globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Optimální otáčky
20.5.2016 v 13:11
Ahoj. Položím asi pro někoho hloupou otázku, ale přesto:
jaké jsou optimální otáčky pro čtyřválec? Konkrétně Suzuki GSR 600, ale ono to bude asi i pro jiné 4V.
Jde mi o to, jestli je pro pohodovou jízdu, ne pilu, pro motor lepší jezdit kolem 3-4k nebo více točit. Děkuji za přínosné odpovědi.

Optimální otáčky

22.5.2016 v 02:30 | Nahoru | #31
je to uplne jedno, na pohodu klidne pod 3tis, me desitka jede na 6ku od 1.8tis (od cca 40kmh) bez skubani/huceni, ale clovek musi mit cit v jakym rezimu ten motor jede jeste v poklidu, tj v tomto extremu milimetr plynu a po rovine (i se da mirne zrychlovat), ALE do kopce ci vetsi plyn uz chce podradit samozrejme, to uz motor nema rad.

pokud palbu tak samozrejme tocit do omezovace a pak preradit vejs a drzet to dolu nad 2/3 max otacek, ale na to si se neptal.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otáčky

22.5.2016 v 02:31 | Nahoru | #32

selkie píše: miki83> ale jo, je spousta borců, kteří na tom fakt umí. Ale stejně tak je dost lidí, co si to koupí na kochačku - a to je pak vostuda



ty ses vostuda, kazdej at si jezdi jak je mu libo (pokud ostatni neomezuje/neohrozuje) na cem mu je libo. takovydle kadrovani mam fakt rad.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otáčky

22.5.2016 v 07:43 | Nahoru | #33
Bubrak-ZX10R> jenže to je právě vono na rovinkách kolem mě prolítne, že mě tlaková vlna pomalu shodí z mašiny, ale v zatáčkách kempí

Hlavně, že tady píšou, jak nemaj v hlavě nasráno a pravý zápěstí, ve svým věku, dokážou ovládat asi mám kliku na ty druhý

(reakce na) Optimální otáčky

22.5.2016 v 11:55 | Nahoru | #34

selkie píše: Bubrak-ZX10R> jenže to je právě vono na rovinkách kolem mě prolítne, že mě tlaková vlna pomalu shodí z mašiny, ale v zatáčkách kempí

Hlavně, že tady píšou, jak nemaj v hlavě nasráno a pravý zápěstí, ve svým věku, dokážou ovládat asi mám kliku na ty druhý



takíto rovinkoví driapači asfaltu väčšinou nečítajú fóra... všetko už vedia z TV.

Optimální otáčky

22.5.2016 v 14:14 | Nahoru | #35
Bez ohledu na rachot a ostatni poznamky. Motor se bede citit nejlip v oblasti nejvetsiho kroutaku. V nickych otackach ti nesmi detonovat. Ale u novych masin by se to stat nemelo diky zapalovacim mapam. Ve vysokych otackach je daleko vetsi opotrebeni vsech dilu. Zejmena valce v oblasti pistnich krouzku v horni uvrati diky setrvacnym silam. To ze nekdo pise 8 tis az 12 tis je fajn ta masina urcite pojede ale otazka je jak bude vypadat motor po. 1000 hod. Motor jetej v 10 tis a druhej v 4 tis. No na to druhym dojedes asi tak 5x dal.

Optimální otáčky

22.5.2016 v 22:58 | Nahoru | #36
Řadím podle toho čím a jak chci projet zatáčku. Na rovině je to podle mě od 600 ccm výš wurst.

Optimální otáčky

23.5.2016 v 12:33 | Nahoru | #37
Každej ať si jezdí jak chce a na čem chce. Nemam rád lidi co souděj podle toho na čem jezdíš, jaký máš hadry atd... Jinak co se týče řazení tak pro motor problém neni ale horší to bude s případnym zrychlovanim.... Tam to o otáčkách bude, což třeba ve městě může být občas problém.

