Moje vize je taková,že bych do cca 4,5 tisíce otáček nastavil ekonomický mód na spotřebu,a nad touto hodnotou bych dopřál motoru směs pro optimální výkon.
Je ochoten někdo pustit kapánek svého "know how" a poradit optimální hodnoty?
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální hodnota AFR?
2 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
tzn. bohatou(moc paliva+maloO2->spaliny+nespalenej benzin ve vyfuku) prece nema jak zmerit ? naopak sonda zmeri chudou (nedostatek paliva+prebytek O2->spaliny+O2 ve vyfuku) tzn smes bude chudsi a kdyz sonda detekuje kyslik ve smesi (bacha ta jednoducha sonda toho moc "nedetekuje", ona si v realu tak nejak osciluje,neb proudeni i slozeni spalin ve vyfuku neni stacionarni nybrz pulzni.. a elektronika si tohle kmitani pak integruje.. prubeh ruznych typu sond vygooglis) tak vstrik prida palivo(cas)
jinak simulator sondy jsme kdysi staveli pro auto.. ne teda kvuli tuningu ale protoze lambda umrela, a par soucastek bylo levnejsi nez nova.. aneb ozonu zdar
Naposledy editováno 17.02.2019 01:57:18
Nejednodušší bude situace u nevyhřívané sondy. ECU si počítá množství vzduchu a dávku benzínu ze všech čidel a motor musí spolehlivě jet a startovat i v čase, dokud se lamda sonda neohřeje od výfukových plynů. ECU je většinou jedno, jestli nemá signál (0V) deset vteřin nebo hodinu. Chybu zahlásí, až se objeví signál z lambdy, který osciluje mimo rozsah. Takže by mělo stačit sondu odpojit.
Pak jsou vyhřívané 4-drátové sondy a ECU je potřeba ošálit připojením správné zátěže na vodiče připojující ohřev. Ale novější ECU jsou už příliš chytré, než aby tohle stačilo.
Proto jsem se rozhodl, ze namisto origo do FZ1 namotuji sirokopasmovou. Zjistil jsem ze signal a rizeni z bosch LSU 4.9 neni tak jednoduchy a treba dalsi cip cj125...proste jsem radeji si uz objednal hotovy controller co na LCD ukaze aktualni AFR. To budu mit stale na motorce, ale i tak si dokazdu predstavit, ze bych podle toho moc nenaladil...next step: Ten conttroler na LSU4.9 ma i vystup analog 0-5V =AFR ktere by slo nejak snad loggovat, Skrtici klapka ma potenciometr 0-5V tak to taky loggovat vse dohromady s otacky(coz nevim jestli se mi nejak podari rozumne homemade ukladat)...a tak bych to chtel uz ladit. Tak a ted proc ty moje podivne otazky:
Vim ze existuje nejakej eliminator skokove lamdasondy(fz1 4dratova). Minimalne vim, ze kdyz nekdo pouziva powercommander tak je snad i povinost ho mit. Ale ja si ladim primo origo ecu..I kdyz do ni vidim tak nevim jak se vlastne lamda korekce a co zpusobi ten kouzelnej eliminator.
Nova otazka co je to ten elminator ja se chova (je to odpor co jen simuluje jen nahrivani a signal je proklemovany = stale 0V stale chudo--tipuju) je toto pravda ???
-jinak ten obednanej controler AFR ma i 2hy vystup=simulator te skokove sondy a ted nevim jestli to neni kuli korekci naopak spatne pro namereni realne AFR(bez lambda korekce)
Dalsi otazka: jak funguje regulace te skokove lamdy ? jestli ta mapa je origo mirne bohatejsi a korekce ochuzuje se dokud O2 lamda neuvidi kyslik? nebo jinak..??
(mam fz1 origo ECU- myslim stejnej motor jako R1 2004-2006)
Naposledy editováno 18.02.2019 10:46:31
pokud lambdu odpojis tak to podle ni nereguluje. je to tam jen kvuli emisim, saha si to na ni jen na volnobeh, vubec te to nezajima...
obvykle hazi chybu jen to prerusene vyhrivani, proto eliminator simuluji jen obvod vyhrivani.
nektere novejsi jednotky si testuji funkci lambdy a ty uz neoblbnes ani tim simulovanym vystupem. (novejsi ducati)
podle sirokopasmovy lambdy se ladit da - ja to ladim i podle toho budiku jak rikas. idealni je mit kontroler lambdy s datalogge, nemusis nic kutit a zaloggujes si vse co potrebujes.
