globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: otázka na ložiska
12.1.2016 v 11:38
Ahojíček, koupil sem si nová ložiska do kol přesně na rozměr. Ale vinou špatného obrázku v eshpu sem koupil typ s ocelovýma krytakama místo gumových. Ložiska by měla být méně odolná vodě jinak mají vlastnosti stejné. Budu dávat i nová gufera tak se té vody zase tak moc nebojím. Otázka zní: Máte někdo taky taková ložiska v kolech ? Mám si je tam v klidu dát? Pokud je tam dám asi bych další rok koupil ty správný. Jinak koupil sem SKF 6203 2Z C3

otázka na ložiska

12.1.2016 v 13:51 | Nahoru | #31
E-shop
Značení ložisek
Introduction to the bearing nomenclature and numbering system
Jak se vyznat ve značení ložisek a nepřijít o rozum

Sortiment ložisek obsahuje hodně, ale opravdu hodně položek. Člověk, který se s tímto značením setká poprvé, by mohl nabýt dojmu, že se jedná o tajuplné kódy, jimž mohou rozumět pouze erudovaní odborníci s dlouholetými zkušenostmi. Pravda je však taková, že po pochopení základních principů může systému značení ložisek snadno a rychle porozumět i úplný začátečník.
Nachi 6208 2Z C3
Jednotné značení vládne (skoro) všem

Zásadní pro nás je, že obecné značení ložisek se řídí dle ISO norem a to pro všechny výrobce na celém světě stejně. Díky tomu ve značení nevládne chaos. Pokud tedy evropský výrobce ložisek vyrobí jednořadé kuličkové ložisko s rozměrem díry vnitřního kroužku 40 mm, průměrem vnějšího kroužku 80 mm a šířkou 18 mm, označí takové ložisko úplně stejně jako výrobce ložisek z Asie nebo Jižní Ameriky — kódem 6208.
Ukázka významu značení

Pojďme si ukázat, co vše lze ze značení ložiska vyčíst, na konkrétním příkladu. Použijeme již zmíněné ložisko 6208 a přidáme pro ukázku i přídavné značení. Naše vzorová položka je tedy "6208 2Z C3".

Nejdříve vyjdeme ze základního značení 6208 a postupně jej rozebereme:

6 — pokud ložisko začíná číslicí 6, pak jde o jednořadé kuličkové ložisko
2 — udává rozměrovou řadu ložiska
08 — přímo určí rozměr vnitřního kroužku (hřídele), kterou lze snadno vypočítat jako pětinásobek udané hodnoty (08 × 5 = 40 mm)

Nyní rozklíčujeme přídavné značení 2Z C3:

2Z — značí, že ložiska mají na obou stranách plechové krytky
C3 — značí větší radiální vůli ložiska

Tedy na první pohled nic neříkající označení 6208 2Z C3 nám najednou poví, že před sebou máme klasické jednořadé kuličkové ložisko s dírou vnitřního kroužku 40 mm, oboustranně zakryté plechem a s větší radiální vůlí.
Nachi 6208 2Z C3
Systém značení ložisek podrobně

Už víme, že každé normované ložisko má své základní číslo a přídavné značení. Co vše může být obsahem základního značení? To si ukážeme opět na ložisku 6208.

Z těchto čtyř čísel lze určit tři zásadní informace:

typ
rozměrovou řadu
průměr otvoru vnitřního kroužku ložiska (tzv. díru)

Typ ložiska

První číslice a počet cifer v základním značení společně udávají, o jaký typ ložiska se vlastně jedná.
První číslice Počet cifer Typ Příklad
1 4 naklápěcí kuličkové ložisko 1205
2 4 naklápěcí kuličkové ložisko 2213
2 5 soudečkové ložisko 22218
3 4 dvouřadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem 3316
3 5 kuželíkové ložisko 32207
4 4 dvouřadé kuličkové ložisko 4208
5 5 axiální ložisko 51104
6 3 až 5 jednořadé kuličkové ložisko 6208
7 4 jednořadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem 7305
Rozměrová řada