(reakce na) Optimální otáčky

23.5.2016 v 21:48 | Nahoru | #38

LFT píše: myty_fakta> OK, podle tebe tedy na okresky a město skútr nebo moped? GSRko je 4 válec, který se určitě cití dobře mezi 8-12k, ale kde jezdíš v tomto režimu? Pokud se považuji za normálního motorkáře a chci mít jednu motorku na všechno, pak na jednu stranu potřebuji jezdit do práce (město, okresky) a na druhou stranu pro zábavu (okresky, občas i dálnice). Motorku si kupuji podle vzhledu, protože se mi líbí (logicky) a nebudu si kupovat co se mi nelíbí, když z toho chci mít radost. GSRko není supersport, ale všestranná silniční motorka, nevidím tedy důvod, proč ji nemít. Pokud bychom se bavili o supersportech na dojíždění do práce, pak je Tvá narážka na místě.



když jednu motorku na všechno kup si ducati multistradu ta byla navržená továrnou pro všechny typy provozů a to jak město silnice okresky terén atd. prostě je to uni motorka

Optimální otáčky

24.5.2016 v 13:08 | Nahoru | #39
Koukni si na graf prubehu tociveho momentu, ta moto je precasovana na spodek.
Optiamalni neni nikde nic, takhle se zeptat nejde.
Klidně jezdi ve 4 tisících a místní chytrolíny neposlouchej spotřeba, opotrbeni, pneu, retzu, válců, převodovky... vibrace, to vše je nejvýhodnější kolem 4-6 tis...
Jak psal Bubrak.... ten má recht...

Optimální otáčky

24.5.2016 v 14:27 | Nahoru | #40
Tak nejak jak psal Dins, Jurawood a - ač vyjímečně s ním musím souhlasit - aj Bubrák .
Kdybys eště chtěl postoupit o další malý stupínek, kukni na ten průběh krouťáku, namaluj si pilový diagram a to by ti mohlo napovědět, kam motor na jednotlivé kvalty vytáčet, aby pokles otáček při přeřazení oblast vysokého krouťáku neopustil .
Páč právě v této oblasti otáček má obvykle spalovací motor i nejekonomičtější režim...a tím se dopracuješ aj k "optimální cestovní" rychlosti...
Nevím sice, jak se jezdí na sportovních silničních strojích, ale třebas při soutěžích enduro při přejezdech mezi časovými kontrolami nejezdí jezdci "pilu", ale spíš na vyšší kvalty, aby pošetřili stroj (a své síly, páč stylem brzda-plyn tě motorka ucasnuje a i s průměrem si v řiti), no a úspora paliva je jen takový bonus - kdo tlačil motorku tři kilometry terénem do časovky, ví...
Taky si nemyslím, že motor, který funguje "...od osmi výš" je to pravé ořechové...i u ostrého závodního stroje je elasticita výhodou, spíš, než ukrutná špica v nebeských výšinách...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otáčky

24.5.2016 v 14:40 | Nahoru | #41
selkie> Proč ostuda? To jako vždycky když sednu na mašinu,musím točit každej kvalt až kam to de,jedno kde,jen abych měl co nejlepší akceleraci,nejel plíšeň,nebyla to ostuda a někdo tě hned neměl za lůzra? Já jak sem to tu čet řek bych žě ty zrovna budeš týpek co si jezdí jen podle sebe a je mu celkem úplně jedno co si o tom kdo myslí
Ale proč to někomu vnucovat,nebo ho hanit za to že jezdí jinak než ty,než to vyhovuje tobě a jak to tobě přijde správný!? Člověk by řek že to je něco co sám asi nemáš rád....

Optimální otáčky

24.5.2016 v 14:53 | Nahoru | #42
Jinak k tématu. Šestka co vím je dost pružnej motor a když už se mu něco vyloženě nepáčí,dá ti to zřetelně najevo. Menší otáčky než je výkonovej vrchol ho rozhodně neničí,záleží co po něm zrovna chceš.....podřadit se dá skoro vždycky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otáčky

24.5.2016 v 16:58 | Nahoru | #43
Tomas_81> v zásadě s Tebou souhlasím, já to myslel spíš tak, že si litra (nebo šestku, to je asi jedno), koupí borec bez zkušeností a sebereflexe...pak to dopadá tak, že tahá jenom na rovinkách, snaží se držet tempo s rychlejšíma, z čehož může bejt průser nejenom pro něj, ale i pro lidi okolo...mě prostě vadí absence tý soudnosti a na tisíckrát omílanou hlášku, že všechno je jenom o hlavě a zápěstí, už fakt jenom bezmocně civim....

