Téma: Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)
čáu, mám takovej zajímavej dotaz
Mám v garáži cca 10 motorek a potřeboval bych vyřešit celoroční nabíjení a udržování aku. Nejjednodušší řešení mě napadlo koupit 10 nabíječek z Lidlu, má to aut. přepínání 6-12V, což potřebuju, jelikož mám nový i starý 6V stroje, má to režim nabíjení a pak režim udržování to by bylo hrozně super, protože na zdi u každý motorky bych měl zásuvku na 230V a u toho přidělanou nabíječku... Akorát dát 5tis za nabíječky se mi moc nechce....
Další řešení mě napadlo natáhnout rozvod 13,8V a u každý motorky dát krabici se zásuvkou, ale musel bych tam dát ještě navíc step down měnič na 6,9V a přepínat to pro udržování 6V aku. Nevýhoda, tohoto systému by byla, že by to šlo použít spíš jako jenom udržování, protože 13,8V olověnou baterii nenabiju na 100%. Zase toto řešení by bylo pro mě levnější....
Řešil už někdo takovej blbej problém? V loni jsem pracně celej rok a zimu šachoval furt s nabíječkou na každou motorku zvlášť a občas sem na některou zapomněl a na jaře jsem zjistil, že 2 baterky jsou KO... Navíc všechny motorky jsou v provozu skoro celoročně a jezdí se téměř se všema, s některýma víc, s některýma méně a vyndavat furt baterky a před jízdou je zas montovat se mi nechce :D
Díky
Předchozí
1 2
Následující

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 15:58 | Nahoru | #1
Tak jestli jsou všechny motorky v provozu celoročně, tak to by mělo stačit je jen v zimě nabít a pak by měly celej rok vydržet ne?
Na druhou stranu, jestli máš, staráš se a servisuješ 10 motorek, tak mi investice do 5-10 nabíječek nepřijde až zas tak velká...

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 15:59 | Nahoru | #2
Mám sice jen 4 baterky na starání, ale řešil jsem to nabíječkou z Lidlu - mám tu s displayem - aC-TEK konektorem na každý mašině / baterce . Kromě 6V, tak je jen konektor bez indikace. Z prodlužováku od C-TEK jsem udělal na nabíječku konektory, takže sice přepojuju, ale nes**u se s krokodýlama, jen přecvaknu konektor a nastavim napětí.
12V baterky na mě díky indikaci v konektoru blikaj, tak vidim, když nějaká potřebuje popostrčit.

A vzhledem ke tvejm cestovatelskejm invencim si myslim, že i další příslušenství C-TEK by se ti mohlo hodit.

U rozvodu bys musel mít přinejmenším diodou vyřešené oddělení baterky od rozvodu, aby se ti různě silný a různě držící baterky navzájem nekrmily. To ale sníží napětí o 0,7V, tak bys musel mít i poštelovanej zdroj.

Nicméně jsem taky zvědav, s čim kdo přijde. Jak to třeba dělaj v servisech, kde se parkuje hodně motorek a všechny maj udržování?

2 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 16:05 | Nahoru | #3
Co to všechno paralelně propojit a připojit na nabíječku?