Jinak verim ze s tim AFR budikem jde neco dokazat, ale to bude zrejme jen nekde na brzde. (ve firme kde pracuju neco mame, ale tam se dostanu jen na chvilku a jen prestupnej rok kdyz je zrovna uplnek ) Tak snad se mi podari prekecat tatu/brachu aby mi nejak pomohli logovat ty data... Tim verim, ze bych sice tezko,ale dokazal uz i ze specificke jizde neco dost presne neco namerit. Vim ze podobna zarizeni existuji, ale to je dost penez, kdyz to chci jen na jednu svou moto
u fz1 bych rekl, ze lambda vypnout jde, otazka je co pouzivas za SW na upravu. nektere SW co dekoduji origo FW nerozebiraji celej SW...
odpor zmeris - zmeris odpor vinuti. nebo se ti kouknu, nekde to mam poznamenane.
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
Dobre na simulovani lambdy pro ecu dle tve rady teda komplet kaslu
Pouzivam FT a tam to vypinani lambdy u fz1 vazne neni.(ale verim ze je presne jaks popsal) Zatim nebudu uz vic otravovat, ale pokud se mi objevi lambda chyba. Asi by se mi cislo odporu FZ1/R1 hodilo (klidne soukrome do zpravy). Prinejhorsim se zkusim ozvat.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální hodnota AFR?
CR500 píše: Prava brzda hlavne dosahne ustaleneho stavu pro +-presne otacky a presnou skrtici klapku= Pak v AFR neni zadnej "bordel" z akceleracniho obohaceni atd.
Mohu se zeptat kdy motorka dosáhne ustáleného stavu, t.j. nemá sílu na to aby narůstaly otáčky na plný plyn?
Já jsem za 20 let do tak prudkého kopce ještě nejel.
Co se týče výletního tempa, tam právě eliminovala ta skokovka.
Simulovaný výstup co si se ptal se používá, pokud třeba používáš alternativní palivo, nebo jedeš economy rallye.
Do komtroleru nastavíš 15,5: 1 .
Kontroler ti širokopásmovkou měří skutečnost, výstup je zapojen na vsup ECU pro skokovku. A kontroler ji nutí ochudit na těch 15,5:1¨
Nebo myslím u auta by to fungovalo tak, že na nejlepší výkon nastavíš 12,5. Pro turbo ještě přisolit.
Auto si zapamatuje dlouhodobé adaptace LTFT na + 15-20%. Po naučení odpojíš skokovku, auto padne do nouzáku, ale stále sype +20% paliva a myslí že to je cajk.
Naposledy editováno 20.02.2019 19:52:21
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální hodnota AFR?
Jurawood píše: Mohu se zeptat kdy motorka dosáhne ustáleného stavu, t.j. nemá sílu na to aby narůstaly otáčky na plný plyn?
Já jsem za 20 let do tak prudkého kopce ještě nejel.
.
Ja to dakazu s fazerem velice jednoduse pri "obycejne jizde"...to si treba jedu takhlec po dalnici na origo prevod a kdyz jedu kolem +280 kmh(zalezi na vetru teplote tlaku) tak se mi motor krasne ustali i v plnem vykonou na plny plyn. (mam v ecu posunuty omezovac)
Nebo naopak jedu pomalu do slusneho kopce s pritelkyni(52kg) a 3 plnymi kufry na 6ku v otackach kolem 1500rpm(toto samozrejme moc casto nedelam, ale priklad take funkcni)
U prave brzdy je to kouzlo, ze ma treba vetsi brzdny vykon nez testovany motor. Tata pred lety byl vedouci zkusebny v brisku a dostal se treba i sluzebne do IT, kde ladily 1 ze 2 motoru lamborghini co mel zavodni clun a tam meli brzdu s vykonem 900hp. (Myslim olejove cerpadlo se skrcenim ventilem a vykonym chlazenim). Jinak v brisku je valcovka v mrazovce co ma asi taky 200hp(ta se brzdila virivymi proudy)
Ale ve firme kde pravuju, tu mame jen dynamometr na motorky brzdeni jen setrvacnosti valce + ventilatorem(2kvalty). H-D motorky s tim, ale akceleracnimi merenimi ladi. (SPB smart power beanch.)