Princip určení rozměrové řady ložiska je trochu složitější. Z čísla následujícího po typu ložiska určíme rozměrovou řadu. Ta udává, jestli je ložisko tenčí a je určené pro vyšší otáčky a menší zátěž, nebo je masivnější a snese tak větší zátěž, ale menší přípustné otáčky. Posloupnost značení jde od nejtenčího po nejmasivnější (7, 8, 9, 0, 1, 2, 3, 4). Např. ložiska 6708 a 6408 mají stejný rozměr díry vnitřního kroužku 40 mm. Ale ložisko 6708 je typ tenkostěnný, zatímco typ 6408 je masivní silnostěnný.
Velikost díry vnitřního kroužku

Pro ložiska s dírou vnitřního kroužku 1 — 9 mm se určí jednoduše podle posledního čísla.

604 = 4 mm
636 = 6 mm
688 = 8 mm

Pro ložiska s dírou vnitřního kroužku větší než 10 mm platí, že dvě koncové číslice základního čísla určují velikost díry vnitřního kroužku podle těchto pravidel:

00 značí díru 10 mm, např. 6300
01 značí díru 12 mm, např. 6201
02 značí díru 15 mm, např. 6002
03 značí díru 17 mm, např. 6203

Pro ložiska s dírou vnitřního kroužku 20 mm až 480 mm platí, že průměr díry je pětinásobkem posledního dvojčíslí, např. ložisko 6212 má průměr díry 5 × 12 tj. 60 mm.
Nachi 6208 2Z C3
Přídavné značení ložisek

Další modifikace ložisek (např. 2Z C3 z našeho příkladu) jsou označeny právě pomocí přidavného značení. To může být psáno PŘED a ZA základním značením. Přídavné značení psané PŘED základním značením se používá hlavně k určení, jestli je ložisko z nerez oceli (S u miniaturních ložisek, např. S 608 a u ložisek standardních rozměrů SS či X, např. SS 6204). Přídavná značení se tedy většinou píší ZA základním značením ložiska.

Zde je hrubý přehled těch nejčastějších:

2RS — kontaktní plastové těsnění na obou stranách ložiska, např. 6208 2RS
2Z — bezkontaktní plechové krytka na obou stranách, např. 6208 2Z
K — kuželová díra ve vnitřním kroužku, např. 1207K
N — drážka pro pojistný seger kroužek na vnějším kroužku, např. 6208 N
NR — drážka pro pojistný seger kroužek na vnějším kroužku již včetně seger kroužku, např. 6207 NR
M — masivní klec ložiska z mosazi nebo bronzu
TNG — klec ložiska z materiálu polyamid
V — ložisko s plnou výplní valivých těles, bez klece
P0 — základní stupeň přesnosti (standardně se toto označení neuvádí)
P6 — vyšší stupeň přesnosti než základní, např. 6207 P6
P5 — vyšší stupeň přesnosti než P6, např. 6208 P5
C2 — vůle menší než základní, např. 6208 C2
C3 — vůle větší než základní, např. 6208 C3
C4 — vůle větší než C3, např. 6208 C4
C5 — vůle větší než C4, např. 6208 C5

Tento článek se věnuje pouze základnímu vysvětlení značení ložisek u položek, které se řídí podle ISO norem. Přesto i v tomto poměrně jasně definovaném systému značení existuje dost výjimek. Neberte jej prosím jako vyčerpávající, ale jako základní úvod do tématiky.

U sortimentu, kde nejsou zavedeny ISO normy značení, je situace o dost složitější, protože každý výrobce používá své značení. Zde jako pomoc můžete využít převodníky, které jsme pro Vás vypracovali. Pokud tedy stále tápete nebo potřebujete poradit, jsme tu pro vás. Zavolejte, napište nebo přijeďte a společně to vyřešíme.
Nejste si jistí?

