik (- vejfuky) a mas tam furt 98 koni, podobne jako HP2 se 105 konma

Dost taky bude ale zalezet na tom, jak je hmotnost rozmistena, proto treba jezdit s Vstromem (zkusenost mam bohuzel s 650) v terenu je pekna picovina protoze velmi hodne hmotnosti je na prednim kole

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:28 | Nahoru | #7
KTM LC4 640 Enduro - sucha cca 140kg / 40kw

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:40 | Nahoru | #8
karf> KTM nemám zrovna v malíku. Ale měl jsem za to, že ty úplně první kousky opravdu byly těsně pod 200 kg suché. Pak šly bohužel hmotnosti nahoru a zdvihy dolů, přesně v duchu poptávky hlavního proudu...

To samé šestka Transalp nebo šestpade Domino. Nejvýkonnější a zároveň nejlehčí je hned první ročník, pak to šlo zase do kytek.
Bohužel hned úvodní příspěvky dokazují, že najít dostatek kupců pro lehkou očesanou motorku je nesplnitelný úkol. Zaznamenal jsem fůru nářků na novou generaci LC8 ohledně toho, jak ustát stabilitu nad dvě kila za hodinu, ale pramálo stížností na to, jak ustát hmotnost nad dvě kila ze svahu na jedné noze. Takže fabrika zlepšila aerodynamiku pro německou dálnici, ale že by připravila něco pro ukrajinské poloniny, to ne.

Naposledy editováno 28.11.2017 14:42:47

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:53 | Nahoru | #9
vilemx> viz osud HP2 a 950 SER

ted se dela 790ka advik, sice bude hnusnej, ale 100koni a hmotnost snad kolem 170 - 180kg

1 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 14:53 | Nahoru | #10
Kdysi jsem vážil XRV 750 RD-04 1991 řekněme sériovka, navíc s padáky, alu-bástry, zadními nosiči bez kufru(ů), ale s nářadím a nějakými díly (obě duše, lanka, pár šroubků, stahovačky, kus řetězu se spojkou, obě páčky, brzdová pumpa, regulátor a čerpadlo, lékárnička) v dodělávaných schránkách pod podsedlovými plasty. Připravená k jízdě, ale s benzínem jen na rezervu, tj. cca 2,5 litru namísto 24 litrů. Ono také je problematické porovnávat třeba CRF vs. GSA, když jenom rozdíl v benzínu je 10 kilo.

jestli váha nekecala, tak 219 kg, z toho 106 kg přední kolo a 113 kg zadní kolo

Naposledy editováno 28.11.2017 14:58:45

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 15:13 | Nahoru | #11
vilemx> To GS je opravdu obyč GS a ne vyšší a těžší GSA a nevím, jestli to je braný s plnou nádrží...

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 19:28 | Nahoru | #12
Asi nejlíp z těch starých endur na tom byl můj Elefant.Psaných 185 suchá.Po odstranění originálního snad desetikilového výfuku a výměně motoru za devítkovou stříkačku jsem byl při mé věčně prázdné nádrži určitě pod dva metráky pohotovostní a cca 55 a víc Kw.Ještě líp je na tom dalila ,ale to už jsou samozřejmě neseriové stroje.Ale i seriovky byly asi to nejlehčí ve své kategorii.
Přesto jsem to neskousl.Krom váhy do toho kecá rozvor a samozřejmě postavení trojúhelníku.Prostě papírově to bylo pár kilo navíc oproti KLR,ale ovladatelnost (pro mě) o tři třídy horší...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:30 | Nahoru | #13

dafikk píše: Tak to jsi teda pěkně podělal takovým shrnutím
Jak budou ostatní zakládat jednotlivé vlákna,aby se mohli dohadovat co je lepší,když to tady takhle mýrnyx týrnyx shrneš do jednoho vlákna?
Ti borci co doteď hledají cestovní krosku,vhodnou i pro cestovaní ve dvou a s váhou tak kolem 120kg budou mít po tomto článku protažené rypáčky...