Tam me s motorkou stejne nepusti. Byl jsem rad kdyz jsem ukecal na zmereneni vykonu. Na ladeni a moje pokusy (ja neskoleny) s vlastni moto muzu zapomenout.(bezpecnostni duvody atd...) Jsem jiny projekt-nemam s ladenim nic sloplecneho, jen konicek.
Uz mi prisel ted afr controller, zatim ho budu pouzivat jen jako budik az to namontuju..a pak snad jedou prijde i loggovani dat(afr+throttle+rpm). Ale taky verim ze v ustalenem rezimu kdyz pojedu napr: predpisove po dalnici(bez vykonu) skokova lambda dela korekci smesy. Zatim ten simulator resit nebudu.
Naposledy editováno 22.02.2019 09:11:29
Pro sbírání zkušeností bych rozhodně volil slabší stroj, nejlépe jednoválec, objem mezi 125 až 400 ccm. Na litru těžko poznáš, jestli to opravdu jede po nějakém zásahu do bohatosti směsi líp nebo hůř.
FZ1 má dvoje škrticí klapky a ty sekundární jsou ovládané servomotorem. Z toho tak nějak vyplývá, že můžeš kroutit plynem jak blbec, ale stejně ti to přidá jen tolik, kolik uzná řídící jednotka za vhodné. Pro rychlejší reakci motoru na přidání plynu je potřeba zmenšit sekundární škrticí klapky po obvodě. Tím se nejspíš rozhodí stavy nízkého zatížení.
Když chceš dostat větší výkon, musíš motoru umožnit nasát větší množství vzduchu a umožnit výfukovým plynům odejít co nejrychleji z válce pryč. Vždycky všechny úpravy spočívaly právě v tomto. Karburátor se pak otryskoval tak, aby dával asi o 15% bohatší směs, než je stechiometrická. Protože se to nemusí u karbecu podařit pro všechny režimy otáček a zatížení motoru úplně optimálně, záleží taky na tom, jak je propojená pravá ruka s mozkem! I tak je přínos bohatší směsi maximálně 10% na výkonu. Jsou ale režimy motoru, kde je naopak prospěšnější chudší směs, protože odvod spalin z válce a proplach spalovacího prostoru ovlivňují tlakové kmity ve výfukovém potrubí a tím pádem teplota výfukových plynů. Nemůžeš si myslet, že nacvakáním větších čísel do "mapy" se všechno zlepší a ucítíš to pod prdelí.
Úpravy motoru na větší výkon znamenají mít co největší ventily, jejich velký zdvih, co nejrychlejší otevírání a zavírání ventilů, dlouhou dobu otevření (i to má svoje limity), optimalizovat průřez a délku potrubí a tvar potrubí před nebo za ventilem. Až budeš mít hotovou hlavu, sání a výfuk, pak začni špekulovat nad nastavením bohatosti směsi.
Naposledy editováno 22.02.2019 20:24:25
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
Ano o tech sekundarnich skrticich klapkach vim.. dokonce jsem i videl ten praveky zpousob je orezat dokolecka. Toto ja prave resit nemusim protoze si je snadno otevru jak chci a kdy chci. V priloze posilam obrazek jejich mapy. Reaguji jen na otacky(v origo mape stejne jako v ostre neomezene). mozna je zkusi otervit o malinko drive.. ps: prehrat ecu na neomezenou to je uplne jina liga. A to garantuju ze se pozna i na llitru velice snadno ;)
Po vymene koncovky(origo mela v sobe druhej cat). Se chovani motoru krapet zmenilo a v decelaracich strilela i do vyfuku (AIS mam vypnuto). Ale ta neomezena mapa to docela spravila. Jenze ted chci prave jeste trochu proriznout airbox a proto chci krapet zkontrolovat a upravit i smes a proto to AFR mereni ;)
Ano s motorkou dost cestuju tak ji snadno vzdy prehraju do originalu a jezdim s origo vyfukem. Dokonece i male zavody na malych okruzich jezdim s origo vyfukem a ECU ma jen par uprav. Jenze kdyz jezdim sprint zavod 1/4mile tak se doopravdy pocita kazdej kun a to mam ECU "neomezenou" ,ale ted chci krapet vylepsit i smes = hlavne u plyn 100% (ale vacku/kompresy menit nechci-musi to byt po prehrani zas normalni POUZITELNA motorka) Na fz1 mam rad ze je to po tech upravach uz skutecnej univezal.