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 16:27 | Nahoru | #4
Na firmě máme taky víc aut, vysokozdvižných vozíků, kamion, motorku a abych pořešil nabíjení, tak sem všude namontoval zásuvky. Čili systém jako napsal Dawes. Já teda namontoval zásuvky, co snesou dlouhodobě 30 A a krátkodobě i 100 A a využívám je i k pomocnýmu startu - buď z nabíječky, nebo z baterky, co zbyla z vyřazenýho auta, je OK a v teple. Nabíječku mám velkou s pomocným startem 12/24 V a pak Akumate a na všechno sem si udělal zástrčky do těch namontovanejch zásuvek, mám i propojku se dvěma zástrčkama, mám zásuvku i na svý mašině. A jen přídu, zastrčim zástrčku a buď nabíjim, nebo si pomůžu při startu a hotovo. K nezaplacení v zimě, když v mrazu a potmě potřebuju zapojit, nebo ráno odpojit nabíjení a potřebuju jistotu, že i v - 20 nastartuju (i když teď poslední 3 zimy snad nebylo ani -15 ).
Takže do každý motorky namontovat nějakou zásuvku, buď DINkovou, klasickou zapalovačovou, nebo nějakou spešl, jak dal Dawes a stačí ti fakt jedna nabíječka - necháš den-dva na jedný mašině, za pár vteřin přepojíš na další a 1-2 měsíčně obejdeš všechny mašiny. Pokud mašina nevydrží měsíc bez dobití, tak je stejně baterka v háji.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 16:39 | Nahoru | #5
jestli mas baterky u tech 10ks aspon trochu v cajku, tak neres pitchoviny s rozvodem nabijeciho napeti. Staci dostouchat 2x za zimu. Stejne se enkrat za zimu jdes na motorky podivat, tak siudelje rozpis a dobijes v pohode jednou nabijeckou.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 17:28 | Nahoru | #6
sered - takhle jsem to praktikoval 2 zimy, dvě baterky v háji ono pak když měsíc či dva nejedeš s motorkou a pak chceš nastartovat, tak zjsitiš, že se sotva převalí startér :D takhle jsem koupil fungovku baterku do simsonády, přes zimu na ní zapomněl, protože byl simson až v rohu a na jaře baterka měla 0V

Dawes: asi na 6ti motkrách mám 12V zásuvku, takže motorky dobíjím přes ní, u ostaních si můžu zbastlit nějakou redukci, to už je jedno. Ono možná nejlepší řešení by bylo sehnat někde z číny, ebay, alliexpress? Lidlovský nabíječky, podle mě tam musej vyjít levněji a pak bych měl vyřešený jak nabíjení, tak udržování a jak 6V, tak 12V najednou.

2 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 17:42 | Nahoru | #7
Nehledáš problémy kde nejsou? Dobíjím 3x za zimu. Celá akce "nabití jedné baterie" mi zabere... pár minut? Přijdu k motorce, připojím kabely a někdy potom je odpojím. To je vše. V jedné motorce je baterie 8 let, v další 7 let, ostatní je mají mladší. V autě jsem měnil loni, po 9ti letech. Motorky mám v garáži s nízkou, ale stálou teplotou. Přes léto na nich normálně jezdím.
Možná bych se malinko bál mít je všechny neustále připojené do sítě. Může se stát cokoli. Blbá izolace, zkrat, něco se nechtěně vznítí...
Nebude mít deset neustále do sítě zapojených nabíječek slušný odběr? Vyplatí se to?

Edit: Nikdy nenechám baterii u žádné mašiny úplně vybít. To si hlídám.

Naposledy editováno 12.11.2015 17:46:52

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 17:43 | Nahoru | #8
patt_01> Na Aliexpress koupíš skutečně levně.

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 17:53 | Nahoru | #9
mmme> také myslím, že řeší zbytečně, pokud nejsou motorky v zimě, je zbytečné to mít připojené, nabíjím jen tak 1-2x za zimu, ale stejně to vždy ukazuje,
že je v podstatě plná. pokud je baterka O.K. tak bez mrazu vydrží zimu i bez dobití, již několikrát vyzkoušeno, v garáži mám v zimě kolem 10°.

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 18:42 | Nahoru | #10

Číkus píše: Co to všechno paralelně propojit a připojit na nabíječku?

asi tak. Já to takhle dělám každý rok s několika bateriemi na jednu nabíječku (CTEK XMS 5.0] a naprosto bez problémů. Nejdříve dobiju všechy baterie do plna a potom je zapojím paralelně na nabíječku.

