bmw_r1300gs_cartec





Téma: Nabijeni telefonu z motobaterky
3.3.2016 v 08:19
Dotaz na elektrikare.
V motorce mam baterku 12V, kapacita 10Ah. Dal jsem si tam panel pro 12V zasuvku na nabijeni telefonu.
Ted ta otazka:
Kapacita telefonu je 2500mAh a nabiji se pri cca 3,6V. O kolik spadne kapacita 12V baterky, kdyz budu telefon nabijet z 0 na 100% pri vypnutem motoru?
Dik za odpoved.
edit: sry za blbe zarazeni do diskuze, melo to byt v "Ostatnich ostatních"

Naposledy editováno 03.03.2016 13:27:24
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:24 | Nahoru | #1
25% ???

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:28 | Nahoru | #2

-HARYS- píše: 25% ???

to si myslim taky, ale doufam ze to tak neni
predstava, ze nabiju pres noc dva telefony a mam 50 % na baterce me desi. Do elektriky moc nevidim.

2 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:37 | Nahoru | #3
12 V * 10 Ah = 120 Wh baterka, 3,6 V * 2,5 Ah = 9 Wh mobil * 1,3 na ztráty při nabíjení (30%) = 12 Wh, takže 1 nabití cca -10% aku?

Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:39 | Nahoru | #4
počítate to špatně,musíte zohlednit napětí-12V vs 3,6V

si myslím teda

takže by to teoreticky mělo nabít cca 10 mobilů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:52 | Nahoru | #5

charlie.vtx1800 píše: 12 V * 10 Ah = 120 Wh baterka, 3,6 V * 2,5 Ah = 9 Wh mobil * 1,3 na ztráty při nabíjení (30%) = 12 Wh, takže 1 nabití cca -10% aku?


se prave bojim toho, ze na zasuvce je porad 12V a v prevodniku se ta prebytecna energie zmeni na teplo

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 08:55 | Nahoru | #6
Kup si raději powerbanku za pár korun a nekurvi tak motobaterii.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:03 | Nahoru | #7

czmabek píše: Kup si raději powerbanku za pár korun a nekurvi tak motobaterii.



A powerbanku nabijej z motobaterky

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:11 | Nahoru | #8

Jarrinn píše: to si myslim taky, ale doufam ze to tak neni
predstava, ze nabiju pres noc dva telefony a mam 50 % na baterce me desi. Do elektriky moc nevidim.



Musíš nabít 3. Sice ti zbude jen 25%, ale už máš někoho, kdo tě ráno roztlačí

Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:44 | Nahoru | #9
Nabíjej za jízdy a nevidím v tom žádný problém !?!?

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:46 | Nahoru | #10
charlie.vtx1800> myslím si že to počítáš správně ty ztráty je asi zbytečný počítat, jednak to je těžko určitelný, záleží na zařízení .

Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:51 | Nahoru | #11
To ta baterka ani nepozná mám powerbank 5600mAh 5vpři 1,6A atelefon nabiji 2,5krát až 3x takže když to vezmu laicky moto baterie má 10Ah a min 100A takže proudu dost jen nechápu proč chceš dvakrát nabíjet bez motoru není lepší koupit nový tel který vydrží aspon den.

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:52 | Nahoru | #12
Jestli budeš snižovat napětí klasickým stabilizátorem na 3,6V (což je blbost protože většina mobilů je stavěná na nabíjení z USB což je 5V a 3,6 si mobil udělá sám ) tak proud do stabilizátoru je stejnej, jako ven takže ti to vyžere podle kapacity plus spotřeba stabilizátoru. Hodně se tu řeší klidovej proud takovýho stabilizátoru v tématech, jak zásuvka vyžrala baterku.

Další možnost je step-down měnič, kterej má při převodu podstatně nižší ztráty a tím pádem se to s kvalitním měničem přiblíží tomu, co psal charlie nahoře.