existuje - ccm

edit: ale pravda, dlouhodobá cestovka je 120 a motor cca 40 k

Naposledy editováno 28.11.2017 21:40:31

Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:32 | Nahoru | #14
Zajímavé téma. V garáži mi postává aktuální GSA, 701 enduro, a 950 SER.
Jezdím na všech třech. Ačkoliv je Advík zdaleka nejtěžší, udržet ho ve svislé poloze dá nejmenší práci. Protože těžiště. Zvednout z pozice ležmo ho ovšem dá práce nejvíc, natankovaný a naložený má +300 kg. 701ka je mrcha vysoká a proto se převrhne mnohem snadněji a zvednout těch 150-160 kilo není taková hrůza. A Superenduro má sedlo metr vysoko a mám na něm naježděno nejmíň, ale těžiště je pekelně vysoko a jakmile se vychýlí od svislé osy o trochu víc, potom co nejdál
od něj, protože ho nikdo neudrží:)
Takže kila samy o sobě toho zase tak moc neznamenají a jsou důležité, až když se motorka zvedá ze země. A jednoválec bude vážit samozřejmě míň, než dvouvál, ale jízdní požitek je někdy velmi rozpačitý... I když - když vidím chasníky cestovat do Říma na pinckovi...
Kdyby udělali novou verzi HP2 s motorem z LCčka - šel bych si pro ni hned...
Motorky pár let zpátky nemusely nic plnit a nepotřebovaly mít ABS a spoustu dalších hovadin... Proto mohly vážit míň.

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:34 | Nahoru | #15

vilemx píše: karf> KTM nemám zrovna v malíku. Ale měl jsem za to, že ty úplně první kousky opravdu byly těsně pod 200 kg suché. Pak šly bohužel hmotnosti nahoru a zdvihy dolů, přesně v duchu poptávky hlavního proudu...

To samé šestka Transalp nebo šestpade Domino. Nejvýkonnější a zároveň nejlehčí je hned první ročník, pak to šlo zase do kytek.
Bohužel hned úvodní příspěvky dokazují, že najít dostatek kupců pro lehkou očesanou motorku je nesplnitelný úkol. Zaznamenal jsem fůru nářků na novou generaci LC8 ohledně toho, jak ustát stabilitu nad dvě kila za hodinu, ale pramálo stížností na to, jak ustát hmotnost nad dvě kila ze svahu na jedné noze. Takže fabrika zlepšila aerodynamiku pro německou dálnici, ale že by připravila něco pro ukrajinské poloniny, to ne.



KTM 1090 Adventure je o dvě kila lehčí, než KTM 990 Adventure:)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:38 | Nahoru | #16

mariano píše: existuje - ccm



A snad může někomu i vyhovovat. Ale já bych na tom cestovat asi nechtěl. Ten hon za co nejmenší hmotností mi přijde zbytečný. K čemu? 150-180 kilo zvedneš ze země i sám. Desetkrát po sobě už ale zvedneš tak akorát ostrý enduro... Pokud jsi odkázaný na to, že cestuješ sám, tak seš asi nahranej, ale jestli jste aspoň ve dvou, tak ty kila zase tak moc neznamenají...
Kila navíc = nějaký ten komfort a co si budem nalhávat, na cestě kolem světa se hodí...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:46 | Nahoru | #17

Mig_35 píše: A snad může někomu i vyhovovat. Ale já bych na tom cestovat asi nechtěl. Ten hon za co nejmenší hmotností mi přijde zbytečný. K čemu? 150-180 kilo zvedneš ze země i sám. Desetkrát po sobě už ale zvedneš tak akorát ostrý enduro... Pokud jsi odkázaný na to, že cestuješ sám, tak seš asi nahranej, ale jestli jste aspoň ve dvou, tak ty kila zase tak moc neznamenají...
Kila navíc = nějaký ten komfort a co si budem nalhávat, na cestě kolem světa se hodí...



občas jsem jel nějakou navigační "rallye" - na exc brnkačka, na 690 zvedat 30x za závod (snow rallye) taky šlo, ale 990 adv zvednu 3x a mám plný brejle

taky jsem nezvedl upadlou 990 adv na rakouský státovce - stačil 30 kg válec na zadním sedle a téměř plné nádrže...

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 21:57 | Nahoru | #18

mariano píše: občas jsem jel nějakou navigační "rallye" - na exc brnkačka, na 690 zvedat 30x za závod (snow rallye) taky šlo, ale 990 adv zvednu 3x a mám plný brejle

taky jsem nezvedl upadlou 990 adv na rakouský státovce - stačil 30 kg válec na zadním sedle a téměř plné nádrže...



Já letos v Bosně zvedal natankovanou naloženou dvanáctku advíka a když se nepodařilo, tak jsem nezvednul. Řidítkama dolů a už jsem byl jasnej. Jak píšu, když jedeš ve dvou, je to lepší, když ti spadne někde v lese mezi stromy z kopce i ta 690ka, máš co dělat... Záleží na tom, co se jede, do obzvlášť těžkýho terénu samozřejmě lehčí lepší. V pískovně je dvanáctka opruz:)

1 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

28.11.2017 v 22:02 | Nahoru | #19
Takže záleží, co jedeš za terén, jestli s někým nebo sám, na poušti v dunách není lepší stroj, než ostrá, když vidím kluky, jak tam jednou na osmikilech GS tak je obdivuju...

Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 08:43 | Nahoru | #20
Taky přispěju Transalp 600 (1992, jednokotouč) padáky, centrál, nosiče kufrů, plná nádrž (cca 17L) = 222kg, Tiger 900 (1998) padáky, centrál, nosiče kufrů, plná nádrž (cca 24L) = 267kg

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 08:56 | Nahoru | #21

mariano píše: občas jsem jel nějakou navigační "rallye" - na exc brnkačka, na 690 zvedat 30x za závod (snow rallye) taky šlo, ale 990 adv zvednu 3x a mám plný brejle

taky jsem nezvedl upadlou 990 adv na rakouský státovce - stačil 30 kg válec na zadním sedle a téměř plné nádrže...



Nevím co s tím naděláte, taková prima motorka ta 990 - vodí se jako kolo, příjemně vysoká, váha tak akorát… Problémy s ní nemám, ale kdybych si teď šel kupovat motorku tak beru 701 nebo 690

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 09:06 | Nahoru | #22

karf píše: To GS je opravdu obyč GS a ne vyšší a těžší GSA a nevím, jestli to je braný s plnou nádrží...


U všech těchto porovnání je zásadní problém v tom, co vedle sebe postavíme. Třeba takové GS může být lehká holota na liťácích (lehce nad 200 kg pohotovostní), stejně jako opadákované GS na drátech (+ cca 10 až 15 kg) nebo přifouknuté GSA (+ 30 opdroti holotě) - s jakou vedrzí takovou CRF nebo 1190R srovnávat? A srovnávat s F-kovou nebo R-kovou řadou? Vždyť ani to není jednoznačné.

Motat sem LC4, CCM, HP2 nebo SER mi přijde špatně. To je úplně jiná katagorie civilních endur, nikoliv cestovních. Jakmile to nemá dostatečnou ochranu před větrem a deštěm a víceválcový motor, aby se s tím dalo jet v relativním komfortu vyšší rychlostí, tak je to prostě jen enduro na značkách určené primárně na blbnutí kolem komína, ale ne na delší cestování cestou necestou.

Také je hezky vidět, jak objem nebo výkon nemají od určité hodnoty zásadní vliv na hmotnost. Proto také staré 60 - 70 PS vrány z devadesátých let mají +- podobnou hmotnost jako 100 nebo 150 koňová moderní přibližovadla. Limitem je totiž zatížení od lidí, nákladu a vlastní hmotnosti, které celý podvozek daleko víc namáhají, než přenesení výkonu na kolo. Proto jsem přesvědčen, že přepracováním zažité konstrukce se dá dostat hmotnost níž až někam těsně pod 200 kg provozní při cca 20- 25 l nádrži.

Když jsem si před mnoha lety vážně pohrával s myšlenkou zkřížit XRV a Varana, tak kupodivu by z toho vylezla ještě o pár kilo těžší obluda, než Varan je. Kola, vidle, osy kol, brýle, stupačky, řadička, brzda, jejich uložení, to všechno je u XRV o pár deka těžší, protože to je prostě bytelnější. A hrůzostrašně se to nasčítává.

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 09:16 | Nahoru | #23

Mig_35 píše: Takže záleží, co jedeš za terén, jestli s někým nebo sám, na poušti v dunách není lepší stroj, než ostrá, když vidím kluky, jak tam jednou na osmikilech GS tak je obdivuju...


Celé to je o přístupu k ježdění. Jestli naložit motorku na vlek a vypřáhnout až na Mácháči v Ksar Ghilane nebo tam být o dva či tři dny později po ose a cestou do sebe nasát fůru nezapomenutelných zážitků.

Naposledy editováno 29.11.2017 12:08:52

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 10:31 | Nahoru | #24

_zdenda_ píše: Nevím co s tím naděláte, taková prima motorka ta 990 - vodí se jako kolo, příjemně vysoká, váha tak akorát… Problémy s ní nemám, ale kdybych si teď šel kupovat motorku tak beru 701 nebo 690



NOjo jenomze on ne kazdej ma postavicku jak ty. Maly enduro pod tebou vypada jak kolobezka

JInak tedy je fakt ze ve srovnani ktm 950/990 adv na manipulaci v pomelejch rychlostech a na miste z velkejch endur asi nejlepsi co je. Ted mam na dilne starou afriku a jak uz na tyhle starsi motky nejsem moc zvyjlej tak k tomu pristoupim jak ADV a mam pocit ze me to upadne

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 11:16 | Nahoru | #25
_zdenda_> Jsem si na 950ku nedávno sednul. Byla to teda obyč verze. Ne vyšší S nebo 950R. A v pohodě jsem z ní došáhnul. Samozřejmě, že ne celýma chodidlama oběma nohama, ale prostě se mi na ní sedělo na pohodu. A díky tomu, jak je rozpláclá, nádrž netrčí nahoru a sedlo je rovné, tak mi přišla i jako taková nízká motorka

Naposledy editováno 29.11.2017 11:16:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 12:01 | Nahoru | #26
vilemx> Proste sú to primárne cestovné motorky a podľa toho aj vážia. Dual sporty typu KTM/Husky 700, AJP PR7 alebo to CCMko majú suchú hmotnosť omnoho menšiu, ale cestovanie po asfalte na nich nie je také pohodlné.

