globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Gelová baterie
 
5.2.2008 v 17:17
Má prosím někdo zkušenost se životností nově vyrobených gelových baterii? Prý je dnes běžné, že životnost klesla na 2-3 roky
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie

6.2.2008 v 11:15 | Nahoru | #1
Ahoj,

gelovky hodně trpí na špatné zacházení. Když jsem nechal klasickou olověnou přes zimu v mašině, tak mi s malým odmlouváním na jaře natočila mašinu a do sezóny se vzpamatovala a sloužila dál. Když tohle udělal kamoš s gelovkou, tak na jaře byla totálně v háji a nenechala se už ani dobít. Takže pokud se o ni budeš starat a nenecháš ji dlouho v mašině, kolem 3 let by měla vydržet.

Radek

(reakce na) Gelová baterie

6.2.2008 v 11:47 | Nahoru | #2
ozzman_84> když necháš gelovku přes zimu v motorce,tak to je špatné zacházení..?to jsi mě rozesmál..

Gelová baterie

6.2.2008 v 14:22 | Nahoru | #3
Ozzman 84:
myslel jsem,že gelovky-jakože údajně "bezúdržbovky" se používaj právě proto,aby se z motorky nevyhazovali, instalujou se do blbě přístupných míst - např. když musíš kvůli baterce shodit plasty,nebo nádrž atd... aby jsi tam nemusel stále lézt a montovat.
Takže jestli máš pravdu a 2x a více násobná cena oproti kyselinové baterce znamená vyšší nároky na údržbu,kde je ta bezúdržbovost

Myslím,že nemáš úplně pravdu - gelovka, má jen vyšší nároky na dobíjení.

Gelová baterie

6.2.2008 v 15:01 | Nahoru | #4
Nevím jak v mašině, pořád origo, ale měl sem jí v autě 8 let a s ní sem i prodával. Je pravda, že je náchylná na dobíjení, když budeš přebíjet, je za chvíli po ní. Já bych do ní šel.

Gelová baterie

6.2.2008 v 15:33 | Nahoru | #5
gelovky jsem vždy nabíjel malou udržovací nabíječkou a nebyl žáden problém..

Gelová baterie

6.2.2008 v 16:17 | Nahoru | #6
Díky za názory. Co jsem se dozvěděl já,tak dnes je vše spotřební zboží,a gelovky co vydrželi 8 let, tak dnes stěží 3roky. Je prý jedno jaká značka. Nabíječku mám origo přímo na ně. Během 4 let jsem koupil 2 nové motorky,ve kterých byli gelovky a po 2 letech stejný problém. Baterka na kašu. Je toto normální? Na starém CBR 900 RR vydržela bez problému 8 let...

Gelová baterie

6.2.2008 v 18:33 | Nahoru | #7
Gel trpí nejvíce teplotou, a vysokejma nab/vyb proudama. Pokud ale mluvíme o bezudržbovkách, pokud o GEL tak tam je to ještě náchylnější. Hlavně na nabíjení.. protože od bezudržbov a kyselin se vyznačujou práve menším konečným napětím, jak se jde přes je to rychlej šlus....

Gelová baterie

6.2.2008 v 23:45 | Nahoru | #8
Do motorky , do ktere je predepsana normalni baterka , se v zadnem pripade nesmi dat gelovka, protoze kvuli vysimu napeti nabijeni odejde !
Rozdíl v nabíjení je v tom, že gelová baterie se nabíjí konstantním napětím, narozdíl od klasické olověné baterie. Nabíječky, které se prodávají v hypermarketech, pracují s kolísavým proudem v souvztažnosti na stav vybití baterie. To gelové baterii škodí. Na tento typ je potřeba speciální nabíječka.
Při jejich použití musíte bezpodmínečně použít dobře seřízenou nabíjecí automatiku nebo omezit napětí nabíječe na takovou hodnotu, kdy na jeden článek akumulátoru připadá napětí jen 2,3V (tzn. 13,8V pro dvanáctivoltový akumulátor,

Naposledy editováno 11.02.2008 23:22:07

Gelová baterie

7.2.2008 v 10:19 | Nahoru | #9
Normální baterka se nabíjí stálým proudem a gelovka se nabíjí pomocí krátkých impulzů proudu, jinak by se přehřála a vybouchla.
proto se nabíječky na gelovky jmenujou impulzní.

