barth_duben




chopper shop Přidat reklamu

Téma: Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640
Jawa 350 při jízdě a rozsvícených světlech najednou začne vynechávat a pak úplně ztratí napětí, takže chcípne. Stane se to vždy po několika minutách zapnutých světel. Pokud se jede bez světel tak je to OK. Dokonce i když to ztratí napětí se světly a světla se vypnou, tak se to hned chytne a jede. Přitom je baterka nabítá, takže před totální ztrátou napětí to ještě normálně dobíjelo. Prosím o informaci, kde by mohl být problém? Díky za každou radu.

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

1.7.2017 v 21:36 | Nahoru | #1
málo dobíjí...špatný regler nebo mezizávitový zkrat v cívkách altíku. změř kolik dává zapalko při odpojeném regulátoru

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

1.7.2017 v 21:45 | Nahoru | #2
jj, zkusím to proměřit. Je zvláštní, že ten výpadek je jen při rozsvícených světlech, tedy zvýšené odběru. Právě proto se ptám, zda tuto blbou vlastnost nemá, nějaký z komponentů, třebas usměrňovač, nebo regulátor...

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 01:07 | Nahoru | #3
Mně se hodně stávalo, že se při vyšším odběru začal tavit plast držící uhlíky a pak to přestalo budit a tím i nabíjet - vyměň držák uhlíků.

Naposledy editováno 02.07.2017 01:08:01

1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 10:49 | Nahoru | #4
Pro jistotu zkontroluj, zda máš baterku řádně ukostřenou k rámu šroubem M 6 za kastlíkem pro baterku a menším šroubem na relátku (bílý kabel). Toto umí dost pozlobit.

A máš tam VAPE (malé, velké + provedení) nebo původní zapalování s kladívky a alternátorem MAGNETON?

Předpokládám-li, že to dopodsud jezdilo, a je-li tam malé VAPE v kombinaci s původním alternátorem MAGNETON, pak může teoreticky být problém s buzením alternátoru. Rotor alternátoru MAGENTON byl totiž navinut někdy jedním směrem a někdy opačným (což v kombinaci s kladivkama nevadilo), ale vadí to snímači VAPE. Řešení existovalo dvojího typu, buď prohodit kabely jdoucí na uhlíky (DF a kostra), případně výměnu snímače VAPE za typ tuším S03 (přesně již si nepamatuji). Detaily viz Jawa Service Bulletin 1/95.

1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 11:22 | Nahoru | #5
Me jawka delala neco podobneho pri jizde zacala chcipat tak sem vypnul svetla a chytla se pak ji svetla nevadila vymenil sem uhliky kontakty vsechny na kostre procistil pak promeroval furt davala prumerove 16V ale proste zahada nevyresena tim chci rict mrskni tam velky VAPE a mas po problemech

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 14:33 | Nahoru | #6
Sofía> je tam malé vape a magneton. Motorku jsem teď koupil a závada se projevila cestou domů po cca 100 km. Takže je nakrásno možné, že to už zlobilo dlouhodobě a prodávající to vyřešil tím, že plně nabil baterku aby mi to vystačilo co možná nejdál
Sice vůbec nechápu jakou mohlo mít souvislost dobíjení se snímačem, ale ten snímač S 03 mám, tak ho zkusím vyměnit a uvidím, zda se nestane zázrak. Zatím jsem jen prostříknul všechny kontakty a proměřil jsem dobíjení. Když to stojí na místě tak to běží jako na potvoru v pořádku...

(reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 14:48 | Nahoru | #7
MarkusRetrp> Pri jednom zkusim i ty uhlíky a kouknu na to ukostření. Ted jsem si vzpomněl že kdysi u kejvačky mi to také nedobíjelo jen kvůli mizernému ukostření...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 19:17 | Nahoru | #8
Raptík>

Za mě, jak jsem psal dříve, prověř hlavně ukostření všeho a pak koukej dál.

Souvislost dobíjení se zapalováním je jednoduché. Rotor alternátoru s cizím buzením je vlastně elektromagnet, do kterého cpeš o to větší proud, o co více chceš dostat prosudu z toho alternátoru. Tj. pokud máš z alternátoru malý odběr (nejsou zapnutá světla), dobíjecí relé dává malý budící proud a rotor se tak tváří jako slabý elektromagnet. Pokud altík zatížíš více, musí se magnet zesílit.
A teď ta souvislost se zapalováním. Snímač zapalování od VAPE je také "elektromagnetický", protože jeho jádro je permanentní magnet okolo kterého je namotaná cívka určitým směrem (ten kovový čudlík na čidle je normální magnet). Když se podíváš, jak daleko je ten snímač namontován od rotoru zapalování, pak jistě pochopíš, že magnetické toky obou prvků se musí nějakým způsobem ovlivňovat (nehledě k tomu, že i vačka zapalování je magnetickým pólem rotoru zapalování). Tj. pokud máš oba tyto magnety v "nevhodné" polaritě, pak to nemůže moc fungovat, protože jednoduše řečeno, velký magnetický tok kolem rotoru zapalování (vycházející z velkého odběru z alternátoru) zapříčiní "odmagnetování" snímače zapalování.