zase chápu, že je jednak voser a druhak provar kupovat každej rok jinou mašinu (a hlavně jí teda prodat)...ale nic Ti nedá lepší a víc zkušeností, než si projít více kubaturama...a vidíš to i v autech - proč bouraj mladý týpci? Nedostatek zkušeností a přemotorovaná plechovka - stejnej problém s mašinou; jednou se zapomeneš na plynu, seš dlouhej do zatáčky a v lepším případě z toho je jenom rychlej pruh v trenkách

Chraň Bůh, že bych někomu vnucoval svůj názor...jenom by se možná mnozí měli, před nákupem litra - páč sice mají mokrej řidičák, ale zároveň taky rozum a pomalý zápěstí - zamyslet...

Optimální otáčky

24.5.2016 v 18:05 | Nahoru | #44
LFT> Ideální otáčky pro to co popisuješ jsou 4000-4500...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otáčky

24.5.2016 v 18:24 | Nahoru | #45
selkie> Tomu se nadá nic vytýkat cos teď napsal,s tím se dá jen souhlasit. Jenom je potřeba brát v úvahu že každej nezačínal v pubertě a od pincka,ale spousta lidí jako třeba i já až papírama na neomezenou. A jasně čím silnější moto tím dýl trvá všechno krom průšvihu......koupit rovnou litra a myslet si že budeš king je potom totální víme co,že.
Možná jsi to myslel jinak,nejspíš jo.Já jen když vidím to slovo plíseň.........mě to fuk,ale co když to vidí někdo takovej mladej,nevyježděnej,nezkušenej co mu záleží na tom co si o něm jiní myslej a jak bude vypadat když nebude hned nejrychlejší z nejrychlejších,ale bude se o něm říkat že jezdí plíseň.
Čoveče asi to nebude mít ten efekt že si koupí rači slabší moto,aby se naučil a vyjezdi l

(reakce na) Optimální otáčky

24.5.2016 v 18:37 | Nahoru | #46
Tomas_81> na druhou stranu, je dospělej a za svý rozhodnutí zodpovědnej

Ad plíseň - já jí jezdím taky

Optimální otáčky

24.5.2016 v 18:41 | Nahoru | #47
Kdo ne,ale proč se tím trápit

Optimální otáčky

24.5.2016 v 20:21 | Nahoru | #48
jj nekdy brumlat je v poradku. Napr min vikend jsem jel za typkem v kolone cca 70km/hod bez moznosti predjeti on toho sveho bandita trapil na jednicku asi 4km proste rev a trapeni ja mel danou ctyrku mozna petku. Nedivil bych se, kdyby se mu pisty sborove rozhodly dat do drzky proc je toci nesmyslne, kdyz po nich zadnej vykon nepozaduje. Neco podobneho je zarazena rychlost jednicka na stani na semaforu obliba zenskych a kupy chlapu.
Nikdo jim asi nikdy nevysvetlil ze je tam treni mezi spojkou, setrvacnikem a pritlacakem a ze kdyz budou stat dostatecne dlouho tak to spalej na uhel. mimo jine na moto taky... tam je to chlazeny olejem, ale strih oleje tam je a teplo taky.

1 reakcí na tento příspěvek Optimální otáčky

24.5.2016 v 23:23 | Nahoru | #49
Po technické stránce jsou optimální otáčky na úrovni nejvyššího točivého momentu. Je to dáno vrtáním, zdvihem, kompresí, palivem.... Zde má motor nejvyšší účinnost, jde dobře za plynem atd. Směrem nahoru se už jen zvyšuje výkon až na maximum (přičemž krouťák sice klesá, ale otáčky to přebijou). Je to dáno výpočtem výkonu: ot*točivý moment. Na spotřebu je ale lepší co nejvyšší převodový stupeň, takže otáčky co nejnižší co motor snese. Moderní motory mají všelijaká čidla klepání a pod, takže se v případě problémů samy vypnou. Na palbu je nejlepší držet motor mezi max krouťákem a max výkonem.
Najdi si na netu nějaké křivky výkonu a krouťáku na nich to pochopíš. Můžeš jet na pohodu 100km/hod za 6 třeba 2000ot a nebo pálit plnej při 100km/hod za 2 při 8000ot. Záleží co zrovna potřebuješ.

