globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zápis do techničaku, přestavba
14.3.2017 v 06:22
Zdarec potřeboval bych vědět jak napsat do techničaku úpravu ze dvou sedel na jedno. Dik





Zápis do techničaku, přestavba

14.3.2017 v 07:36 | Nahoru | #1
Řekl bych, že toho bude potřeba víc zapsat do toho TP
Jinak asi klasický postup - Dekra, importér, st. zkušebna.

Zápis do techničaku, přestavba

14.3.2017 v 10:45 | Nahoru | #2
V zásadě je několik možností:

1) Povolení od výrobce (autorizovaného dovozce), kde musí být uvedeno, co se mění (ideálně co se mění na kterém řádku podle TP) a to v případě, že se jedná o alternativní provedení (podle příslušné právní úpravy).
Pokud se ale jedná o přestavbu (tedy změna podstatné části vozidla a bla, bla, bla dle příslušného zákona), tak jak jsem to ještě nedávno dělal (ale tuším, že se to trochu změnilo), muselo se požádat příslušný obecní úřad obce s rozšířenou pravomocí o povolení k provedení přestavby vozidla (dokládala se tam dokumentace k tomu, jak přestavět, co se mění a na co se mění), pokud si toto povolení dostal (někdy chtějí rovnou i povolení výrobce), tak se to následně přestavělo, pak se muselo do akreditované zkušebny, kde přeměřili, převážili atd. z toho vylezl nějaký protokol a dle toho byl proveden zápis o přestavbě (možná jsem dělal i technickou, ale to už v tom papírovém marastu je detail).

2) Pokud vše uvedené v TP odpovídá (hmotnosti, rozměry - pozor na šířku vozidla kvůli řidítkům, rozměry ráfků a pneu, umístění blikačů a jiné kraviny), pak vytvoř nějaké sedlo a stupačky jen tak na technickou (i stupačky se kontrolují, stejně jako u aut například příslušný počet bezpečnostních pásů... ke každé sedačce pás), namontuj před STK a později sundej. Co se dříve říkalo (možná je to jinak), tak sedadlo u auta při přepravě nákladu můžeš také demontovat, sklopit a podobně, takže u moto se stejnou výmluvou nevidím problém... navíc krovka na sedlo je vlastně také optická změna moto na 1sic).

3) Nechat to celé schválit jako individuálně vyrobené vozidlo (nikoli přestavbu), ale z toho se zblázníš a bude to stát ranec v podobě desetitisíců a problémů, jak se zbavit starých papírů.

Vítej v absurdistánu... já naposled přestavoval nástavbu nebrzděného přívěsného vozíku do 750 kg, tedy prakticky úplného plepsu (10 tisíc nový) a málem jsem se z toho zbláznil (tedy z toho papírování - povolování, zkušebna v pohodě a povolení od výrobce jsem nedostal, neboť již nějakcýh 20 let neexistuje a nástupnickou organizaci nemá, ale jako osoba způsobila jsem na to vytvořil kompletní výrobní dokumentaci a prošlo to v pohodě). "Papírově" ta přestavba trvala 3 měsíce, fyzicky 14 dní... tomu říkám nadvláda papíru nad fyzikou.

Ve tvém případě jde právě i o to, že pokud měníš počet míst, je to podle mě přestavba, protože odstraněním sedla a příslušenství se snižuje vlastní hmotnost (i pohotovostní), snižuje se celová hmotnost (bude tam jedna osoba 80 - 90 kg a né dvě, jak je to počítáno v původní homologaci) a také se změní zatížení náprav... a toto všechno budou chtít měřit... já si taky musel vozík nechat převážit a změnit statické zatížení na závěs i na nápravu.

1 reakcí na tento příspěvek Zápis do techničaku, přestavba

14.3.2017 v 12:27 | Nahoru | #3
- kontrola poctu sedadel se provadi na sedadlech prvni rady
- pocet mist k s sezeni neni dan poctem fyzicky namontovanych sedacek ale poctem kotevnich bodu

tj pokud neni zmena (napr. pokud se dvojsedadlo kotvi na stejna mista jako jednosedadlo, pokud na ramu zustala mista pro namontovani druhych stupacek, atd) v nosnych castech v ramu - coz by byla regulerni "prestavba", tak se s nima klidne hadej.. technici si budou hrat na pravniky a dedy vsevedy a blabolit buhvijaky nesmysly, stahni si prislusny metodiky a ohanej se rovnou nima...

E: drobna poznamka - tady jsi se uz nechal trosku unest..