Vysvětlení jsem jaksi zjednodušil a použil mnoho neodborných výrazů, tak doufám, že mě odborníci neukamenují, ale jako laické vysvětlení mi to příjde OK.

Pokud si dobře pamatuji, tak kontrola dle výše zmíněného Bullitenu se dá provést kompasem i bez demontáže víka a "oprava" se provádí pouze přehozením kabelů na uhlíkách, protože tak pustíš proud do té budící cívky opačně a přepóluješ tím ten elektromagnet. Problém tak bude vyřešen a není třeba cokoli měnit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 21:13 | Nahoru | #9
Sofía> díky z za vysvětlení a radu. Teď už je mi jasné, že jsem se dnes půl dne zbytečně hrabal v dobíjení, vyměnil jsem altík uhlíky i ten snímač S03... abych zjistil, že místo hlavní pojistky je "hřebík" a vše do 30 A tam při zapnutí světel okamžitě hoří, takže teď už jen najít ten proseknutej drát, případně propálenou patici žárovky... drát jsem zatím žádnej nenašel, spínačku už mám vyměněnou a stále kraťas neobjeven
Teď je otázka zda bude sousatva po tomto dlouhodobém zratovávání plně funkční...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 21:38 | Nahoru | #10
Raptík>

Ještě po zkušenostech doporučím jednu kontrolu:
Pokud tam máš ještě starý usměrňovač (černá děrovaná krabička, do které vedou 3 šedé dráty z altíku a červený od baterky), umístěný v kastlíku hned vedle relátka, tak doporučuji odšroubovat a podívat se, jestli jsou na kontaktnici vzadu dobře připájené drátky a zda se tato svorkovnice netaví.

Za prvně ve spoji konektoru kabelu a svorkovnice vzniká často velký přechodový odpor, protože pod ten kastlík rádo prší a oxiduje to tam a za druhé, výrobce to pájel cíno-olověnou pájkou, ovšem s vysokým podílem cínu ("tvrdá") a tak se stávalo, že se tam ten drátek často uklepal, zase vznikl přechodový odpor a svorkovnice odtekla, nebo ten usměrňovač shořel (já měl dokonce natavenou tu plastovou schránku, na které to drží). Případně pomocí multimetru a funkce "měření diod" snadno změříš (po odpojení), zda není usměrňovač vadný (diodu po diodě) a tím vyloučíš vadu v usměrňovači.

Jinak typické proseknuté dráty u 683 jsou buď v trubičkách blikačů, pod přepínači řidítek, případně někde pod sedlem.

Goog Luck

(reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

2.7.2017 v 21:59 | Nahoru | #11
Sofía> usměrňovač vypadá velice dobře, drátky neporušeny, kontakty skoro bez oxidace, až jsem se tomu divil...
Každopádně vím, že problém je při zozsvícených světlech, takže to může být buď v přepínači nebo žárovkách, nebo nějaký ten kabel. už jsem dva seklé pod sdlem našel, ale těma to nebylo, bohužel...

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

3.7.2017 v 10:08 | Nahoru | #12
Mně takhle podobně zlobila třinda díky zaoxidovaným kontaktům u tuším že "rozpojovacího" relátka co je pod regulátorem dobíjení na rámu ( nevelká černá krabička se třemi nebo čtyřmi dráty) Navíc jsem to měl po letech provozu i uvnitř zaoxidované - ten plastový kryt z toho jde sundat a dovnitř se kouknout, přidělané je to k rámu šroubkem na desítku klíč. A pak mi taky jednou blblo dobíjení díky zlomenému kabelu před usměrňovačem - jedna z fází šla jen občas. Zjistil jsem to tak, že se mi při jízdě sem tam rozsvítila kontrolka dobíjení.

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

3.7.2017 v 17:31 | Nahoru | #13
když mě to nezlobí, že by to blbě dobíjelo, dobíjí to pořád a najednou "blackout", prostě to zhasne jak když shoří pojistka...a to jen a pouze, když jsou rozsvícená světla. Každopádně ten regulátor je dobrý nápad, hned ho zkusím vyměnit...
nejhorší je, že mi něco pořád říká, že ten problém je jinde než samotném dobíjení, takže se nechci vrhat do nějakých větších akcí jako je nové velké vape, jak mi tady kdosi radí...
Nějaká rada jak se ujistit v tom, že je problém v dobíjení by nebyla?