Nevadí, pomůžeme Vám na e-mailu
info@korbel-loziska.cz.
Děkuji, poradím si
Katalog e-shopu
Valivá ložiska
Valivá ložiska

Kuličková ložiska >
Domečková ložiska >
Plastová ložiska >
Ložiska pro klimatizace
Agro ložiska FKL >

Kluzná ložiska
Kluzná ložiska

Kyvná oka >
Vnitřní kloubová ložiska >
Úhlové klouby DIN 71802

Příslušenství
Příslušenství

Klínové řemeny
Gufera
Seger pojistky
Upínací pouzdra

Anketa
Jaký typ ložisek nejvíce používáte?
kuličková ložiska
12 %
jehlová ložiska
10 %
válečková ložiska
10 %
kuželíková ložiska
10 %
kloubová ložiska
10 %
axiální ložiska
10 %
domečková ložiska
10 %
kyvná oka
10 %
soudečková ložiska
10 %
jiný typ ložisek
9 %

Celkem 21701 hlasů
Co říkají naši zákazníci

„Dobrý den, koupil jsem zde ložisko, které nebylo u jiných prodejců v nabídce nebo za dvojnásobnou cenu. A navíc zásilka dorazila v daném termínu :)”
František Čefelín
Bonusy k nákupu
Objednávky nad 2000 Kč:
doprava v ČR zdarma
Objednávka nad 3000 Kč:
LED svítilna
Objednávka nad 4000 Kč:
batoh Korbel
V košíku nemáte nic.

Katalogy
Stáhněte si katalogy v PDF.
Převodníky
Pomůžeme Vám se orientovat ve značení ložisek. Převodní tabulky.
O nás
Naše společnost pod lupou.
Novinky
Infoservis z oblasti strojírenství a ložisek.
Značení ložisek
Tápete ve zkratkách a značení?.
Need some help with bearing marking?
Výrobci
Obch. podmínky
Kontakt

573 335 255
po – pá, 7 - 16 hod. | info@korbel-loziska.cz
Přihlásit
Registrovat
Hledat
Mapa stránek
Napsali o nás
Contacts in English
Zpět nahoru

Všechny ceny ložisek jsou pultové - včetně DPH.
Ložiska lze také osobně zakoupit v prodejně na naší adrese (pro přesné dodržení cen z e-shopu je vhodné
si ložiska předobjednat a pak jen vyzvednout na prodejně v Kroměříži). Při velkých nebo pravidelných zakázkách lze sjednat individuální cenové, dodací a platební
podmínky. V případě poptávky nebo dotazů se na nás obraťte na telefonech 573 335 255 nebo 573 336 860 (pracovní doba: Po – Pá, 7.00 – 16.00 hod.) nebo mailujte na info@korbel-loziska.cz.
© 2003 – 2016 | Korbel – ložiska, s. r. o. | Všechna práva vyhrazena | Google+
Realizace: reseni.net
tady si počti

1 reakcí na tento příspěvek otázka na ložiska

12.1.2016 v 13:56 | Nahoru | #32
Označení ložisek, a co tam mám najít? Tys psal že v c3 jsou jenom krytý plechem nebo otevřený, já se smál, že je to blbost a prosím cituj příspěvky, začínám se v tom ztrácet.

Naposledy editováno 12.01.2016 13:58:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:08 | Nahoru | #33

DRN. píše: Označení ložisek, a co tam mám najít? Tys psal že v c3 jsou jenom krytý plechem nebo otevřený, já se smál, že je to blbost a prosím cituj příspěvky, začínám se v tom ztrácet.


ještě jsem jinou c3 neviděl.. tedy ne v silonovým futru... teplo je prevít

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:08 | Nahoru | #34

DRN. píše: gugo> S tim tvrzením se setkávám běžně, jsou mazaný jednostranně, tzn pokud odkrytuješ tu stranu která je prázdná tak to vypadá fakt suché, na druhé straně to namazaný bude, za provozu se to rozleje kam je potřeba. Ono do krytého ložiska tolik vazelíny není třeba, fakt se to nemusí (vetšinou je to dokonce na škodu) brodit ve vazelíně. Navíc se vazelíny nesmí míchat, tzn ty bys to musel rozebrat, vymejt a teprv namazat. Ale lidi to furt rozebíraj, páč výrobci na tý vazelíně určitě hrozně škudlej