Každopádně vyber měnič, mrkni do datasheetu na efektivitu a s tou to počítej. a hlavně zjisti jestli mobil nenabíjíš vyšším napětím než je napětí baterky a vraž tam někam vypínač, odpojenej mobil neznamená nulovej odběr měniče/stabilizátoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2016 v 09:53 | Nahoru | #13

Jarrinn píše: se prave bojim toho, ze na zasuvce je porad 12V a v prevodniku se ta prebytecna energie zmeni na teplo


USB je tzv. spínaný zdroj, takže převádí 12 V na 5 V s minimálníma ztrátama. Není to prostě nějakej odporovej dělič, kde ti 2/3 energie vyletí tepelnejma ztrátama, jak sis asi myslel. To by při nabíjení mobilu topil jak žárovka - nějakých 20 W tepelný ztráty by ten bazmek roztavilo! Zkus si, že se ani nezahřeje. USB dává 5 V. Jak je to v mobilu, když je tam baterie 3,6 V netušim, tolik tomu nehovim, jestli je tam nějaká sofistikovanější regulace a kolik je tam ztráta. Obecně ztráta při nabíjení se uvažuje kolem 25% - já nadsadil na 30%. Kdybys počítal 5V *2,5 Ah * 1,25 ztráta = 16 Wh, což je pořád 7,5 nabití z 12 V/10Ah. Dvě nabití ti tak vezmou trošku přes 1/4 kapacity baterie v motorce - což může být u slabší starší baterie a hůř startující motorky na hraně bezproblémového startu, pro dobrou baterii a motorku co chytá na vrknutí a pro běžnou letní teplotu by to ale neměl bejt zásadní problém, pokud byla baterka v moto dobitá jízdou a nenecháš to vyšťavený pár dní.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 09:56 | Nahoru | #14

charlie.vtx1800 píše: USB je tzv. spínaný zdroj, takže převádí 12 V na 5 V s minimálníma ztrátama. Není to prostě nějakej odporovej dělič, kde ti 2/3 energie vyletí tepelnejma ztrátama, jak sis asi myslel. To by při nabíjení mobilu topil jak žárovka - nějakých 20 W tepelný ztráty by ten bazmek roztavilo! Zkus si, že se ani nezahřeje. USB dává 5 V. Jak je to v mobilu, když je tam baterie 3,6 V netušim, tolik tomu nehovim, jestli je tam nějaká sofistikovanější regulace a kolik je tam ztráta. Obecně ztráta při nabíjení se uvažuje kolem 25% - já nadsadil na 30%. Kdybys počítal 5V *2,5 Ah * 1,25 ztráta = 16 Wh, což je pořád 7,5 nabití z 12 V/10Ah. Dvě nabití ti tak vezmou trošku přes 1/4 kapacity baterie v motorce - což může být u slabší starší baterie a hůř startující motorky na hraně bezproblémového startu, pro dobrou baterii a motorku co chytá na vrknutí a pro běžnou letní teplotu by to ale neměl bejt zásadní problém, pokud byla baterka v moto dobitá jízdou a nenecháš to vyšťavený pár dní.



Tohle sem trošku nepobral, jak jsi to myslel? USB je konektor a ne zdroj a už vůbec do USBcka nemůžeš pustit 12V (fyzicky můžeš ale odpálíš tím výpočetní techniku)

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:01 | Nahoru | #15

tomino1270 píše: Tohle sem trošku nepobral, jak jsi to myslel? USB je konektor a ne zdroj a už vůbec do USBcka nemůžeš pustit 12V (fyzicky můžeš ale odpálíš tím výpočetní techniku)


Předpokládal sem nejběžnější dnešní řešení - 12 V zapalovačovou zásuvku a v ní USBčkovou nabíječku. To je snad tak zažitý, že nemůže dojít k mýlce, ne?
Edit: Vyhledávač to zná jako USB adaptér, aby to bylo přesný - ale předpokládám, že všichni ví vocogou - bazmek do zapalovačový zásuvky s většinou dvěma USB vývodama...