Jsem ti asi moc nepomohl že

1 reakcí na tento příspěvek Optimální otáčky

25.5.2016 v 07:39 | Nahoru | #50
zizour: až na pár drobností, "optimální" nesouhlasím, optimální je mít moto pod plachtou a sedět s nohama v teple.
Spotřeba není nejlepší na co nejvyšší převodový stupeň, to funguje pouze v praxi, protože 99% lidí tomu nerozumí - nerozumí teorii.
A tak nastává efekt, kdy sice se jede v režimu nižších otáček=vyšší měrné spotřeby, ale zato s více plynem a to je klíč k úspěchu proč to žere méně.

Zeptej se lidí co jezdí na spotřebu (u auta), 99% ti řekne "lehká noha" což je právě naprostý opak a nevyužití plného kompresního poměru.
Jezdím po městě s 20 let starou 1,5kou za 5,8ltr autem, který má v TP město 9

(reakce na) Optimální otáčky

25.5.2016 v 07:53 | Nahoru | #51
Jurawood> můžeš to, prosím Tě, víc rozvést?

Optimální otáčky

25.5.2016 v 10:26 | Nahoru | #52
Nejde přeci říct jedno rozmezí ... tohle je zase téma....
někdo hned na začátku napsal, že to je přeci jen o tom "jak a pro co" v tu chvíli ten motor využíváš... neexistuje cifra, kterou by sis na budíku označil jako optimální.
- když pojedeš v městě po rovině...ok 4- 4,5t rpm
- ale když budeš chtít ve městě předjet, objet, nebo prostě akcelerovat na týhle mašině...ač na rovině budeš si muset o dva kvalty podřadit... abys byl ve spektru maxima krouťáku ...stejně tak do kopce...
- kvalty do trojky snesou třeba i menší otáčky ...nebude jim tolik vadit i míň jak 4t rpm...ale od 4ky do 6ky už bude i těch 4t rpm pro ten motor nepříjemný když otevřeš heft naplno (samozřejmě že jde o víc věcí než otáčky... je o polohu plynu, otáčky a kroutící moment na zadním kole) ...podle toho volíš v jakým režimu otáček ten motor využívat

(reakce na) Optimální otáčky

25.5.2016 v 10:37 | Nahoru | #53
zizour> to co píšeš o účinnosti není pravda ... a zdaleka to není dáno je otáčkami a točivým momentem.
A samotné slovo "účinnost" je u motoru taky vágní pojem ...u spalovacího motoru se hodnotí "tepelná/energetická" a "mechanická" .... a mechanická o které píšeš není v maximu točivého momentu - toť vše.

Ohledně tý spotřeby... ne každej programovej management motoru bude úspornej při "nejnižších" otáčkách ...
využití motoru se řídí vždy " od zadu" ...tedy krouťákem na kolech ...k tomu tedy musíš najít odpovídající odezvu v motoru...a pokud tvůj motor má ve 2t rpm nechutně malej krouťák a budeš ho v tom spektru držet, budeš neúměrně tomu výkonu šlapat na plyn a cpát tam palivo, který nevyužiješ... resp. o tisíc otáček vejš, by ten motor mohl mít třeba i o 20% Nm více a pro tvou nohu to bude znamenat znatelný odlehčení...

Naposledy editováno 25.05.2016 10:49:18

1 reakcí na tento příspěvek Optimální otáčky

25.5.2016 v 16:07 | Nahoru | #54
Slyšíš to? Lehký plyn a jsme u jádra, nechce se mi to rozporovat, je to opravdu silně zažitý mýtus.
Zkuste jako já jezdit pouze na plný plyn a sledovat obohaceni směsy, které nesmí nastat, kdyžtak stačí pár procent ubrat a ihnet zas plynule přidat, po rozjetí na příslušnou rychlost (80kmh)ihned vymáčknout spojku a nechat dojet na 50... je to taková jízda on/off.
Nidky nebrzdit motorem, pouze pokud je třeba brzdit.
Nikdy nebrzdit, v zatáčce musí pískat gumy. Rozjet se jen na dojezd ke křižovatce, jakékoliv brždění znamená jen to, že byl špstný odhad akcelerace.
Spotřeba pujde tak o 1.5 litru dolů proti lehké noze. Pokud dodržíte i to brždění, budete místo 9ltr na nějakých 5.5.
Ale to už je dost y OT...