Gelová baterie

7.2.2008 v 21:26 | Nahoru | #10
Uff chlapi, mno ohledně chem.zdrojů... Pulzn a pod. mno záleží na co. ale jinak primárně kyselinové zdroje se vždy! nabíjí metodou CV,CC. Dáel záleží jestli je použit v cycle, nebo stdby.. podle toho se mění pouze konec nabíjecího cyklu. impulzní tvar proudu.. to necháme radši jen tak vyšumět

Gelová baterie

8.2.2008 v 13:47 | Nahoru | #11
Nač taková věda ? ... a) každá klasická olověná baterka se může nabíjet jakos - takous nabíječkou, která má +/- 15V a proud cca 1/10 kapacity baterky. Když začne "vařit" tak se odpojí a je nabito. Dolejvá se destilka... bezúdržbový a gelový akumulátory makaj na stejným principu, jen se nesměj dostat do bodu, kdy by začaly nějak intenzivně plynovat. Právě proto že sou hermeticky uzavřený, že do nich nejde ani nic dolejt, takže co tam je, musí zůstat. Proto se musí používat nabíječka, která nepřekročí napětí, kdy baterka začne "vařit"...nevím přesně kolik to je, by oko šacuju 13.8V. Jinak gelovky se používaj zejména proto, že dodaj větší startovací proudy ve srovnání s klasikou shodný kapacity - maj nižší vnitřní odpor. b) impulzní nabíječka se může jmenovat impulzní tak maximálně proto, že je v ní použit spínanej (impulzní) zdroj napětí, místo klasickýho těžkýho síťovýho transformátoru. Impulzy na konci nabíjecího cyklu sou už jen takový "vychytávčičky" různejch výrobců a mám takovej pocit, že se to týká jen NiMH, maximálně NiCd článků. Ve spojení s Pb aku sem to zatím neslyšel. Neříkám, že to není, ale určitě to nemá nic společnýho s tím názvem c) Zatímco nabíječka na kasický Pb aku je spíš zdroj proudu s nějakým +/- napěťovým omezením, je nabíječka na bezůdržbový Pb aku. zdroj proudu s PŘESNÝM napěťovým omezením. To se týká i regulátoru u alternátoru v mašině.

1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie

8.2.2008 v 14:41 | Nahoru | #12
Díky za odpovědi co se týče nabíjení. A jak je to s životností?

Gelová baterie

8.2.2008 v 20:55 | Nahoru | #13

Gelová baterie

8.2.2008 v 22:08 | Nahoru | #14
Životnost závisí hlavěn na tom, jak se k baterce člověk chová. U klasickejch akumulátorů bych viděl horní hranici 3, maximálně 4 roky (to hlavně stroje který nemají el.startér). U gelovky tak 6 let. Víc určitě ne. Pak taky záleží na výrobci...jak kvalitní materiály použije. Určitě nepůjde srovnávat životnost "nějaký gelovky" třeba s baterkou, jako je OPTIMA. Takže bych se nedivil, kdyby i gelovka byla po 3 letech dead. Zkusil bych zapátrat na stránkách výrobce, určitě tam bude napsaná i předpokládaná životnost.

Gelová baterie

11.2.2008 v 18:01 | Nahoru | #15
Díky moc za tipy.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie

12.2.2008 v 11:27 | Nahoru | #16
V LC8 mám gelovku již 5. rokem. Nikdy jsme jí nevyndaval ani nenabíjel, poprvé až loni na podzim, kdy poprvé nenastartovala. Oživil jsem jí normální nabíječkou proudem do 5A tak na půl hodiny a zase bylo vše v pořádku. V prosinci jsem si koupil nabíječku Optimate, baterku vyndal a teď je celou zimu připojená. Podle batery testru je baterka v pořádku a tak myslím, že bude klidně ještě nějakej pátek fungovat a to i s mým přístupem k její údržbě :o)

Gelová baterka do LC8 stojí něco kolem 3.800, nabíječka Optimate pro všechny druhy aku 1.500.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie

12.2.2008 v 14:13 | Nahoru | #17
VanHalen> Mám KTM 990 druhým rokem a je po baterce. Nedrží kapacitu. Před KTM jsem měl YAMAHA 660 XT a to samé. 2 roky a je po ní. Tak nevím

2 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie

12.2.2008 v 22:52 | Nahoru | #18
Je mi líto že budu tak kritický, ale po přečtení některých příspěvku se mi naježili chlupy ...

a přestože v každém moto časopise jsou neustále články o bateriích tak někteří si myslí že bezúdržbová = nic s ní nedělat.