A ono to ani dost dobře nejde odkrytovat abys dekl nepoškodil, kor když je to 2RS.

e: ale všechno jsou to věci jak by se to mělo a nemělo dělat ale lidi si stejně jednou jak chtěj...



pak na to seru jako doted. Stejne kdyy potrebuju lozisko tak si ho jdu koupit k tobe nebo davam origo tak vono je to jedno.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:17 | Nahoru | #35

ja1 píše: ještě jsem jinou c3 neviděl.. tedy ne v silonovým futru... teplo je prevít


Tohle nechápu vůbec. Jak jinou? Jako žes neviděl jinou C3 než v ložisku otevřeném nebo krytém plechem? A silonové futro?

1 reakcí na tento příspěvek otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:17 | Nahoru | #36
kluci běžte se hádat jinam

otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:18 | Nahoru | #37
Ak by niekto ešte nevidel ložisko 6203 2RS C3 , tak si ho môže za 2€ objednať napríklad aj tu : http://www.kugellag...203-17x40x12-mm.html

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:19 | Nahoru | #38

PayazZ píše: Je to toto :"> http://uk.rs-online...6671043-01.jpg[/img]
OMG, ještě že tady není buldogbiker....

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:25 | Nahoru | #39

PayazZ píše: kluci běžte se hádat jinam


Sorry, ale řešíme věci světového významu.

otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:28 | Nahoru | #40
Kdo by měl jinak zájem ty C3 mám na prodej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:35 | Nahoru | #41

gugo píše: pak na to seru jako doted. Stejne kdyy potrebuju lozisko tak si ho jdu koupit k tobe nebo davam origo tak vono je to jedno.


Na co sereš, na to domazávání?

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:43 | Nahoru | #42
DRN.> jo

otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:45 | Nahoru | #43
Pratele, u loziska v kole je uplne jedno jestli C3 nebo normalni vule, pro lozisko 6204 je normalni vule 0,003 az 0,018 mm, zvetsena vule C3 bude 0,011 - 0,025. Rozdil 7 mikrometru pri otackach jaky ma kolo i pri maximalce nepozna nikdo ani omylem.
C3 ma smysl tam kde vnitrni krouzek bezi teplejsi (=trochu se zvetsi) nez vnejsi

Kontaktni tesneni 2RSH je asi lepsi, ale pokud kolo nebude stat ve vode tak je to taky skoro jedno, plechovy zakryti ma malou mezeru nad vnitrnim krouzkem, a ta je normalne castecne zaplnena mazivem z loziska, takze taky OK.
Primemu zasahu wapkou neodola ani jedno

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:46 | Nahoru | #44

DRN. píše: Tohle nechápu vůbec. Jak jinou? Jako žes neviděl jinou C3 než v ložisku otevřeném nebo krytém plechem? A silonové futro?


asi jsem ještě mlád.. neviděl jsem 2RS c3..doted.

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 14:47 | Nahoru | #45

ja1 píše: asi jsem ještě mlád.. neviděl jsem 2RS c3..doted.


Fakt jsme se dohadovali o tomhle?

1 reakcí na tento příspěvek otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:00 | Nahoru | #46
mojí motorce wapka nehrozí, nechávam ji jen opršet

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:08 | Nahoru | #47
PayazZ> To píšu, švihni je tam.