Naposledy editováno 25.02.2019 12:39:33
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
Bosch LSU 4.9 sla krasne na misto origo skokove sondy (18 zavit). Po odpojeni origo lambdy jsem nastesti nemusel resit zadny lambda eliminator(odpor) = ECU zadna chybova hlaska. (mam prehratou jednotku a mozna proto i ta s origo mapami chybu O2 nehlasi).
Prekvapilo me jak moc ovlivnuje AIS (vstrik sekundarniho vzduchu za vyfukove vetily). Musel jsem deaktivovat/zablokovat v ECU, protoze jinak to i za studena pri zahrivani bylo okolo lambda 1 ci spis skoro 15afr. Potom uz to ukazuje na volnobeh za studena vetsinou <13.Tak snad to ukazuje realisticky, kazdopadne regulace teploty LSU4.9 funguje perfektne stale hodne blizko 780C. Za jizdy jsem zatim nezkousel kuli pocasi.
Ale i tak si rikam jestli s toho neco poznam. Tak me nez vyresim snad nekdy logovani napadl dalsi silenej, ale jednoduchej napad.
Z aliexpresu koupim za par smesnych $$ 2jednoucelove analogove V metry 0-5V.
1: 0-5V Napojim na vystup AFR controleru protoze si myslim ze raficka je lepe zretelna.
(vystrinu rastr z papiru a doplnim hodnoty AFR 8-20 na misto 0-5V aby to odpovidalo mozna i barevne "lean - optimal-rich")
2: 0-5V napojim na potenciometr skrtici klapky
(vystrinu rastr z papiru a doplnim hodnoty 0-100% skrtici klapky aby to odpovidalo 0-5V stejne jak pouziva fz1-zkalibruju podle diagonstickeho modu co ma yamaha v pristrojovce, ale myslim ze je to linearni jen to mozna neni od 0V)
Prekreslene rafickove budik AFR + TPS namotnuju na riditka. Ted vemu kameru a nastavim tak at vidi na otackomer + AFR a TPS budiky === A mam takove dataloger a hlavne se na motorce nezabiju, kdyz to nebudu muset sledovat
Pak se na to podivam jak Colombo na dukazni videomaterial ,vysetrim = a upravim RPM-TPS mapu, ci dokonce accel mapu
Naposledy editováno 12.03.2019 10:39:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální hodnota AFR?
pouzitou LSU4.9 jsem dostal od znameho darem. Controller s kabelazi viz inzerat jsem platil 2000kc (bez LSU4.9)
musel jsem si dodelat vodotesnost displaye
Ale myslim ze 3500 komplet, viz inzerat se docela vyplati,ne ?
spousty firem (vcetne te v ktere pracuju) maji controler na LSU4.9 bez budiku podstatne drazsi a jen vystup do PC a analog 0-5V (neni aktualni samostatne zobrazeni na krabicce)
Ci zas jen budik s LSU4.9 bez vystupu 0-5V
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
syrrius píše: Tu sadu z Bazoše mám taky. Za ty peníze myslím super “krabička”. Na eBay a Ali jsou i přímo AFR budíky se vstupem 0-5V tak se nemusíš trápit s potiskem . Souhlasím že datalogger by se hodil aby se člověk soustředil na silnici a né display
jj tak doufam afr krabicka z bazose mi bude dobre slouzit. Dik za zkusenost. JInak ali jsem prosel a nasel pouze sice krasne afr budiky, ale pouze na skokove sondy (0-1V ).