2 dedek new - prosím nepiš nesmysli
2 qwert - ANO pokud ji před zimou nenabiješ - je to špatné zacházení - neznamená že ji zničíš úplně
2 dawka - viz dedek new

nejsem mega odborník ale jsem si jistý tímto:

1) Baterie (gelová i klasická) je třeba občas nabít !!!
2) Baterie (gelová i klasická) se nesmí nikdy úplně vybít !!!
ještě částečně to snesou některé speciální verze baterií, ale určitě ne ty na motorku

2b) když už startér nemůže tak ho prostě netrápit - zabiješ baterku a už nikdy nebude jako dřív

3) nabíjet nabíječkou na olověné baterie !!!
4) životnost je daná typem a stylem provozu.
5) před zazimováním nabít a nejlépe odpojit - občas někde nějaký miliapéřík utíká obzvlášť na zabahněných endurech

1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie

12.2.2008 v 22:57 | Nahoru | #19
heh, ostatně hádejte proč když si koupíš ferrari dostaneš originál ferrari nabíječku ...

na cestoní motorky je snadná pomoc. koupit nabíječku a místo kleští napájet zástrčku do palubní zásuvky. Přijedeš do garáže a dáš snadno nabíjet

(reakce na) Gelová baterie

12.2.2008 v 23:51 | Nahoru | #20
HonzaM> 2 dedek new - prosím nepiš nesmysli

nevim sice jake ,ale pouc me
3) nabíjet nabíječkou na olověné baterie !!! a to je co jako ?

Naposledy editováno 13.02.2008 00:22:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie

13.2.2008 v 00:16 | Nahoru | #21
HonzaM> Je mi líto že budu tak kritický, ale po přečtení některých příspěvku se mi naježili chlupy ...

Od http://www.suzukibandit.cz

Gelový akumulátor

Akumulátor gelový je uzavřený a není schopen odvádět vzniklý plyn při nabíjení po dosažení plného nabití.. Pokud se v nabíjení pokračuje, nafoukne se a zdeformují se desky, v krajním případě obal akumulátoru exploduje. Proto nabíječka určená pro gelové akumulátory, musí být opatřena obvodem, který si při nabíjení akumulátor měří, a když zjistí, že je nabit, přepne nabíjecí napětí z těch nabíjecích skoro 15 V na tzv.udržovací napětí 13,8 V, které akumulátor už dále nenabíjí, neboť je v podstatě stejné, jako napětí nabitého akumulátoru, ale pouze ho udržuje ve stavu plného nabití a nahrazuje ztráty vzniklé samovybíjením. Akumulátor se z elektrofyzikálního principu nabíjí pouze tehdy, je-li nabíjen vyšším napětím, než má sám. Co se týče údajů na nabíječce či v dokumntaci, tak údaj, že nabíječka má např.nabíjecí napětí 14,4 - 14,7 V nemá žádnou výpovědní hodnotu, zda se jedná o nabíječku pro akumulátory s tekutým elektrolytem nebo tzv.gelové. Je to pouze technický údaj, stejný, jako že je na napájecí napětí 220 V nebo jaké má nabíječka rozměry apod. Gelový akumulátor musí být tedy nabíjen nabíječkou, která je pro nabíjení gelových akumulátorů určena, tzn, že má elektronicky hlídané napětí 13,8 V, po jehož dosažení se automaticky přepne na udržovací dobíjení. Takovou nabíječkou lze bez problémů nabíjet i normální akumulátory s tekutým elektrolytem, dokonce s výhodou automatického přepnutí na tzv.udržovací nabíjení. Zásada je, že slabší dobíječkou silnější akumulátor lze dobít dobře, pouze to trvá déle. Pomalejší dobíjení slabší dobíječkou je pro jakýkoliv akumulátoru šetrné a rozhodně mu neuškodí. Pokud je dobíječka opravdu hodně slabá, tzn.kolem 1/50-1/100 kapacity akumulátoru, může být připojena trvale jako udržovací, protože nabíjecí proud je tak slabý, že v podstatě pouze nahrazuje úbytek proudu samovybíjením, a nemá dostatek síly, aby akumulátor zahřál. Tuto funkci má z podstaty každá nabíječka na gelové akumulátory, která se přepne po nabití na zmíněných 13,8 V. Každou malou dobíječkou na gelové akumulátory lze tedy dobíjet i normální autobaterie jako udržovací dobíječkou. Obráceně to nejde - silnou dobíječkou na autobaterie, které mívají kapacitu kolem 50 Ah a výše, se slabá motocyklová baterie (s kapacitou běžně kolem 10 Ah) zničí (s jedinou výjimkou uvedenou níže). Z výše uvedeného je zřejmé, že nelze v automobilech ani motocyklech nahrazovat baterie s tekutým elektrolytem (lhostejno jestli údržbové či bezúdržbové) gelovou baterií. Pokud tak učiníte, gelovou baterii zničíte, neboť nabíjecí obvod, který není uzpůsoben pro nabíjení gelových akumulátorů, jí bude trvale nabíjet plným nabíjecím napětím kolem 15 V a zničí ji. Obráceně to možné je zcela bez problémů.