Naposledy editováno 12.11.2015 18:43:17

3 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 19:17 | Nahoru | #11
Číkus-seikos - no nevím, nevím. Paralelně baterky 6 a 12V. Hádejte, jak to může asi dopadnout

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

12.11.2015 v 22:27 | Nahoru | #12
Libor666> tak sério-paralelně no

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 08:25 | Nahoru | #13
paralelní řazení baterek mi nepřipadá jako dobrý nápad, ale napadlo mě vyrobit si jednoduchý malý udržovače s výstupem 13,8V(6,9V) popř. ještě s teplotní kompenzací, na každej stroj zvlášť. Mám doma jeden vyrobenej a klidovej odběr je fakt malinkej naprázdno 0,5W, při udržování cca. necelý watt.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 09:42 | Nahoru | #14
Možná mám šílený nápad. Co třeba dát všechny baterky vedle sebe hádám 1mx0,5m Vzít nabíječku z lídlu. A jednou za dva(1) měsíce je normálně dobít jednu po druhé. Jednu dát když jdeš do práce a jak se vrátíš přecvakneš kable na druhou. A za 5 dní hotovo a dalších 55 dní nic.
A jedna rada nějak si je potom označ ať nedobíjíš jednu dvakrát a jednu vůbec.
Chápu že 7 sekundová práce zamrzí no :D

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 09:57 | Nahoru | #15
Já totiž ty baterky nechci vyndavat ze všech strojů, protože u nás je to tak že se já soused, mladá atd rozhodnem že teď někam pojedem - klidně v zimě - a pojedem třeba na tomhle, nebo na tomhle, takže všechny motorky jsou stále připravené, aby jsme mohli sednout a jet a ne hledat baterky, rozebírat dekly a montovat baterky atd, to pak se většinou už setmí a radši nikam už nejedem :D

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 10:03 | Nahoru | #16
Sali28> Vskutku šílený, když píše že ty motorky potřebuje v provozu
Osobně bych doporučoval si každopádně vyvést z každé baterky káblík s konektorem a buď to obcházet s jednou pořádnou nabíječkou, nebo si z číny objednej ty malý udržovací potvory jak posílal číkus a ke každé motorce dej jednu - mají na 12 i 6 voltů a stojí plus mínus stovku jedna.

Naposledy editováno 13.11.2015 10:06:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 10:24 | Nahoru | #17

Libor666 píše: Číkus-seikos - no nevím, nevím. Paralelně baterky 6 a 12V. Hádejte, jak to může asi dopadnout

tak jisteze nemuze dat na jednu nabijecku 6 a 12. Tak da paralelne 12V kusy a dve 6V da za sebou seriove a na nabijecku pararelne.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 10:27 | Nahoru | #18
Aha To mě nenapadlo že někdo potřebuje 10 pojízdných motorek v zimě . Takže potom dej fotku jak uděláš nějakou tu napájecí síť na tu jsem zvědavý.

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 10:29 | Nahoru | #19
seikos> Jo a když pak bude chtít s nějakou motorkou vyjet tak se mu ten systém sesype.
Spojovat to dohromady je kravina

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 12:34 | Nahoru | #20
asi to vypadá tak že u každý motorky bude malinkej udržovací dobíječ 6-12V. na 6ti motorkách je 12V autozásuvka, takže dobíjet to můžu přes ní jednoduše, přijedu zastrčim zástrčku a je to. U zbylých moto můžu udělat někam kablík s konektorem na dobíjení.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 19:02 | Nahoru | #21
Já bych to zase tolik neřešil. Z těch deseti motorek jsou tři stadiony, jedna ze sněhu a jeden motor. Zbylých pět nějak zvládneš.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

13.11.2015 v 20:22 | Nahoru | #22
stadiony parkujou v jiné garáži :D to už by se mi tam nevešlo
Ne všechny stroje mám na profilu :D

Naposledy editováno 13.11.2015 20:28:33

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 09:45 | Nahoru | #23
Vyřešil bych to tak, jak zde už někdo psal. Na každou motorku si namontuj připojovací konektor např. ten od Ctek a motorky postupně připojuj na nabíječku podle potřeby. Stačí když tam každá baterka bude připojená 8-12h v průběhu 1 měsíce, takže času na přepojení máš dost. Je to nejméně náročné z toho co tady popisuješ a pokud si uděláš seznam pořadí baterek, tak nemůžeš na žádnou zapomenout.
Řeči, že baterka nepotřebuje za zimu dobíjet jsou pěkná blbost, žádné baterce to nesvědčí. Navíc jsou motorky kde máte baterku vybitou za měsíc, protože ne každá motorka je po vypnutí klíčku úplně "mrtvá". Z baterky si odebírá proud např. na alarm atd. Pro někoho asi překvapení, ale existují totiž i motorky u kterých elektrická soustava nekončí žárovkama ve světlech
Osobně nechávám připojenou nabíječku téměř po celou zimu, mám nabíječku Ctek a po několika dnech přejde do udržovací fáze.

Naposledy editováno 14.11.2015 09:49:54

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 10:20 | Nahoru | #24
mmme> praktikuju to stejne -> 4 veterani a no problem!
Jakejkoli bastl bez dozoru je potencialnim kurvitkem s nebezpecim pozaru!!!
Edit:
abys jednou neprisel do garaze a nesmetal jen hromadku popela - taky nabijel!







Naposledy editováno 14.11.2015 10:27:13

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 10:51 | Nahoru | #25
presne tak, žiadne sério-paralelné zapojenie. Drôtov ako v elektrárni a nebezpečenstvo zlých spojov, vyrovnávacích prúdov a podobne. Možno na 2-3 baterky ešte ako-tak, ale 10 bateriek by som medzi sebou určite neprepájal. Jedine pod dozorom, niekoho zaplať nech pri tom sedí a díva sa či nič nehorí
Vyrieš to tým "nabíjačom" z aliexpresu. Ale vzhľadom na kvalitu čínskych výrobkov by som tie čínske nabíjače premeral aké dávajú napätie naprázdno a do záťaže. Mám pocit že v tej krabičke bude len usmerňovač a zenerka (za tých paŕ korún čo by si aj chcel, že) a môžu sa kus od kusu líšiť.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 13:30 | Nahoru | #26
parallení, či sériový řazení baterek nepřichází vubec v úvahu, spíš bych vyrobit ty udržovací nabíječe, už kreslím tišták na malý dobíječe do zásuvky. Rozliší to 6 a 12V baterku a samo se přepne a bude dobíjet a udržovat aku, spotřeba necelý 1W při udržování. Tepelná pojistka kdyby se cokoli stalo a teplotní korekce udržovacího napětí v závislosti na teplotě. Spíš myslím, že nebezpečnější jsou právě ty čínské za stovku tohle si postavím sám zadarmo....

(reakce na) Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 18:09 | Nahoru | #27

patt_01 píše: stadiony parkujou v jiné garáži :D to už by se mi tam nevešlo
Ne všechny stroje mám na profilu :D


Dělám si srandu. Řeším to tak, že občas projdu motorky a auta s multimetrem a když se blíží k 12,5V, tak ji napíchnu. Nechávám tak půl dne až den, jak si vzpomenu. Udržovací fáze není všelék, zvlášť u bezúdržbovek, kde se nedá dolít voda.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 19:18 | Nahoru | #28
při udržovacím režimu u bezúdržbovek se nemá co odpařit pokud bude nastaveno správné udržovací napětí - tj 13,8V. Zdravá baterka by při tomto napětí nesmí vařit. To nastává až nad 14,4V.

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

14.11.2015 v 19:44 | Nahoru | #29
taky mam podobny problem,zatim jsem dobil 5 baterek a uskladnil,v tydnu udelam zbytek

Nabíjení a udržování aku u 10ti motorek najednou :)

15.11.2015 v 00:29 | Nahoru | #30
Pokud to myslíš vážně a chceš to mít na profesionální úrovni tak si kup tohle .
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
karburator Simson S 51 Enduro Barbar23 4 10.12.2018 v 19:32 Barbar23
Jawa 634 výfuky Jawa 350/634 Zmeki 9 10.12.2018 v 12:06 Dolin
Montáž zadního blatníku Jawa 350/634 elstrem 2 5.12.2018 v 19:11 Zázvy
Zápis PAV 40 [1, 2] ČZ 175/477 oojirka 36 1.12.2018 v 08:37 Brůča.
nefungující otáčkoměr Honda CB 600F Hornet crystalák 4 27.11.2018 v 19:12 crystalák

TOPlist