bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: LED na fichtlu a zakon
9.1.2016 v 12:31
Nazdar. Chci si ve predu udelat svetlo asi 18 klasickych ledek, pro takove to klasicke sviceni ve dne a koupit si 6w LED moto "zarovku", pro sviceni ve tme. Samozrejme bych to udelal tak, abych nikoho neoslnoval. Jen abych videl a byl trochu lepe viden nez s klasickou 15w zarovkou. Zajimalo by me, co by mi na to rekli na technicke pripadne policie kdyby me zastavila, nebo kdybych zpusobil nahodou nehodu (ne tim ze bych nekoho osvitil). Omlouvam se za diakritiku, pisu z telefonu.
Předchozí
1 2
Následující

LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 12:47 | Nahoru | #1
denní svícení na fichtlu mi přijde jako kravina,dal bych tam normálne tu 6w co tam chceš dát.

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 14:54 | Nahoru | #2
Cus myslím ze jakýkoliv nehomologovany světelný zdroj (xenon či led) nemá na moto co dělat. Dat to tam můžeš na svoje triko. Ale bacha elektrika fichtlu nemá regulátor napětí a když použiješ méně výkonu tak bude vyšší napětí v systému. Na to bacha musel bys omezovat napětí a to ještě navíc je střídavý napětí. Ledka svítí na stejnosměrný proud. Hele možná to bude fungovat možná to bude chvíli i svítit. Ale nečekej ze to bude vyměnit světelný zdroj a hotovo

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 17:06 | Nahoru | #3
Diody ti tam svítit nebudou,je tam altík,takže střídavý proud,musel by jsi jej usměrnit.Každopádně bez homologace to na motorce nemá co dělat.

Jinak to,aby jsi nikoho neoslňoval ,chceš řešit jak? Ono to totiž není o tom,jak tam dáš ty diody,ale o skle světla,které má specifický výbrus a proto to svítí tak,jak to svítí.

Naposledy editováno 09.01.2016 22:01:24

LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 18:43 | Nahoru | #4
už nic

Naposledy editováno 09.01.2016 18:49:41

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 18:58 | Nahoru | #5
Střídavý proud? Na fichtlu? To asi ne, vždyť je tam dynamo!

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 21:43 | Nahoru | #6
Ty jsi dynamo. Je tam alternátor s permanentnimi magnety na rotoru. Na statoru mas 3 cívky jedna je zapalovací a dvě jsou v sérii světelné. Takto uspořádány generátor je odborné alternátor s permamentnimi magnety. Jeho napětí je primoumerne otackam ( v zapojení naprázdno)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) LED na fichtlu a zakon

9.1.2016 v 22:03 | Nahoru | #7

bl4ck5un píše: Střídavý proud? Na fichtlu? To asi ne, vždyť je tam dynamo!

A proč si myslíš,že měl Pionýr typ 555 asi plochou baterii na houkačku? Protože to na proud,který dělá tento altík nehouká.Než napíšeš nějakou blbost,zjisti si fakta.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 10:14 | Nahoru | #8
Vítězslav_Máří> tak toho sem měl, měl sem i mustanga a krom mustanga export verze baterku neměl žádnej je tam dynamo a to dávalo stejnosměrný proud

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 11:19 | Nahoru | #9
Kolego, to že je napětí úměrné otáčkám, nerozporuji (ikdyž nejspíše ne přímoúměrné). Ale rozhodně nejde o střídavé napětí, takže platí, co jsem napsal výše. To že se hodnota napětí mění, neznamená, že jde o střídavé napětí. Pokud by byl pionýr vybaven alternátorem (alternátor = synchronní generátor), tak by opravdu vyráběl střídavý proud, pak by ovšem musel být také vybaven usměrňovačem, který by střídavý proud měnil na stejnosměrný. Všechny spotřebiče jsou totiž stejnosměrné. Pionýr je ovšem opravdu vybaven dynamem (nebo chcete-li magnetem). Příště tedy doporučuji nejdřív studovat a pak dělat chytrého a poučovat ostatní.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 12:47 | Nahoru | #10
bl4ck5un> Člověče nastuduj si to ty. já mám vejšku z elektrických strojů, v praxi lítám s firmou siemens a připojuju elektrárny do provozu kdy dělám právě regulátory generátoru ( většinou bezkartáčové) budící systémy. A vím jak funguje věc kdy se střídaj severní a jižní póly ( magnety ) . indukuje se do statorových cívek střídavé napětí a po uzavření obvodu střídavý proud začne téci.

Kdyby sis vzal aspon do ruky blbej měřák za par stovek a než začneš hanět tak si to skutečně ověřil .