Naposledy editováno 25.05.2016 16:13:55

(reakce na) Optimální otáčky

25.5.2016 v 16:41 | Nahoru | #55
Jurawood> to co tobě snižuje spotřebu je spíš ta druhá část...
To s tím plynem nepodléhá úměře - čím míň otáček tím lepší spotřeba... někde je hranice toho, kdy ten motor může vůbec mechanicky cokoli vydávat.

Jinak to s plným plynem je více/méně pravda ... nejlepší tepelná účinnost motoru je při odběru cca. 90% max. výkonu při plně otevřený klapce.

Optimální otáčky

25.5.2016 v 21:14 | Nahoru | #56
Jezdi podle toho, jak se ti momentálně chce Já mám jinou motku, než ty, pod 3t rpm to hází jak tramvaj na výhybce a maximum je něco málo přes 10000. Asi nejvíce jezdím kolem 5t otáček, , někdy jen 4t, ale zase při předjíždění nebo při vyblbnutí třeba 7 až 9 tisíc. Spotřebu řeším jen u auta, motorka je pro zábavu Jestli řešíš životnost motoru, tak bych řekl, že víc toček je lepší než míň, ale zase to určitě necpat až do omezovače. Docela dobrý téma, až budeme někde u pivka s partou kámošů, to bude plodných příspěvků

1 reakcí na tento příspěvek Optimální otáčky

26.5.2016 v 09:01 | Nahoru | #57
mar36: pístová rychlost zcela zásadně ovlivňuje životnost

(reakce na) Optimální otáčky

26.5.2016 v 09:18 | Nahoru | #58
Jurawood> ..ale to je zase trochu vytržený z kontextu...
pístová rychlost v závislosti na hmotě a zdvihu (akceleraci hmoty) ... litrovej čtyřvál přežije vpohodě 8t rpm celou životnost...když takhle budeš kroutit neustále dvouhrnek - klikovej mechanismus odrovnáš podstatně dřív.
Pokud jde o opotřebení pístu, kroužků a válce - dovoluji si tvrdit, že podtáčení bude mít daleko horší následky než točení - a to se nebavíme o ventilech a hlavě.

Optimální otáčky

26.5.2016 v 11:46 | Nahoru | #59
O ventilech a hlavě se klidně pobavíme, jak jsou pro ventily a vačky prospěšné vysoké otáčky bych chtěl zrovna vědět.

Ano vysokootáčkové motory jsou navrhnuty jako podčtvercové právě aby vydržely.

A teď povezte Kefalín, čo si predstavujetě pod takým slovom " podtáčení"? To je totiž další chujovina, nevím odkud...

1 reakcí na tento příspěvek Optimální otáčky

26.5.2016 v 11:52 | Nahoru | #60
ok, jinak, vezmu, motor,, kliku dám do svěráku, nafouknu ho svíčkou na 50 barů a budu každých 10 minut povolovat.
A zase znovu, za týden znova.... Bude to podtáčení 10 otáček za rok.

Předpokládám, že motor dele než 100 motohodin nedá jelikož se jedná o brutální podtočení...?

A už víš kam mířím.... Ano motor je na to konstruován.

Naposledy editováno 26.05.2016 11:54:59
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
garáž Suzuki GSR 600 Jankosaro 4 1.12.2023 v 16:13 Juraj22
Řetěz [1, 2] Suzuki GSR 600 Ebčak 31 15.10.2023 v 23:32 assassin
Suzuki GSR x Kawasaki ER 6N | Ktero... Suzuki GSR 600, Kawasaki ER 6N ERINN 4 31.7.2023 v 08:57 Animals21
Řešení pro cukání plynu , kolísání ... Suzuki GSR 600 Blackaligator 2 7.6.2023 v 10:01 Blackaligator
Vybita baterie po týdnu stání Suzuki GSR 600 Hunterkill 16 15.5.2023 v 11:29 Hunterkill

TOPlist