(reakce na) Gelová baterie

13.2.2008 v 22:56 | Nahoru | #22
dedek new> Nádhera a máme všichni jasno.

(reakce na) Gelová baterie

13.2.2008 v 23:00 | Nahoru | #23
Olin KTM> Ano, to se samozřejmě může stát. Mohlo dojít k několikerému úplnému vybití, jak tady kdosi zmiňoval, vlivem pokusů o nastartování se slabou baterkou, nebo ti něco baterku při dlouhém stání vybíjí. Třeba alarm. A je po baterce i za dva roky...

Gelová baterie

20.3.2008 v 20:54 | Nahoru | #24
Jejda ja mam v KTM gelovku porat origo z roku 2000 nestarám se o ni vůbec, to abych se připravil na její skon

(reakce na) Gelová baterie

21.3.2008 v 06:46 | Nahoru | #25
HonzaM> - viz dedek new a dawka lol lol lol

(reakce na) Gelová baterie

21.3.2008 v 09:23 | Nahoru | #26
VanHalen> Souhlas,životnost hlavně závisí na kvalitě baterie a na kvalitě dobíjecí soustavy v motorce,pokud je vše tak,jak má být,nebude ani problém s životností. Já původní gelovku vyhodl po 2 letech,protože mi při 1. záruce servis baterku vyměnil za jinou(asi potřeboval tu novou pro lepšího zákazníka) .Pak jsem koupil novou,už jsem ji nikam nedával,občas zkontroluju napětí za chodu motoru (za ty roky žádný problém) a letos už jezdím na gelovku 8. rok ! P-h.

Gelová baterie

24.3.2008 v 22:36 | Nahoru | #27
Můj kolega pracuje s gelovkama, ikdyž ne v moto branži, ale je patrné, že skutečně gelovky nyní nevydrží to co dříve. Z vlastní zkušenosti , gelovka od Yuasy 10 let. Bohužel i Yuasa není to co byla. Kamarádi měli nové Yuasy v LC8 a XJ. Obě asi během 1/2 roku mrtvoly. Já v DRZ za 1a1/2 roku také KO a to jsem se o ni pečlivě staral. Ceny šly dolů, ikdyž nyní s cenou olova zase nahoru, ale kvalita asi také klesá.

Gelová baterie

24.3.2008 v 23:25 | Nahoru | #28
Nevydržim to..takže jen jednu jedinou poznámku lol Yuasa nedělá gelovky, jen AGM a klasiku. Koukni na stránky výrobce, slovo GEL tam u žádný nenajdeš.
Ale držel sem se..

Gelová baterie

25.3.2008 v 00:25 | Nahoru | #29
Já mám Yuasu, 12V/7Ah ne v motce, ale k jako zálohu k radiostanici. Na bezúdržbovku rozhodně nevypadá. Nechci se přít, ale spíš na gelovku. Je sice z roku 1996, ale drží stále. Ty samý jsou v záložních zdrojích APC. A tam se gelovky dávají, alespoň mám takovej dojem...

Gelová baterie

25.3.2008 v 00:52 | Nahoru | #30
I některý bezúdržbovky(dražší většinou) jsou tzv "sealed", to znamená uzavřená, bez jakýhokoliv otvoru(kromě bezpečnostního ventilu). Já nechci nikoho už přesvědčovat, jen upozorňuju..a koho to zajímá, dohledá si u výrobce ;)
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist