globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Motor 638
20.10.2017 v 11:19
Ahoj,
hledám ochotného majitele Jawy s motorem 638, který je nejlépe skoro nový nebo s malým nájezdem. O co se jedná? Jsem v posledním ročníku bakalářského studia. Jedno z mých potencionálních témat se zabývá odhalením poruchových frekvencí na klikovém hřídeli. Jednoduše se jenom přiloží pár snímačů na nastartovaný motor. Maximalně by bylo potřeba demontovat některé víko motoru pro určení axiálních vibrací. Ideální lokace je v okolí Ostravy řekněme do cca 70 km.

Motor 638

20.10.2017 v 23:36 | Nahoru | #1
Tak to bys tady mohl ty poruchové frekvence trošičku naznačit. U motoru 638 nejde ani tak o nevyvážené síly, ale momenty prvního a druhého řádu v kombinaci s uložením motoru v relativně tuhém rámu. Vzadu je motor uchycený v maximální šířce a není tam žádný poddajný člen. Vpředu je taky natvrdo, přes ohnuté plechy. Kdysi jsem mezi ty přední držáky a motor vložil gumové silentbloky a trošku to pomohlo, respektive dalo se najít spektrum, kdy z toho tak nebrněly nohy, ruce a prdel. Expertem na tohle byla MZ. Tam se motor bimbal na gumě snad několik centimetrů ....

Motor 638

21.10.2017 v 10:25 | Nahoru | #2
Myslíš zřejmě rezonanci. Ta by se měla potlačit tím, že si na ni třeba sedneš. Soustava dostane větší tuhost a rezonanční frekvence se nebude schodovat s frekvencí motoru. Mě se jedná hlavně o poruchové frekvence ložisek na klice. Například volné ložisko, porucha kroužku, klecí .. Ty se měří ve 3 osách. Jejích frekvence se pohybují od dvojnásobku nahoru.

Motor 638

21.10.2017 v 15:41 | Nahoru | #3
Se mnou za řidítky dostane soustava spíš větší útlum, respektive do soustavy přibudou další prvky s jiným naladěním, než že se změní tuhost. Ale zpět k ložiskům.
Na pravé straně je dvouřadé kuličové ložisko s kosoúhlým stykem. To se ani nehne, neslyšel jsem, že by mělo závadu. Toto ložisko je velmi tuhé v axiálním směru, takže pokud bude OK, neměl bys v ose naměřit nic. U primáru, je klasika, jednořadé, C36. To by moho mít závadu jedině, kdyby bylo od výroby špatné, blbě mazané nebo nesprávně montované. Prostřední ložiska dostávají zabrat v případě, že se uvolní středové čelo v karterech. Další věc je souosost / soustřednost všech prvků na středním uložení proti krajním uložením - klika, vývrt v karterech souosost středového čela, vše ovlivněno způsobem montáže. Předpokládám, že načatá ložiska na středu kliky bude mít tak polovina všech 638. Takže identifikovat tady "hrčák" ložisko bude snadné. Předpokládám, že poruchová frekvence bude otáčky motoru, násobeno počtem kuliček krát počet vadných míst na kroužku, děleno dvěma, protože kuličky obíhají poloviční rychlostí, redukováno o prokluz.

Motor 638

22.10.2017 v 09:42 | Nahoru | #4
Právě proto bych potřeboval nějaké referenční hodnoty skoro nového motoru. Samozřejmě že ideální by bylo sledovat jeden motor po delší dobu k vytvoření trendu. Toto vzhledem k zimní sezoně bude problém.

Motor 638

22.10.2017 v 09:53 | Nahoru | #5
A musí to být 638? Co kdyby sis sestrojil nějakou levnější variantu pouze pro tyty účely. Například pionýra. Napadá mě zgenerálkovat na něm klikovku (ne válec a píst), s novýma ložiskama si udělat referenci, pak tam vrátit jedno staré ložisko, případně mu ještě trochu pomoct, a můžeš si měřit do alelujá.
Edit: A vydělat z převodovky předlohový hřídel by možná taky pomohlo, abys nemusel odfiltrovávat všechny zuby.