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

3.7.2017 v 22:23 | Nahoru | #14
Pozor, pozor,

to malé relátko, které zmiňuje Bimbam, tak je relátko které dle původního zapojení pouze spíná kontrolku dobíjení, nic více (u Jawky se kontrolka zapojuje mezi + a - jako normální žárovka a nikoli jako u aut mezi + na baterce a + na dobíjení... když je na obou těchto kontaktech stejný potenciál napětí, pak není důvod, aby tam tekl proud a tedy ani aby svítila kontrolka). Na vlastní dobíjení nemá vliv. Jestli si dobře pamatuji, tak je zapojené v rozpínacím režimu, tj. pokud motorka nabíjí, relé je přepnuté (nejsem si teď jist, ale smysl to dává). Tím chci říci, že i když kontrolka svítí, může to klidně nabíjet a problém je jen v obvodu kontrolky (taková specialita Jawy). Tj. zoxidované kontakty na tomto relátku něco podobného dělají (osobně jsem toto relé měnil několikrát přesně proto, že kontrolka svítila, ale dobíjelo to).

Rada jak zkontrolovat dobíjení je jednoduchá. Odpojit všechny vnější odběry energie (světla...) a nechat zapojené pouze dobíjení a zapalování (tj. zapojený je jen altík s příslušenstvím a cívka). Nastartuješ a multimetrem změříš napětí na baterce. Za volnoběhu by mělo být napětí na baterce cca min 13,5 V a při přidání by se mělo dostat na 14,4 V. Pokud se to takto chová, tak by mělo být dobíjení v pohodě. Upozorňuji, že pojistka nechrání obvod dobíjení, tj. v tomto testu sice pojistku mít musíš, ale stačí malá, protože přes pojistku se v tomto případě napájí jen zapalování (proudy o hodnotě okolo 1 A). Tento proud můžeš změřit, pokud místo pojistky dáš vhodný ampermetr. Obdobně můžeš změřit nabíjecí proud, pokud zapojíš ampermetr do kabelu mezi usměrňovač a baterku.

Druhá vhodná rada je, udělat to přesně opačně. Odpojíš kompletně celé dobíjení, necháš zapojené pouze vnější spotřebiče (světla...), necháš zapojenou baterku a do série s pojistkou dáš vhodný ampermetr. Dále budeš postupně zapínat jednotlivé spotřebiče (brzdové světlo, parkovačku...) a budeš sledovat, co dělá ampermetr. Pokud bude vše v pořádku, tak u brzdového světla naměříš cca 2 A (P=U*I, tj. známe-li P, pak I=P/U), u hlavního světla cca 4 A (dle žárovky) a kde to bude šlusnuté (např. klaxon), tam ampermetr vystřelí svojí pojistku nebo něco podobného. Zapínej to po jednom, ať dobře dokážeš identifikovat, co je ten problém.

Obecně vzato tím, že celý obvod rozdělíš na menší části, které se nechají proměřit "provozně" ampermetrem, rychleji a snadněji najdeš závadu.

1 reakcí na tento příspěvek Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

3.7.2017 v 23:10 | Nahoru | #15
Zkusim jeste pronerit dle rady.hinak dobiji to uplne bez problemu bez svetel.problem nstane az po zapbuti a to tak ze to bezi treba minutu po tu dobu dobiji trebas 14 v najednou to zdecgne takovym zpusobem ze napeti na baterce sleti na 7 V s tim ze se do par vterin srovna. Zkusim jeste vymenit baterku me ted napadlo.

Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

7.7.2017 v 14:43 | Nahoru | #16
to může dělat přepínač na řídítkách,,ten bakelit nemusí izolovat a pouští proud na kostru do řídítek

2 reakcí na tento příspěvek Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

22.2.2019 v 16:06 | Nahoru | #17
Zdravim pani.

Tato tema je stariseho datumu ale novu a velmi podobnu zakladat nechcem.

Kupil som si jawu 350 639 a mam trosku problem s dobijanim.

Mam pravdepodobne odpaleny usmernovac napetia a tiez rozpinacie rele. Cele to jawacke riesenie s regulatorom, usmernovacom a rele na ziarovku sa mi nepaci. Je to podla mna debilno urobene.

Mam aj ine motorky a tam je iba regulator. Ten sa stara o nabijanie aj udrzovanie staleho napetia v sustave

Napadla ma jedna vec.
Naco riesit opravu stereho usmernovaca, ked mam doma novy regulator z BMW F650?
Da sa jednoducho vymenit stary usmernovac za usmernovac noveho typu?

