Padací rámy Přidat reklamu

Téma: Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma
Už několik lidí tady na foru řešilo problém s dobíjením na RSV1000R (Tuono 1000 R). No a protože jsem ho řešil taky, tak jsem si říkal, že zde uvedu své poznatky. Spousta informací se dá najít na anglicky psaných forech a spousta lidí už tyto problémy popisovala. Zkusím to aspoň shrnout. Navíc je už celkem zima a klasických témat kůže/textil a škrcení na XX kilowat je víc než může kdokoli přečíst

Problémy s dobíjením se projevují standardně. Baterka se při jízdě vybije tak, že už není možné nastartovat. Doprovodný jev nízkého napětí je střílení do výfuku při zavřeném plynu a v případech totální nefunkce dobíjení a vybité baterky přichází na řadu cukání motoru při jakémkoli přidání plynu, což může ukazovat na problém se svíčkama a podobně, ale většinou je příčina opravdu v dobíjení.

1. bod - Hnědý konektor
Od alternátoru do regulátoru vede 3-vodičový kabel, který je v originále propojen přes hnědý konektor. Nachází se v blízkosti regulátoru. Preventivní nahrazení je rozhodně doporučeno. Každopádně věřím, že dneska už je na většině těchto motorek tento problém opraven. Poškozený konektor vypadá následovně:



Spousta lidí doporučuje nahradit 3-pinový konektor jednotlivými:



Mně se osvědčil obyčejný 3-pinový konektor. Jednotlivé Faston konektory jsem na vodiče nalisoval a zapájel. Po téměř pěti letech nejeví žádný problém. Původní problém pravděpodobně vzniká ve špatném spojení vodiče s fastony.

2. bod - Alternátor
Na apriliaforu "odborníci" osvětlují problém v tom, že Aprilia změnila konstrukci statoru oproti původním RSV1000 do roku 2004. Silnější magnety rotoru produkují ve statoru vetší proud, který motorka nespotřebuje a přebytek se v regulátoru odvádí na kostru. Důsledkem toho dochází ke spálení vinutí na statoru.



Alternátor je na této motorce chlazený olejem. Tím olejem, který maže zbytek motoru. Bordel ze spáleného vinutí se do oleje dostává a proto je černý i při relativně brzké výměně.
Na trhu existuje velké množství statorů. Pro RSV1000R v cenovém rozpětí 3 500,- až 7 000,- Kč (original Aprilia 14 600,- Kč). Za mě nejlepší varianta je nechat stator převinout. Samozřejmě někým, kdo ví, co dělá. Na forech se dá dočíst, že někteří laborují s průměry drátů, ale nemyslím si, že se tím problém vyřeší. Cena převinutí statoru se pohybuje okolo 2 500,- Kč.
Osobně jsem nechal převinout a žiju s tím, že za dalších cca 25 tis kilometrů se spálí znova a obětuju znova 2 500,- za opětovné převinutí.
Zjistit poškozený stator je v celku jednoduché. Tady na foru je to popisováno nesčetněkrát. V rychlosti, odpor mezi jednotlivými vodiči statoru by měl být co nejmenší, odpor vodičů vůči kostře musí být nekonečný a napětí jednotlivých vodičů vůči kostře 30 až 70 V střídavých v závislosti na otáčkách.



Pro sundání statoru je nutné demontovat levé víko. Protože je alternátor v oleji, je u tohoto víka použito papírové těsnění. Nepodařilo se mi víko demontovat bez poškození těsnění. Original Aprilia 853 Kč.
Poškozené těsnění jsem zanesl do firmy na výrobu těsnění. Za hezkých 151 Kč mi vyrobili nové (je to přece jen Rotax, možná už ho měli v databázi a jen ho vystřihli).



3. bod - Regulátor
U RSV je regulátor zakrytý pod kapotáží. Znamená to horší chlazení oproti Tuonu, ale nepozoruju častější poruchovost oproti Tuonům.
Pokud alternátor funguje a na baterce není 14 V, problémem je pravděpodobně regulátor (když opomenu kabeláž).
Původní regulátor je zkratového typu. Jak už jsem psal výše, přebytečný proud zkratuje na kostru. Pokud někdo zvažuje jeho náhradu, stálo by za to popřemýšlet, jestli nekoupit jiný typ. Na trhu existují varianty MOSFET. Zde se omlouvám za hlubší neznalost, ale jedná se o chytřejší regulátory, které v důsledku odebírají jen takový proud, který potřebují. Alternátor by se tudíž neměl tak zahřívat a v důsledku ani spálit. Cena je však diametrálně odlišná.