Naposledy editováno 03.03.2016 10:05:37

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:04 | Nahoru | #16
zkus si to někdy rozebrat ten konektor kterej dáváš do zapalovače, kromě pojistky tam najdes právě stabilizátor (ztrátovej v levnejch zásuvkách) nebo měnič (ten spínanej oefektivnější) a kontrolku. Takže sme zase u toho, jakou regulaci použít.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:10 | Nahoru | #17

tomino1270 píše: zkus si to někdy rozebrat ten konektor kterej dáváš do zapalovače, kromě pojistky tam najdes právě stabilizátor (ztrátovej v levnejch zásuvkách) nebo měnič (ten spínanej oefektivnější) a kontrolku. Takže sme zase u toho, jakou regulaci použít.


Spínanej zdroj - měnič. Sorry, uvažoval sem automaticky o tom nejlogičtějším řešení, obvzlášť když potřebuje ušetřit kapacitu aku. Měl sem to zdůraznit.

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:10 | Nahoru | #18
jak je zde napsáno tak to není žádný odporový dělič, ale sofistikovanější zařízení, které má minimální ztráty a 30% je vážně přestřelený, pokud to není nějakej šmejd. Když to budeš nabíjet čistě z USB tak ztráty zanedbej. Pokud to je z 12V nabíječky tak ty ztráty budou taky minimální. Vůbec bych z toho nedělal vědu. Ono se musí počítat s tím že powerbanky dejme tomu o kapacitě 10 Ah není to samé jako aku 12V 10Ah. Všimni si že třeba powerbanky, které se vydávají jako 10000mAh mají tuto kapacitu na vnitřním napětí článku 3,6V, jenže na výstupu USB je 5V a tím už se ti kapacita poměrně dost sníží

Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:17 | Nahoru | #19
Nabíjel jsem 5Ah powerbanku při vypnutém motoru a nespozoroval jsem změnu. Jinak reálně tam jsou docela velký ztráty. Když koupíš takovou tu čínskou powerbanku, takovej malej váleček o kapacitě 2Ah, tak mobil kterej má 2,5Ah nabije pouze na 30%

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:28 | Nahoru | #20

tomino1270 píše: ....Hodně se tu řeší klidovej proud takovýho stabilizátoru v tématech, jak zásuvka vyžrala baterku...



z tohoto duvodu jsem tam dal vypinac. On je to takovej panel s jednou klasickou 12V zasuvkou + 2xUSB + voltmetr.






Naposledy editováno 03.03.2016 10:29:01

3 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:46 | Nahoru | #21
no tady ještě nikdo nepočítá že aku má pamět a pokud je dobrá tak snad i trošku proudu sama vyrobí elekrolýzou.. tak by se snad mněla po nějaké době po nabití telefonu sama srovnat do formátu ..akumulátor ja přeci zdroj energie schopen elektřinu vyrobit

Naposledy editováno 03.03.2016 10:57:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:52 | Nahoru | #22

ja1 píše: no tady ještě nikdo nepočítá že aku má pamět a pokud je dobrá tak snad i trošku proudu sama vyrobí elekrolízou.. tak by se snad mněla po nějaké době po nabití telefonu sama srovnat do formátu



no na principu elektrolýzy ta baterka snad funguje ne?

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 10:56 | Nahoru | #23

Dolph-cz píše: no na principu elektrolýzy ta baterka snad funguje ne?



takže tady nemůže být řeč o úbytku energie z aku nabíjením telefonu ....pokud je aku v pořádku správně tedy baterie

Naposledy editováno 03.03.2016 11:01:50

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 11:10 | Nahoru | #24
zawy> No těch 20 % jsou ztráty na nabití baterie - abys dostal do baterie třeba 1 Ah, tak nabíječka musí dodat cca 1,2 Ah - něco se v baterii ztratí ve formě tepla (vnitřní odpor baterie atd.)! A nějaký ztráty v nabíječce/měniči a celkem na těch 25% budeš určitě. Těch 30% sem hodil jako rezervu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 11:50 | Nahoru | #25

ja1 píše: no tady ještě nikdo nepočítá že aku má pamět a pokud je dobrá tak snad i trošku proudu sama vyrobí elekrolýzou.. tak by se snad mněla po nějaké době po nabití telefonu sama srovnat do formátu ..akumulátor ja přeci zdroj energie schopen elektřinu vyrobit


a nesnizuje se tim nejak hustota elektrolytu? coz asi nepujde donekonecna....ja tomu, ale fakt hovno rozumim.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 13:28 | Nahoru | #26