Fichtl má alternátor s permanentníma magnetama ( neregulovaný ). Z toho vyplývá generátor je to střídavý, o velké frekvencí, bez usměrnovače a bez regulátoru. Všechny spotřebiče na fichtlovi jsou na střídavý elektrický proud ( žárovkám to je uplně jedno a zapalování také)

Regulátorem to být vybavené nemusí. stačí vhodně zvolit železné jádro cívek a pak zátěž ( žárovky) tak aby jsi z tech statorových cívek dostal maximální elektrický výkon a poté se již napětí měnit nemůže.
Jediné kdy se napětí razantně mění je mezi volnoběhem a jízdou ( na volnoběh přeci svítí a mrká, při jízdě nikoliv)

Pionýr je ovšem opravdu vybaven dynamem (nebo chcete-li magnetem). Příště tedy doporučuji nejdřív studovat a pak dělat chytrého a poučovat ostatní
1. dynamo nerovná se magneto!!!!! dynamo je stejnosměrný elektrický stroj kdy na statoru bývá budící vinutí a na rotoru kotva s komutátorem. usměrnění střídavého napětí zde vyrábí mechanický usměrnovač čili komutátor.
2.magneto je u tebe chybně přiřazovánu k dynamu. protože magneto je v principu alternátor se střídavým výstupem na statoru kdy rotor je magnetové kolo bez regulace budícího magnetického toku.

Howk domluvil jsem..
A skutečně bacha na to co říkáš

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 12:59 | Nahoru | #11
VITEK_M> Přesně

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:05 | Nahoru | #12
Magneto/dynamo, pojmy/průjmy, hračky/sračky, hodinky/holínky... je to marný, je to marný... je to marný!
I když ta relativně častá záměna magneta s dynamem dost možná pochází od zažitého označení "dynamo" pro ten parchant s mizernou účinností pro bicykly. Říká se "dynamo" a přitom je to magneto s válcovým magnetem, stator tvoří tenký plech se šesti výstupky (tři z každé strany) a jediná cívka proto vinuta jest koaxiálně s osou rotoru. Přesně řečeno "synchronní alternátor s permanentními magnety v rotoru".

VITEK_M> Ad příspěvek č. 6. Jsou-li u 20,21, nebo 23 ty světelné cívky spojené v sérii, pak je to častá samodomo úprava se žárovkami paralelně, ve snaze zlepšit výkon houkačky( bzučáku) při zapnutých světlech. V originále je 15W cívka zapojena na přední žárovku a houkačku (ale obojí neutáhne) a 5W cívka na zadní žárovku (a ta se vypíná nezvykle ne odpojením žárovky, ale zkratováním cívky). Zabraňuje to lavinové destrukci žárovek při prasknutí jedné z nich, kdy jinak neregulované magneto odlehčením zvýší napětí.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:12 | Nahoru | #13
J.M.K.> já už nevěřil že tomu že je tu někdo kdo aspon tuší o co jde :D

Pro zakladatele vlánka - Jelikož LED je proudově řízený zdroj světla je naprosto nereálné to jen tak vyměnit... protože jak sem psal stoupne napětí, pak proud a pak pujdeš kupovat novou LED..

Naposledy editováno 10.01.2016 13:14:47

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:45 | Nahoru | #14

Vítězslav_Máří píše: Diody ti tam svítit nebudou,je tam altík,takže střídavý proud,musel by jsi jej usměrnit.


LED dioda nesvítí na střídavý proud? Zajímavé.

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:46 | Nahoru | #15
Ano, bylo by potřeba šťávu ze světelných cívek magneta usměrnit, vyfiltrovat, udělat napěťovou regulaci a apk ještě proudový stabilizátro pro LED. Lepší by bylo namontovat hned za magneto 6V omezovač, pak stačí jen můstek a filtrelyt, měly by stačit 4 paralelní 2G2/200V (lépe paralelně menší kapacity, než jednu velkou, skrz menší ESR a proudové zatížení kondů, vyšší napětí skrz možné špičky) a za ně proudový zdroj.
Stále to ale neřeší zcela jinou vyzařovací geometrii desky s "rastrem" diod. Na silnici to nebude svítit skoro vůbec a naopak to bude oslepovat protijedoucí, hlavně v noci. To už by bylo lepší použít nějaké silné LED cyklosvětlo a napájet jej z baterky, dobíjené jednoduchým usměrněním s omezovačem. Jenže takové světlo opět nemá homologaci pro motorová vozidla.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:46 | Nahoru | #16
Číkus> LED svítí na stejnosměrný proud. nicméně pokud jí pošleš střídavé napětí v jednom směru svítí a v druhém směru napětí nesvítí... čili chová se to jako svítící usměrnovač :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:48 | Nahoru | #17
J.M.K.> Prostě to neni reálné.... at se probere... homologaci nezíská a svítit to nebude dobře.
Jinak asi je možnost pořádně změřit výkon žárovky na tlumené a dálkové tuším 15 W a jediné zlepšení bude když sežene tu samou patici s halogenovým systémem, čili halogenovým plynem uvnitř banky pokud to existuje

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:49 | Nahoru | #18
Číkus> V opačné polarizaci LED nesvítí a rychle se zničí, delší dobu kloudně vydrží max. 5V závěrných. Minimálně je třeba jí předřadit diodu. Ale je tam ještě ten problém, že vysokosvítívé bílé LED (reálně je to modrý čip a luminofor) jsou už skrz ohřev čipu hodně nestabilní a jen odpor jim nestačí, potřebují plnohodnotný proudový zdroj. Do toho i adekvátní chlazení.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

10.1.2016 v 13:51 | Nahoru | #19
VITEK_M> Přesně tak, tohle je zcela slepá ulička, jakou má tazatel v plánu. A jestli se vyrábí halogenka 6V 15/15W s paticí Ba15d (možná Ba20d, nejsem si teď úplně jist), netuším, ale moc bych tomu nevěřil. Motorek s takovýmto provedením osvětlení moc nebylo na to, aby se dnes někomu rentovalo to vyrábět.

LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 15:42 | Nahoru | #20
Nazdar kluci, že se sem teda vtírám , je pravda, že taky trochu dumám nad svícením u mýho Mustanga. Je asi obecně známý, že svítí nahovno. Tak jsem si říkal, že dnes jsou k mání světla co mají při třeba 5W svítivost 10x lepší než původní žárovky na Mustangovi. Nenapadá Vás osoby "drátenické" nějaké elegantní řešení ?

LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 15:54 | Nahoru | #21
Zajimavej jev, ten kdo vubec netusi si je svou pravdou nejjistejsi :)

LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 17:06 | Nahoru | #22
Jakýkoliv pionýr vyrábí střídavý proud.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 17:28 | Nahoru | #23

Číkus píše: LED dioda nesvítí na střídavý proud? Zajímavé.



Jo to by zvládla doutnavka.

LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 19:35 | Nahoru | #24
Přátelé:vloni jsem projel celé Slovensko až na Štrbské pleso na mopedu S11 právě s ledkama vpředu i vzadu ale na 12V ,vydržely jen jsem dal na výstup z magneta předřadnou diodu.Ujel jsem za 10dní asi 1200km.Ale neodpovídá to předpisum.

LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 20:54 | Nahoru | #25
ono by šlo udělat jednoduče napětovou regulaci zenerkou ( dostatečnýho výkonu a usměrnovačem ( seriová dioda ) a třeba par kondenzatoru... všechno jde ale na ledky je proudový zdroj zaklad

1 reakcí na tento příspěvek LED na fichtlu a zakon

11.1.2016 v 20:59 | Nahoru | #26
Projezdil jsem na pinckovi mládí a jelo to vždycky tak pomalu, že mi světlo stačilo takový jaký tam je Asi jako když běžíš s baterkou v ruce Pravda, měl jsem ovšem místo nářadí 4Ah baterku a všechny cívky praly proud přes usměrňovače přímo do baterky, takže můj pionýr byl unikát, protože svítil i s chcípnutým motorem, čehož si všimli i bechyňský fízlové a musel jsem vysvětlovat. Taky to házelo parádní jiskru.

Na ledky musíš mít proudový zdroj, jak bylo psáno. Nejjednoduší , co mě napadne = můstkový usměrňovač rovnou v pouzdře, za něj elyty na filtraci, za tím proudový ztrátový zdroj bud konstrukce z katalogu stabilizátorů 78XX nebo diskrétně odpor pro snímání proudu v minus větvi, na něm PNP bipolár, který uzavírá gate N-mosfetu, napájený ze stabilního napětí - zenerka s odporem. Volba snímacího odporu jednoduchá, úbytek napětí při požadovaném proudu je 0,65V báze bipoláru, kdy začíná regulovat. Celková cena součástek asi 20Kč.

Naposledy editováno 11.01.2016 21:00:39

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

13.1.2016 v 13:32 | Nahoru | #27
atheris> To už bude snazší zapojit LM317 jako proudový zdroj. Pin 2 vstup, na pin 3 odpor, pin 1 zapojit za odpor a z uzlu odporu a pinu 1 vede výstup. LM317 udržuje na pinu napětí o referenci 1.25V vyšší, jak na pinu 1, takže pro výstupní proud je pak určen Iout = 1.25/R. Před vstup samozřejmě usměrňovač, filtr a varistor, na výstup jako filtr eyt 1G a foliák, nebo keramiku 100k. Výstupní filtr sice není zas tak nezbytný, ale je to sichr.

LED na fichtlu a zakon

26.1.2016 v 22:25 | Nahoru | #28
Tak co trochu to oživíme zajímalo by mě jak zakladatel vlákna pokročil....

LED na fichtlu a zakon

31.1.2016 v 15:13 | Nahoru | #29
Asi už to vzdal.

(reakce na) LED na fichtlu a zakon

12.11.2017 v 16:27 | Nahoru | #30
VITEK_M> mě svítí ledna vzadu,ale cívka je silnější,mám to i na brzdovém světlu a v poho...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 23 Mustang vynechává na trojku Jawa 50/23 Mustang jirkaven 13 12.4.2024 v 08:48 jirkaven
JAWA 21 problém s předstihem Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... moje-moto 13 25.3.2024 v 11:50 papiboy
JAWA 21 přechod volnoběh provozní r... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... moje-moto 2 23.3.2024 v 14:06 moje-moto
Olej do methanolu Jawa 50/23 Mustang Matmote123 28 22.3.2024 v 11:55 assassin
Spojka jawa 50 Jawa 50/23 Mustang Matmote123 6 6.3.2024 v 07:00 Johny_Servis


TOPlist