Na závěr bych ještě chtěl říct obecně známou věc. Základem pro správné fungování celé soustavy je funkční baterie. S vadnou baterkou se člověk může do celého problému řádně zamotat.

Úplným závěrem tedy doufám, že jsem tímto textem odradil veškeré potenciální zájemce o tuto motorku. Aspoň nás bude na cestách pomálu a budem si vzácní
Aprilii zdar!



Některé obrázky převzaty z google.com

Naposledy editováno 08.11.2018 16:02:59

Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

23.11.2017 v 11:05 | Nahoru | #1
hezká napsáno, 10b

Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

8.11.2018 v 15:50 | Nahoru | #2
jj vyborne info, diky!

1 reakcí na tento příspěvek Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

6.1.2019 v 09:59 | Nahoru | #3
To néé, zrovna jsem koupil Tuono 2004, proč jsem si to nepřečetl dříve sakra...jdu to hned prodat!:)

(reakce na) Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

6.1.2019 v 10:18 | Nahoru | #4
R.a.g.n.a.r> Mám pocit, že se to týká hlavně poslední dvouválcové generace, tzn. 2006+... Takže prodávat nemusíš... Teda pokud nenajdeš nějaké podobné téma k předchozí generaci

1 reakcí na tento příspěvek Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

7.1.2019 v 00:14 | Nahoru | #5

Silnější magnety rotoru produkují ve statoru vetší proud, který motorka nespotřebuje a přebytek se v regulátoru odvádí na kostru. Důsledkem toho dochází ke spálení vinutí na statoru.



tomuhle nejak nerozumim.

Prebytek vykonu alternatoru je preci marenej zkratem v regulatoru na teplo. Problem nastane pokud je regulator poddimenzovanej (po nejake dobe odejde a vetsinou s sebou i neco veme).
Asi bych to spis resil vymenou regulatoru za silnejsi. Pripadne premistnil na misto, kde je lip chlazenej.
Cenove to vyjde zhruba nastejno...previnuti vs. novej regl. Ale zachova se vykon alternatoru.

(reakce na) Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

Včera v 20:03 | Nahoru | #6
Jarrinn> Asi máš pravdu, protože to zní logicky.
Na aprilia foru jsem se spíš dočetl, že za to může alternátor. Respektive to na něj většina lidí směřuje. Ono to všechno vychází z předchozího RSV a inženýři změnili snad pouze alternátor. Takže dává smysl, že za to může právě on. Někteří zkoušeli odsoustružit část magnetů, ale že by to byla správná cesta se asi moc nepotvrdilo.
Aprilia dokonce nyní (už je to samozřejmě nějaký pátek) nabízí "updatovanou" verzi alternátoru, kterou v některých zemích Evropy vyměňují za celkem rozumné peníze.
Já jsem teď ve fázi testování, protože mám pocit, že už mi zase dobíjet přestává. Snad je to jen pocit. Zatím jsem neměl čas se tomu věnovat. Pokud znova odejde stator (a to má teď najeto cca 1000 km) asi to budu směřovat na regulátor a vyměním tak obě věci...

Naposledy editováno 17.02.2019 20:31:44
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Nastavení tlumičů Aprilia Tuono 1000 R Factory Veverka1 1 16.2.2019 v 19:35 Kohlstein
Odstín barvy v RAL Aprilia Tuono 1000R R.a.g.n.a.r 13 12.2.2019 v 10:52 osiris
Výběr litrové motorky Aprilia Tuono 1000R, Triumph Speed Triple, Kawasaki ... _ferda_ 8 20.1.2019 v 20:51 R.a.g.n.a.r
Tak ktoru [1 ... 5, 6] Aprilia Tuono 1000 R Factory, KTM 1290 Super Duke R,... coffeeracer 160 8.1.2019 v 08:17 Leštenka1
Přepis moto Aprilia Tuono 1000R Dragouš. 4 1.1.2019 v 23:55 RED-MAN

TOPlist