Naposledy editováno 22.10.2017 09:56:38

1 reakcí na tento příspěvek Motor 638

22.10.2017 v 15:28 | Nahoru | #6
To by sice bylo jednodušší, ale můj motor potřebuju připravit na větší cestu. To znamená že po těch 23 000 km zběsilého tempa potřebuje GO. Když už se bude pulit, rovnou se něco nezměří. Zabiju 2 mouchy a ještě bude mašina v top stavu. Uvažoval sem o odpojení celeho primaru. Jenomže to bych po potencionálním dárci cenných dat asi chtěl trochu moc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor 638

22.10.2017 v 16:05 | Nahoru | #7

expert217 píše: ... Uvažoval sem o odpojení celeho primaru. Jenomže to bych po potencionálním dárci cenných dat asi chtěl trochu moc...



To bys chtěl opravdu trochu moc, protože pak by ten motor pravděpodobně nepracoval v nízkých otáčkách (a nešěl by nastarotvat fofrpákou). Toto motocyklové soustrojí je totiž navržené s momentem setrvačnosti primáru a předlohy. Mam s tím z brzdy své zkušenosti .

Jinak to tu sleduju už od začátku a nejsem rozhodně expert na vibrace, ale jak že to chceš konkrétně měřit? Sestava akcelerometrů, laserový vibrometr nebo jak?

(reakce na) Motor 638

22.10.2017 v 16:32 | Nahoru | #8
Sofía> Že ses ozval, vědátore ...

1 reakcí na tento příspěvek Motor 638

22.10.2017 v 17:44 | Nahoru | #9
Ještě nevím přesně jak budu vibrace měřit. V tuto chvíli hledám motory. Zatím mám jen 2.

1 reakcí na tento příspěvek Motor 638

22.10.2017 v 21:01 | Nahoru | #10
Jsem zde !

Já právě nejsem expert na vibrace, ale čím dále více je ve své práci potřebuji, tak se chci poučit.

Zrovna v tomto případě mě právě zajímá, jak to měřit, protože u takových soustrojí budou dělat vibrační problémy i navazující díly a jejich mechanické vazby + časování rozvodů (přeci jen je to soustava a nikoli jden díl na modálku, budou tam tření, tlakové ztráty rozvodů...), navíc je to klikovka, která to s průběhem zrychlení je na tom tak, jak je. Tak jsem zvědavej .

Motor 638

22.10.2017 v 22:41 | Nahoru | #11
Děkuji za ochotu. Jenomže by byl problém dostat vybavení do Prahy.

(reakce na) Motor 638

22.10.2017 v 22:46 | Nahoru | #12

Sofía píše: Jsem zde !

Já právě nejsem expert na vibrace, ale čím dále více je ve své práci potřebuji, tak se chci poučit.

Zrovna v tomto případě mě právě zajímá, jak to měřit, protože u takových soustrojí budou dělat vibrační problémy i navazující díly a jejich mechanické vazby + časování rozvodů (přeci jen je to soustava a nikoli jden díl na modálku, budou tam tření, tlakové ztráty rozvodů...), navíc je to klikovka, která to s průběhem zrychlení je na tom tak, jak je. Tak jsem zvědavej .



změříš osciloskopem přes sondu a přímo prokážeš pokud mí někdo stejné měření,

ale u 638 se zabývat tímto problémem je úchylárna, o tom ta 638 je , pokud jezdíš podle vyhlášky nic se neděje ale jak začneš jezdit rychle tak ten motor prostě pod tebou vibruje, a leze to do ruk, do prdele i do noh, 638 je prostě cestovní motorka na 80 km/h a o tom to je v tom hledat problém je bokem vídně

Naposledy editováno 22.10.2017 22:48:41

(reakce na) Motor 638

22.10.2017 v 22:51 | Nahoru | #13
expert217> Tak jsem juknul jak vypadá ten zvukový guláš u jednoho ložiska, a ty chceš měřit rovnou celou klikovku?
No ale možná by šel použít piezzo snímač na kytaru, poruchový signál by měl být řádově kHz. Desítky kHz je šum zdravého ložiska.
A taky se dívám, že se nějaké chytré Fluke skříňky prodávají i s výbavičkou.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 Boss.trx850 9 5.8.2023 v 17:01 pech.
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206

TOPlist