1 reakcí na tento příspěvek otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:29 | Nahoru | #48
Už mám objednaný ty RS2 :D no aspon mužu jedno dvě vozit na delší cesty jako nahradní

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:32 | Nahoru | #49
PayazZ> myslim ze na delsi ceste bude jednodussi splasit lozisko nez to cim to stare vyndas

3 reakcí na tento příspěvek otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:39 | Nahoru | #50
plochým šroubovákem to jde dobře

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:40 | Nahoru | #51
PayazZ> tak asi lucky boy z nekterejch motorek to nedostanu ven jinak nez ze se to stare musi navarit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:42 | Nahoru | #52

PayazZ píše: plochým šroubovákem to jde dobře



Tak to se obavam ze mas neco spatne se souvisejicim dilem...

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:43 | Nahoru | #53
PayazZ> tak to nevim jak ti ma ty loziska drzi ale ja svoje musel necha vylisovat i nalisovat doma jsem je proste nebyl schopny vymenit....

Naposledy editováno 12.01.2016 15:44:02

otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:43 | Nahoru | #54
to víš každej nemuže bejt tak šikovný jako já :) zatím mi to šlo krsáně u všech a když ne tak sem si to ohřál.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:48 | Nahoru | #55
2Petr> ano u všech motorek to mám vymletý a je to celé rozbité proto mi to de ven šroubovákem, vyklepavam to asi 10 minut a občas to i nahřeju aby to šlo lépe... Takhle se to dělá už léta po celém světě a na foru xt660 je to běžná praxe. Hned jim dám vědět že jim vzkazuješ že to maj všichni rozbitý

Naposledy editováno 12.01.2016 15:53:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 15:57 | Nahoru | #56
PayazZ> Tak urcite je spusta daleko vetsich borcu nez ja, ja jen vim, ze vnejsi krouzek v kole by mel byt vzhledem k zatizeni nalisovanej, a jestli ti to jde dobre sroubovakem ...? Samozrejme je otazka co znamena "dobre"...

Aha edit - tak jestli to nahrejes tak to je neco jinyho, ale to uz neni jen sroubovakem, ze?

Dalsi edit - hele bylo by fajn needitovat svoje prispevky po tom co na to druhej reaguje, bo je to pak trochu zmatecny...

Naposledy editováno 12.01.2016 17:52:58

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 16:01 | Nahoru | #57
2Petr> otazka je cemu rikas lisovat/vylisovat. U vetsiny motorek to jde vymlatit ven, vono ani nejde tak o tu silu jako spis o to ze je potreba mit kam tuknout, coz proste u nekterejch kol holt neni kam, odkud.
Narvat to zpatky palickou , kdyz to podchladis vetsinou jde. Problem bych tam nevidel.

Ale v bahne na cestach bych to fakt delat nechtel.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 16:09 | Nahoru | #58
gugo> no a o tom mluvim...ja mam hold smolika a kdyz uz mam nove loziska tak me prijde jako cunacinka namlatit nove loziska palici zpet.

(reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 16:13 | Nahoru | #59
gugo> urcite s presahem, nejaky M6, mozna N6, nevim, vyrobak jsem zadnej nevidel. Zadna o tom ze nejak to jde ven vzdycky, ja spis reagoval na hlasku " snadno sroubovakem", ale jestli to tak delaj vsichni, na to neda nic namitnout

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázka na ložiska

12.1.2016 v 16:15 | Nahoru | #60
HornisGSX> svornik a dve matky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XT 660 Z Ténére - Plexi Yamaha XT 660Z Tenere Help93 6 1.3.2024 v 08:31 sebajs
Jaké cestovní enduro BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, Yamaha XT 66... ThePauli 11 20.2.2023 v 10:31 Metric
Enduro do 700 ccm Yamaha XT 660 R, Yamaha XT 660 Z Tenere Laz5 29 13.1.2023 v 21:28 Laz5
Offroad Dánsko a Švédsko Yamaha XT 660 X, Yamaha XT 660 Z Tenere Boris.Big 17 19.7.2022 v 15:21 JiB
Jaký stan [1, 2] Yamaha XT 660 Z Tenere Novaja2 55 13.6.2022 v 10:45 jirka-mz


TOPlist