Jarrinn píše: a nesnizuje se tim nejak hustota elektrolytu? coz asi nepujde donekonecna....ja tomu, ale fakt hovno rozumim.



ale houby - odpařuje se jen voda a ta se přeci dolévá do baterky normálně,,pokud nemáš specialní gelovku nebo lithiovou tobě se nikdy nestalo u plechovky že jsi jeden den při startování vyštavil baterku a bez jakýhokoli zásahu a dobíjení to druhý den točilo a chytlo????

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2016 v 13:57 | Nahoru | #27
ja1> hele, tu teorii o samonabijeni akumulatoru neznam, me se dycky spsi vybiji kdyz dlouho lezi. Mohl by si mi to trosku osvetlit jak to funguje? Mozna si jen nevybavim danej elektrochemickej proces pod pojmem nabijeni Jinak to s tím startováním se občas stává, ale to není důsledek dobíjení, ale vnitřních procesů a vyrovnávání dotace elektrolytu v celým objemu. V podstatě tím nedobíjíš, ale je to jako když sprintera necháš vydejchat mezi sprintama, poběží rychlejc ale energii nevyrobí. V zátěži se totiž koncentrace iontů v elektrolytu mění v závislosti na vzdálenosti od elektrody takže pak nemáš z čeho čerpat elektrony protože máš u elektrod nevhodný ionty. Po odpojení od zátěže se poměr dotace vyrovná. Toť můj názor.

Jarrinn> odparuje se jen voda, cista a proto se do baterky doliva obcas destilka. Ale hustota (koncentrace) roztoku H2SO4 tím roste, neklesá, klesá množství elektrolytu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 14:09 | Nahoru | #28
tomino1270> baterka je formátovaná,tudíž jako by mněla pamět . drží stejný proud nebo se do něj vrátí i bez dobíjení. nebo si myslíš že když do ní napereš 14 v tak tam zůstanou?? baterka má 12.4 v a drží si je ale jestli se ti samovolně vybíjí pak je špatná

Naposledy editováno 03.03.2016 14:12:13

Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 14:22 | Nahoru | #29
tiez by som poradil powerbanku - mam 10400mAh Xiaomi MI za cca 400kc z ebaiu. Pouzivam ju uz rok. Vydrzi nabijat Samsung S4 mini na ktorom bezi navigacia Sygic bez problemov 12-14 hodin s rezervou. Mam aj nabijacku pod sedlom ale to by som radsej pouzival pri jazde prave na to nabijanie powerbanky

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 14:29 | Nahoru | #30
ja1> Víc do ní nedostaneš, to dá rozum, máš pevně daný elektromotorický napětí mezi materiálama a přes to vlak nejede. A to že do ní nabíjíš víc je jasný, přece proud teče přes vnitřní odpor baterky a hlavně teče do místa s nižším elektrickým potenciálem (nižší napětí vůči referenční hodnotě). A těch 14V je stanovenej kompromis tak, aby jsi nezničil baterku při nabíjení nebo ji nevyvařil. Jinak jestli narážíš na "paměťovej efekt" tak ten je způsobenej degradací elektrod v důsledku nárůstu vrstvy na nich.
Odkud se tam ty elektrony muzou vratit bez dobijeni? a neplet prosim dohromady proud, napeti a naboj, pak nevim o cem presne mluvis tak si mozna spatne interpretuju tvoji myslenku
Do baterie se neperou volty ale náboj, a to co tam při těch 14V naperu, to tam zůstane, jen to můžu odebírat s napětím 12V

Baterie se vzdy samovolne vybiji v dusledku zbytkovych proudu vzduchem, ztratama v prvcich v obvodu atd, jde o to jak moc se vybíjí. Ale pořád jsi mi nevysvětlil jak se může baterie SAMA nabít.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist