motopripravky Přidat reklamu

Téma: Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma
Už několik lidí tady na foru řešilo problém s dobíjením na RSV1000R (Tuono 1000 R). No a protože jsem ho řešil taky, tak jsem si říkal, že zde uvedu své poznatky. Spousta informací se dá najít na anglicky psaných forech a spousta lidí už tyto problémy popisovala. Zkusím to aspoň shrnout. Navíc je už celkem zima a klasických témat kůže/textil a škrcení na XX kilowat je víc než může kdokoli přečíst

Problémy s dobíjením se projevují standardně. Baterka se při jízdě vybije tak, že už není možné nastartovat. Doprovodný jev nízkého napětí je střílení do výfuku při zavřeném plynu a v případech totální nefunkce dobíjení a vybité baterky přichází na řadu cukání motoru při jakémkoli přidání plynu, což může ukazovat na problém se svíčkama a podobně, ale většinou je příčina opravdu v dobíjení.

1. bod - Hnědý konektor
Od alternátoru do regulátoru vede 3-vodičový kabel, který je v originále propojen přes hnědý konektor. Nachází se v blízkosti regulátoru. Preventivní nahrazení je rozhodně doporučeno. Každopádně věřím, že dneska už je na většině těchto motorek tento problém opraven. Poškozený konektor vypadá následovně:



Spousta lidí doporučuje nahradit 3-pinový konektor jednotlivými:



Mně se osvědčil obyčejný 3-pinový konektor. Jednotlivé Faston konektory jsem na vodiče nalisoval a zapájel. Po téměř pěti letech nejeví žádný problém. Původní problém pravděpodobně vzniká ve špatném spojení vodiče s fastony.

2. bod - Alternátor
Na apriliaforu "odborníci" osvětlují problém v tom, že Aprilia změnila konstrukci statoru oproti původním RSV1000 do roku 2004. Silnější magnety rotoru produkují ve statoru vetší proud, který motorka nespotřebuje a přebytek se v regulátoru odvádí na kostru. Důsledkem toho dochází ke spálení vinutí na statoru.



Alternátor je na této motorce chlazený olejem. Tím olejem, který maže zbytek motoru. Bordel ze spáleného vinutí se do oleje dostává a proto je černý i při relativně brzké výměně.
Na trhu existuje velké množství statorů. Pro RSV1000R v cenovém rozpětí 3 500,- až 7 000,- Kč (original Aprilia 14 600,- Kč). Za mě nejlepší varianta je nechat stator převinout. Samozřejmě někým, kdo ví, co dělá. Na forech se dá dočíst, že někteří laborují s průměry drátů, ale nemyslím si, že se tím problém vyřeší. Cena převinutí statoru se pohybuje okolo 2 500,- Kč.
Osobně jsem nechal převynout a žiju s tím, že za dalších cca 25 tis kilometrů se spálí znova a obětuju znova 2 500,- za opětovné převinutí.
Zjistit poškozený stator je v celku jednoduché. Tady na foru je to popisováno nesčetněkrát. V rychlosti, odpor mezi jednotlivými vodiči statoru by měl být co nejmenší, odpor vodičů vůči kostře musí být nekonečný a napětí jednotlivých vodičů vůči kostře 30 až 70 V střídavých v závislosti na otáčkách.



Pro sundání statoru je nutné demontovat levé víko. Protože je alternátor v oleji, je u tohoto víka použito papírové těsnění. Nepodařilo se mi víko demontovat bez poškození těsnění. Original Aprilia 853 Kč.
Poškozené těsnění jsem zanesl do firmy na výrobu těsnění. Za hezkých 151 Kč mi vyrobili nové (je to přece jen Rotax, možná už ho měli v databázi a jen ho vystřihli).



3. bod - Regulátor
U RSV je regulátor zakrytý pod kapotáží. Znamená to horší chlazení oproti Tuonu, ale nepozoruju častější poruchovost oproti Tuonům.
Pokud alternátor funguje a na baterce není 14 V, problémem je pravděpodobně regulátor (když opomenu kabeláž).
Původní regulátor je zkratového typu. Jak už jsem psal výše, přebytečný proud zkratuje na kostru. Pokud někdo zvažuje jeho náhradu, stálo by za to popřemýšlet, jestli nekoupit jiný typ. Na trhu existují varianty MOSFET. Zde se omlouvám za hlubší neznalost, ale jedná se o chytřejší regulátory, které v důsledku odebírají jen takový proud, který potřebují. Alternátor by se tudíž neměl tak zahřívat a v důsledku ani spálit. Cena je však diametrálně odlišná.


Na závěr bych ještě chtěl říct obecně známou věc. Základem pro správné fungování celé soustavy je funkční baterie. S vadnou baterkou se člověk může do celého problému řádně zamotat.

Úplným závěrem tedy doufám, že jsem tímto textem odradil veškeré potenciální zájemce o tuto motorku. Aspoň nás bude na cestách pomálu a budem si vzácní
Aprilii zdar!



Některé obrázky převzaty z google.com

Aprilia RSV1000R - dobíjení; zimní téma

23.11.2017 v 11:05 | Nahoru | #1
hezká napsáno, 10b
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Mám dotaz Aprilia RSV 1000 R nebo Y... [1, 2] Aprilia RSV 1000 R Traktormen 38 28.6.2018 v 13:22 FiZzeR
Katalyzátor Akrapovič. Aprilia Tuon... Aprilia Tuono 1000 R Factory roxix 29 21.6.2018 v 21:56 filipes
Kryt sedla - Tuono 02-05 Aprilia Tuono 1000R, Aprilia RSV 1000 Hayabusa 8 15.6.2018 v 13:00 kadak-r
Plasty Aprilia Tuono 1000R pessis 5 13.6.2018 v 21:38 Uzivatel507
Jaké brzdové destičky Aprilia RSV 1000 Factory krusi 15 5.6.2018 v 22:34 Moto68

TOPlist