Čo som si z tejto témy zobral... asi... že tie staré motorky boli tiež ťažké kravy primárne určené na cesty?

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 12:23 | Nahoru | #27

Metric píše: Proste sú to primárne cestovné motorky a podľa toho aj vážia. Dual sporty typu KTM/Husky 700, AJP PR7 alebo to CCMko majú suchú hmotnosť omnoho menšiu, ale cestovanie po asfalte na nich nie je také pohodlné.
Čo som si z tejto témy zobral... asi... že tie staré motorky boli tiež ťažké kravy primárne určené na cesty?


Tak to jsi bohužel z tohoto tématu pobral špatně. Ty staré motorky byly opravdu stavěné na jízdu v terénu, vždyť spousta z nich i po 25 letech v tom terénu dodnes jezdí - nemají problém držet krok s funglovkou 2017. A těžké byly i proto, aby byly bytelné a jednoduché. Proto tam je fůra věcí z oceli, které se dnes běžně dělají z hliníku nebo plastů.

1 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 13:53 | Nahoru | #28
Hmotnost se přeceňuje. Na bezproblémové drandění v (cestovním) terénu je těch 230kg vpohodě. Jen se naučit trochu jezdit. Samozřejmě, že jouda kterému to za den 10x spadne z toho bude nešťastný. Spíš než hmotnost je důležitá celková ergonomie motorky. ¨

Kam až se dá hmotnost stlačit je otázka. Můj názor je, za použití 90% karbonových dílů 180kg suché v litru s kapotáží. Jenže to nikdo nezaplatí tak se vraťte na zem a naučte se vodit mastodonty. Nebo se podívejte na 450 dakarské speciály, na kterých je fakt jen to nejnutnější pro jednoho jezdce, žádné padáky, podsedlovka a stejně mají hmotnost přes 150kg suché.

2 reakcí na tento příspěvek Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 15:03 | Nahoru | #29
Tech> Samozřejmě, že na poklidné turistické drandění po cestách typu tvé profilovky stačí i 270 kg Varan, 1150GSA, Crosstourer nebo Explorer. Předpokládám, že se tohle téma točí kolem motorek typu LC8, CRF, babiček XRV, XTZ, případně nových KTM 790 či sedmičkové Tenerky, které se používají k přesunu pár dní po asfaltu mimo civilizaci a tam k jízdě mimo cesty volným terénem.

Ty motorky se jmenují DualSport, nikoliv DualTourist. Takže je používat se třemi kufry a maminou za zády není to pravé ořechové, nejvíc jim totiž sedí lehká rolka / jeden kufr, sólo a hurá si jet někam dál zablbnout s podobně smýšlejícími.

Porovnání s Dakarem odpovídá, vzdyť strčit tam místo 80 PS 450ccm o trochu větší 100 PS 750 - 1000ccm (motor z LC8 950/990 je fakt lehoučký) a namísto přídavných nádrží, kokpitu a karbonu dát druhé stupačky, padáky a ABS, tak to máme baj voko +25 kg a jsem na těch dvou kilech pohotovostní

Naposledy editováno 29.11.2017 15:11:34

(reakce na) Hmotnosti (c)endur

29.11.2017 v 15:05 | Nahoru | #30
Tech> 650 Husaberg - pořádný výkon, bytelný a jednoduchý, lehký, prostě nejlepší Kapotáž, resp. přední rally masku bohužel výrobce nedělá, ale dodělat rally masku není zas takový problém.
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Řazení CRF 1000 manual Honda CRF1000L Africa Twin Brkytom 15 Dnes v 07:13 PIGO
nosiče bočních kufrů pro Africa Twin 18 Honda CRF1000L Africa Twin mich29 15 Včera v 22:27 dave-lister
Hlavní stojan xrv 750 Africa Twin 94 Honda XRV 750 Africa Twin Maťa7 2 Včera v 15:09 Maťa7
Rázový utahovák-jaký, aby to mělo v... KTM 990 Adventure / S Dr.fík 29 13.11.2018 v 19:46 Michalchom
Albánsko - pocity, rady, trasy (S'j... [1, 2] Yamaha XT 660 Z Tenere rabdzi 37 12.11.2018 v 21:31 rabdzi

TOPlist