1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie
gelovky hodně trpí na špatné zacházení. Když jsem nechal klasickou olověnou přes zimu v mašině, tak mi s malým odmlouváním na jaře natočila mašinu a do sezóny se vzpamatovala a sloužila dál. Když tohle udělal kamoš s gelovkou, tak na jaře byla totálně v háji a nenechala se už ani dobít. Takže pokud se o ni budeš starat a nenecháš ji dlouho v mašině, kolem 3 let by měla vydržet.
Radek
myslel jsem,že gelovky-jakože údajně "bezúdržbovky" se používaj právě proto,aby se z motorky nevyhazovali, instalujou se do blbě přístupných míst - např. když musíš kvůli baterce shodit plasty,nebo nádrž atd... aby jsi tam nemusel stále lézt a montovat.
Takže jestli máš pravdu a 2x a více násobná cena oproti kyselinové baterce znamená vyšší nároky na údržbu,kde je ta bezúdržbovost
Myslím,že nemáš úplně pravdu - gelovka, má jen vyšší nároky na dobíjení.
Rozdíl v nabíjení je v tom, že gelová baterie se nabíjí konstantním napětím, narozdíl od klasické olověné baterie. Nabíječky, které se prodávají v hypermarketech, pracují s kolísavým proudem v souvztažnosti na stav vybití baterie. To gelové baterii škodí. Na tento typ je potřeba speciální nabíječka.
Při jejich použití musíte bezpodmínečně použít dobře seřízenou nabíjecí automatiku nebo omezit napětí nabíječe na takovou hodnotu, kdy na jeden článek akumulátoru připadá napětí jen 2,3V (tzn. 13,8V pro dvanáctivoltový akumulátor,
Naposledy editováno 11.02.2008 23:22:07
1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie
Gelová baterka do LC8 stojí něco kolem 3.800, nabíječka Optimate pro všechny druhy aku 1.500.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie
2 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie
a přestože v každém moto časopise jsou neustále články o bateriích tak někteří si myslí že bezúdržbová = nic s ní nedělat.
2 dedek new - prosím nepiš nesmysli
2 qwert - ANO pokud ji před zimou nenabiješ - je to špatné zacházení - neznamená že ji zničíš úplně
2 dawka - viz dedek new
nejsem mega odborník ale jsem si jistý tímto:
1) Baterie (gelová i klasická) je třeba občas nabít !!!
2) Baterie (gelová i klasická) se nesmí nikdy úplně vybít !!!
ještě částečně to snesou některé speciální verze baterií, ale určitě ne ty na motorku
2b) když už startér nemůže tak ho prostě netrápit - zabiješ baterku a už nikdy nebude jako dřív
3) nabíjet nabíječkou na olověné baterie !!!
4) životnost je daná typem a stylem provozu.
5) před zazimováním nabít a nejlépe odpojit - občas někde nějaký miliapéřík utíká obzvlášť na zabahněných endurech
1 reakcí na tento příspěvek Gelová baterie
na cestoní motorky je snadná pomoc. koupit nabíječku a místo kleští napájet zástrčku do palubní zásuvky. Přijedeš do garáže a dáš snadno nabíjet
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová baterie
Od http://www.suzukibandit.cz
Gelový akumulátor
Akumulátor gelový je uzavřený a není schopen odvádět vzniklý plyn při nabíjení po dosažení plného nabití.. Pokud se v nabíjení pokračuje, nafoukne se a zdeformují se desky, v krajním případě obal akumulátoru exploduje. Proto nabíječka určená pro gelové akumulátory, musí být opatřena obvodem, který si při nabíjení akumulátor měří, a když zjistí, že je nabit, přepne nabíjecí napětí z těch nabíjecích skoro 15 V na tzv.udržovací napětí 13,8 V, které akumulátor už dále nenabíjí, neboť je v podstatě stejné, jako napětí nabitého akumulátoru, ale pouze ho udržuje ve stavu plného nabití a nahrazuje ztráty vzniklé samovybíjením. Akumulátor se z elektrofyzikálního principu nabíjí pouze tehdy, je-li nabíjen vyšším napětím, než má sám. Co se týče údajů na nabíječce či v dokumntaci, tak údaj, že nabíječka má např.nabíjecí napětí 14,4 - 14,7 V nemá žádnou výpovědní hodnotu, zda se jedná o nabíječku pro akumulátory s tekutým elektrolytem nebo tzv.gelové. Je to pouze technický údaj, stejný, jako že je na napájecí napětí 220 V nebo jaké má nabíječka rozměry apod. Gelový akumulátor musí být tedy nabíjen nabíječkou, která je pro nabíjení gelových akumulátorů určena, tzn, že má elektronicky hlídané napětí 13,8 V, po jehož dosažení se automaticky přepne na udržovací dobíjení. Takovou nabíječkou lze bez problémů nabíjet i normální akumulátory s tekutým elektrolytem, dokonce s výhodou automatického přepnutí na tzv.udržovací nabíjení. Zásada je, že slabší dobíječkou silnější akumulátor lze dobít dobře, pouze to trvá déle. Pomalejší dobíjení slabší dobíječkou je pro jakýkoliv akumulátoru šetrné a rozhodně mu neuškodí. Pokud je dobíječka opravdu hodně slabá, tzn.kolem 1/50-1/100 kapacity akumulátoru, může být připojena trvale jako udržovací, protože nabíjecí proud je tak slabý, že v podstatě pouze nahrazuje úbytek proudu samovybíjením, a nemá dostatek síly, aby akumulátor zahřál. Tuto funkci má z podstaty každá nabíječka na gelové akumulátory, která se přepne po nabití na zmíněných 13,8 V. Každou malou dobíječkou na gelové akumulátory lze tedy dobíjet i normální autobaterie jako udržovací dobíječkou. Obráceně to nejde - silnou dobíječkou na autobaterie, které mívají kapacitu kolem 50 Ah a výše, se slabá motocyklová baterie (s kapacitou běžně kolem 10 Ah) zničí (s jedinou výjimkou uvedenou níže). Z výše uvedeného je zřejmé, že nelze v automobilech ani motocyklech nahrazovat baterie s tekutým elektrolytem (lhostejno jestli údržbové či bezúdržbové) gelovou baterií. Pokud tak učiníte, gelovou baterii zničíte, neboť nabíjecí obvod, který není uzpůsoben pro nabíjení gelových akumulátorů, jí bude trvale nabíjet plným nabíjecím napětím kolem 15 V a zničí ji. Obráceně to možné je zcela bez problémů.