Sofía píše: Ve tvém případě jde právě i o to, že pokud měníš počet míst, je to podle mě přestavba, protože odstraněním sedla a příslušenství se snižuje vlastní hmotnost (i pohotovostní), snižuje se celová hmotnost (bude tam jedna osoba 80 - 90 kg a né dvě, jak je to počítáno v původní homologaci) a také se změní zatížení náprav... a toto všechno budou chtít měřit... já si taky musel vozík nechat převážit a změnit statické zatížení na závěs i na nápravu.


na dvousedadlove verzi prece taky muzes jezdit sam, dokonce treba i 50kg holka na tom smi jet,.. z pohledu zatizeni naprav/vyjadreni vyrobce by asi byl problem kdyby to bylo opacne = chtel bys sedadla pridavat..
nicmene nevidim duvod menit pocet sedacek v TP, viz vise..

Naposledy editováno 14.03.2017 12:48:36

(reakce na) Zápis do techničaku, přestavba

14.3.2017 v 13:38 | Nahoru | #4
kerut>

Tož s těma hmotnostma máš možná pravdu, to si nejsem jist, ale s tím druhý nevím, nevím. Přidám dva příklady ze své osobní praxe a ostatní ať si udělají obrázek sami, nebo to může rozsoudit někdo, kdo dělá na technické.

Příklad 1)
Kdysi jsem kupoval dodávku, která byla původně sanitka, pak jí majitel přede mnou oficiálně přestavěl na 7 míst (možná 8, si nepamatuji), tj. jako na mikrobus, aby nemusel řešit hovadiny se sanitkou, sedadla tam nikdy nedal, vozil v tom krámy a hotovo. protože se jednalo o Š 1203, tak ty kastle jsou tuším stejné, tedy záchyty na sedačky v podlaze byly, uchycení pásů také. Když jsem to koupil, přijel jsem s tím na evidenčku a technik mě vyhodil, že prej tam není možné zkontrolovat počet míst k sezení, že není možné zkontrolovat pásy (jak taky, když tam nikdy žádné nebyly ) a podobné řeči. Já to chtěl jako osobní, takže stejně jsem sedačky za pár kaček koupil, nastrojil a pak už v pohodě, ale bez toho bych neprolez... takže tím chci praktickou zkušeností polemizovat o tom, jak se provádí kontrola sedadel.

Příklad 2)
Je tomu asi 2 roky, co jsem kupoval Sharana v sedmimístném provedení. Jelikož to majitel přede mnou kupoval jako roční auto a chtěl to na firmu, nechal v tomto našem absurdistánu auto přestavět na 5 míst a přepážku (původní sedačky do kufru jsem k tomu dostal). Když jsem to kupoval já, dal mi kontakt na člověka, který mi to zpětně přestaví na původní provedení 7 míst a bez přepážky. Tak se také stalo, ale zase byla obtíž s evidenčkou, podobně jako u prvního případu, ale to je vedlejší. Součástí této přestavby ale byla i změna zatížení vozidla... tedy pokud to bylo vozidlo pro 5 osob + krámy, byla celková hmotnost nějaká a pokud to bylo pro 7, tak byla celková hmotnost vyšší (a s tím související hmotnosti na nápravu). Neblaze se to projevilo tak, že pokud to bylo pro 5, mohl jsem mít normální pneumatiky pro osobní auta ("běžná nosnost"), avšak pokud to bylo pro 7, v techičáku jsem měl napsané sice pneumatiky o stejných rozměrech, ale tzv. Cargo (zesílené C) a to se zvýšeným indexem nosnosti.

Toto jsou moje osobní zkušenosti a ještě doplním poznámku, že již prastará norma na konstrukci vozidel (její současná platnost je mi neznámá) uváděla hmotnost na osobu 80 kg (ale jelikož jsme dnes tlustí, u některých moto mám psáno už 90 kg ... a více než limitně to užívám) a na náklad tuším 50 kg. Jenže když do kufru dám místo 50 kg kufrů dvě sedačky po 80 kg, tak mam najednou v kufru 160 kg jako prd... a to je moje vysvětlení, proč posouvají i ty hmotnosti.
Ještě jedna vzpomínka z firmy, kde jsem kupoval v roce 2011 nového Transportéra se dvěma řadami sedadel (3+3), takže obaditelnost jasná, ale v Tp bylo normálně napsáno v kolonce počet míst "5-7", tedy slovy 5 až 7, čemuž do dneška nerozumím
A na konec vzpomínka na kamarádovo Š 120, kterou si svého času nechal předělat na plyn a protože to jinam nešlo, nechal si dát nádrž s plynem za zadní sedačky. Tehdy to byla přestavba ne jen pohonného agregátu, ale také počtu sedadel, protože díky značné hmotnosti té nádrže (plné cca 50 kg ... cca 20 kg nádrž a cca 30 kg plyn) mu byla škodovka přetypována z obsaditelnosti 5 osob na 4. Jestli se měnila celková hmotnost, to už si nepamatuju, každopádně polemika je taková, že ač škodovka měla fyzicky 5 sedadel, snad i 5 pásů, tak stejně v ní nemohlo jet více jak čtvero osob.

Tolik moje zkušenosti, ale uznávám, že některé jsou starší, tak už třeba taky nejsou pravda.

Zápis do techničaku, přestavba

14.3.2017 v 14:38 | Nahoru | #5
Sofía>
v tom prvnim pripade jsis mel na toho technika asi stezovat, ale zas nevim mozna to tenkrat platilo jinak...
..ja mam zadni stupacky v krabici, a rozhodne je nikam davat nebudu i kdybych se mel branit soudni cestou.. v ramu jsou puvodni zavity, v nich prisroubovana na jedne strane exp. nadobka tlumice, na druhe drzak vyfuku(ty pod ty stupacky normalne regulerne patri),.. tj. kotevni mista tam jsou, nejsou nijak upravena, do ramu se nezasahovalo, tecka.. nemluve o tom ze nevyuzite zadni stupacky jsou defacto zbytecnymi ostrymy hranami..

ja se tem technikum treba ani moc nedivim ze se jim nelibi nepuvodni veci, hlavne treba vyfuky, protoze maji (a v mnoha pripadech ruku na srdce i opravnenej) strach ze to chce nekdo nejak zneuzit, konec koncu ono je rozdil udelat "jednosedadlovou verzi", nebo privest na STK prakticky "uplne jinou motorku" .. ovsem ani to stale nic nemeni na tom ze kdyz je v zakone neco striktne napsanyho, tak to on jako urednik proste musi dodrzovat, a basta

...jinac s tema dodavkama/pickupama/kombikama je to asi nejvetsi pakarna v tomhle smeru, ono se spousta lidi se domniva ze prestavba je "zmena karoserie", ale podle zakona je prestavba az "zmena typu karoserie" tedy napr kdyby chteli udelat z kombika kupe, zejo.. (nemluve o tom ze u aut je ta karoserie mnohdy samonosna skorepina, takze vlastne nosna cast, zatim co u motorek jen aerodynamickej kryt..). A k tomu se vztahuje prave i tohle co popisujes, ze auto ktery je uz jednou homologovany pro dva + naklad (takovy ty kombiky s mrizkou za sedadlama napr.) na normalni bez oficialni prestavby nepostavis, i kdyz tam vsechny ty kotevni uchyty jsou, protoze kastle je vetsinou uplne stejna, a i presto ze tahle "prestavba" zabere pul hodky... Zatim co kdyz budes mit naopak auto homologovany pro 4 nebo 5 (nebo motorku pro dva ) tak zadni sedacky vyndas, i tu mrizku za sedadla si tam asi klidne namontovat muzes (nicemu to podle me neodporuje, taxikari ji taky maji) a vez si co chces ...nastesti se me to nijak netyka ale vim to z ruznejch zdroju (a je to vice lidi) co tohle resili ze to je fakt na hlavu.

E: doplnuju zneni prislusne metodiky:

INSTRUKCE PRO STK č. 4/2016
Postup při dokumentaci přítomnosti vozidla na STK a při provádění evidenční
kontroly, stanovení lhůt pravidelných technických prohlídek u některých vozidel píše:

3.1.3. Kontrola sedadel fyzicky přítomných ve vozidle
Při kontrole počtu míst k sezení musí kontrolní technik vzít v úvahu, že v rámci harmonizace typového schválení vozidel může být dán počet míst k sezení počtem kotevních úchytů, nikoliv počtem dodaných sedadel výrobcem, pak je při evidenční kontrole postupováno obdobně jako při kontrole podle kontrolního úkonu pod kódem 6.2.6.2. Kontrolní technik postupuje tak, že se kontrolní úkony spojené s kontrolou sedadla použijí pouze na sedadla fyzicky přítomná při kontrole, kdy jsou minimálně vyžadována sedadla v první řadě.
Pokud bude v souladu s výše uvedeným provedena kontrola pouze části sedadel zapsaných v dokumentaci z důvodu jejich nepřítomnosti ve vozidle, do poznámky protokolu se zapíše věta: „Kontrola sedadel provedena pouze na x sedadlech, a to …. (stručně se specifikuje kterých).“. Nepřítomnost sedadel, vyjma první řady, se nepovažuje za závadu, a to bez ohledu na způsob zápisu míst do technického průkazu (7, 7-5,7/5 atd.).



Naposledy editováno 14.03.2017 15:01:04

Zápis do techničaku, přestavba

15.3.2017 v 00:34 | Nahoru | #6
Dik za odpoved,no jedno sedlo koupim a stupacky namontuji to bude jednodusi a uvidime co nato technik
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Karburátory Suzuki VS 1400 Intruder VISE 13 27.3.2024 v 10:34 VISE
Jakou kapalinu do hydraulické spojky Suzuki VS 1400 Intruder VISE 7 7.3.2024 v 18:55 Dr.fík
VS1400 intruder - nádrž Suzuki VS 1400 Intruder butr 5 18.12.2023 v 19:23 butr
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... Slezy28 326 29.9.2023 v 00:19 kudla009
Těsnění víka spojky Suzuki VS 1400 Intruder MatesBurg 2 16.7.2023 v 15:47 MatesBurg


TOPlist