Téma: Nabíjení baterií v sérii
15.3.2015 v 09:32
Zdravím místní odborníky. Rád bych se podělil o svoje zkušenosti a slyšel Vaše názory na věc. V elektroskútru mám 4 AGM baterie 20Ah zapojené do série - 48V. Jejich napětí v klidu je prakticky vyrovnané. Včera jsem skútra nabíjel a měřil napětí na nich. Nabíječka nabíjí na 58,8V, což je teoreticky 2,45V na článek. Ovšem napětí na bateriích je při nabíjení nerovnoměrné - jednotlivé baterie od záporného pólu 14,93V - 14,77V - 14,61V - 14,48V. První baterie je tedy už podle mě přebíjena. Teplota baterií při nabíjení cca 26,3 °C. Po odpojení nabíječky se za 15 minut napětí srovnalo na 13,29V - 13,28V - 13,26V - 13,28V. Nerad bych, aby mi takhle po čase odešla baterie - nebo jsou obavy zbytečné?

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 12:26 | Nahoru | #1
Nabíjení přes 14.4V každopádně AGM baterce nedělá dobře (bubliny vzniklé plynováním zůstávají v rounu s kyselinou). Rozhodně by bylo lepší při nabíjení baterky spojit paralelně a nabíjet běžnou 12V nabíječkou, s vypnutím při napětí 14.2V. Nebyl by problém udělat přepínání řazení série/paralelka s pomocí několika stykačů, ale čertví, zda by se to na skútr vůbec vešlo a hlavně ta nabíječka je takto jednoduše řešená v rámci "kurvítka" - něco se přeci časem na tom posrat musí, aby měl výrobce odbyt, že? Lepší ,než těžkopádné přepínání stykači, by bylo prostě si vyvést z každého spoje mezi baterkami dráty na konektor a udělat nabíjení na způsob modelářských nabíječek pro lithiové akumulátory, kde právě jsou články baterky pro zátěž spojené sériově a ještě jsou vyvedené spoje mezi články, takže nabíječka může hlídat každý článek zvlášť.
Mohlo by pomoci baterky vyndat ze skútru, propojit paralelně a několikrát vybít a nabít. Potom namontovat zpátky do skútru a zapojit do série. Ovšem těžko říci, jako dlouho takové "vybalancování" vydrží. Záleží na stavu každé baterky, jakou má kapacitu.

(reakce na) Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 12:55 | Nahoru | #2
J.M.K.> Baterie jsou úplně nové - zatím mají za sebou 2 cykly. To balancování se po odpojení nabíječky vyrovná, jen při nabíjení se rozhodí. Nabíjení prostřednictvím vývodů mezi bateriemi není špatný nápad, ale už je to trochu komplikace to každý den nabíjet na 4x. Můžu ponížit napětí nabíječky, aby na té první baterii nepřekročilo 14,4V, ale zbylé se nebudou dobíjet do plna, což taky není pro baterie dobré.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 13:16 | Nahoru | #3
Co vím tak nabíjení akumulátorů v sérii právě není nejlepší a to z toho důvodu že každý článek je jiný (jiný vnitřní odpor) a to právě způsobuje odlišná napětí na všech akumulátorech. Pro nejlepší výsledky bych opravdu dělal každou baterii zvlášť nebo je zapojil paralelně a nabíjel proudem okolo 1/10 kapacity akumulátoru/ů do dosažení nabitého stavu 14,4V.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 13:37 | Nahoru | #4
honzikch> Ta 1/10 kapacity je takový teoretický limit, ale do baterií po částečném dobití stejně neteče více jak 200 mA, i když mají 20 Ah. Tímhle způsobem (v sérii) se ale dobíjí všechny skútry s olověnými akumulátory. Nevím o tom, že by některý z výrobců do nich dával balancéry.

(reakce na) Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 16:23 | Nahoru | #5
scow> jj, rvát do toho víc už je jen zkracování cyklů a životnosti baterky. Potom při tom udržování je to vlastně jen kompenzování samovybíjení. A to sériové nabíjení, no řekl bych že to může vést k častější výměně jednoho akumulátoru, jestli se bude některý z nich přebíjet nebo nedobíjet. Je to jako řetěz - nejslabší článek časem rupne.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 18:02 | Nahoru | #6
Tak jak to píšeš je v pořádku, nabíjecí napětí s poklesem dodávaného proudu postupně stoupá dle stavu nabití. Plně nabitá baterie připojená na nabíječku ti ukáže cca 16,5V. Po odpojení se ti to do hodinky srovná kolem těch 13V... Takže žádné drama... A pokud nabíjíš např. jen přes noc a ráno to vypneš (cca 8-10hod), tak ani nemusíš "blbnout" s vícestupňovým nabíjením.. Nejhorší pro baterku je když není nabitá!

tady si něco počti:

http://www.elancar.c...eni-motobaterii.html

Naposledy editováno 15.03.2015 18:03:51

(reakce na) Nabíjení baterií v sérii

15.3.2015 v 20:02 | Nahoru | #7
Kawa75> Těch 16,5V může platit pro klasický akumulátor, kam po odpaření pouze doplníš destilku. U AGM baterie ale nesmí dojít k "plynování" - mez cca 2,45 V na článek, kdy začínají vznikat kyslíkové bubliny.Jenže z uzavřené baterie nemají kam uniknout a hrozí destrukce vlivem přehřátí (exploze). Můj názor je, že to napětí bych neměl při připojené nabíječce překročit. Nicméně dostal jsem se na 2,49V bez známek přehřátí, možná už to bylo na hraně, ale kdo ví?!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek


TOPlist