Ja nakonec uz objednal tyto voltmentry...holt si budu muset nakreslit AFR hodtnoty a TPS % jeste. Posilam odkaz pokud by se ti hodilo me reseni
https://www.aliexpre...1.0.0.4b424c4dKbEy8s
Pokud doopravy vis na ali o AFR budiku na wideband 0-5V kdyztak posli odkaz
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
Jestli můžu poradit, vyrob si ještě nějaký doraz na plynovou rukojeť nebo přímo na ovládání klapek, abys mohl pohodlně držet jednotlivé TPS sloupce v mapě.
Já sám používám controller/logger LS-2 od Innovate Motorsport, jejich vyhodnocovací program Log Works je geniální.
-Ted jen otazka jestli akcelerace pri >% TPS nebude prilis rychla k vyhodnoceni okamzite AFR ve vsech RPM.
-A dalsi stach mam z cinskych voltmetru jestli jim nebude vibracemi a akceleraci, prilis klepat nesmyslne rucicka(no co tps bude napevno a afr uvidim i digitalni cislo). Proste pokus-omyl ,kdo si hraje nezlobi ;) Jen ted zrovna odlitam na dovcu tak realizace chvilku potrva. Pak se pochlubim snad i nejakym Ne/Uspesnym videm.
1 reakcí na tento příspěvek Optimální hodnota AFR?
Když jsem jezdil sám tak jsem logoval do LM-1, RPM/AFR/EGT/IAT/MAP L/ MAP R a vyhodnocoval vždy na oddychu pod kopcem před dalším testem (nebo na konci letiště) a velice pomalu jsem z bohatý ubíral... Jednou jsem v zápalu boje při koukání bokem na NTB uvařil brzdy a málem nedobrzdil mimonský letiště...
V jednom online a ještě něco korigovat/zapamatovat si je pomalu nesmysl, vůbec ve vyšších rychlostech, to jsem testoval vždy v neděli kolem pátý ráno na R10 kde byl na boleslav klid.
Fugo píše: Můj poznatek z ladění auta je takovej, že buď potřebuješ řidiče kterýmu dáváš pokyny a sám si hlídáš AFR/EGT/IAT na notebooku na klíně, tak je ladění na cestě asi nekomfortnější/nejrychlejší/nejlevnější...
Když jsem jezdil sám tak jsem logoval do LM-1, RPM/AFR/EGT/IAT/MAP L/ MAP R a vyhodnocoval vždy na oddychu pod kopcem před dalším testem (nebo na konci letiště) a velice pomalu jsem z bohatý ubíral... Jednou jsem v zápalu boje při koukání bokem na NTB uvařil brzdy a málem nedobrzdil mimonský letiště...
V jednom online a ještě něco korigovat/zapamatovat si je pomalu nesmysl, vůbec ve vyšších rychlostech, to jsem testoval vždy v neděli kolem pátý ráno na R10 kde byl na boleslav klid.
Dik za zkusenost. ps: veliky obdiv ze se nepoblejes kdyz sledujes laptop za jizdy v aute, to bych nedal Jako rikam bude to pokus omyl ...ale toto co popisujes mozna vyresim = kopie popisu meho napadu v predchozim prizpevku
"Z aliexpresu koupim za par smesnych $$ 2jednoucelove analogove V metry 0-5V.
1: 0-5V Napojim na vystup AFR controleru protoze si myslim ze raficka je lepe zretelna.
(vystrinu rastr z papiru a doplnim hodnoty AFR 8-20 na misto 0-5V aby to odpovidalo mozna i barevne "lean - optimal-rich")
2: 0-5V napojim na potenciometr skrtici klapky
(vystrinu rastr z papiru a doplnim hodnoty 0-100% skrtici klapky aby to odpovidalo 0-5V stejne jak pouziva fz1-zkalibruju podle diagonstickeho modu co ma yamaha v pristrojovce, ale myslim ze je to linearni jen to mozna neni od 0V)
Prekreslene rafickove budik AFR + TPS namotnuju na riditka. Ted vemu kameru a nastavim tak at vidi na otackomer + AFR a TPS budiky === A mam takove dataloger a hlavne se na motorce nezabiju, kdyz to nebudu muset sledovat
Pak se na to podivam jak Colombo na dukazni videomaterial ,vysetrim = a upravim RPM-TPS mapu, ci dokonce accel mapu
Více na: https://www.motorka...mp;pgr=3#goto9821628
Copyright © Motorkari.cz
Naposledy editováno 20.03.2019 14:43:19