Je to vlastne moderny typ usmernovaca respektive reglera dobijania - elektronika zaliata ciernym epoxidom v hlinikovom rebrovanom chladici.
Velice podobny pouziva VAPE



Takze teraz potrebujem vasu pomoc.

Z toho BMW reglera ide 6 kablov.
3 zlte kable tie maju ist priamo na XYZ alternator.
2 kable- cerveny a zeleny- cerveny predpokladam ze na + baterie a zeleny netusim kam. V scheme BMW ide do dalsich vypinacov a spotrebicov...
Zostava este 1 zemniaci kabel na kostru.



Ked si pozrem schemu jawa 350, tak tam su tiez 3 kable ma XYZ, 1 cerveny na + baterie a 1 bledy na minus, respektive na kostru.

Moja otazka - kam zapojit zeleny kabel z BMW reglera?

Ja by som to urobil tak, ze cerveny na +. v cervenom bude tak 13-14,5 V na dobijanie. Zeleny je podla mna zregulovany na 12V. Takze kam s nim?

Prikladam schemy pre obe motorky:

(reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

22.2.2019 v 20:00 | Nahoru | #18

Raptík píše: Zkusim jeste pronerit dle rady.hinak dobiji to uplne bez problemu bez svetel.problem nstane az po zapbuti a to tak ze to bezi treba minutu po tu dobu dobiji trebas 14 v najednou to zdecgne takovym zpusobem ze napeti na baterce sleti na 7 V s tim ze se do par vterin srovna. Zkusim jeste vymenit baterku me ted napadlo.



ahoj,neví, zda to tu již nezaznělo, mě se odporoučela spínací skříňka a dělalo to přesně co popisuješ, občasné zkraty po zapnutí světel bošákem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

22.2.2019 v 20:55 | Nahoru | #19
Ivancic>

Já jsem ta schemata tedy moc nestudoval, ale musíš si dát pozor na jednu věc... Jawka s původním altíkem, tedy Magneton musí mít regulátor pro alternátory s cizím buzením... ovšem to se dnes již málo používá. Regulace pak spočívá v tom, že reguluješ velikost magnetického pole v rotoru (tedy "jak moc magnetuje rotor"), což se pak projeví ve výstupním proudu alternátoru.

Všeobecně se však už hodně let používají alternátory s permanentními magnety, kde uvedené magnetické pole je "furt stejné", generované permanentními magnety. Alternátor pak generuje nějaký proud, který je regulován tak, že přebytečná energie se prostě "vytopí" na zatěžovacím odporu (proto tak pečlivě žebrovaný regulátor).

Vysvětlení je hodně laické, nicméně není možné zaměnit regulátor pro alternátory s cizím buzením a s buzením permantními magnety už z principu.

Navíc regulátor i s usměrňovačem přímo pro Jawy s tímto altíkem nabízí jako produkt "vše v jednom" VAPE a to za nějakých 650 kaček... to nemá smysl bastlit.

Howgh!

(reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

23.2.2019 v 10:18 | Nahoru | #20
Ivancic> Jen místo diod by to šlo použít, pokud zelený drát necháš odpojený, pokud by jsi ho připojil někam na + dojde po překročení +-14,5V ke zkratu vynutí a tím zřejmě ke vzniku tzv. perpetu-mobilních vířivých proudů a alternátor ztratí veškerý mechanický odpor (jsem se tady, v jiném tématu, teda dočetl). Ale na Jawě bych to na zkratovou regulaci moc nezapojoval, protože díky absenci chlazení vynutí brzy shoří.

(reakce na) Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640

23.2.2019 v 13:06 | Nahoru | #21
Sofía>

Dakujem za vysvetlenie.
Chapem tomu co pises.

Necham to teda tak ako vymysleli inzinieri z jawy.
Radsej prepajkujem stary usmernovac a ked nepomoze vymenim/ opravim usmernovac.

Este raz dakujem za odpoved.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Tachometr (rychloměr, počítadlo) Jawa 350/640 boš-trener 2 17.4.2019 v 13:05 Deyva
Destičky na 100 km [1, 2, 3] Jawa 350/640 expert217 66 11.4.2019 v 21:57 Deyva
Bohatost směsi jawa 350 Jawa 350/639 TondaVokurka 10 11.4.2019 v 14:51 Eastrider
Vynechává pravý válec Jawa 350/640 expert217 13 2.4.2019 v 11:15 JendaT4
tryska volnoběhu-jawa 350/639 Jawa 350/639 TondaVokurka 4 29.3.2019 v 19:49 nevo7


TOPlist